Periodes van extreem wantrouwen ~ Gaat dit nog over?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:22

Helemaal niks. :)
Of enkel op rustige toon tegen hem praten wat een knappe man hij is.

Bruintje123, ja zo is het bij [naam] ook gegaan.
Het zwakte allemaal hele mooi af.
Je merkte nog wel dat je heel voorzichtig moest zijn met bepaalde bewegingen, maar hij leek er geen last meer van te hebben.
Dat doet echt pijn in je hart... ik kan op zo'n moment wel janken.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:26

Misschien loop jij op die dagen net even anders op hem af dan anders, ben je (onbewust) gespannen.
Dat voelen ze haarfijn aan..
Als hij al weinig vertrouwen heeft zullen dat bij hem alle alarmbellen doen afgaan.

Geef hem de tijd, als hij niet wilt dan niet toch? Jullie zijn al ver met hem gekomen, en hij ziet er al een stuk vrolijker uit zo op de foto!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:29

Herkenbaar.
Heel pijn.
En het was zo'n lieverd.
Nooit happen. Niet eens grommen.
Zelfs niet met eten. Terwijl ze zoveel honger heeft gehad.
ZE verdiende het zo niet. De lieve schat.

Maar ik ben ook dankbaar haar nog fijne jaren te hebben mogen geven.

Hou dat met jullie paardje ook voor ogen.
Ondanks af en toe een schrik reactie uit het verleden.
Ze heeft de sparkel in de ogen terug gekregen bij jullie.
Dat is niet zo maar. :)

Anoniem

Re: Periodes van extreem wantrouwen ~ Gaat dit nog over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:32

Monster, wie weet. :)
Hij krijgt hier ook alle tijd, maar soms moet hij toch ook iets doen, daar ontkom je niet aan.

Bruintje123, zo is [naam] ook; nooit bijten, nooit schoppen, je zou kunnen zeggen dat hij té lief is, al is dat bijna onmogelijk.
Klopt, het is sowieso al heel mooi dat je de kans krijgt zo'n diertje liefde te geven en ook al zou dat maar een jaar zijn.

Ik heb net het boek besteld dat als tip werd gegeven.
Had hem even bekeken en het lijkt me erg interessant!

Wodan198021

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:58

Ik had een (verzorg) paard dat ik als veulen al kon,daarna als 4 jarige heb beleerd,hij is als 6jarige uitgeleend aan een ... die een opleiding op Deurne volgde,zij wilde springen met hem,ik vroeg haar hem terug te brengen als het niet goed ging,(het was een superlief,volgzaam meewerkend dier.)
Een half jaar later kwam hij terug,broodmager,regenschurft en een maagzweer,hij was boos,bang en beet.
Toen ik voor het eerst weer met hem ging rijden kon ik wel huilen,zo stijf en onzeker ,dat was hij nog nooit geweest.
Het is voor het grootste gedeelte weer goedgekomen,maar de goedzak die hij op stal was is hij nooit meer geworden.
Ik heb me aan hem aangepast,wil je geen aandacht in jouw stal?oke,dan gaan we buiten jouw stal.
Het heeft wel een half jaar geduurd en behandelingen van een osteopaat maar uiteindelijk won ik zijn vertrouwen terug.
Hij is uiteindelijk verkocht,heeft een geweldige eigenaresse en doet het super!
Probeer niet jouw medelijden te laten voelen,als jij het "vergeet"hoeft hij er ook niet aan te denken,dat principe,paste ik toe.
Succes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:59

KoudbloedKim schreef:
Helemaal niks. :)
Of enkel op rustige toon tegen hem praten wat een knappe man hij is.

+:)+

Nogmaals: probeer het je niet aan te trekken. Je voelt je er alleen maar teleurgesteld door. En dat voelt hij ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:05

Wodan, bedankt voor de tip. :j
Vervelend is zoiets he!

Koper, klopt... ik ga mijn best doen. :j

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:15

Mijn pony reageert heel sterk als ik er met een mindset naar toe ga. Zodra ik een plan heb of iets van hem wil staat hij al aan de andere kant van de paddock. Stap ik erin met een mindset 'zullen we eens?' dan staat hij met zijn neus bovenop me.
Misschien wil je soms te graag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:33

Nee, dat is het niet, want ik wil over het algemeen helemaal niks van hem. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:33

KoudbloedKim schreef:
Dat begrijp ik. :j
En hij krijgt bij ons alle tijd en alle liefde en alle aandacht die hij nodig heeft.
Ik vind het alleen opvallend hoe hij schijnbaar zonder aanleiding zo om kan slaan.
Zou heel graag willen begrijpen wat hem dan triggert.

Ik heb een paar uit het niets paniekreacties gehad met mijn eerste pony (die in mijn ava) ergens in de 1e 1-2 jaar, Criollo import uit Argentinië (2e eigenaar hier) en hoewel super braaf wil ik eigenlijk niet weten hoe hij zo braaf geworden is. Trigger nooit gevonden, maar na die 2x heb ik het nooit meer gezien. Denk een interpretatiefoutje omdat jullie taal onderling nog niet geheel vast ligt, wat met zo'n achtergrond idd een paniekreactie kan geven. Pijn is dit niet, enkel een terugvallen op oude gewoontes en ik denk ook juist doordat er nu nieuwe gewoontes gevormd worden en de automatische piloot uit gezet is.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:41

Wat een verhaal . . . verdrietig, maar ook weer erg mooi. Ik weet dat je een paard niet met mensen kunt vergelijken, maar wil toch zeggen dat ingeprente trauma's erg moeilijk zijn. Een mens krijgt medicijnen therapieen etc etc om trauma's te boven te komen, een paardje moet die hele beerput zelf verwerken. Genoeg positieve keien in die rugzak om het negatieve te overstemmen, (en nog raak je het nooit volledig kwijt : ()
Keep up the good work, blijven voeden met positieve vibes en niet teveel aandacht schenken aan het negatieve, morgen weer een dag :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:41

Tamary, dat zou heel goed kunnen en klinkt op zich erg logisch. :j

Room10, gaan we doen!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:48

Misschien een hele andere kijk maar zou het kunnen zijn dat hij zich zeker genoeg voelt om te beslissen dat hij niet komt. Dat hij weg rent omdat de wei zo lekker is? Gewoon omdat het kan, niet omdat hij bang is maar omdat hij zich vertrouwd genoeg voelt omdat te kunnen doen en dan misschien toch wel een klein beetje onzeker omdat hij benieuwd is hoe jij er op reageert, of hij niet op zijn kop krijgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:51

Nee, je ziet duidelijk dat het echt angst is bij hem en geen uitdaagspelletje of geen-zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:57

Dit is een heel herkenbaar verhaal. Hier een pre x arabier die ook mishandeld was. We hebben hem 5 jaar gehad, helaas overleden in november. Dit is hij altijd blijven hebben. Je merkte wel duidelijk dat het beterde met de jaren en je kon het ook vrij snel herkennen. Ik heb besloten er vrede mee te nemen. Als mens zijnde heb je soms ook een mindere dag en wil je rust. Je zag dat hem dat wel deugd deed, hem gewoon met rust laten als hij dat wou. Gewoon extra genieten van de goede dagen :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:59

Je hebt hem pas een paar maanden. De meeste paarden hebben wel 2 jaar nodig om een nieuw iemand te gaan vertrouwen.Dan wil ik me aansluiten bij room 10. Inderdaad geen aandacht schenken aan wat misgaat maar juist wel aan wat goedgaat en daar samen van genieten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:02

DeMolenhoek, ja precies... het is alleen dat ik zo graag zou willen begrijpen wat er dan precies in zijn koppie omgaat.
Maar ik denk dat we blij moeten zijn met de vele momenten dat hij naar ons toe komt en ons haast dankbaar aan lijkt te kijken, al weet ik dat dat misschien enkel een menselijke emotie is.

Anjali, ik ken hem al zo'n 8 jaar. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:15

Maar tussen kennen en er dagelijks mee bezig zijn en in bezit hebben zit natuurlijk wel een wereld van verschil.

Jullie hebben 'm pas een paar maanden, hij heeft dus technisch gezien pas een paar maanden 'zijn eigen mensen', een veilige basis. Ik denk dat je het niet heel persoonlijk van 'm moet opnemen, maar er is in de afgelopen maanden volgens mij wel het e.e.a. gebeurt; verhuizing, uitbreiding van de kudde. Dat zijn allemaal dingen waar een dier aan moet wennen. Als het dan ook nog een heel gevoelig dier heeft, kan ie absoluut z'n goede en wat minder goede momenten hebben. Ik denk dat je 'm echt de tijd moet gunnen, om bij te komen en genieten van de momenten die hij uitzoekt om te komen knuffelen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:18

Klopt. :j