Koekeroekus schreef:Ze hebben mij ooit ook verteld dat als het max laadvermogen van de trailer groter is dan wat de auto mag trekken je sowieso niet met die combinatie mag rijden?
Dus als de auto 1200 mag trekken en de trailer 1300 max laadvermogen heeft, dat dat niet mag?
Hoe zit dat nu precies dan?
We ze vertellen moet je bij het oud vuil zetten. Dat moet je niet persoonlijk opvatten, maar feit is dat van alle verhalen die ik hoor over dit onderwerp, 90% gewoon niet klopt; van net niet tot volledig bij elkaar verzonnen......
Ik kan niet beoordelen wat die auto wel of niet mag trekken; laadvermogen is namelijk een volstrekt irrelevant gegeven. Wat je waarschijnlijk bedoelt is de Toegestane Maximum Massa, zijnde leeggewicht plus laadvermogen.
Let er goed op dat je de juiste termen gebruikt. De grootste spraakverwarringen ontstaan doordat mensen het ene bedoelen maar de andere benaming gebruiken.
Dus:
Leeggewicht: gewicht van het lege voertuig, op het kenteken
Laadvermogen: het gewicht wat je erin mag stoppen; staat voor de auto niet altijd op het kenteken.
Toegestane Maximum Massa: Het leeggewicht + laadvermogen.

. Daar heb je een ander rijbewijs voor nodig. En betekend dus ook dat je zelfs niet met de lege trailer mag rijden.