Te zwaar om te paardrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxStitchxx

Re: Te zwaar om te paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:10

Dit is natuurlijk afhankelijk van meerdere zaken, ik denk dat je gewoon een passend paard moet hebben maar dat geld voor iedereen.
Ik ben 1.58m en 40/45 kilo, al zit ik op een paard dan ben ik te klein waardoor ik naar mijn idee het paard ook in de weg zit.
Tja het is maar net hoe je het bekijkt, doe wat goed voelt!

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:12

Ik denk dat het prima kan!
Natuurlijk niet op een paard wat zelf niet al teveel body heeft. Al kan jij lekker meezitten met het paard is het toch geen probleem?
Volgens mij is er een norm als: een vrouw mag haar lengte in kilo's wegen dus dat zou bij jou 78 kilo zijn. Dan valt 85 kilo echt wel mee!

En hé als je weer gaat rijden vliegen die kilo's eraf!

Lekker gaan rijden! :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:13

Je zou hier zelfs mee bij de manege voor gehandicapten mogen rijden, Ij hebben de grens op 85 kilo loggen bij tinkers, fjorden, haflingers en twee grote paarden.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:13

Ik denk dat we niet nr gewicht moeten kijken maar dan beter nr bmi of vet percentage of buikomvang.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:14

Wat ik wel interessant vind; Stel: je fietst met achterop een krat stenen, die weegt 50 kilo.
Daarna gaat ipv de stenen, er iemand achterop zitten van 60 kilo. Het eerste is " dood gewicht" en voelt veel zwaarder, omdat de persoon gedeeltelijk zijn eigen gewicht opvangt doordat hij in balans moet blijven zitten. De spieren dus.

En: Kijk eens naar jockeys, waarom zouden ze staan in de beugels? Omdat je dan grotendeels je gewicht opvangt door je beenspieren te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 16-03-16 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:17

TS ik heb dezelfde lengte (+4 cm) en best wel een vrouwlijk figuur, en ik ben toch 12 kilo lichter. Ik zou toch proberen wat lichter te worden zodat je ook meer balans hebt. :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:18

Pocca_Locca schreef:
Wat ik wel interessant vind; Stel: je fietst met achterop een krat stenen, die weegt 50 kilo.
Daarna gaat ipv de stenen, er iemand achterop zitten van 60 kilo. Het eerste is " dood gewicht" en voelt veel zwaarder, omdat de persoon gedeeltelijk zijn eigen gewicht opvangt doordat hij in balans moet blijven zitten. De spieren dus.

Klopt, en aangezien paardrijden niet gewoon even zitten is, zit er geen dood gewicht op een paard. Ook heeft TS rijervaring, dus ik zie absoluut het probleem niet van paardrijden.

KimD schreef:
Die discussie is wel vaker gevoerd op Bokt, en dan komt de subtop inderdaad altijd aan bod. Maar nogmaals het is een persoonlijke mening. Zeker als je die 15% aanhoud kunnen héél veel mensen afstappen.

Vind je dat raar? zijn die mensen maar een uitzondering?
Zijn ook mensen, en daar rijden ze niet meer op tinkers etc ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:18

MarlindeRooz schreef:
TS ik heb dezelfde lengte (+4 cm) en best wel een vrouwlijk figuur, en ik ben toch 12 kilo lichter. Ik zou toch proberen wat lichter te worden zodat je ook meer balans hebt. :)

Balans heeft niets met gewicht te maken hoor ;) onafhankelijke zit heb je of heb je niet....

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:19

Ik denk inderdaad dat een paard liever een ruiter heeft die 85 kilo weegt en goed kan meegaan in de bewegingen van het dier, dan een kind van 40 kilo dat zit te bonken en te schoppen bij wijze van spreken.

TS, ik zou het gewoon proberen en wie weet motiveert en helpt het rijden ook nog wel om af te vallen, als je dat überhaupt al zou willen.
Misschien dat thuis wat buikspieroefeningen en beenspieroefeningen kunnen helpen om het rijden te ondersteunen, op internet zijn veel spieroefeningen die goed zijn voor ruiters te vinden.

En verder genieten en je geen zorgen maken van wat anderen vinden

MarlindeRooz

Het zou er bij mij om gaan of dat je "gezonde" gewicht is of dat het "overgewicht" is. Als je zoals topruiters veel spieren en balans hebt dan zit jij je paard veel minder tegen.

xniieeenke

KimD een beetje stevig paard kan he wel hebben als ruiter balans heeft hoor, come on zeg.

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:20

ik ben een "gezonde hollandse dame van 1.85 "van 100 kg schoon aan de haak maar heb wel een paard die een ton weegt , (1000kg) en we rijden met veel plezier, dus TS ga ervoor en zoek wat op .

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:21

Ligt er in mijn ogen volledig aan waar je op gaat zitten. Ik zou je niet op mijn iele Draver van 1,60 zetten nee, daarvoor vind ik mezelf eigenlijk al aan de grote en zware kant. Maar een beetje 'meer' paard? Ja waarom niet.

Zou je qua gewicht gerust op onze brede KWPN'er van 1,75 zetten, dat is het paard van mijn vriend en die komt ongeveer overeen met wat jij noemt aan gewicht/lengte. Paard loopt bij hem een stuk beter dan bij mij, ook toen ik nog maar net 60kg woog, dus daar zal het niet aan liggen :')

Zijn oude lichte tour paard tikt nog niet eens de 1,65 aan geloof ik, dat misstond ook niet (brede merrie) en die knol liep dus best op hoog niveau zonder enige vorm van problemen. Ja ok, madam haalde stunts uit als door een buitenluik kruipen maar dat had niks met gewicht te maken.

Toperoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:28

Ik denk dat je wel kan rijden hoor, alleen kwestie van het juiste paard vinden :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:32

ik vind het zelf wel kunnen als je zelf een stevig paard hebt en niet op smalle pony's. :)

maar KimD mag die mening toch hebben? zegt niet dat TS er wat mee hoeft te doen, TS vraagt wat wij vinden en dat is dus KimD haar mening dus je hoeft er niet perse meteen te gaan verbeteren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:33

MarlindeRooz schreef:

Gewicht is relatief tegenover een bepaalde lengte. Mijn volle zus haar schouders zijn 20 centimeter smaller dan de mijne. Heb ik vet op mijn schouders? Nee, net zo min als zij. Ik heb een kuitomtrek van 44 centimeter. Vet? Nee, puur spier, in de fitness zie je ze mooi aftekenen. Voor hetzelfde geld is TS zwaarder qua bouw zonder al te veel vet te hebben, daar kun jij dus niet over oordelen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:36

DeMolenhoek schreef:
MarlindeRooz schreef:

Gewicht is relatief tegenover een bepaalde lengte. Mijn volle zus haar schouders zijn 20 centimeter smaller dan de mijne. Heb ik vet op mijn schouders? Nee, net zo min als zij. Ik heb een kuitomtrek van 44 centimeter. Vet? Nee, puur spier, in de fitness zie je ze mooi aftekenen. Voor hetzelfde geld is TS zwaarder qua bouw zonder al te veel vet te hebben, daar kun jij dus niet over oordelen.

Met dat gewicht ben je gewoon te zwaar voor je lengte, tenzij je enorme krachttraining doet inderdaad. Maar dat doet bijna niemand.

Ik ben met mijn 1.82 en 73 kilo nog wel slank maar ik moet niet aankomen. (broekmaat: 40-42)

Special_Da

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:38

Te zwaar?! Neen helemaal niet! Je bent groot dus ik zou nu niet op een smalle pony kruipen. Maar een groot paard en iets of wat stevig gebouwd? Zeker!

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:38

Hier ook 85 kg. Op een fjord *\o/* Kan primaaaa.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:41

Ik vind dat je nog prima kan rijden. De manege heeft heus wel paarden voor je waar je op kan rijden. Mijn moeder is ook zoiets kan ook prima rijden op onze drumhorse.
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 16-03-16 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:41

@ marlinderooz: ik ben 1m70 weeg iets meer dan Ts en heb broekmaat 42... Ken mensen die 10-15 kilo minder wegen en kledingmaat 46-48 hebben (zelfde merken)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:42

Marlinde: Dat kan jij echt niet weten, lengte zegt helemaal niets hoor. Ik leg net uit dat je de breedte van het lichaam etc ook moet meetellen. Als je random wat mensen uitpikt die slank zijn ga je wel zien dat broeksmaten niets zeggen. Zelfs afgetraind behou ik maat 42... Ik ga nooit een 36/38 hebben omdat ik breed ben qua botten. Wij hebben geen foto van Ts, wij kunnen daar niet over oordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:47

Ik ben ooit op zoek geweest naar een leuke paardenvakantie en had toen een brochure met verschillende reizen en verschillende landen. Ook Ijsland stond erbij. De max lengte weet ik niet meer, maar max gewicht voor de ruiter was 90kg. Ben dat nooit vergeten, omdat de Ijsjes die ik destijds kende zo klein waren en ik het niet verwachte dat ze zoveel konden dragen.
Dus TS, stel je vraag niet hier en ga opzoek naar stallen in je buurt. Zie wat de mensen je daar aanraden. Ah ja, ik ben 1cm kleiner en woog 2 maand geleden 4kg meer als jij en toch hebben ze mij zonder problemen een paard laten testen (bij mij is er ondertussen al wel wat af)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:47

DeMolenhoek schreef:
Marlinde: Dat kan jij echt niet weten, lengte zegt helemaal niets hoor. Ik leg net uit dat je de breedte van het lichaam etc ook moet meetellen. Als je random wat mensen uitpikt die slank zijn ga je wel zien dat broeksmaten niets zeggen. Zelfs afgetraind behou ik maat 42... Ik ga nooit een 36/38 hebben omdat ik breed ben qua botten. Wij hebben geen foto van Ts, wij kunnen daar niet over oordelen.

Ik ben 1,73, 72 kilo, maatje 38 en ook getraind. Maar al zou ik kunnen afvallen dan zou ik idd nooit maatje 36 kunnen nemen. Als ik 60 kilo zou wegen zou ik ondervoed zijn :+

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:00

KimD schreef:
Ik vind het persoonlijk te zwaar en ontzettend dieronvriendelijk.

hoi hoi, wel grappig dat sommige hier zo raar over doen...
TS kan prima op een stevig paardje hoor, maak je geen zorgen.
ik ben ook niet de lichtste, ik weeg 58 kg en dat is best veel voor mijn 12 jaar...
maar goed, ik ga ook niet meer op een shetlander zitten, je moet gewoon lekker op een lief paardje gaan zitten die niet te tenger is... een manege weet meestal precies welk paard geschikt is en welke niet ;)
zo kun je een goede match vinden! sommige reacties zijn hier zo absurd...
na je andere berichtje:
weet je wat dier onvriendelijk is? niet meer op een paard stappen omdat je je te zwaar voèlt, maar dat meestal niet bènt. paard heeft beweging nodig....