paard flipt op buitenrit in galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:56

Het ligt echt aan de situatie en het verkeer om je heen daar moet je ook rekening mee houden daarom is het vaak goed als je vervoer er voor heb om naar het strand te gaan. Deed ie dit trouwens ook bij de vorige eigenaar?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:57

Het is moeilijk te beoordelen, omdat wij je paard simpelweg niet kennen en niet zien wat er precies gebeurt.

Als je hem aanspoort: hoelang denk je dat je iets van controle blijft houden? Hoe groot is volgens jou de kans dat hij het bit tussen de kiezen neemt, en dan pas écht goed aan de kletter gaat?

zelf zou ik liever met een rustig, ontspannen paard weer aan galloperen denken. Je paard moet ietsje zelfbeheersing hebben, voor jouw veiligheid

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:06

mrie schreef:
Paard is blij, streng zijn. Misschien een paar keer zweepje mee om te laten blijken dat dit echt niet de bedoeling is.

een zweepje werkt echt a van rechts!
je kan veel beter even niet galoperen, of met een ander paard erbij en des noods met de instructrische er naast op de fiets ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:08

JenW schreef:
mrie schreef:
Paard is blij, streng zijn. Misschien een paar keer zweepje mee om te laten blijken dat dit echt niet de bedoeling is.

je kan veel beter even niet galoperen, of met een ander paard erbij en des noods met de instructrische er naast op de fiets ;)

Dit is pamperen en je paard leert er niks van. Dit kun je best zelf oplossen.
TS je vroeg wat wij denken wat het beste is. Ik zou gaan voor op zijn kop geven en het voorwaards oplossen. En dan als hij netjes vooruitgaat terugnemen. Dat vind hij namelijk niet leuk... En dan start je weer opnieuw.
Succes er mee meid, komt allemaal goed.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:11

mrie schreef:
JenW schreef:

Dit is pamperen en je paard leert er niks van. Dit kun je best zelf oplossen.
TS je vroeg wat wij denken wat het beste is. Ik zou gaan voor op zijn kop geven en het voorwaards oplossen. En dan als hij netjes vooruitgaat terugnemen. Dat vind hij namelijk niet leuk... En dan start je weer opnieuw.
Succes er mee meid, komt allemaal goed.

Ik heb mijn instructrice ook mee laten gaan 1x zodat ze vanaf de grond kan kijken welke "energie" hij overbrengt en of ik dan correct zit met mijn handelingen. Hij is namelijk nogal wisselend wat nodig is en dat moet je voelen. Helemaal niet pamperend. Veiligheid gaat boven alles!!

mrie

Re: paard flipt op buitenrit in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:13

Nee hoor, veiligheid gaat niet voor alles want dan konden we niet meer leven. Bleven we de hele dag veilig in bed. Ik ga er eigenlijk van uit dat TS al kan rijden, misschien zit ik daarbij verkeerd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:17

mrie schreef:
Nee hoor, veiligheid gaat niet voor alles want dan konden we niet meer leven. Bleven we de hele dag veilig in bed. Ik ga er eigenlijk van uit dat TS al kan rijden, misschien zit ik daarbij verkeerd.

In bed liggen is helemaal niet veilig.
De meeste mensen overlijden in bed :+

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:22

mrie schreef:

Overdrijven is ook een vak. Er wordt niet gezegd dat ze helemaal niet buiten zou moeten rijden, maar de galop even moet laten voor wat het is. Is dat zo erg dan, niet galopperen tijdens een buitenrit, tempo controle is zelfs iets wat in rijbak eerst gedaan moet worden. Tenminste zo heb ik dat altijd geleerd, eerst moet je stappen en kunnen remmen voordat je gaat draven, meer dan logisch om dit ook met buitenritten toe te passen. Vanuit draf naar stap kunnen en als dat super gaat dan langer draven gaat dat goed dan ga je even aangalopperen en weer terug naar draf etc.

xuniekx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 22:23

Even voor verduidelijking :)
Ik heb dit paard gekocht van een manege ( ik reed op hem 2 jaar lang en heb hem wel leren kennen) die niet meer met dit paard wou werken vanwege het karakter. Dit zie ik nog steeds als een hele uitdaging om mee te werken. Anders zou hij verkocht zijn naar een man waarbij ik een groot vermoeden heb dat hij het niet zo goed zou hebben :j
Het gek doen in de bak is nu alweer opgelost dus nu het buitenrijden nog *\o/*
Ik wil iedereen wel even bedanken voor het meedenken (voor de 10927 keer ja) }> en ik denk dat ik nu eerst aan mijn tempo controle ga werken en wacht het galopperen nog even af. Super tips allemaal :j

xuniekx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 22:25

Oja en ik heb het tempo in de bak wel helemaal onder controle hoor *D

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:25

Hier precies hetzelfde paard geeft op buitenrit ook tijdens galoperen ineens wat hoge bokken weg of maakt een rare sprong. Denk dat ze gewoon nogal enthousiast is en het door de spanning komt.
Stap en draf gaat goed waarbij stap vaak met losse teugel en draf met licht contact teugel.
Ook ik galoppeer alleen als ik voel dat ze ontspannen is en op stukken zonder teveel gekke dingen waarvan ze zou kunnen schrikken.
Het aansporen en galopperen totdat ze moe wordt is hier vaak geen ruimte genoeg voor en heb geen zin eraf te stuiteren dus ik blijf het voorlopig zo maar even volhouden.
Als ik een grotere ronde maak en wat meer buitenritten maak gaat het ook echt beter.
In mijn geval is mijn paardje ook nog vrij jong met haar 5 jaar dat scheelt ook.
Hoe oud is jouw paardje?

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:34

ik had ook zo'n verzorgje. in de gallop lekker laten uitrazen.. die van mij wilde heeel erg hard. gelukkig niet bokken maar er zat geen rem meer op. heb hem meegenomen met een groter paard, toen gallopritje gedaan en hem net zn neus in de kont vand at andere paard geparkeerd wanneer ik vond dat hij weer rustig moest doen. helaas werd hij hoe langer hoe vrolijker (arabier he) en wilde hij steeds maar weer. gelukkig zijn ee zonder kleerscheuren terhg gekomen.. maar ik denk dat je dit probleem niet zomaar in een keer opgelost krijgt.

heb je al eens na gedacht over het voer? als je paard te veel voer krijgt krijgt hij ook een hoop energie. misschien werkt dat ook tegen in jou trainingen.

xuniekx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 05:55

Patt: pff, mijn paardje is 14 jaar maar gedraagt zich als een veulen :+. In heb inderdaad ook dat ik niet echt de ruimte ervoor heb voor het aansporen :/

Its_daantjee: hij krijgt voldoende ruwvoer,hooi+ een halve schep pavo brokken per dag. Vorige eigenaar deed er toen 2 en zag dat hij toen echt een stuiterbal was :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 06:18

JenW schreef:
mrie schreef:

A van rechts?? :') :')

Ik zou alleen mini stukjes galop doen, of een tijd geen galop.

Aanspringen op de kleine volte zou misschien ook nog kunnen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:46

xuniekx schreef:
Heel erg bedankt voor de snelle en vele antwoorden!! :)

Kijkerig houd voor mij in: oortjes naar voren, veel kijken

In het bos dat wij hier hebben is het verboden voor de paardjes... Worden strenge boetes uitgedeeld dus helaas geen optie :/

Misschien dat ik voorlopig maar niet ga galopperen totdat hij ontspannen is, ook al lijkt dat voor mij onmogelijk met een zoontje van jazz :)

dan komt het denk ik wel goed,

ik noem dat bostoerisme.

zo loopt die van mij er ook bij.. compleet dressuurpony ineens, oortjes naar voren en zwalkt van links naar rechts over het bospad en draait zijn hals alle kanten op om alles in zich op te nemen.. Inmiddels wel in ontspanning.

dat kijken is op zich geen probleem, zolang ze erbij blijven ontspannen..
Het is mede ook een kwestie van elkaar leren kennen en vertrouwen..

En zoals je ook zelf nu besloten hebt, de galop even te laten voor wat het is, en samen naar die ontspanning te zoeken. afkomst is niet zo belangrijk, als er vertrouwen is, kan hij ook binnen zijn karakter gewoon ontspannen. ken ook een jazz die in frankrijk voorpaard is voor buitenritten, engels bereden maar met een losse teugel.

inmiddels ben ik er grotendeels aan gewend, meneer is gewoon een bostoerist.. en langzaamaan breiden we nu de galopstukjes uit (ik heb hem nu een jaartje)

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:55

Hoi TS ben wel benieuwd naar je vooruitgang eigenlijk?. Zit met een zeer vergelijkbaar geval. Voor ons is het ook even geen galop. PB mag ook :D

Salvador13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:56

Hmm ja lastig, ik had er ook last van met mijn paard:) veel zin in galopperen ofzo.
Maar met zweep heeft zowiezo geen zin. Inkeerregeling bij mijn paard, ging hij alleen harder van lopen.

xuniekx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 02:12

Patt schreef:
Hier precies hetzelfde paard geeft op buitenrit ook tijdens galoperen ineens wat hoge bokken weg of maakt een rare sprong. Denk dat ze gewoon nogal enthousiast is en het door de spanning komt.
Stap en draf gaat goed waarbij stap vaak met losse teugel en draf met licht contact teugel.
Ook ik galoppeer alleen als ik voel dat ze ontspannen is en op stukken zonder teveel gekke dingen waarvan ze zou kunnen schrikken.
Het aansporen en galopperen totdat ze moe wordt is hier vaak geen ruimte genoeg voor en heb geen zin eraf te stuiteren dus ik blijf het voorlopig zo maar even volhouden.
Als ik een grotere ronde maak en wat meer buitenritten maak gaat het ook echt beter.
In mijn geval is mijn paardje ook nog vrij jong met haar 5 jaar dat scheelt ook.
Hoe oud is jouw paardje?

Mijne is 14 :j (voelt zich nog als 2 jarige)
Precies! Even aangalopperen als hij rustig is en anders weer een tempo lager :j