Hoe zit het nu precies, B rijbewijs en trailer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:10

Koekeroekus schreef:
Ze hebben mij ooit ook verteld dat als het max laadvermogen van de trailer groter is dan wat de auto mag trekken je sowieso niet met die combinatie mag rijden?

Dus als de auto 1200 mag trekken en de trailer 1300 max laadvermogen heeft, dat dat niet mag?
Hoe zit dat nu precies dan?

We ze vertellen moet je bij het oud vuil zetten. Dat moet je niet persoonlijk opvatten, maar feit is dat van alle verhalen die ik hoor over dit onderwerp, 90% gewoon niet klopt; van net niet tot volledig bij elkaar verzonnen......

Ik kan niet beoordelen wat die auto wel of niet mag trekken; laadvermogen is namelijk een volstrekt irrelevant gegeven. Wat je waarschijnlijk bedoelt is de Toegestane Maximum Massa, zijnde leeggewicht plus laadvermogen.

Let er goed op dat je de juiste termen gebruikt. De grootste spraakverwarringen ontstaan doordat mensen het ene bedoelen maar de andere benaming gebruiken.

Dus:

Leeggewicht: gewicht van het lege voertuig, op het kenteken
Laadvermogen: het gewicht wat je erin mag stoppen; staat voor de auto niet altijd op het kenteken.
Toegestane Maximum Massa: Het leeggewicht + laadvermogen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:14

Koekeroekus schreef:
Ze hebben mij ooit ook verteld dat als het max laadvermogen van de trailer groter is dan wat de auto mag trekken je sowieso niet met die combinatie mag rijden?

Dus als de auto 1200 mag trekken en de trailer 1300 max laadvermogen heeft, dat dat niet mag?
Hoe zit dat nu precies dan?

In principe niet.
Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.
Dus draait het om de beide TMM. En niet om het daadwerkelijke gewicht op dat moment..
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 09-03-16 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:15

Bedoel idd de toegestane maximum massa :')
Ik zie soms ook door de bomen het bos niet meer, rijd zelf ook alleen met b en voor zover ik weet mag ik dat met onze combi ook gewoon

Auto gewicht: 1380 kg (leeg)
Trek gewicht auto: 1300 kg
Maximaal massa trailer: 1300 kg

Zo mag het toch? Staat een pony in van 400 kg ongeveer, maar das volgens mij niet van toepassing.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:17

Gaan we weer... Als de auto het daadwerkelijk gewicht mág trekken, mag je de weg op. Al hang je er een kar achter die bij wijze van spreken 10 ton mag wegen.
Of dat met B of met BE is, hangt af van of de TMM van de totale combi minder of meer dan 3,5 ton is, dat is de énige keer dat er met TMM wordt gerekend.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:21

Ibbel schreef:
Gaan we weer... Als de auto het daadwerkelijk gewicht mág trekken, mag je de weg op. Al hang je er een kar achter die bij wijze van spreken 10 ton mag wegen.
Of dat met B of met BE is, hangt af van of de TMM van de totale combi minder of meer dan 3,5 ton is, dat is de énige keer dat er met TMM wordt gerekend.

Heb je daar voor mij een linkje van RO van? Kan het zo niet vinden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:23

Staat in de FAQ, zie post van ikke

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:27

Ibbel schreef:
Staat in de FAQ, zie post van ikke

En waar dan? Want ik vroeg niet voor niks om een linkje?
Vind het prima om toe te geven dat ik fout zou zitten, maar dan wil ik wel onderbouwd zien, waar het dan moet staan. En dat krijg ik zo niet gevonden?

cissy

Re: Hoe zit het nu precies, B rijbewijs en trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:54

nathansmits

Re: Hoe zit het nu precies, B rijbewijs en trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 04:16

Toevallig reeds een discussie gehad over een BE combinatie.
Sinds de nieuwe rijbewijs regels zijn er diverse haken en ogen bijgekomen.

Gemiddelde agent op straat snapt zelf ook niet meer hoe het allemaal zit.
Ik kreeg als tip mee:
Check de onderstaande link , deze link wordt gebruikt in combinatie met MEOS (mobiele politie computer)
Op het moment dat uit de berekeningen van deze app blijkt dat je goed of fout zit zal dit ook als officiële maatstaaf gebruikt worden!

https://webapps.politieacademie.nl/naslagwerk/rijbewijs

Succes!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 08:08

nathansmits schreef:
Toevallig reeds een discussie gehad over een BE combinatie.
Sinds de nieuwe rijbewijs regels zijn er diverse haken en ogen bijgekomen.

Gemiddelde agent op straat snapt zelf ook niet meer hoe het allemaal zit.
Ik kreeg als tip mee:
Check de onderstaande link , deze link wordt gebruikt in combinatie met MEOS (mobiele politie computer)
Op het moment dat uit de berekeningen van deze app blijkt dat je goed of fout zit zal dit ook als officiële maatstaaf gebruikt worden!

https://webapps.politieacademie.nl/naslagwerk/rijbewijs

Succes!

Dat oom agent het soms niet weet, daar kan ik nog wel inkomen, maar als oom agent gaat beweren dat combinaties niet kloppen terwijl dat volgens art 15 en art 8.15.15 wel zo is, dan heeft die oom agent een probleem en er zijn hier al meerdere omes agent tot de orde geroepen.

Die link klopt intussen wel, is niks meer of minder dan de vertaling van art 15 en art 8.15.15, al was die in het begin niet helemaal foutloos......

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 08:28

kiwiwitje schreef:
Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

Dit dus.

Als je met een B rijbewijs een aanhanger wil rijden, mogen de tmm van de auto plus de tmm van de trailer niet boven de 3500kg uitkomen...nooit! Zelfs niet als je een zak veren zou vervoeren.
Verder mag de trailer nooit zwaarder zijn dan de auto mag trekken. Is dit bijv 1400kg en de tmm van de trailer is max 2000kg, mag je de trailer niet zwaarder maken dan max 1400kg, al heb je een vrachtwagenrijbewijs.
De trailer mag tegenwoordig wel weer zwaarder zijn dan het trekkend voertuig.

Ik snap eigenlijk ook niet zo goed wat er zo moeilijk is. De gegevens die kiwiwitje vermeldt zijn imo toch echt duidelijk en komen rechtstreeks van de site van de rdw....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 08:47

Siesjuh schreef:
Ik snap eigenlijk ook niet zo goed wat er zo moeilijk is. De gegevens die kiwiwitje vermeldt zijn imo toch echt duidelijk en komen rechtstreeks van de site van de rdw....

De moeilijkheid zit 'm ook niet in de regels maar in de onzin die door de mensen geblaat wordt rondom dit onderwerp, zie ook alle fouten die in dit topic weer geschreven (en eindeloos gecorrigeerd) worden.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:06

Misschien dom, ik doe mijn best maar ondanks dat ik alle informatie en links van de uitleg in dit topic voor mij geopend heb, word ik er nog steeds niet wijzer van.

Als ik kijk naar de specs van de combinatie die ik tot mijn beschikking heb zou dit dus betekenen dat ik niet eens met een lege trailer mag rijden? Of kijk ik nu echt helemaal verkeerd? :o?

Trailer:

Afbeelding

Auto:

Afbeelding

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:12

Alleen met BE NinaCharlie. Combinatie is meer dan 3500 kg

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:17

gaucho schreef:

Dankjewel, mijn vermoedens kloppen dus. Dus de som is de TMM van beiden, totaal dus 4480 kg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:19

Wat mensen nou maar eens moeten proberen te onthouden.... De TMM van auto en trailer dus wat die maximaal mag wegen. Is alléén van belang voor de vraag mag ik met een B rijbewijs deze combinatie rijden.

Vervolgens krijg je de vraag mag mijn auto deze trailer trekken? Maar dit staat he-le-maal los van de TMM en de B of Be vraag. Hierbij wordt gekeken wat weegt de trailer werkelijk? Mag die auto dit trekken? Zo ja dan mag je de weg op.

Al het andere wat verteld wordt hierover is gewoon onzin.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:19

NinaCharlie schreef:
gaucho schreef:

Dankjewel, mijn vermoedens kloppen dus. Dus de som is de TMM van beiden, totaal dus 4480 kg?

Dat klopt :) . Daar heb je een ander rijbewijs voor nodig. En betekend dus ook dat je zelfs niet met de lege trailer mag rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:20

NinaCharlie schreef:
Misschien dom, ik doe mijn best maar ondanks dat ik alle informatie en links van de uitleg in dit topic voor mij geopend heb, word ik er nog steeds niet wijzer van.

Als ik kijk naar de specs van de combinatie die ik tot mijn beschikking heb zou dit dus betekenen dat ik niet eens met een lege trailer mag rijden? Of kijk ik nu echt helemaal verkeerd? :o?

Trailer:

[ [url=m/O9bOJK.png]Afbeelding[/url] ]

Auto:

[ [url=m/49UBKl.png]Afbeelding[/url] ]

Art 8.15.15: mag gewoon. De auto mag meer trekken dan de TMM van de trailer, dus niets aan het handje, gaan met die banaan.

Of JIJ ook mag gaan met die banaan, ligt aan je rijbewijs. Met B-E hoef je nergens naar te kijken, is legaal. Met alleen B-rijbewijs mag de TMM van de trailer niet meer dan 1020kg zijn.

NinaCharlie schreef:
gaucho schreef:

En dus B-E rijbewijs voor de chauffeur.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:23

Yvank_ schreef:
Wat mensen nou maar eens moeten proberen te onthouden.... De TMM van auto en trailer dus wat die maximaal mag wegen. Is alléén van belang voor de vraag mag ik met een B rijbewijs deze combinatie rijden.

Vervolgens krijg je de vraag mag mijn auto deze trailer trekken? Maar dit staat he-le-maal los van de TMM en de B of Be vraag. Hierbij wordt gekeken wat weegt de trailer werkelijk? Mag die auto dit trekken? Zo ja dan mag je de weg op.

Nee, de TMM wordt met name gebruikt om overbelading vast te stellen. Daarnaast is het getal van belang voor de mensen die met alleen B-rijbewijs een aanhanger willen trekken. DAT is de juiste volgorde in belangrijkheid.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:28

Hartstikke bedankt allen, het is mij nu duidelijk. +:)+

Behalve dit stukje:

Yvank_ schreef:

Als je hierbij niet naar de TMM moet kijken, waar dan wel naar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:31

ikke schreef:
Yvank_ schreef:

Nee, de TMM wordt met name gebruikt om overbelading vast te stellen. Daarnaast is het getal van belang voor de mensen die met alleen B-rijbewijs een aanhanger willen trekken. DAT is de juiste volgorde in belangrijkheid.

Daar heb je helemaal gelijk in :) , maar in het geval van trailers is het rijbewijs vaak de belangrijkste vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:32

NinaCharlie schreef:
Hartstikke bedankt allen, het is mij nu duidelijk. +:)+

Behalve dit stukje:

Yvank_ schreef:

Als je hierbij niet naar de TMM moet kijken, waar dan wel naar?

Wat dacht je van de trailer + paard wegen en kijken naar wat mag mijn auto trekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:32

En het is ook belangrijk dat je de kogeldruk in de gaten houd... Vaak is het zo, dat je kwa gewichten misschien wel goed zit.. Maar een anderhalf paards trailer heeft meestal 75k en de meeste personen autos komen niet boven de 60/65k uit.. Dit krijg ik ook maar niet uitgelegd aan mensen 'Want het gewicht zegt immers dat het wel mag, dus het kan wel' of 'ja maar mijn caravan mag er ook achter'(die misschien wel een lagere kogeldruk heeft dan een trailer)
Of ik nou op mijn kop ga staan of niet.. Ze snappen niet dat het 2 verschillende dingen zijn, die allebij aan de regels horen te voldoen. Maar als er iets gebeurd ben je gewoon niet verzekerd.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:38

Yvank_ schreef:
Wat dacht je van de trailer + paard wegen en kijken naar wat mag mijn auto trekken?

Achso, uiteraard. Ik raakte even in de war omdat steeds meer mensen bovenstaande berekening hanteren voor de vraag B of BE. Nu weet ik dus dat dit niets te maken heeft met het rijbewijs. Het halen van mijn BE rijbewijs stond al op de wishlist maar nu zeker. Echter wilde ik dan wel eerst het hele B/BE verhaal snappen in plaats van gewoon maar het rijbewijs te halen en nog steeds geen donder snappen van de regels.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:40

Euforie schreef:
En het is ook belangrijk dat je de kogeldruk in de gaten houd... Vaak is het zo, dat je kwa gewichten misschien wel goed zit.. Maar een anderhalf paards trailer heeft meestal 75k en de meeste personen autos komen niet boven de 60/65k uit.. Dit krijg ik ook maar niet uitgelegd aan mensen 'Want het gewicht zegt immers dat het wel mag, dus het kan wel' of 'ja maar mijn caravan mag er ook achter'(die misschien wel een lagere kogeldruk heeft dan een trailer)
Of ik nou op mijn kop ga staan of niet.. Ze snappen niet dat het 2 verschillende dingen zijn, die allebij aan de regels horen te voldoen. Maar als er iets gebeurd ben je gewoon niet verzekerd.

Nee, de opgegeven kogeldruk (vertikale last onder de koppeling, voor de puristen) zijn maximale waardes. De meeste 1,5 paards trailers hebben een waarde van 75kg, maar de daadwerkelijke last is vaak maar 40 - 50kg Ook hier geldt dat de chauffeur verantwoordelijk is voor de juiste combi en dus dient te weten wat de daadwerkelijke kogeldruk is.