Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Jessix schreef:Azmay schreef:Mijn weidegenootje heeft haar twee volwassen hengsten gewoon samen in de wei staan, dag en nacht. Er staat nog een andere ruin bij ook. Zijn eigenlijk net gewoon paarden soms :p
Ook met merries in de buurt?
Jessix schreef:Azmay schreef:In de straat zeker, weet niet hoe ver precies ik gok 300 meter hooguit.
Dus wel in het zicht? Dat is wel positief!Hoe oud zijn de paarden, als ik vragen mag?
Dit is ook de reden dat ik hem niet samen met mijn ruin heb gezet toen ik die nog had. Dit wilde ik in het voorjaar op het land gaan uitproberen maar helaas heb ik hem wegens tijdgebrek moeten verkopen. Azmay schreef:Jessix schreef:Dus wel in het zicht? Dat is wel positief!Hoe oud zijn de paarden, als ik vragen mag?
Als ik me niet vergis 7 en 9, arabiertjes. In het zich zitten de merries net niet denk ik maar ze lopen wel eens in dezelfde wei en over straat voor de wei door.
Meestal wordt de merrie spontaan hengstig en is niet meer in beweging te krijgen. Als ze eenmaal uit het oog is dan wenden de hengsten zich tot elkaar om te stoeien en te imponeren. Dat houdt vanzelf weer op. Maar hoe het zou gaan als er merries aangrenzend staan zou ik dus niet weten.. Ik wil het liever ook niet uitproberen!
Luckystory schreef:Nee rooskleurig zie ik het absoluut niet.
Maar de situatie is nu eenmaal wat het is en ik probeer voor mezelf te bedenken wat de beste en veiligste situatie gaat zijn praktisch gezien. Ook ivm inrichting van het terrein en de stallen binnenkort, toch wel dingen om rekening mee te houden.
Afgelopen zomer hebben de heren trouwens wel naast merries gestaan. Er zat toen een brede beek van zo'n 2 à 3 meter tussenin.
Er was toen wel interesse in de merries zowel van de ruin als de hengst. (wel meer van de hengst) Maar meer dan aan de draad staan kijken en een beetje langs de draad paraderen als de dames aan de juiste kant stonden, was dat niet.
Maar mijn hengst was toen nog maar 3 uiteraard. En qua gezondheid voelde hij zich ook niet zo heel goed.
Momenteel lopen ze met 2 aan een stuk openbare weg. En daar is nogal veel passage van ruiters.
En dan zie ik inderdaad ook wel gebeuren, dat de paarden van de ruiters weigeren om verder te lopen en voor mijn weiland blijven staken.
Erg blij word ik daar niet van. Ik probeer mijn voorzorgen te nemen met oa. een dubbele omheining te voorzien etc. Maar als ze daar met een merrie voor de draad staan te draaien... Dat is echt de kat bij de melk zetten.
Luckystory schreef:Op dit moment staan de ruin en hengst niet in de buurt van merries.
Maar binnenkort verhuizen we en dan komen alle paarden aan huis te staan.
En buiten de hengst en ruin, hebben we dus wel ook nog 4 merries...![]()
Ik heb sowieso wel in gedachte om overal tussen de hengst en merries een pad te houden van enkele meters zodat rechtstreeks contact niet mogelijk is.
Maar ze gaan elkaar dus wel steeds kunnen zien.
Dekken gaat mijn hengst nooit doen trouwens.
Maar de situatie is nu eenmaal wat het is en ik probeer voor mezelf te bedenken wat de beste en veiligste situatie gaat zijn praktisch gezien. Ook ivm inrichting van het terrein en de stallen binnenkort, toch wel dingen om rekening mee te houden.
Afgelopen zomer hebben de heren trouwens wel naast merries gestaan. Er zat toen een brede beek van zo'n 2 à 3 meter tussenin.
Er was toen wel interesse in de merries zowel van de ruin als de hengst. (wel meer van de hengst) Maar meer dan aan de draad staan kijken en een beetje langs de draad paraderen als de dames aan de juiste kant stonden, was dat niet.
Maar mijn hengst was toen nog maar 3 uiteraard. En qua gezondheid voelde hij zich ook niet zo heel goed.
Momenteel lopen ze met 2 aan een stuk openbare weg. En daar is nogal veel passage van ruiters.
En dan zie ik inderdaad ook wel gebeuren, dat de paarden van de ruiters weigeren om verder te lopen en voor mijn weiland blijven staken.
Erg blij word ik daar niet van. Ik probeer mijn voorzorgen te nemen met oa. een dubbele omheining te voorzien etc. Maar als ze daar met een merrie voor de draad staan te draaien... Dat is echt de kat bij de melk zetten.
ariatje schreef:Dit is een veel gemaakte denkfout, sorry. Al staan de merries 500 meter verderop met 15 hekwerken er tussen! Als jouw hengst een hengstige merrie RUIKT kan dat voor hem een reden zijn zijn weidemaatje om zeep te helpen. Hij is namelijk een concurrent geworden. Dat vergeten mensen vaak. Bij die merries zal hij niet geraken maar het leed is alsnog niet te overzien... Zijn frustratie van het niet kunnen uitoefenen van zijn natuurlijke driften kan zich in agressie tegen zijn weidemaatjes keren. En dat gebeurd vaker dan je denkt.
ariatje schreef:Overleg met je DA wat wjsheid is.
Luckystory schreef:ariatje schreef:Dit is een veel gemaakte denkfout, sorry. Al staan de merries 500 meter verderop met 15 hekwerken er tussen! Als jouw hengst een hengstige merrie RUIKT kan dat voor hem een reden zijn zijn weidemaatje om zeep te helpen. Hij is namelijk een concurrent geworden. Dat vergeten mensen vaak. Bij die merries zal hij niet geraken maar het leed is alsnog niet te overzien... Zijn frustratie van het niet kunnen uitoefenen van zijn natuurlijke driften kan zich in agressie tegen zijn weidemaatjes keren. En dat gebeurd vaker dan je denkt.
Dat probeer ik dus in te schatten. In hoeverre ze elkaar wat gaan aan doen.
Als hij een gevaar wordt voor de ruin, gaan ze uit elkaar uiteraard.
De ruin kan makkelijk bij mijn merries lopen.
En dan moet ik maar bekijken of ik voor de hengst een andere oplossing kan verzinnen, in de vorm van een pony ofzo, waar hij minder concurrentie van ondervindt.
Maar momenteel gaat het dus nog wel goed en heeft de ruin duidelijk nog de overhand. Hij is het hardste en meest directe van de 2. En ook in hun spel kan mijn hengstje nog niet van hem winnen. (Hij is 16, dus ik hoop dat hij nog zeker 2 jaar de baas blijft)