Verborgen gebrek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:34

Aangeboren is niet altijd erfelijk maar kan erfelijk zijn.

En er zijn zat pretponys gefokt dus............

Deze pony heeft nooit wat laten zien wat het kan en heeft dus nog niets bewezen en is mogelijk erfelijk van wat het nu mankeert.

En waarom moet er mee gefokt gaan worden, er zijn zat andere leuke dingen zonder dat er vermeerderd hoeft te gaan worden, is heus niet alleen enkel voor 2 doelen goed: rijden of fokken.

Ik las hier dat ze gek is op het dier, dan is er heus wel andere leuke dingen mee te doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:40

josien_m_ schreef:
Ja,ja, gek op die pony....Gewoon houden dan en blij mee zijn en zoals Karuna al zei, plannen aanpassen.

Begrijp dat de koper de pony nog niet zo lang in het bezit heeft? Je koopt vaak een paard omdat je hem erg leuk vind, maar je hebt wel een bepaald doel voor ogen. Als dit jaren later naar boven komt als je hem al lang bij je hebt en band mee hebt, zou ik ook zeggen; stel je doelen bij. Maar als je de pony nog niet lang in je bezit hebt en het doel compleet wegvalt, lijkt mij dat toch een ander verhaal. Snap dat de koper er dan niet mee door wilt gaan.

Hoe het wettelijk geregeld is weet ik niet. Is naar mijn idee wel gewoon een kwestie van 'verborgen gebrek' maar hoe dat wettelijk in elkaar zit.... Ik dacht ook dat 'onderzoeksplicht' van kracht was, maar dat lijkt ook een beetje een vaag begrip. Wat is onderzoek? Is dat perse een klinische keuring? En was het gebrek dan wel naar boven gekomen? Dit klinkt wel als een gebrek dat niet zomaar naar boven komt 123. Anders had de verkopende partij dat over de jaren heen ook wel hebben moeten opmerken lijkt mij.

sassefras

Re: Verborgen gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:24

het zou de verkoper sieren als die zonder gezeik de pony terug neemt, je gaat toch niet willen dat je mensen opzadelt met de ellende van een ander ( of jezelf ) ook al weet je het niet als eigenaar. niet moeilijk doen, dit is niet wat de koper kocht.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:31

sassefras schreef:
het zou de verkoper sieren als die zonder gezeik de pony terug neemt, je gaat toch niet willen dat je mensen opzadelt met de ellende van een ander ( of jezelf ) ook al weet je het niet als eigenaar. niet moeilijk doen, dit is niet wat de koper kocht.

Als het mijn pony was had ik dat ook gedaan (of in elk geval graag gewilt) maar als de financiele middelen er niet zijn dan gaat het gewoon weg niet.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:35

Ik heb iets gelijkaardig meegemaakt.

Aankoop veulen, keuring, levering aan huis, TWEE verborgen gebreken (Eentje aangeboren dus niet erfelijk, andere erfelijk en potentieel levensbedreigend), het aangeboren gebrek is met een operatie opgelost, maar het erfelijk gebrek blijft altijd aanwezig en is tot nu toe niet behandelbaar.

Belangrijk is:
- Binnen 6 maand na aankoop moet je het gebrek ontdekken én aan de verkoper melden (met bewijs van melding)
- Als koper moet je aan je onderzoeksplicht voldaan hebben, dwz keuring voor verkoop.
- Als koper moet je kunnen bewijzen dat het gebrek er niet gekomen is bij jou (is in erfelijke en aangeboren gevallen gemakkelijk te bewijzen).
- Verkoper kan geld terug geven bij terugname dier (of een vervanging geven), of vergoeden van de gelopen kosten en de te voorspellen kosten (dit laatste is al een pak moeilijker overeen te komen...).

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:39

Maar als je het als verkoper echt niet wist en kopers keuren niet, dan is het toch geen verborgen gebrek en dus ook geen tekortkoming van de verkoper.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:41

Als je geen keuring gedaan heb , dan heb je pech

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:44

Die 6 mnd termijn geldt toch alleen als je bij een handelaar hebt gekocht?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:50

Ja of een fokker, denk ook wel dat dit geld bij een particulier maar ben ik niet zeker (heb enkel ervaring met fokker)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:51

Nogmaals, als de verkoper van niks wist kan hem niks verweten worden toch?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:51

Bedoel je dat er niets gemeld is aan verkoper of dat de verkoperhet zelf niet wist bij verkoop?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 08:04

Dat de verkoper het niet wist bij de verkoop. Ik dacht dat dat altijd een voorwaarde was bij een verborgen gebrek, dat de verkoper op de hoogte moest zijn en dat je dan er wat mee kon.
Misschien heb ik het ooit wel verkeerd begrepen maar het klinkt zo oneerlijk als die mensen er echt niet van wisten. (en de koper niet wilde keuren)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:45

Welke verkoper gaat bekennen dat ze al wisten van het 'verborgen gebrek'? Dat valt niet te controleren. Wie zegt dat de verkoper nooit iets raars aan de ademhaling heeft opgemerkt? En geloof dat iemand een jong paard - gekeurd en wel - na paar maanden erachter kwam dat er atrose in de hals zat - en dat was ook een verborgen gebrek. Had de verkoper ook niet kunnen ruiken naar alle waarschijnlijkheid... Is oneerlijk, maar het is ook oneerlijk als je een paard net hebt en compleet ongeschikt blijkt te zijn voor het doel dat je hem hebt gekocht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:05

Erg vervelend zoiets. Als koper, zoals gezegd, gek is op het paard, en zoals gezegd, de aankoopprijs laag was, dan zou ik het maar zo laten en gebruiksdoel aanpassen aan wat het paard nog wel kan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:07

Tancreda4 schreef:
Welke verkoper gaat bekennen dat ze al wisten van het 'verborgen gebrek'? Dat valt niet te controleren. Wie zegt dat de verkoper nooit iets raars aan de ademhaling heeft opgemerkt? En geloof dat iemand een jong paard - gekeurd en wel - na paar maanden erachter kwam dat er atrose in de hals zat - en dat was ook een verborgen gebrek. Had de verkoper ook niet kunnen ruiken naar alle waarschijnlijkheid... Is oneerlijk, maar het is ook oneerlijk als je een paard net hebt en compleet ongeschikt blijkt te zijn voor het doel dat je hem hebt gekocht.

Thnx daar had ik nog niet zo over nagedacht.
Maar dan nog mis ik de aankoopkeuring.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:17

Pony is voor een schijntje verkocht aan deze mensen, die hebben niets gekeurd. En inderdaad, als je had laten keuren maar die 100 euro zal al wel te veel geweest zijn, dan waren ze er achter gekomen. Ts, ik vind dat de verkoper niets te verwijten valt, wat ze er mee doet is een tweede. Ik weet niet hoe deze afwijking heet in het Nederlands, cornage waarschijnlijk. Dat hoeft geen belemmering te zijn want de pony heeft nog geen conditie opgebouwd, het klinkt alleen heel vervelend. In ernstige mate werkt het inderdaad belemmerend. Maar is ook operatief vaak goed te verbeteren, maar dat zullen de kopers er niet voor over hebben, hoe gek ze er ook op zijn.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:18

Als het verborgen gebrek aantoonbaar aangeboren is (en het gebrek het dier ongeschikt maakt voor het bij aankoop genoemde doel), heeft de koper zeker rechten. Dat verkoper de financiele middelen en ruimte niet heeft om het paard terug te nemen heeft de wet niets mee te schaften, bot gezegd.

Als ik de verkoper was zou ik een regeling treffen met de koper. Al was het maar om het paard te behoeden van handel.

Ik vind het trouwens vreemd dat een paard dat niet geschikt is om belast te worden gelijk maar geschikt is om voor de fok ingezet te worden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:21

Een paar dingen die mij opvallen:

Dat verkoper als particulier aangemerkt wordt, terwijl in haar onderschrift "rivendell welsh ponies" staat.. Lijkt mij toch een fok/handelsstal, ook omdat zij blijkbaar eigen dek(?)hengsten bezit..

Ook apart dat iedereen hamert op een aankoopkeuring.. Als koper heb je een onderzoeksplicht.. Er staat nargens dat dit een aankoopkeuring inhoudt.. Als koper gerichte vragen stelt, is dit ook al onderzoek..

Daarnaast... Wat een kortzichtige reacties hier in het topic! Er worden nogal snel conclusies getrokken door mensen die maar 1 kant van het verhaal kennen.. Zeggen dat het 'allemaal wel te veel zal zijn geweest' en 'de kopers het er niet voor over hebben'.. Misschien een idee om je in te lezen op deze vrij zeldzame aandoening die absoluut niets met cornage te maken heeft?

4-BAD is een aangeboren afwijking aan het strottenhoofd, die ervoor zorgt dat een paard/pony zeer weinig ruimte heeft bij de luchtpijp.. Inspanning zorgt ervoor dat de luchtpijp vernauwd en de pony simpelweg (heel weinig tot) geen lucht krijgt. Dus nee, deze pony kan hier niet 'goed mee leven'.. Deze pony zal nooit 5 rondjes in een logeercirkel kunnen lopen, laat staan de sport in kunnen. En nee, er bestaat geen operatie voor..

Een aangeboren aandoening is trouwens iets heel anders dan een erfelijke aandoening.. 4-BAD is een aangeboren aandoening die door domme pech tijdens de dracht ontstaat.. De kans dat veulens van deze merrie deze aandoening krijgen is net zo groot als iedere andere drachtige merrie..

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:35

Een verborgen gebrek hoeft inderdaad niet bij verkoper bekend en verzwegen te zijn om een verborgen gebrek te zijn. Het kan ook een gebrek zijn waar de verkoper niets van wist ten tijde van verkoop.

Als het cornage is, dat is een koopvernietigend gebrek. Dat betekent dat de hele koop teruggedraaid wordt. Is online veel te vinden over cornage en koopvernietiging.

Volgens mij is het zo dat als koper aan kan tonen dat het gebrek al aanwezig wad voor verkoop en de pony daardoor niet geschikt is voor het doel waarvoor het gekocht is, ze wel degelijk een punt heeft. Bij particulier verkoop moet ze dan inderdaad wel binnen een x aantal weken aan de bel trekken. 6 maanden geldt alleen als bij een prof gekocht is.

Maar helemaal 100% zeker ben ik niet van het bovenstaande hoor...

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:52

Aankoopkeuring geld niet alleen hoor, als verkoper als dusdanig kundig wordt gezien en zo ook overkomt en deze daardoor het gebrek had kunnen weten dan is een keuring niet nodig en is verkoper schuldig. Dit is tenminste mijn ervaring in een rechtszaak.

Overigens was dat wel een ander verhaal en was het gebrek voor koop al zichtbaar maar bleek vele malen erger te zijn. Hoe het in dit geval zit weet ik natuurlijk niet maar wil alleen aangeven dal een keuring niet alleen maar onderzoek kan zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:27

Als voldoende duidelijk is gemaakt bij de aankoop dat het de bedoeling was dat de pony de sport in zou gaan, dan is dit non-conformiteit (niet aan de verwachtingen voldoen).
Met de hoeveelheid informatie die gevraagd is en gegeven is, zal een rechter vermoedelijk ook concluderen dat zowel aan onderzoeks- als aan informatieplicht is voldaan.
Er zal vermoedelijk ook wel worden aangenomen dat de verkoper het niet wist (waardoor je het niet over schuld of aansprakelijkheid hebt of kunt hebben), maar desalniettemin zal een rechter de koop vermoedelijk wel vernietigen - omdat het geleverde niet aan de verwachtingen voldoet. Mits die verwachtingen dus goed vooraf zijn aangegeven, mits dit probleem direct na het ontdekken aan de verkoper is meegedeeld en míts een DA bereid is te verklaren dat het dier niet voor (sport-) gebruik geschikt is en dat het gebrek er bij verkoop al zat.
Het maakt dus eigenlijk niet uit of de verkoper het wist of niet, hij heeft iets geleverd wat niet voldoet, en daar gaat het om.

Maar, "wie pleit om een koe, geeft er een koe op toe", dus tenzij de koper een goede rechtsbijstandverzekering heeft, gaat dit meer kosten dan opleveren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:27

Nine1987, ik kon alleen engelse sites vinden en dacht dat het zich om een vorm van cornage handelde, mijn fout. Maar ook de aandoening die jij benoemt is, afhankelijk van de gradatie blijkbaar operabel. Maar dan zal het verschil tussen een toekomstige topper en een simpele pony wel een afweging zijn.
Ts, maakt verder niet uit maar de pony heeft dus zelfs een aantal weken bij de huidige koper op stal gestaan en is voor heel weinig verkocht?? Als het inderdaad zo weinig is zou ik de pony terugkopen en linea recta richting slachthuis brengen. En dit ook van te voren communiceren met de huidige eigenaren. Zo'n dier moet absoluut niet de handel in en er een veulen bij fokken is een slechte zaak, ondanks dat het blijkbaar geen erfelijke aandoening is.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:25

Heel eerlijk.

Ik vind dit een moeilijke kwestie (ook vooral gevoels matig).

Overigens als ik de koper zou zijn en ik heb het dier gekocht een voor een cheap prijsje en heb daarna besloten om niet te keuren dan zou ik zoiets hebben van eigen schuld dikke bult...van had ik maar moeten keuren.

(daarnaast is het een gebrek wat de verkoper ook niet wist...dan vind ik het nog sneuer als ik die mensen een rechtzaak aan zou doen). Flessen mensen bewust de boel dan vind ik het een andere zaak en dan zou ik hard tegen hard gaan.

Over welke bedragen hebben we het eigenlijk? 500 euro?

(dan zou ik als ex-eigenaar paard wel overwegen om paard terug te nemen en linea recta laten inslapen/slachthuis oid)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:16

Uit nieuwsgierigheid.. Ben je er al uitgekomen met koper TS?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:26

Tancreda4 schreef:

Dat is niet oneerlijk, dat is het leven en niet alles is maakbaar. Het is jammer, dat wel!