Karakterpaard als eerste paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 21:17

rollback schreef:
Wat ik nog wel over kwijt wil, is dat je als persoon wel bij dit soort paarden moet passen
Ik heb vaak genoeg combinaties gezien.die totaal niet bij dit soort paarden passen
Waardoor er vaak miscommunicaties ontstonden, en het paard de dupe daarvan werd
Ook al hadden ze er op hun manier wel de beste bedoelingen mee, om alles goed te willen doen.

Daar ben ik het mee eens. Sowieso is die van mij er één die nogal zwart-wit is. Je vindt 'm geweldig of je vindt 'm helemaal niks, en hij is zelf ook zo. Er zijn mensen die niet met hem aan het halster 10 meter richting wei kunnen lopen. Terwijl ik er ook eens een volslagen beginner op gezet heb, hij was zo braaf dat ze zelfs nog los gedraafd hebben op weg terug naar huis. Toen ze ging wiebelen stond hij stil.

Het allerleukste aan mijn paard vind ik dat hij heel slim is en graag bewondering en waardering voor die slimheid ontvangt. De handigste manier om hem een werkje te laten doen is hem zich heel slim te laten voelen als hij het goed uitvoert. Als je dat onvoldoende doet verzint hij zelf iets om zijn volgens hemzelf onovertroffen intelligentie te demonstreren. En het is leuk om steeds te bedenken hoe ik net iets slimmer kan zijn dan hij.

Janinevv

Re: Karakterpaard als eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:21

Ik heb nu 2 maand een draver merrie? En dat is echt gevoelige dame, maar ook echt een eigenwijs karakter. Wil ik links gaat zij rechts, beetje langs elkaar heen lopen. Ze schrikt laatste tijd ook gigantisch vandaag was ze wel lekker rustig, alleen begreep ze me niet met longeren. Soms denk ik waar ben ik aan begonnen! Maar dat is te vroeg om te zeggen want is wel een schat! Krijgen binnenkort iemand op bezoek die miss les gaat geven :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:22

Ik denk dat veel eerste paarden als karakterpaarden bestempeld worden omdat de eigenaar ook nog de nodige ervaring mist. Dan is een klein boefje al snel een draak terwijl iemand met 50 jaar ervaring misschien zo mee weg stuurt.

Ik heb een paar jaar geleden een heel braaf dier verkocht als eerste paard voor de nieuwe eigenaar dat uiteindelijk zo verreden is dat het niet echt meer te rijden was waar dan uiteraard het paard de schuld van kreeg.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 23-02-16 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:23

Sizzle schreef:
Ik denk dat veel eerste paarden als karakterpaarden bestempeld worden omdat de eigenaar ook nog de nodige ervaring mist. Dan is een klein boefje al snel een draak terwijl iemand met 50 jaar ervaring misschien zo mee weg stuurt.

Nou, mijn eerste pony was een e pony en nou dat was echt een nuchter kalf waar je alles mee kon doen! Denk dat wel verschil is, maar snap je punt! :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:27

@ sizzle: daar heb je een punt maar bij de mijne zijn er indertijd legio paardenmensen langs geweest en de diagnose was: gevaarlijk paard, enkel goed voor de slacht...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:29

Ik geloof ook wel dat sommige zoiets treffen, maar ik heb ook mensen over het erf gesleept zien worden door dieren die gewoon eigenlijk heel braaf warenen helemaal geen kwaad in de zin hadden.
Hadden deze mensen een echt karakterpaard getroffen dan waren ze dood geweest :+

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:32

Sizzle schreef:
Ik geloof ook wel dat sommige zoiets treffen, maar ik heb ook mensen over het erf gesleept zien worden door dieren die gewoon eigenlijk heel braaf warenen helemaal geen kwaad in de zin hadden.
Hadden deze mensen een echt karakterpaard getroffen dan waren ze dood geweest :+

Ligt het dan niet aan soort karakter?
Zou zelf niet weten hoor!
Maar mijn dame is soms heel apart alsof ze me snapt maarja dat is soms ook weer niet zo.
Maar zoals jij het zegt, is het dus levensgevaarlijk een karakter paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:32

Mijn eerste verzorg was een dominante Haflinger merrie.
Wat heb ik daar een berg van geleerd, eigen mening, eigen wil, een hete bliksem, ze mocht je of ze mocht je niet en als ze je niet mocht dan had je een probleem,(ik niet dus) maar o zo lief.
Sabbelde altijd op mijn vingers en stopte daarbij haar neus in het holletje van mijn hand.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:35

Laat ik het zo zeggen.
Een van de meiden op mijn oude stal kocht een jonge volbloed die door haar gebrek aan ervaring veel te weinig serieus werk deed en te weinig consequente regels had.
Dit meisje is tijdens het wandelen recht in haar gezicht geslagen met 2 achterbenen.
Ze heeft veel geluk gehad nog te leven. Paard moest weg als onhandelbaar.
Was echter gewoon een hoog in het bloed staand iets nerveus dier zonder kwaad in de zin. Paard had gewoon duidelijke regels nodig.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:40

Sizzle schreef:
Laat ik het zo zeggen.
Een van de meiden op mijn oude stal kocht een jonge volbloed die door haar gebrek aan ervaring veel te weinig serieus werk deed en te weinig consequente regels had.
Dit meisje is tijdens het wandelen recht in haar gezicht geslagen met 2 achterbenen.
Ze heeft veel geluk gehad nog te leven. Paard moest weg als onhandelbaar.
Was echter gewoon een hoog in het bloed staand iets nerveus dier zonder kwaad in de zin. Paard had gewoon duidelijke regels nodig.

Oh gatsie bah! Geluk dat goed gekomen is met haar maar niet leuk dat ze verkocht is. Ik snap je punt!

Mijn pa heeft ook vroeger knal tegen kop gekregen van onze nuchtere e pony. Nou wel even schrikken!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:42

maximuss schreef:
Hier is het zelfs zo erg dat ik alleen nog maar karakterpaarden wil ;-)...

Idem hier! Mijn laatste nieuwe aanwinst is een Welsh ruin met een karakter om U tegen te zeggen :') Komt bij een internationale menner vandaan om dat die er niks mee kon, hij kon hem volgens mij niet voldoende vertrouwen geven.
Inmiddels ben ik al een 3-tal maanden met hem aan het werk, en ik ga er met de dag meer van genieten. Niks gaat vanzelf, maar de voldoening is des te groter als we vooruitgang maken :)

Sizzle, bah! Volbloeden zijn echt niet voor iedereen weggelegd :/

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:43

Mijn eerste eigen paard was een griezelbaldi :)
Kende hem al van veulen af aan, en ben als groene ruiter op hem begonnen toen hij net zadelmak was.
Hebben vele ups en downs gehad, maar hebben ontzettend veel van elkaar geleerd.
Nou moet ik wel zeggen dat ik altijd top begeleiding met hem heb gehad. :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:43

Sizzle schreef:

Ik denk dat het grootste punt is: wil je iets leren......

Ik heb een stalgenoot een paard zien kopen waarbij veel mensen hun hart vast hielden of dat wel goed zou gaan. Maar hij deed wat niemand deed bij dat paard; hij nam het paard serieus! Hij is door volksstammen uitgelachen over hoe hij met dat dier om ging, maar feit is: hij kreeg het voor elkaar bij dat paard, wat diezelfde volksstammen nooit gelukt is.........

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:46

Yep. Toen wist ik nog niet hoeveel karakter ze had. Door een nare ervaring toch wel een beetje bang voor paarden geworden. Bobby heeft me daar overheen geholpen.

Ik niet zo fijne ervaring met een paardje, zij niet zo fijne ervaring met mensen. Geen paardenmensen in de buurt, dus even de weg kwijt zijn en vertrouwen dat een dip krijgt is geen optie; doorgaan.

In twee maanden tijd meer over paarden en met name ponies met karakter geleerd dan alle jaren daarvoor!

Ik zou ook nooit meer anders willen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:48

Sizzle schreef:

Meisje zette haar fjord hier op pension.
Kreeg allerlei waarschuwing want hij sleepte op de vorige stal iedereen over het erf.
(incl. haarzelf)
Moest met bit buiten gezet worden of minstens hengstenketting.
Nadeel van die vorige stal, daar liepen (overdreven) elke dag nieuwe stagiaires en dat vond hij wel grappig.
Hier zette alleen mijn man of ik hem buiten en hij heeft nooit een pas verkeerd gezet.
Bit en hengstenketting hebben we nooit gebruikt.
En zelfs toen mijn rechterarm in een mitella zat stopte hij braaf zijn hoofd in het halster en wandelde braaf aan mijn linkerzijde mee.

karakterpaard, nee hoor. Niet echt.
Al zal zij beweren van wel. :)

Willemijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:49

ik als net van de manege meisje ook meteen een leuk bijrijdpaard
gekregen, een Jazz merrie. Pfoe de eerste paar keer heb ik het
geweten maar daarna kon ik lezen en schrijven met dat beest.

Het koste wel heel veel doorzettingsvermogen, heb aardig wat
keertjes zand gehapt :+

edit: ik heb ook nooit meteen aangenomen dat een paard vals/gevaarlijk
is, ondanks wanneer iedereen zegt dat ik gek ben dat ik perse dat
''gestoorde'' paard wil uitproberen, denk dat dat ook gewoon een
karaktertrekje is

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:53

Wat een leuk topic!
Ik kreeg mijn 6 jarige cpony toen ik 8 was. Een heel fel ding en eigenlijk niet geschikt voor mij. Heel veel gelesd en veel kilometers gemaakt, maar als ze hengstig was was er echt geen beginnen aan. Ik heb vaak gehuild als ze er vandoor ging, maar na een poos kwam ik er achter hoe de rem werkte.
Nu, 14 jaar later lach ik er om. Ze is de allerliefste pony die ik me kan wensen en heel soms, trekt zij nog even haar duivelspak aan en dan voel ik me gelukkig omdat ze nog zo goed in haar vel zit op deze leeftijd. Mijn vader zei altijd een duivel in engelenpak, ik zou haar voor geen goud willen missen, wat heb ik veel van haar geleerd en nog steeds want we maken nog regelmatig ritjes. :)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:54

Haaaa..... ik heb tot nu toe alleen maar karakter paarden gehad... ik trek een speciaal soort aan ;) :
Nr 1: Schimmel en klophengst, nr 2 Schimmel en.... Klophengst. Nr 3 bont... en klophengst... nr 4 Merrie en zoon (en raad het ook klophengst )
Maar dit gaat dan over 30 jaar en met allen is het goed gekomen... behalve met nr 2,die is nu 36 en weliswaar gecastreerd (toen 16) maar nog steeds een rotzak. Ik wilde zoooo graag een knuffel paard en dat is hij nu nog steeds niet...maarja daarvoor heeft hij een eigen manier om te vertellen dat hij "mijn" pony is. Hij blijft mijn kanjer en wij hebben alleen even een rotzak; -)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 23:08

Sizzle schreef:

Zo'n voorval heb ik ook aan de hand gehad. Gelukkig niet mijn eigen hand, het was de stalbaas die achter mijn paard aan wapperde. Ze hadden een verschil van mening over hoe de trailer in te lopen.

Uit de wei halen ging ook niet altijd even goed. Terwijl mijn paard altijd kuikenmak mee wandelde met de vrouw van die zelfde stalbaas. Ik heb haar zelfs nog eens in mijn zadel gehesen toen ik er achter kwam dat ze niet meer op haar eigen paard durfde. Op die van mij durfde ze wel.

De afgelopen jaren ben ik een stuk of 5 mensen tegengekomen die hem niet onderschatten. Één ervan is de fokker, die ook zijn moeder van veulen af aan gekend heeft. Een ander is bij voorbeeld een oud-stalgenoot die een 3/4 zus van 'm gehad heeft.

Even een leuk voorbeeld: ik heb een fantastische bekapper die goed in de gaten heeft hoe het paard in elkaar steekt. Laatst kwam het zo uit dat iemand anders dan ikzelf het paard vasthield met bekappen. Ik had er nog bij gezegd dat je aan de rechterkant van z'n hoofd moest gaan staan... en toch lukte het 'm. Rukje met z'n hoofd en op een drafje een paar meter verderop gaan staan. Gewoon om te laten zien dat het kan. Het is niet dat hij tegenstribbelt als je 'm daarna dan weer gaat ophalen, hij loopt braaf weer mee. Met het bekappen zelf heeft hij ook geen moeite. Degene die 'm vasthield heeft ook veel meer ervaring dan ik. Het is ook iemand die 'm al een tijdje kent. Maar niet goed genoeg ;) Verkeerd ingeschat, slimheid en koppigheid en kracht onderschat. Hij is niet zo groot. Maar hij weet wel dat hij sterker is dan de mensen. Ook sterker dan een groepje mensen.

Er zit helemaal geen kwaad in dat paard. Hij wil gewoon af en toe even een punt maken.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:25

mijn eerste echt pony was een aparte dame!!
1 met een behoorlijk karakter en ze was eigenlijk totaal niet geschikt voor mij als angstige, onzekere en onstabiele dame..
toch klikte het supergoed!
de 2e keer dat ik erop zat ben ik het bos in gegaan. dit ging echt super!
ik ben er van overtuigd, dat zij mij heeft gekozen. en zeker niet andersom!

het filmpje van haar verzorgster voor ik haar kocht!
geeft een beeld van haar verleden en bij mij
https://youtu.be/nMGGHZ5mvvQ

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:27

Mijn eerste eigen paard kreeg ik toen ik 6 was, het was een shetlander mét karakter :D Telt dat ook?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 23:31

Wat een mooi filmpje magicmist :(:)

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:35

Ik heb nu sinds bijna 2 jaar m'n eerste eigen paardje. Hij was 14 toen ik hem kreeg en had al 7 eigenaars versleten omdat hij niet te vangen was, schrikachtig, er van door ging, mensen er af vielen, een slechte conditie zou hebben en nog een heel strafblad waar ik gelukkig niks van wist, anders was ik er nooit aan begonnen.

En hij heeft bij mij nog nooit ook maar één stap verkeerd gezet!! Na drie weekjes oefenen deed hij zelf z'n neus in z'n halster, na drie maanden reden we samen bosritten, na een jaar met een nieuw zadel moest er een groter kopijzer in en heeft hij spieren en conditie zat om uren door het bos te gaan. Hij heeft vriendjes op de wei en besnuffelt mensen voor snoepjes. Iedereen houdt van hem. Ik ben stapelgek op m'n lieve Fengur en hij mag nooit meer weg!!!!

Het gevoel dat hij mij heeft gekozen herken ik heel sterk. Hoe hij er uit zag toen ik hem mee nam...ieder ander had hem voor geld toe nog niet meegenomen denk ik. Maar hij wou mijn paard zijn.
Laatst bijgewerkt door MiReRe op 23-02-16 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:36

Tja, wat is een karakterpaard? Mijn eerste paard is een nogal eigenzinnig, heet, gevoelig en bazig type. Nu 12 jaar later is ze dat nog steeds wel maar wel kunnen lezen en schrijven met elkaar.
Het was niet de meest voor de handliggende keuze en makkelijkste paard om mee te beginnen als eerste eigen paard. Maar het was zo een leerzaam proces en heeft mij uiteindelijk zo een goede basis gegeven dat ik er geen seconde spijt van heb gehad.

Dit najaar heb ik een veulen erbij gekocht. Heb bewust gekozen voor wederom een merrie omdat daar vaak toch wat meer karakter, en vooral buiigheid, in zit dan de gemiddelde ruin. Het is een totaal ander type dan mijn ouwe merrie maar volgens mij is het wel een aparte. :D

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:41

Koper schreef:
Wat een mooi filmpje magicmist :(:)

dank je wel!

ben blij dat ze dit heeft gefilmd. het was een pony die ondanks haar 'moeilijke'karakter veel voor mensen heeft betekend!
ben erg blij dat ze voor mij heeft gekozen om haar baasje te mogen zijn. ik heb veel van haar mogen leren en ben haar daar dankbaar voor. ze is uiteindelijk 11 jaar bij mij geweest en heeft 29 jaar oud mogen worden. ik hoop dat ik altijd goed voor haar ben geweest..