Serieus geschrokken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: Serieus geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:56

Zorg dan dat je de komende tijd elke keer als je gaat rijden begeleiding hebt. Al is het maar van iemand van stal die tegen je gilt dat je door moet zetten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:59

xLes schreef:
Wat ik gek vind is dat ze dit nog nooit gedaan heeft. Meestal begint ze kijkerig te worden of hoeken te ontwijken. Hier zijn we nu dankzij mijn instructrice eindelijk doorgeraakt.

Een beetje bijdehand paard blijft natuurlijk niet steeds op de zelfde manier verkennen waar de grenzen zijn.

Het valt me op dat je erg bezig bent met reageren op je paard. Paard zou op jou moeten reageren. Als jij inspeelt op haar reactie leg je haar het heft in handen. Lijkt me in geen enkele situatie slim en in deze al helemaal niet.

xLes schreef:
De losse teugel was expres. Om haar vertrouwen te geven.

Lijkt me dat ze zonder jouw goede bedoelingen al meer dan zelfvertrouwen genoeg heeft.

Zag ook een foto over draven wat na een paar rondjes goed ging. Na een paar rondjes?????? Niet draven = tikje. Je laat je in de luren leggen door dat paard.
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-02-16 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:02

Zijn de andere ruiters kleiner?
Wat ik op de foto's zie gebeuren is dat jou gewicht boven de boom van het zadel zit, het zadel voor dus drukt. Vervolgens wil paardlief draven maar haar schoft krijg geen ruimten dus naar voren kan niet. Toch blijf jij drijven dus welke kant kan ze op? Juist, omhoog.

Ook als je zegt dat je vriendin heel netjes zit kan het nog aan het zadel liggen, als jou vriendin welrechtop zit en het middelpunt boven het zwaartepunt van het zadel zit, zakt hij niet over de schoft en op de schouder, loopt makkelijk weg?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:07

En hoe zou het paard dan wel braaf moeten aanstappen smurffie?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:11

Stap is veel makkelijker zonder de schoft en schouder vrijheid dan draf. Tevens vind de ts draven spannend dus klemt meer (te zien aan optrekkende benen) dus meer druk.

ik bijt niet als de toon iets vriendelijker is, maak je geen zorgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:14

En op welke manier zouden schouder en schoft dan niet vrij liggen?

Het klemmen is evident. Beetje pittig paard reageert daar inderdaad op. Maar heeft weinig met het zadel te maken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:21

Lees anders de kleine lettertjes even, een normale manier van vragen stellen waardeer ik stukken meer.

Een zadel heeft een dieptepunt, het is zo gebouwd dat de druk netjes verdeeld wordt als daar het gewicht komt. Wanneer je ver voor in je zadel zit (vaak al bij een iets wijde boom wat niet vreemd is na stil staan) en het gewicht op de voorkant van het zadel komt ontstaat er een ongelijke druk op en boven, en daarmee automatisch onderzijde van het zadel. Het zadel kan iets verder zakken dan en bedoeling (immers, 60 kilo op 1 punt heeft verandering) en daarmee druk geven. Tevens te zien aan het naar achter vertrekkende dekje dat het zadel niet 100% ligt.

Tot slot, een merrie die niet reageert op klemmen is daar dood voor gemaakt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:27

Ben het met smurffie hierboven eens.
Verder is het zadel echt te krap voor de ruiter, haar beenlengte past er niet in dat zie je ook bij het bovenbeen de achterkant van het been hangt dan zowat over het zweetblad heen.
Dat de billen in het zadel passen wil niet zeggen dat het zadel je past ook je benen moet je erin kwijt kunnen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:31

Dan zou bij een andere ruiter het zadel toch ook te wijd moeten zijn ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:49

Combinatie is het sleutelwoord. En zoals ik al zei als die wel goed zit, dan de druk minder zijn. Dan kan het zadel nog iets te wijd zijn maar de druk niet belemmerend op korte, maar natuurlijk wel op langere termijn. Maar dit heb ik hier boven ook al getypt dus ik val eigenlijk in herhaling.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:50

Ik herken dit als een rug probleem. Dat hoeft natuurlijk bij jou niet zo te zijn. Maar paard had deels hetzelfde gedrag, been geven was vier benen de lucht in. En daarna braaf rondlopen.
Ik kon het niet echt plaatsen, dus eerst aangezien. (Wel DA erbij gehad)
Toen hij ook met zijn billen begon te knijpen, op foto laten zetten. Daar kwam beginnende KS uit.

Hoe reageert jou paard, als je hem ietjes over de rug drukt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:51

Ook met een andere ruiter zou een te wijd zadel moeten klapperen smurffie. TS geeft de indruk heel nauwkeurig en analytisch te zijn, als het zadel zou klapperen had ze dat vast zelf ook al gezien en gevoeld.

Maar wie weet kun je d'r om een draffilmpje vragen zodat je je kundige oog er over kunt laten gaan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:56

Koper een te wijd zadel met klappert niet altijd. Dat zou je toch moeten weten. Verder ben ik jou toon echt helemaal zat dus nu wel klaar met dit topic. Daarom ga ik de ts helemaal niets vragen. Ik was mee aan het denken en vroeg de ts wat in mijn eerste bericht. Maar zo'n vreemde en vooral onnodig vervelende toon neemt de lol snel weg :wave:

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 01:04

Sommige paarden gaan steigeren als je gaat klemmen....
Het is altijd de moeite waard om te controleren óf je klemt en hoe je paard daar op reageert.
Je weet maar nooit.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 02:41

Ik rijd nu sinds een half jaar een Andalusiër waar niemand meer op durfde. Hij begon onder andere ruiters te bokken en kijhard te rennen. De eerste keer dat ik op hem reed ( ik ben trainer en instructeur tot en met Z2 dressuur) liep hij heel rustig en ontspannen in de stap en draf, zodra ik wilde galopperen ging hij bokken. Ik heb hem streng terecht gewezen, waarna hij ineens veel beter kon lopen dan hij daarvoor had laten zien. Door echt de leiding te nemen heeft hij daarna nooit meer gebokt en gaat hij met sprongen vooruit. Ook in de omgang. Hij is niet meer schrokkerig en vindt het heel fijn dat er iemand is die de leiding heeft en hem helpt bij de dingen die hij moeilijk vindt. Dit betekent voor mij dat ik tijdens het rijden ten alle tijde de controle bewaar, snel reageer op het moment dat het tempo verandert en adequaat optreedt als hij niet aan mijn been of hand is.
Voor jou is dit misschien een oplossing, zoals ik dit met de eigenaar afgestemd heb. Zoek iemand met kwaliteit en vakmanschap, die een goede klik heeft met jouw paard, laat het paard rijden door dit persoon, ga zelf aan de slag met de tips, zowel aan de longe als met het rijden, en je zult zien dat jullie een stijgende lijn in het rijden en de band krijgen. En neem de tijd. De eigenaar van dit paard pikt alles op wat ik zeg aan de longe, zelf rijdt ze zonder te galopperen en laat dit aan mij over tot hij krachtiger is en het allemaal gemakkelijker doet. Let op, want paardrijden is niet alleen de juiste hulpen geven, en leiderschap, maar ook aanpassen aan het moment, dus de dosering van je hulp, en op het juiste moment de hulp geven. Daar gaat tijd in zitten, en met een goede trainer kun je het je paard een stuk makkelijker maken om meer vertrouwen en kracht op te bouwen zodat jij ook weer plezier kunt hebben in het rijden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 07:03

@de ts: mag ik vragen welke oefeningen je inzet om haar recht te richten? Ook vraag ik me af: is dit paard dit sinds 2 wkn gaan doen of heeft ze dit gedrag altijd al vertoond?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:42

Als ze helemaal is nagekeken lijkt het me niet dat ze vast zit. Het zal met het zadel te maken kunnen hebben, maar ook dit lijkt me niet erg waarschijnlijk als ze haar later (als ze door haar angst heen is) gewoon goed kan rijden.
Ik geef als tip om echt les te nemen. Het paard dat ik reed deed precies hetzelfde. Hupsen, dreigen te steigeren. En ik dacht ook: ohoh, het zadel, de rug etcetera. Maar niks van dat alles bleek waar. Hij was gewoon aan het etteren. Voelde precies aan dat ik toch niet door durfde te zetten. Toen ik dat eenmaal durfde was er niks meer aan de hand.
Ik loste het op gegeven moment, onder begeleiding, op door echt streng te zijn. Hupsen? Eerst been en als het hupsen door ging een tikje met de zweep. Ging hij dan in galop? Laat maar galopperen. Vervolgens terug nemen en weer proberen. Op gegeven moment kreeg hij door dat zijn spelletje geen zin meer had en heb er toen nooit meer last van gehad.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:54

Ik mis nog ergens of je ook les/begeleiding krijgt?