Help, paard wil halster niet meer om?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:12

Leadrope om haar hals, touwen kruisen onder de kaak en een lus om de neus dan heb je al een soort halster.
Halster bij het kopstuk los, neus er in en het kopstuk rustig vast maken. Rustig blij en en veel belonen als ze braaf is. Niet schreeuwen of nerveus worden.
Doordat je het touw over de neus hebt heb je al controle over haar dus kan ze haar kont niet meer draaien.

kiki1976

Re: Help, paard wil halster niet meer om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:22

Laatst een filmpje gezien over het omdoen van halsters bij paarden die er angst voor hebben.

Zal eens kijken of ik die terug kan vinden.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 22:26

Nono bedankt! Ik hoop idd dat ik niet onbewust gestrest of nerveus raak..

Kiki als je hem vind wil je hem mij dan door sturen? :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:33

Ik begrijp dat je voorheen altijd het halster omhield. Wat was daar de reden voor?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:35

Kan zijn dat je paard zich zo aan de shet hecht dat ze er niet bij weg wil. Daarnaast lijkt het me toch ook een kwestie van wat brutaal zijn van je paard ( kont naar je toe, dreigen).
Kan maar zo zijn dat je toch een wat dominante merrie hebt, die gewoon niet door jou bij de shet weggehaald wil worden.
In dat geval even de hulp vragen van iemand met veel ervaring en juist wél halster omdoen in de stal, buiten maak je geen enkele kans.( Als je je daar veilig genoeg voelt natuurlijk, met haar in een stal. . Ik denk eerlijk gezegd echter dat je even de hulp nodig hebt van iemand met een natuurlijk overwicht op paarden).

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 22:37

Punz schreef:
Kan zijn dat je paard zich zo aan de shet hecht dat ze er niet bij weg wil. Daarnaast lijkt het me toch ook een kwestie van wat brutaal zijn van je paard ( kont naar je toe, dreigen).
Kan maar zo zijn dat je toch een wat dominante merrie hebt, die gewoon niet door jou bij de shet weggehaald wil worden.
In dat geval even de hulp vragen van iemand met veel ervaring en juist wél halster omdoen in de stal, buiten maak je geen enkele kans.( Als je je daar veilig genoeg voelt natuurlijk, met haar in een stal. . Ik denk eerlijk gezegd echter dat je even de hulp nodig hebt van iemand met een natuurlijk overwicht op paarden).

Nee je hebt gelijk!
Buiten kan ze alle kanten op, maar in stal vind ik het spannend soms, omdat ooit meisje keer neer getrapt is op de manege. Maar als shet weg haal en op stal zet en iemand met ervaring laat komen moet het denk ik lukken, maar dan moet ik het zelf ook uit eindelijk doen!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:40

Ik kan hem helaas zo snel niet terug vinden.

Maar in het filmpje oefende ze met eerst grondwerk, eerst moet die basis goed zijn.
Daar oefende ze eerst met een touwhalster.
Ze deden het niet als eerste om de neus. Maar juist (ervan uitgaande dat je links van je paard staat) eerst en kopstuk gedeelte met je rechterhand over de nek/kop. Als hierop geen reactie meer komt dan pas het neus gedeelte om de neus.
Maar benader het in rust en vertrouwen en leiderschap, en niet hoppa vangen/omdoen is hebben.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 22:41

kiki1976 schreef:
Ik kan hem helaas zo snel niet terug vinden.

Maar in het filmpje oefende ze met eerst grondwerk, eerst moet die basis goed zijn.
Daar oefende ze eerst met een touwhalster.
Ze deden het niet als eerste om de neus. Maar juist (ervan uitgaande dat je links van je paard staat) eerst en kopstuk gedeelte met je rechterhand over de nek/kop. Als hierop geen reactie meer komt dan pas het neus gedeelte om de neus.
Maar benader het in rust en vertrouwen en leiderschap, en niet hoppa vangen/omdoen is hebben.

Oke! Dus eerst touw om de nek? achter oren? En dan pas uit breiden na de neus :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:44

Ja klopt.
Jammer dat ik het filmpje niet meer terug kan vinden via youtube.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:45

Wat vindt je paard eng? Het over de neus schuiven, het over de oren schuiven of de gesp vast maken?
Zie het halster om doen als een proces dat in stapjes verloopt. Zoek uit welk stapje eng is en zoek op basis daarvan een oplossing.

Zo een voorbeeld van dingen die in stapjes verlopen. Mijn paard had enorme singeldwang. Door stukje bij beetje te kijken waar het probleem zat kwamen we erachter dat hij het eng vind als de singel onder de buik door gehaald werd. Doordat we dit wisten konden we veel gerichter belonen en werken.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 22:46

kiki1976 schreef:
Ja klopt.
Jammer dat ik het filmpje niet meer terug kan vinden via youtube.

Jaaa jammer maar snap het denk ik

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 15:45

Ik heb besloten vandaag shetlander er uit te halen nu is dus komende dagen afwachten, ze was echt over stuur maar de shetlander niet die was gigantisch blij om de andere shetlanders te zien. Ziggy is nu al wel wat rustiger dus hoop dat het zo blijft.. En kon al wel weer een halster touw om haar nek slaan en liep ze braaf mee!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:28

De eerste vraag die bij mee opkomt is de vraag of je het paard overal mag aaien en aanraken op het hoofd. Inclusief oren, bovenkant nek, dicht bij de ogen, echt overal? (Onderkant hoofd ook niet vergeten)
En zo niet, waar mag je haar dan niet aanraken?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 20:15

jensvl schreef:
De eerste vraag die bij mee opkomt is de vraag of je het paard overal mag aaien en aanraken op het hoofd. Inclusief oren, bovenkant nek, dicht bij de ogen, echt overal? (Onderkant hoofd ook niet vergeten)
En zo niet, waar mag je haar dan niet aanraken?

Haar snuit vind ze wel spannend ik wil niet zeggen dat ze hoofschuw is. Als ik haar wortel geef kan ik bijna haar overal wel aan raken. Oren vind ze soms spannend maar meestal kan ik alles wel aan raken maar niet te veel. Dan draait ze hoofd steeds

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 17:28

Yes! Ze heeft haar halster weer om!
Echt bedankt voor de tips met halster touw dat werkte goed en kon zo halster weer om doen!