Hengsten sociaal houden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Franciee

Re: Hengsten sociaal houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:09

Lokale verdoving en dan crushen misschien een optie?

Azmay

Re: Hengsten sociaal houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:14

Mijn weidegenootje heeft haar twee volwassen hengsten gewoon samen in de wei staan, dag en nacht. Er staat nog een andere ruin bij ook. Zijn eigenlijk net gewoon paarden soms :p

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:19

Azmay schreef:
Mijn weidegenootje heeft haar twee volwassen hengsten gewoon samen in de wei staan, dag en nacht. Er staat nog een andere ruin bij ook. Zijn eigenlijk net gewoon paarden soms :p

Ook met merries in de buurt?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:22

Jessix schreef:
Azmay schreef:

Ook met merries in de buurt?

In de straat zeker, weet niet hoe ver precies ik gok 300 meter hooguit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:26

Azmay schreef:

Dus wel in het zicht? Dat is wel positief! :j Hoe oud zijn de paarden, als ik vragen mag?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:28

Ik heb mijn 3-jarige hengst gewoon naast mijn merrie lopen, dat gaat heel goed. Mocht hij streken krijgen is hij zo gecastreerd. Mijn merrie heeft voorheen bij twee hengsten op stal gestaan en dat ging ook gewoon goed, mijn merrie had er af en toe meer moeite mee dan de hengsten. Denk dat je het gewoon even aan moet kijken, ik ken namelijk ook wel hengsten die je echt ver uit de buurt van merries moest houden als je je omheining heel wil houden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:29

Jessix schreef:
Azmay schreef:

Dus wel in het zicht? Dat is wel positief! :j Hoe oud zijn de paarden, als ik vragen mag?

Als ik me niet vergis 7 en 9, arabiertjes. In het zich zitten de merries net niet denk ik maar ze lopen wel eens in dezelfde wei en over straat voor de wei door.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:32

Mijn jonge hengst (bijna 4) staat op een pensionstal, paarden worden dagelijks alleen in de paddock gezet elke ochtend. Er is maar 1 paddock en ze willen geen problemen. Hij staat wel met andere paarden in de molen, ook met merries als die in het vak tegenover hem staan. Dit gaat tot nu toe allemaal prima!

Hij was erg lastig toen mijn andere paard (verkocht) naast hem in de stal stond, probeerde over de stalwand heen te klimmen om te kijken wat er aan de andere kant gebeurde. Bij mijn instructeur waar tralies tussen de stallen zaten vertoonde hij dit gedrag helemaal niet. Dus ik vermoed een combinatie van jaloezie en enthousiasme. Hij staat nu alleen, niks tegenover hem en niks ernaast, maar wel schuin tegenover de poetsplaatsen dus er is de hele dag beweging en vermaak. Over grote gedeelte van de paarden op stal is van het vrouwelijke geslacht, de een vindt hij leuker dan de andere maar het blijft meestal bij een hinnik.

Van het voorjaar gaat hij het land op, er is een kudde en een heleboel prive landjes. Hij komt wel op een privélandje te staan maar met of een ruin naast hem of niks en dan een merrie. Dus geen contact tussen hengst en merrie mogelijk. Eerste jaar dat hij op deze stal staat dus het is gewoon even afwachten. In de opfok vond hij merries nooit zo heel interessant.

Die van mij wil ik ook graag goed laten keuren vandaar dat ik hem hengst houdt. Maar mocht ik ooit het idee krijgen dat het hem allemaal te veel wordt dan is het afgelopen. Hij moet wel paard kunnen zijn!

Ik wil hem overigens ook liever niet met andere paarden op het land hebben, hij is nogal van het hele wilde spelen en ik acht de kans vrij groot dat hij zichzelf bezeerd of zijn beoogde nieuwe vriend in tweeën hakt :P Dit is ook de reden dat ik hem niet samen met mijn ruin heb gezet toen ik die nog had. Dit wilde ik in het voorjaar op het land gaan uitproberen maar helaas heb ik hem wegens tijdgebrek moeten verkopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:35

Azmay schreef:
Jessix schreef:

Als ik me niet vergis 7 en 9, arabiertjes. In het zich zitten de merries net niet denk ik maar ze lopen wel eens in dezelfde wei en over straat voor de wei door.

Hier gaan ze altijd heel erg uitsloven als er een merrie langskomt. 8-) Meestal wordt de merrie spontaan hengstig en is niet meer in beweging te krijgen. Als ze eenmaal uit het oog is dan wenden de hengsten zich tot elkaar om te stoeien en te imponeren. Dat houdt vanzelf weer op. Maar hoe het zou gaan als er merries aangrenzend staan zou ik dus niet weten.. Ik wil het liever ook niet uitproberen! ;)

Vandaar mijn vraag! :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:41

Mijn mannetje(inmiddels ruin, als 13 jarige gecastreerd) heeft altijd in de groep gestaan.
Bij andere mannnen (hengsten en ruinen) maar vooral bij merries. Ook zelfs gemengde kuddes,tot 5 of 6 jarige.

In een groep mannen ging het prima zonder merries in de buurt, dat gaf te veel onrust. Wel wat ravotten, maar zeker geen rottigheid. Met merries in de buurt bleef hij altijd de ander weg sturen.

In een groep merries heeft hij altijd het fijnst gestaan. Merries die gedekt mochten worden, of merries die al drachtig waren. Dan had hij de meeste rust in zijn lijf.

Gemengde groepen was geen succes als hengst toen hij wat ouder werd.

Inmiddels is hij 19 en ook als ruin vond hij mannen bij zijn meisjes niet grappig.
Toch heb ik 1,5 jaar geleden hem met wat moeite nog kunnen koppelen met mijn jonge ruin en lopen ze samen met 4 merries. Dat is nu gelukkig een heel fijn stabiel groepje.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:46

Een hengst met meerdere dieren op de wei blijft een risico. Eerste vereiste is een zeer stabiele leefsituatie. Zowel in kudde ( geen wisseling of toevoeging van nieuwe dieren) als in leefomgeving. De kleinste verandering kan een verandering in gedrag teweeg brengen en daarmee een verschuiving in rangorde.

Er moet één duidelijk dominante leider zijn. Geen twee die elkaar steeds blijven uitdagen. Een groot leeftijdverschil is ook een groter risico. Oudere dieren verzwakken en jongen dieren gaan hun grenzen opzoeken. Dit kan ontaarden in vreselijke gevechten om de dominantste plek.

Hormonen zijn altijd een onzekere factor. Wat 5 jaar goed ging kan op onverklaarbare wijzen op één dag helemaal fout gaan. Een vechtende hengst is levensgevaarlijk! Voor mens én paard! Weet heel goed waar je aan begint en bekijk het niet door een roze bril!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 22:58

Nee rooskleurig zie ik het absoluut niet.
Maar de situatie is nu eenmaal wat het is en ik probeer voor mezelf te bedenken wat de beste en veiligste situatie gaat zijn praktisch gezien. Ook ivm inrichting van het terrein en de stallen binnenkort, toch wel dingen om rekening mee te houden.

Afgelopen zomer hebben de heren trouwens wel naast merries gestaan. Er zat toen een brede beek van zo'n 2 à 3 meter tussenin.
Er was toen wel interesse in de merries zowel van de ruin als de hengst. (wel meer van de hengst) Maar meer dan aan de draad staan kijken en een beetje langs de draad paraderen als de dames aan de juiste kant stonden, was dat niet.
Maar mijn hengst was toen nog maar 3 uiteraard. En qua gezondheid voelde hij zich ook niet zo heel goed.

Momenteel lopen ze met 2 aan een stuk openbare weg. En daar is nogal veel passage van ruiters.
En dan zie ik inderdaad ook wel gebeuren, dat de paarden van de ruiters weigeren om verder te lopen en voor mijn weiland blijven staken.
Erg blij word ik daar niet van. Ik probeer mijn voorzorgen te nemen met oa. een dubbele omheining te voorzien etc. Maar als ze daar met een merrie voor de draad staan te draaien... Dat is echt de kat bij de melk zetten. :roll:

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:10

heb een kleine kudde mee gemaakt waar een redelijk dominante hengst stond waar later ook een jonge 3 jarige hengst bij kwam.
ze hebben er een dominante ruin (18) bij in gezet die zette de jonge hengst flink op z'n plek de andere hengst keek gewoon toe wat er gebeurde.
het ging verder altijd erg goed tussen de drie.

nu heb ik zelf ook een ruin en een hengst en beiden zijn niet dominant aan gelegt en als ik ze ff samen zet blijf ik er bij en grijp ik in waneer het echt te vergaat anders laat ik het aan hen over en hebben ze alle ruimte om weg te komen van elkaar.
als ze klaar zijn met stoeien en doen staan ze rustig samen te knuffelen en af en toe voor een spelletje uit te dagen.
mijn hengst is 2 bijna 3 mijn ruin word dit jaar 7 dus nog lekker jong en springerig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:12

Luckystory schreef:
Maar de situatie is nu eenmaal wat het is en ik probeer voor mezelf te bedenken wat de beste en veiligste situatie gaat zijn praktisch gezien. Ook ivm inrichting van het terrein en de stallen binnenkort, toch wel dingen om rekening mee te houden.

Afgelopen zomer hebben de heren trouwens wel naast merries gestaan. Er zat toen een brede beek van zo'n 2 à 3 meter tussenin.
Er was toen wel interesse in de merries zowel van de ruin als de hengst. (wel meer van de hengst) Maar meer dan aan de draad staan kijken en een beetje langs de draad paraderen als de dames aan de juiste kant stonden, was dat niet.
Maar mijn hengst was toen nog maar 3 uiteraard. En qua gezondheid voelde hij zich ook niet zo heel goed.

Momenteel lopen ze met 2 aan een stuk openbare weg. En daar is nogal veel passage van ruiters.
En dan zie ik inderdaad ook wel gebeuren, dat de paarden van de ruiters weigeren om verder te lopen en voor mijn weiland blijven staken.
Erg blij word ik daar niet van. Ik probeer mijn voorzorgen te nemen met oa. een dubbele omheining te voorzien etc. Maar als ze daar met een merrie voor de draad staan te draaien... Dat is echt de kat bij de melk zetten. :roll:

Ik heb ook een dubbele draad aan de kant van de weg. Daar lopen ze trouwens ook alleen als ik zelf thuis ben. Ik zie te vaak dat ruiters hun paard er niet langs krijgen... En dan is het inderdaad wel een beetje de kat op de spek binden. Met een dubbele draad voorkom ik in elk geval dat een onwetende ruiter besluit zijn paard even te laten snuffelen. :o

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:18

Luckystory schreef:
Op dit moment staan de ruin en hengst niet in de buurt van merries.
Maar binnenkort verhuizen we en dan komen alle paarden aan huis te staan.
En buiten de hengst en ruin, hebben we dus wel ook nog 4 merries... :o

Ik heb sowieso wel in gedachte om overal tussen de hengst en merries een pad te houden van enkele meters zodat rechtstreeks contact niet mogelijk is.
Maar ze gaan elkaar dus wel steeds kunnen zien.

Dekken gaat mijn hengst nooit doen trouwens.

Zeg nooit, nooit... mijn inmiddels ruin, stond als veulen bij de vorige eigenaar met 2 merries op 1 weide. Mijne was toen ruim een jaar oud. Hij vertoonde geen interesse in die merrie's die wel al volwassen waren. Hij ontsnapte wel eens en heeft een veulen verwekt bij de merrie 3 weilanden verderop... Mijne is nu 4 jaar en vlak voor hij 3 werd gecastreerd. Zijn veulen wordt alweer 2 jaar over 2 maanden.. Dus ik zou toch wel opletten met alleen een gangpad.. ze ruiken en zien alles wat de hormonen ook kan opwekken. En je kunt er niet 24/7 naast staan of hij niet toch gaan wandelen... gelukkig heeft mijne verder totaal geen problemen met merrie's, ondanks hij weet hoe zijn "aparaatje" heeft gewerkt. Alleen als ze hengstig zijn en hij staat vrij met ze, wil hij nog wel eens een poging wagen. Dit staan wij zelf niet toe. Maar heeft verder nergens last van. Gelukkig...
Laatst bijgewerkt door Orsje op 15-02-16 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:24

Luckystory schreef:

we hebben wel eens een gehad die de sloot over is gegaan.. bleken de (nieuwe )buren nieuwe merries in een weiland vlak bij de hengsten gezet te hebben. is later een extra stuk afgezet zodat er nog een stuk niemandsland tussen zat als het naast elkaar moest.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:25

Luckystory schreef:

Dit is een veel gemaakte denkfout, sorry. Al staan de merries 500 meter verderop met 15 hekwerken er tussen! Als jouw hengst een hengstige merrie RUIKT kan dat voor hem een reden zijn zijn weidemaatje om zeep te helpen. Hij is namelijk een concurrent geworden. Dat vergeten mensen vaak. Bij die merries zal hij niet geraken maar het leed is alsnog niet te overzien... Zijn frustratie van het niet kunnen uitoefenen van zijn natuurlijke driften kan zich in agressie tegen zijn weidemaatjes keren. En dat gebeurd vaker dan je denkt.
Laatst bijgewerkt door ariatje op 15-02-16 23:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 23:26

Ik bedoel vooral dat ik er nooit doelbewust mee zal dekken.
Dat hij wel weet hoe het werkt, twijfel ik niet aan. (Dat demonstreerde hij al met z'n mammie toen hij 8 maanden was := )

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:27

Luckystory schreef:
Ik bedoel vooral dat ik er nooit doelbewust mee zal dekken.
Dat hij wel weet hoe het werkt, twijfel ik niet aan. (Dat demonstreerde hij al met z'n mammie toen hij 8 maanden was := )

Dan castreren en niet moeilijk doen...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 23:28

ariatje schreef:
Dan castreren en niet moeilijk doen...

Kans dat ik dan met een dood paard eindig is vrij reëel op dit moment.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:31

Chemische castratie of solitair houden. Als zijn gezondheid zo kwestbaar is zou ik hem zeker niet houden in een setting met de kans op een gevecht met dito zeer vieze bijtwonden. Dan kun je hem beter in een gecontroleerde setting laten castreren met veel minder risico op infecties.
Laatst bijgewerkt door ariatje op 15-02-16 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 23:32

ariatje schreef:
Dit is een veel gemaakte denkfout, sorry. Al staan de merries 500 meter verderop met 15 hekwerken er tussen! Als jouw hengst een hengstige merrie RUIKT kan dat voor hem een reden zijn zijn weidemaatje om zeep te helpen. Hij is namelijk een concurrent geworden. Dat vergeten mensen vaak. Bij die merries zal hij niet geraken maar het leed is alsnog niet te overzien... Zijn frustratie van het niet kunnen uitoefenen van zijn natuurlijke driften kan zich in agressie tegen zijn weidemaatjes keren. En dat gebeurd vaker dan je denkt.

Dat probeer ik dus in te schatten. In hoeverre ze elkaar wat gaan aan doen.
Als hij een gevaar wordt voor de ruin, gaan ze uit elkaar uiteraard.
De ruin kan makkelijk bij mijn merries lopen.

En dan moet ik maar bekijken of ik voor de hengst een andere oplossing kan verzinnen, in de vorm van een pony ofzo, waar hij minder concurrentie van ondervindt.

Maar momenteel gaat het dus nog wel goed en heeft de ruin duidelijk nog de overhand. Hij is het hardste en meest directe van de 2. En ook in hun spel kan mijn hengstje nog niet van hem winnen. (Hij is 16, dus ik hoop dat hij nog zeker 2 jaar de baas blijft)

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:36

Het formaat van het paard zegt niets over de dominantie. Van al mijn hengsten is de kleinste van 70 cm de baas over zelfs de volbloeden. En ponieszijn vaak gemener en feller dan paarden. De bijtwonden zijn net zo vies ( lees infectie gevoelig ).

Overleg met je DA wat wijsheid is. Succes.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 23:44

ariatje schreef:
Overleg met je DA wat wjsheid is.

Die heeft al meermaals laten weten er sowieso niet aan te willen beginnen. ;)
Ze wil het risico niet lopen dat hij in de narcose blijft. Of dat hij een ontsteking oploopt en zijn lever daardoor faalt. Eigenlijk houdt elke mogelijke manier extra risico's voor hem in.
(+ dat het ook maar de vraag is hoe hij qua gezondheid zou evolueren als ruin ipv als hengst.)

Uiteraard kan ik altijd die gok nemen.
Maar als ik dat kan vermijden of kan uitstellen, des te beter.
Ik ga mijn paard z'n leven niet wagen uit voorzorg. Dat doe ik alleen als ik niet anders kan. :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:47

Luckystory schreef:
ariatje schreef:

Dat probeer ik dus in te schatten. In hoeverre ze elkaar wat gaan aan doen.
Als hij een gevaar wordt voor de ruin, gaan ze uit elkaar uiteraard.
De ruin kan makkelijk bij mijn merries lopen.

En dan moet ik maar bekijken of ik voor de hengst een andere oplossing kan verzinnen, in de vorm van een pony ofzo, waar hij minder concurrentie van ondervindt.

Maar momenteel gaat het dus nog wel goed en heeft de ruin duidelijk nog de overhand. Hij is het hardste en meest directe van de 2. En ook in hun spel kan mijn hengstje nog niet van hem winnen. (Hij is 16, dus ik hoop dat hij nog zeker 2 jaar de baas blijft)

Het overnemen van leiderschap maakt niet zo veel uit. Als A. de leiding neemt en je ruin legt zich daar bij neer dan is dat ook prima. Hier ging dat gewoon goed, heel natuurlijk eigenlijk. Had trouwens ook niets met kracht te maken. Leiderschap bestaat uit meer dan de sterkste zijn. T. is het tot zijn 24ste geweest en echt niet omdat ze hem fysiek niet aan konden. Als W. nu nog had geleefd weet ik zeker dat C. inmiddels de leiding had gepakt. Hij heeft meer leiderschap kwaliteiten dan W. had. W. was absoluut geen geboren leider en had er ook zichtbaar moeite mee. (altijd veel stress) Ik vermoed dat hij het zo had overgegeven aan C.

Vervelend wordt het inderdaad pas als ze met elkaar gaan concurreren om de merries. Ook juist in jouw situatie kan dat heel belastend zijn voor je hengst. Uiteraard kun je ze direct uit elkaar halen en met een beetje geluk voor er echte problemen ontstaan, maar de frustratie en opgebouwde spanning zal een behoorlijke impact op hem kunnen hebben.

Als hij van de lente redelijk fit is en in goede conditie is zou ik, denk ik, castratie toch in overweging nemen. Zou juist wel heel fijn zijn als je al je paarden gewoon lekker ontspannen bij elkaar kan hebben in je nieuwe huis.

Lastig hoor.. het blijft natuurlijk allemaal maar inschatten en hopen dat het goed gaat.