Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

oji schreef:Tja, na drie maanden begonnen de problemen...redelijk standaard verhaal. Paard gewend aan de nieuwe situatie, en gaat zijn grenzen verkennen. Ruiter overluft (doet ie anders nooit) en ligt er naast. Daarna onzeker door meerdere malen van paard gevallen. 1 + 1 = 2... Kun je denk ik de hele medische mallemolen op los laten, maar bottom line is dat het dier gewoon behoefte heeft aan een zekere en consequente ruiter.
Weidebloem schreef:oji schreef:Tja, na drie maanden begonnen de problemen...redelijk standaard verhaal. Paard gewend aan de nieuwe situatie, en gaat zijn grenzen verkennen. Ruiter overluft (doet ie anders nooit) en ligt er naast. Daarna onzeker door meerdere malen van paard gevallen. 1 + 1 = 2... Kun je denk ik de hele medische mallemolen op los laten, maar bottom line is dat het dier gewoon behoefte heeft aan een zekere en consequente ruiter.
TS, denk dat het goed is om begeleiding bij het rijden van je paard te zoeken. Denk indd ook dat het gedrag van je paard een gevolg is van onervarenheid en spanning na de eerste val. Als je vriendin goed met hem overweg kan, vraag haar of ze naast 1x in de week rijden ze je ook 1x in de week wil helpen. Vaak geeft het je al meer zelfvertrouwen als er iemand in de bak staat. Daarnaast zou ik echt minimaal 1x in de week les nemen. Grondwerk is ook goed, lees je in in paardengedrag. Op Youtube zijn heel veel leerzame korte filmpjes. Altijd goed om in te verdiepen.
Floortz schreef:Het is al top dat je van jezelf weet dat je je angst op het dier overbrengt. Een paar keer flink vallen is niet prettig voor het zelfvertrouwen.Het eerste halfjaar is niet goed gegaan maar door je paard alsnog te leren kennen kun je een band gaan opbouwen, en vertrouwen. Dat ontbreekt nu aan beide kanten. Jij bent bang om te vallen, wordt onzeker zodra hij een stap verkeerd zet, en je paard wordt onzeker van jou, en wil je eigenlijk het liefst eraf hebben want je straalt potentieel gevaar uit. Hij voelt haarfijn jouw spanning.
Mijn advies is:
Begin opnieuw. Laat op de grond leiderschap zien, ga wandelen, longeren, vrijheidsdressuur, ga rustig rijden zonder dat je angstig wordt, verdiep je in het opbouwen van een band met een paard en wil vooral niet te snel. Ga leuke dingen doen, balkjes in allerlei vormen neerleggen zodat je paard mentaal bezig is met rijden en minder op de omgeving kan letten. Daar zijn enorm leuke dingen voor: kijk maar eens hier
Laat die wedstrijden maar even voor wat ze zijn, dat komt straks wel weer, maar dan met vertrouwen.
Zodra je die connectie met je paard voelt, ga je met heel andere ogen en gevoel rijden. En dan kun je samen verder. En ik heb het niet over een paar 'weken' maar eerder over een paar maanden tot een half jaar. Je wilt nog jarenlang plezier hebben van je paard, dus investeer er nu tijd in en profiteer er de rest van zijn loopbaan van.
OneAndOnlyx schreef:0000 Ik heb zelf aangeboden mijn lessen te betalen en de DA te betalen maar mijn ouders zeiden 'dat hoeft toch helemaal niet'. Ik voel me heel verantwoordelijk voor mijn paarden en wil het beste voor ze, maar ben gewoon nog onder de verantwoordelijkheid van hen. Zoals ik al zei ik wíl wel meer verantwoordelijkheid nemen maar begrijp de conclusie van mijn ouders ook heel erg goed. Verder wilde ik deze wedstrijd rijden om te zien hoe we ervoor staan, is misschien een grote stap volgens velen maar ik weet dat het kunnen. Hij heeft het me laten zien.
bigone: Ik ga de osteopaat overwegen maar moet eerst maar eens in gesprek met mijn ouders hierover gaan.
srsW: Nee ik ben teleurgesteld in mezelf en maak me zorgen om hem. En nee tuurlijk zal dat zijn vertrouwen niet verbeteren die vriendin maar wie weet rijdt zij die angst eruit en kan ik dan rustig opstappen over een paar weken en gewoon mn rust weer bij hem vinden..
majabeestje: Ja dat is een oplossing maar dan wil ik zelf ook nog rijden. Ik wil die band beter hebben en vanaf de grond is ie echt top top top, maar zodra ik in het zadel zit en hij schrikt sta ik strak van angst.
pol1: Ja mijn ouders maken zich wel degelijk ongerust.. Ik ga eens met hen praten.
OneAndOnlyx schreef:Maar mijn paard komt van een zorgboerderij en ik zie dan geen zeer consequente ruiters voor me, dus dan vind ik het gek dat hij daar nu wel behoefte aan heeft..
Dreamybol:
Ik ben eens met de bovenstaande reacties over les nemen. En ik wil nog toevoegen dat een goede instructrice jou door jouw angst kan coachen. De waarde daarvan kun je niet onderschatten.
Iets medisch zal er denk niet mis zijn aangezien je aangeeft dat een vriendin en je verzorgster er redelijk normaal op kunnen rijden en dat hij het dan soms wel soms niet doet. Dat klinkt in mijn oren meer als beetje uitproberen, maar verder niks aan de hand. Echter, als hij bij je verzorgster vaker wel dan niet weg schiet zou ik ook eerst foto's laten maken en/of een osteopaat laten komen om iets medisch volledig uit te sluiten.