Gevallen, nieuwe cap?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Re: Gevallen, nieuwe cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:33

Ah top, dan kan ik zeer spoedig een nieuwe cap aanschaffen. Gelukkig heeft ie nooit dienst hoeven doen als valhelm maar toch.

Ik denk niet dat ik na letterlijk elke val mijn cap zou gaan vervangen (kan toch al gauw een dure grap worden) maar 100% wel na +- 5 jaar. Om zoveel jaar moet mijn brommerhelm ook vervangen worden en ik neem aan dat dezelfde wijze gebruikt wordt bij caps. Na zoveel jaar wordt de binnenkant wat brozer gok ik en biedt hij dus niet dezelfde veiligheid die hij bij aanschaf wel bood. Mijn huidige cap is zwaar over datum volgens mij dus het wordt wel eens tijd. Maar....bij een harde val of een cap in noem-maar-een-aantal-stukjes lijkt mij het wel duidelijk dat je er verstandig aan doet om een nieuwe cap te kopen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:41

Dat om de 5 jaar vervangen komt door een keurmerk is onzin. Het materiaal wordt met tijd gewoon zwakker waardoor ze aanraden om de 5 jaar te vervangen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:43

Maar op zich kan je het wel samen zien. Na 5 jaar is het sowieso verstandig om je cap te vervangen en toevallig loopt dat dan samen met de vernieuwing van het keurmerk. Win-win toch?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:48

Het preventief na 5 jaar wisselen is absoluut geen onzin. Het is niet de buitenschaal die verteerd maar het schokabsorberende polystyreen wat verteerd, door invloed van onder andere ons zweet op ons hoofd.
Hierdoor loopt je een risico dat een eventuele harde schok niet meer goed wordt opgevangen en doorgegeven wordt aan je schedel, met alle gevolgen van dien.
Zeker als men veel en intensief rijdt is het aan te raden om toch na die 5 jaar een nieuwe cap te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:35

@ friendly: daarom is het net interessant om even uit te pluizen of er behalve samshield nog fabrikanten zijn die een service aanbieden van cap controleren/herstellen/vervangen na een valpartij. Wie niet vraagt...

Nu scheelt het ook of je alleen een CE-keurmerk hebt of ook een Brits, of alle 5 de keurmerken ter wereld. Het CE-keurmerk is op zich voldoende, maar ik heb er eentje met meerdere. Dat hangt van jezelf af wat je kiest. Een goedkope cap of een retedure met hetzelfde CE-keurmerk zouden even veilig moeten zijn.

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:23

ik zou als je echt hard gevallen bent wel je cap vervangen

Amadais

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:23

Simpel weg vervangen, je hebt het ding niet zonder reden op de hoofd.

_Tessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:12

Als je 2 keer (hard?) op je hoofd bent gevallen, zou ik je cap wel even na laten kijken.
Je weet maar nooit hoe het er van de binnenkant uit ziet..