Als je dochter een paardenmeisje is....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:40

Prutsmuts schreef:
En dus je punt is?

Natuurlijk komen daar meestal alleen de erge gevallen. Gevallen die dus voorkomen hadden kunnen worden door het dragen van een BP.
Elk geval dat voorkomen had kunnen worden door zo'n simpel iets is er één!

Hmm, ze zijn echt niet allemaal te voorkomen met een BP. Manege paard heeft eens op mijn been gestaan, dat was echt niet te voorkomen door een BP maar moest toch echt naar de SEH

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:45

SindyKaya schreef:
Prutsmuts schreef:
En dus je punt is?

Natuurlijk komen daar meestal alleen de erge gevallen. Gevallen die dus voorkomen hadden kunnen worden door het dragen van een BP.

Hmm, ze zijn echt niet allemaal te voorkomen met een BP. Manege paard heeft eens op mijn been gestaan, dat was echt niet te voorkomen door een BP maar moest toch echt naar de SEH

Wauw! Echt niet?!

Nee natuurlijk voorkomt een BP een beenletsel niet!
Zoals ik al eerder schreef is een BP voor de bescherming van belangrijke organen. Laat je been nu geen belangrijk orgaan zijn....
Een normale beenbreuk bijvoorbeeld wordt op de SEH ook geen ernstig letsel genoemd.

Edit; typfouten

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:04

Ik zou zeggen: Kijk eens naar een Ballistic Cross Vest van Komperdell!
Ik rijd zelf ook altijd met BP en ik ben recent over gestapt op deze. Hij is niet zo 'lomp' als een traditionele BP: Je voelt 'm haast niet zitten en hij beschermt goed de rug en ook de ribben.
Je kan 'm 2 zijden dragen en hij is zelfs getest voor vallen met de motorfiets, dus het is een goed beschermend vest. Daarnaast wordt dit soort vest ook veel gebruikt op wintersport, dus als jullie dat ook graag doen sla je 2 vliegen in 1 klap! :)

De kinder-uitvoering (groen): http://ecx.images-amazon.com/images/I/5 ... 0,320_.jpg
Zelf rijd ik met de dames-uitvoering (paars).

maximuss

Re: Als je dochter een paardenmeisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:20

@ mairead: die komperdell is niet gekeurd voor de paardensport. Motorrijden en wintersport zijn niet gelijkaardig aan paardrijden qua bescherming (geen beta 3 niveau).

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:28

maximuss schreef:
@ mairead: die komperdell is niet gekeurd voor de paardensport. Motorrijden en wintersport zijn niet gelijkaardig aan paardrijden qua bescherming (geen beta 3 niveau).

Desondanks wordt ie wel gebruikt in de paardensport.
Je moet er alleen niet mee gaan crossen of fanatiek springen.
Voor het lauter recreatieve rijden wat ik met mijn paard doe, vind ik het een uitkomst! En op een manege zal het er ook niet heel wild aan toe gaan...

Hier staat hij ook op: http://www.komperdell-reitsport.com/index_e.php (op de voorpagina rechts 'Cross Vest Light' : oud model met klitteband, de nieuwe heeft een rits, maar zelfde idee)
Website is speciaal gericht op ruiters...
Ze hebben overigens ook beschermers die wel beta 3 getest zijn, maar die zullen vergelijkbaar voelen als de andere traditionele BPs die de dochter van de TS heeft gepast.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:37

@ mairead: ik denk dat je twee modellen door elkaar haalt:
Ballistic vest: wintersport en motorrijden
Cross vest: minimale bescherming voor het paardrijden.

Degene die in je eerste link staat, is niet terug te vinden bij ruitersportmodellen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:40

maximuss schreef:
@ mairead: ik denk dat je twee modellen door elkaar haalt:
Ballistic vest: wintersport en motorrijden
Cross vest: minimale bescherming voor het paardrijden.

Degene die in je eerste link staat, is niet terug te vinden bij ruitersportmodellen.

Toch heb ik die (maar dan de dames uitvoering in het paars), en wel gekocht bij een gerenomeerde ruitersportzaak!
Ook hing er een label aan met 'Komperdell Reitsport' en de prijs die het vest gewonnen heeft (Spoga Horse Innovation Award).
Het is echt het nieuwe model (met rits); ik heb mijn huiswerk goed gedaan. En het ding heet volgens het label: 'Cross Ballistic'. Dus 1 naam en 1 soort vest.

Het oude model met klitteband aan de zijkant heb ik overigens ook gepast van een kennis van mij. Die had 'm al een aantal jaartjes. Maar met klitteband is-'ie vrijwel nergens meer te verkrijgen. Nu ik de mijne (het nieuwe model) heb, merk ik dat ze echt wel hetzelfde zijn (op het kitteband na).
Laatst bijgewerkt door mairead op 13-02-16 23:59, in het totaal 4 keer bewerkt

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:46

Prutsmuts felheid is nergens voor nodig. Mijn punt is dat je doordat je alleen de ergere gevallen ziet je misschien een vertekend beeld kan hebben. Een dat een beenbreuk niet tot ernstig letsel wordt benoemd zegt ook iets over het soort letsel dat jij ziet. Denk dat moeder hier in kwestie (no offens) dit toch wel degelijk als ernstig letsel ziet.
Ja een (groot) deel van die gevallen die jij ziet hadden voorkomen kunnen worden door BP. Maar 9/10 van het totaal aantal ongevallen (blauwe plekken/kneuzingen) zal je niet voorkomen met een BP. Zoals iemand voor mij zei benen en armen zijn niet beschermd.

Zeg niet dat ik je keuze niet snap. Vind het juist goed dat je er als ouder zijnde om denkt. Zijn ook ouders die de rug ernaar omkeren en vervolgens de manege aanklagen als er iets gebeurd. Kinderen vallen natuurlijk sneller dan ruiters die al jaren rijervaring hebben. Maar ik ben als ruiter zijnde van mening dat ik blij ben dat ik zonder heb gereden en wil hem ook niet aanschaffen.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:10

laraxXxemma schreef:
Prutsmuts felheid is nergens voor nodig. Mijn punt is dat je doordat je alleen de ergere gevallen ziet je misschien een vertekend beeld kan hebben. Een dat een beenbreuk niet tot ernstig letsel wordt benoemd zegt ook iets over het soort letsel dat jij ziet. Denk dat moeder hier in kwestie (no offens) dit toch wel degelijk als ernstig letsel ziet.
Ja een (groot) deel van die gevallen die jij ziet hadden voorkomen kunnen worden door BP. Maar 9/10 van het totaal aantal ongevallen (blauwe plekken/kneuzingen) zal je niet voorkomen met een BP. Zoals iemand voor mij zei benen en armen zijn niet beschermd.

Zeg niet dat ik je keuze niet snap. Vind het juist goed dat je er als ouder zijnde om denkt. Zijn ook ouders die de rug ernaar omkeren en vervolgens de manege aanklagen als er iets gebeurd. Kinderen vallen natuurlijk sneller dan ruiters die al jaren rijervaring hebben. Maar ik ben als ruiter zijnde van mening dat ik blij ben dat ik zonder heb gereden en wil hem ook niet aanschaffen.

Ten eerste ben ik niet fel. Tis maar hoe je iets opvat.
Ten tweede, ik zie dat je 17 bent en dus hoogstwaarschijnlijk geen moeder. Dus ik denk dat ik me als moeder redelijk kan inleven in haar gevoel.

De aantallen ernstig letsel die ik zie maken m.i niets uit. Ook al zie ik er maar 1 per jaar. Die ene is er 1 te veel.
Elk relativerend mens weet dat een beenbreuk niet zo ernstig als zwaar inwendig letsel. Ja, een moeder zal zeker verdrietig zijn bij een beenbreuk van een kind maar een volwassen iemand met relativeringsvermogen zal óók weten dat een beenbreuk vele minder ernstige consequenties heeft dan inwendig letsel en dus blij zijn dat het zo erg niet is.

Blauwe plekken, breuken en kneuzingen op ledematen kunnen niet voorkomen worden door een BP. Dat is ook de discussie niet. Een BP is ontworpen om inwendig letsel zo veel mogelijk te voorkomen. Dus het meest kwetsbare deel wordt beschermd. En dat zijn dus niet je armen en benen. Wil je dat wel beschermen dan raad ik bubbeltjes plastic en schuimrubber aan.

Ik snap Dus echt jou punt niet. Je draagt toch ook een cap, neem ik aan? Of doe je die ook niet op.omdat dat de rest van je lichaam niet beschermd tegen blauwe plekken of kneuzingen?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:39

Ik zeg nergens dat jij je niet in haar gevoel kan inleven? Dat jij je beter kan inleven snap ik toch zelf ook wel, suggereer nergens dat ik dat beter kan. Ik zeg het zelf jij kijkt het vanaf moeder standpunt ik vanaf ruiter.

Wil je echt verder met me discussiëren pb je me maar of in een nieuw topic. Je mist namelijk ook compleet mijn punt en gaat verder op de bijzaken. Ga ik nu TS haar topic met rust laten zodat ze nog adviezen kan krijgen.

Sunsetlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 08:46

Als je een bodyprotector uit zoekt zijn ze in het begin een beetje stijf ,maar naar een paar weken is dat alweer over en voel je ze bijna niet zitten!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 09:48

Prutsmuts schreef:
laraxXxemma schreef:
Ik snap je punt heel goed, maar op de SEH zie je natuurlijk ook alleen maar de ergere kant, mensen die direct hulp nodig hebben. Mensen die vallen en er wat blauwe plekken aan over houden (die er meer zijn dan SEH patiënten) zie je daar natuurlijk niet..

En dus je punt is?

Het punt is dat een BP nooit de oplossing is.
Net als een cap en de veiligheidsgordel in je auto zijn het laatste redmiddelen. In het gatenkaasmodel het laatste plakje: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gatenkaasmodel

Los dus eerst de rest op en ga dan kijken wat er over blijft. Veiligheid zit eerst en vooral tussen je oren, vervolgens in je opleiding, daarna in je eigen handelen en als allerlaatste in de hulpmiddelen zoals cap, BP en laarzen.......

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 09:58

En dus is het in de opleiding van een jonge amazone geen overbodige luxe.
Inderdaad zullen deze middelen niet alles kunnen voorkomen maar alle kleine beetjes die kunnen helpen zijn mooi meegenomen toch.

Het enige dat veel kan voorkomen is lekker thuis in je bed blijven liggen en hopen dat je er niet uit valt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 10:05

Ik wil even reageren als dochter van een moeder die bang is voor paarden.

Ik vind het geweldig van je dat je over je angst heen stapt en dat je je dochter toch laat doen wat ze zo graag doet.

Mijn moeder deed dat niet. Ze hield me tegen en bleef me tegenhouden. Mijn vader steunde mij uiteindelijk en ik mocht op paardrijles, en hij bracht me naar de les.
Maar als ik ergens op een paard mocht bijrijden, hield mijn moeder dat ook weer tegen. En toen ik 23 was en zelf mijn eerste paard kocht, heeft ze daar nog lang over gezeurd.
Ik neem haar al die dingen zeer kwalijk. Gelukkig zal jouw dochter dat nooit doen.

om terug te komen op het vallen, vallen is een kunst. Ben afgelopen donderdag nog gevallen en heb er wat spierpijn aan overgehouden, meer niet. Het stelt allemaal niet zoveel voor. Maak je er niet te druk over. We lopen allemaal wel eens een keer iets op. Dat hoort bij het leven.

Ik rij zelf niet met BP. Maar ik ken iemand die haar paard inreed en die viel een keer van dat paard af op haar rug. Ze droeg op dat moment een BP. Ze vertelde me `ik voelde een dreun door die BP gaan. En die was anders door mijn rug gegaan. Ik blijf er voorlopig maar eens mooi mee rijden!`.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 10:08

Prutsmuts schreef:
Inderdaad zullen deze middelen niet alles kunnen voorkomen maar alle kleine beetjes die kunnen helpen zijn mooi meegenomen toch.

Het enige dat veel kan voorkomen is lekker thuis in je bed blijven liggen en hopen dat je er niet uit valt.

Het gaat erom dat je in de juiste volgorde blijft denken.

Als jij winterbanden onder je 4x4 legt, is dat geen vrijbrief om harder te kunnen rijden (dat soort gedachtengang heeft zelfs een naam!) Als je ABS onder je 4x4 hebt is dat ook geen reden om harder te rijden en traction control al evenmin.

Daarin gaat jouw waarschuwing mank. Zorg eerst aan de voorkant dat je kind fit is (die judolessen) zoek vervolgens een toko uit die de kinders goed opleid op veilige pony's en tot slot denk je na over nuttige bescherming. Die volgorde; elke andere volgorde is het paard achter de wagen spannen......

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 10:21

Mijn moeder was ook doodsbang voor paarden, en heeft mij ook vaak genoeg zien vliegen!
Zij had altijd meer leed als ik. Tranen met tuiten langs de bak rand...

Ze had gewoon zoveel angst, daar is ze toen samen met de instructie aan gaan werken, de instructie vond het heel vervelend dat mijn moeder zo stond te gillen bij elke foute pas die het ''beest'' maakte.

Begonnen met aaien over het hoofd en snoepjes geven, geleidelijk aan onder begeleiding van instructie paard op de flank geaaid en zo door.
Uiteindelijk durfde ze de voorhoeven uit te krabben, maar ik was inmiddels op de leeftijd dat ik zelf kon fietsen naar de manege...
Dus niet doorgezet op dat moment.
Totdat ik een eigen paard kreeg! Vanaf het begin af aan durfde ze haar te borstelen. Maar ging liever niet mee omdat overige pensionklanten geen rekening hielden met haar angst.
Paarden die los vanuit de weide naar stal renden enz enz.

Dus ook moeders, je kunt echt wat aan je angsten voor paarden doen! En ja vallen en weer opstaan horen erbij!

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 10:28

Ik heb een paar keer met een BP gereden, vond het verschrikkelijk! Heb de BP dus maar 3 of 4 keer aangehad daarna nooit meer. Ben eigenlijk wel blij dat ik zonder heb leren rijden, je wordt in een te rechte houding geduwd en doordat het zo oncomfortabel zit ga je eigenlijk verkeerd zitten. Ik maak nu jonge paarden zadelmak en dan draag ik een airvest omdat het moet voor de verzekering maar ik blijf eigenlijk altijd wel zitten, gelukkig :D .
Mijn moeder was ook altijd verschrikkelijk bang voor paarden, toch mij op paardrijden gezet en mijn zus trouwens ook. 2 maanden later had ze zelf haar 1ste les en 1 maand later hadden we er al zelf een in de stal staan :Y) . Nu 9 jaar later helpt mijn moeder me dagelijks met mijn paarden opzadelen en weer af verzorgen.
Ook mijn moeder heeft me door de bak zien vliegen, op dagelijkse basis. Ook bij mijn nieuwe jonge paard die soms nogal tegendraads kan doen en omdat ik het gewend ben dat paarden zo doen blijf ik beter zitten en krijg ik redelijk alles uitgezeten.
Altijd als ik gevallen was van mijn pony kreeg ik de opmerking: Je bent pas een ruiter als je gevallen bent en onthoudt van fouten leer je! ;)
Denk dat je angst wel weer over gaat. Paarden zien er enger uit dan dat ze werkelijk zijn, vooral op een manege zijn het eigenlijk allemaal rustige paarden.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 10:54

ikke schreef:
Prutsmuts schreef:

Als jij winterbanden onder je 4x4 legt, is dat geen vrijbrief om harder te kunnen rijden (dat soort gedachtengang heeft zelfs een naam!) Als je ABS onder je 4x4 hebt is dat ook geen reden om harder te rijden en traction control al evenmin.

Daarin gaat jouw waarschuwing mank. Zorg eerst aan de voorkant dat je kind fit is (die judolessen) zoek vervolgens een toko uit die de kinders goed opleid op veilige pony's en tot slot denk je na over nuttige bescherming. Die volgorde; elke andere volgorde is het paard achter de wagen spannen......

Jouw mening dat mijn waarschuwing mank gaat. Ik zeg nergens dat je maar een bp aan moet trekken en zonder lessen te paard moet gaan. Jouw vergelijking met winterbanden slaat kant noch wal, ik zeg namelijk nergens dat wanneer je protectie draagt je maar onbenullig moet doen te paard. Het dragen van een BP of cap is hetzelfde als het dragen van een autogordel; het voorkomt een ongeluk niet maar kan je wel behoeden voor ernstiger letsel.
Ik denk andersom. Wanneer een kind nog lerende is, in welke sport dan ook, zorg ik voor bescherming waar kan zodat tijdens het leerproces de kans op letsel verminderd is.
Dus volgens jouw zienswijze zijn caps, autogordels en dergelijke ook flauwekul? We hebben allemaal examen moeten afleggen alvorens we het roze papiertje kregen en dus bekwaam werden bevonden en toch dragen we allemaal een autogordel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:14

Prutsmuts schreef:
ikke schreef:

Jouw mening dat mijn waarschuwing mank gaat. Ik zeg nergens dat je maar een bp aan moet trekken en zonder lessen te paard moet gaan. Jouw vergelijking met winterbanden slaat kant noch wal, ik zeg namelijk nergens dat wanneer je protectie draagt je maar onbenullig moet doen te paard. Het dragen van een BP of cap is hetzelfde als het dragen van een autogordel; het voorkomt een ongeluk niet maar kan je wel behoeden voor ernstiger letsel.
Ik denk andersom. Wanneer een kind nog lerende is, in welke sport dan ook, zorg ik voor bescherming waar kan zodat tijdens het leerproces de kans op letsel verminderd is.
Dus volgens jouw zienswijze zijn caps, autogordels en dergelijke ook flauwekul? We hebben allemaal examen moeten afleggen alvorens we het roze papiertje kregen en dus bekwaam werden bevonden en toch dragen we allemaal een autogordel.

Ja en nee. Je moet je risico's zodanig uitwerken in een goede aanpak dat je bescherming in de praktijk flauwekul lijkt te zijn. Een cap is ervoor om laaghangende takken in het bos terug te koppen......

Dus een fit kind op een manege die zorgvuldig met z'n leerlingen om gaat en betrouwbare paarden heeft en dan is bescherming enkel je allerlaatste redmiddel!

Veiligheidsdenken begint aan de voorkant. Kom eens langs, dan laat ik je zien hoe veiligheid werkt in een omgeving die NIET vergevingsgezind is.

Jij zegt namelijk de letsels te zien die minder erg zouden zijn bij het gebruik van de juiste beschermingsmiddelen maar ik vind nergens in jouw betoog terug wat die mensen nog meer hadden kunnen doen om dat letsel te voorkomen VOORDAT die beschermingsmiddelen nodig waren. DAAR begint namelijk je preventie!

Laat ik de vraag andersom stellen: wat waren die ruiters/amazones aan het doen waarbij dat ongeluk gebeurde?? Dat vindt je nergens terug in de statistieken terwijl juist die info je stellingen kan onderbouwen.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:28

ikke schreef:
Prutsmuts schreef:

Ja en nee. Je moet je risico's zodanig uitwerken in een goede aanpak dat je bescherming in de praktijk flauwekul lijkt te zijn. Een cap is ervoor om laaghangende takken in het bos terug te koppen......

Dus een fit kind op een manege die zorgvuldig met z'n leerlingen om gaat en betrouwbare paarden heeft en dan is bescherming enkel je allerlaatste redmiddel!

Veiligheidsdenken begint aan de voorkant. Kom eens langs, dan laat ik je zien hoe veiligheid werkt in een omgeving die NIET vergevingsgezind is.

Jij zegt namelijk de letsels te zien die minder erg zouden zijn bij het gebruik van de juiste beschermingsmiddelen maar ik vind nergens in jouw betoog terug wat die mensen nog meer hadden kunnen doen om dat letsel te voorkomen VOORDAT die beschermingsmiddelen nodig waren. DAAR begint namelijk je preventie!

Laat ik de vraag andersom stellen: wat waren die ruiters/amazones aan het doen waarbij dat ongeluk gebeurde?? Dat vindt je nergens terug in de statistieken terwijl juist die info je stellingen kan onderbouwen.

Oh, is een cap daarvoor! Gelukkig dacht mijn clubgenoot daar een jaar of 20 anders over en droeg ze er een toen haar paard ter plekke dood neerviel op het beton, zij het beton raakte en de cap in 2 stukken brak. Zonder had ze het niet na kunnen vertellen.

De oorzaken van de ongelukken die ik voorbij heb zien komen lopen enorm uiteen. Geen doen om die allemaal hier uit te splitsen natuurlijk. Maar neem van mij aan de het veelal ongelukken zijn die niets te maken hebben met dom of onveilig rijgedrag. Een ongeluk dus!
De bp heeft de impact op de inwendige organen verkleind. Het enige wat het gros had kunnen doen om het ongeluk te voorkomen was niet op een paard stappen. Ongelukken zoals bijvoorbeeld hierboven, een paard dat struikelt, schrikt. Allemaal dingen die zelfs de meest ervaren ruiters overkomen.

Ik zeg ook nergens dat een bp een primair reddingsmiddel is. Ik zeg alleen dat een bp erger KAN voorkomen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:40

Prutsmuts, soms is "niet op een paard stappen" ook de enige veilige weg. Er zijn paarden waar ik niet opstap, dat is een kwestie van inschatten of een paard veilig is opgevoed, wat er voor omstandigheden rondom de rijbak aan de gang zijn (prikkels!), hoe ik zelf op dat moment voel mentaal en fysiek, noem maar op. Er zijn vaak redenen om niet op een paard te stappen omdat je kunt uittellen dat het wachten is op de brokken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:46

Prutsmuts schreef:
ikke schreef:

Oh, is een cap daarvoor! Gelukkig dacht mijn clubgenoot daar een jaar of 20 anders over en droeg ze er een toen haar paard ter plekke dood neerviel op het beton, zij het beton raakte en de cap in 2 stukken brak. Zonder had ze het niet na kunnen vertellen.

De oorzaken van de ongelukken die ik voorbij heb zien komen lopen enorm uiteen. Geen doen om die allemaal hier uit te splitsen natuurlijk. Maar neem van mij aan de het veelal ongelukken zijn die niets te maken hebben met dom of onveilig rijgedrag. Een ongeluk dus!
De bp heeft de impact op de inwendige organen verkleind. Het enige wat het gros had kunnen doen om het ongeluk te voorkomen was niet op een paard stappen. Ongelukken zoals bijvoorbeeld hierboven, een paard dat struikelt, schrikt. Allemaal dingen die zelfs de meest ervaren ruiters overkomen.

Ik zeg ook nergens dat een bp een primair reddingsmiddel is. Ik zeg alleen dat een bp erger KAN voorkomen.

En waarom gaat mijn vergelijking met ABS, traction control en winterbaden dan niet op???
Dat zijn ook hulpmiddelen die ervoor zorgen dat je auto beter beheersbaar blijft en dus veiliger is.....

Dat het geen doen is om al die gevallen te benoemen klopt wel, dat wordt niet gevraagd dus in heel veel gevallen is het niet eens precies bekend en kun je dus ook niet zo heel veel zeggen over de daadwerkelijk toegevoegde waarde van hulpmiddelen of "vergeten" acties in het voortraject.
Iets met overschatten van eigen kunnen en zo.......

Enkele jaren geleden is er een bokker overleden omdat ze van een paard viel, met haar hoofd op een betonnen rand. Sorry, ze droeg een goede cap, maar die kon niet voorkomen dat ze een schedelbasisfractuur opliep en daaraan overleed. Ook een BP zou haar niet gered hebben, die reikt simpelweg niet zo hoog.

Besef heel goed dat caps. BP's en al die andere middelen die we inzetten, allemaal schijnveiligheid is, zolang we niet evenveel (of nog meer) energie steken in een correcte opvoeding en opleiding van ons paard! In die context is een cap inderdaad om takken terug te koppen........

Als de opleiding zodanig is dat je beschermingsmiddelen nodig hebt als onderdeel van je veiligheidsketen, dan zou ik een m'n kind daar niet willen leren paardrijden!

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:18

Nu zeg je dus zelf dat die hulpmiddelen het autorijden veiliger kunnen maken! Net als een cap en een bp het paardrijden veiliger kunnen maken. Dus jouw vergelijking ging niet op omdat je enerzijds zegt dat een cap en bp schijveiligheid zijn en anderzijds zeg je dat ABS e.d wel bijdragen aan de veiligheid....

Nogmaals, ik zeg nergens dat een cap en bp alles voorkomen. Ik zeg dat het ernstiger letsel KAN voorkomen!

Bij de ene heeft een cap de impact niet kunnen stoppen, helaas. Bij de andere wel...en elk leven dat gered kan worden door het dragen van zo'n ding is er één toch?!

Ook in de meest veilige (paardrij)omgeving kunnen ongelukken gebeuren.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:19

Waratje schreef:
Prutsmuts, soms is "niet op een paard stappen" ook de enige veilige weg. Er zijn paarden waar ik niet opstap, dat is een kwestie van inschatten of een paard veilig is opgevoed, wat er voor omstandigheden rondom de rijbak aan de gang zijn (prikkels!), hoe ik zelf op dat moment voel mentaal en fysiek, noem maar op. Er zijn vaak redenen om niet op een paard te stappen omdat je kunt uittellen dat het wachten is op de brokken.

Dat snap ik zeker! Natuurlijk ga je die situaties uit de weg. Maar zelfs al lijken de omstandigheden perfect, het zijn en blijven dieren en er kan altijd iets gebeuren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:32

Prutsmuts schreef:
Nu zeg je dus zelf dat die hulpmiddelen het autorijden veiliger kunnen maken! Net als een cap en een bp het paardrijden veiliger kunnen maken. Dus jouw vergelijking ging niet op omdat je enerzijds zegt dat een cap en bp schijveiligheid zijn en anderzijds zeg je dat ABS e.d wel bijdragen aan de veiligheid....

Nogmaals, ik zeg nergens dat een cap en bp alles voorkomen. Ik zeg dat het ernstiger letsel KAN voorkomen!

Bij de ene heeft een cap de impact niet kunnen stoppen, helaas. Bij de andere wel...en elk leven dat gered kan worden door het dragen van zo'n ding is er één toch?!

Ook in de meest veilige (paardrij)omgeving kunnen ongelukken gebeuren.

Nee, ook ABS en winterbanden zijn schijnveiligheid als je daarmee denkt onschendbaar te zijn (en ik geef ze de kost niet die dat denken).
Net als een cap en BP op een paard zijn ook ABS en TC elementen op een auto die pas ingrijpen als de chauffeur eigenlijk al veel te laat is.

Immers, waarom had de pony van de dochter van TS geen bokriempje? Wellicht had dat (net als 4x4 op je auto) iets bijgedragen aan het VOORKOMEN van die val.......