Bodyprotector... veilig of niet??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:27

Mijn 3 jarige dochtertje heeft ook een BP. Rib uit mijn lijf....Ja! Maar beter als een rib door haar long.
Een BP beschermt je idd niet tegen alles. Maar het beschermt wel je belangrijke organen. Daar is ie voor gemaakt.
Idd kun je heel veel andere dingen breken aangezien een BP niet om je hele lichaam zit...

De bescherming staat of valt met een goedpassende BP. Met een goedpassende kun je vrij bewegen en je dus ook redelijk klein maken bij een val.

Martine

Re: Bodyprotector... veilig of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 09:22

HAR -> RUI

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 09:33

Ik zie eigenlijk niet waarom je met een BP minder flexibel bent. Wat moet kunnen draaien tijdens het rijden, draait. Je BP zit op een stuk lijf dat niet draait, je armen, benen, je middel, alles kan draaien. Je ribben zijn beter beschermt zodat ze bij een val minder snel breken en b.v. je longen doorboren.
Het zal ook zeker te maken hebben of een goed passende BP omhebt en niet een goedkoop tweedehandsje uit het jaar nul. Mijn dochter gaf altijd aan dat, als hij warm werd, hij ook lekker soepel werd.
Ik heb haar met springen zien terechtkomen op een staander, er zat een scheur in de BP stof. Dat was anders haar lijf geweest......
Dat kinderen met een BP meer breuken hebben, kan dat er mee te maken hebben dat ze al op hoger niveau rijden en meer risico's nemen? Beginners hebben namelijk nog niet veel (goede) spullen en rijden op de gemakkelijkste pony's.

Sunsetlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 09:40

Ik heb zelf ook een bp, maar ik heb er totaal geen last van! Die van mij is erg flexibel en je kunt er erg makkelijk in bewegen. Ik denk dat sommige van jullie het niet zo fijn vinden ,omdat de bp in het begin een beetje naar jou lijf moet vormen en dat duurd een paar weken.

Joyce_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:44

Sorry, maar als ik mijn bp omheb...voel ik me een beetje een plank.
Je ziet ook wel eens van die mini bp......zit er eigenlijk veel verschil in als je valt? Ik bedoel, de grotere bp heeft druk over je gehele bovenkant. Maar zo'n kleine alleen je ribben/longen. Ikzou denken dat je dan minder goede druk verdeling hebt..of niet?

(Sorry, voor mijn slechte zinnen...)

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:54

Een bodyprotector heeft even de tijd nodig om zich naar je lichaam te vormen. Ik heb mijn bodyprotector inmiddels alweer 6 jaar en heb hem eigenlijk altijd aan. (Dressuur, springen, crossen, buitenrijden) mijn bodyprotector sluit overal netjes aan naar mijn lichaam en wordt er dan ook nergens in belemmerd. Het klinkt raar, maar ik voel niet eens meer dat ik er een aan heb tijdens het rijden. Mijn bodyprotector heeft de grond al meerdere malen van dichtbij mogen bewonderen, bij elke val heb ik er gelukkig niks aan overgehouden (1x een gekneusde knie) en na iedere val was ik toch wel weer erg blij dat ik hem aan had, anders denk ik dat ik heel veel meer pijn zou hebben gehad! :o

Lieverdje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:52

Mijn BP past goed en ik kan er toch echt niet mee rollen. Is ook geen goedkoop ding. En ik kan als paardlief wegschiet minder goed meegaan met de beweging.
Ik rijd meestal zonder BP, vind ik stukken prettiger. Heb ook 2 maanden achter elkaar ermee gereden omdat iemand zei dat je in het begin moest wennen, had ik niet.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:59

Probeer dan eens een BP met luchtkussens.
Vrouw bij ons op de manege is vanzichzelf al een plank omdat ze slecht ter been is, maar heeft zo'n BP met airbags. :j

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 01:01

Prutsmuts schreef:
Mijn 3 jarige dochtertje heeft ook een BP. Rib uit mijn lijf....Ja! Maar beter als een rib door haar long.
Een BP beschermt je idd niet tegen alles. Maar het beschermt wel je belangrijke organen. Daar is ie voor gemaakt.
Idd kun je heel veel andere dingen breken aangezien een BP niet om je hele lichaam zit...

De bescherming staat of valt met een goedpassende BP. Met een goedpassende kun je vrij bewegen en je dus ook redelijk klein maken bij een val.

David is ook een keer keihard van het paard gevallen. Ik was zooooooooo blij dat hij een BP om had. *\o/* Anders was het heel anders afgelopen.

Ik heb er zelf ook 1. Een stug ding, maar val toch liever met dat ding aan, dan zonder. :=

Lieverdje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 01:03

Chasey schreef:
Vrouw bij ons op de manege is vanzichzelf al een plank omdat ze slecht ter been is, maar heeft zo'n BP met airbags. :j

Bedoel je een airbagvest? Ik ben nu een beetje aan het zoeken op het internet maar weet niet precies wat jij bedoelt.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 01:03

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 01:05

Lieverdje1 schreef:
Chasey schreef:

Bedoel je een airbagvest? Ik ben nu een beetje aan het zoeken op het internet maar weet niet precies wat jij bedoelt.

Ja die maak je vast aan je zadel. Als je eraf valt, schakelt dat ding de airbags in, beetje zoals een parachute, als je aan het touw trekt dan komt ie naar buiten.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 01:06

Bedenk me net dat ik ook wel eens met mijn motorjas op het paard heb gereden. En er ook afgevallen ben. Nou, dat was ook niet zo verkeerd hoor, hielp best XD

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 01:06

Alle eventers dragen een BP in de cross. Van training tot het hoogste niveau. Zou wat zijn als die daardoor allemaal belemmerd worden. Ding moet uiteraard gewoon goed passen want je moet heel flexibel zijn in de cross. Mijn dochter heeft daar nog een airvest overheen voor extra veiligheid. Die mag in de cross alleen gedragen worden over een bp omdat deze bij samen met het paard vallen niet beschermd.

BP is niet voor niets verplicht in de cross en tegenwoordig in de marathon van het mennen. Het beschermt.

Ik verbaas me over zoveel kinderen die in zo'n korte tijd op één manege zo hard vallen.

Lieverdje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 01:10

Ik zal even wat meer informatie opzoeken over het airbagvest en het voorleggen aan mijn moeder. Misschien voordat we dat doen weer een tijdje proberen met een normale bodyprotector (wel blokjes), het nog een keer proberen ga ik alleen doen als ik iemand ken met dezelfde maat. Ik ga geen nieuwe kopen om het te proberen, dan koop ik wel meteen een airbagvest :p

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 01:13

Dit is mijn BP
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=575DDC87

Toen ik James net had, viel ik keihard van hem af in het bos op een bevroren ondergrond. Zonder BP.
Resultaat, gebroken rib en gekneusde long door de rib! Ik mocht van geluk spreken dat die rib niet verder was gegaan.
Dus tja, het speelt natuurlijk ook erg me hoe je valt en hoe je terecht komt. Maar ik denk dat een goede BP altijd beter is dan vallen zonder een BP
Zeker als je bijvoorbeeld gelanceerd word en vervolgens op een hindernis terecht komt met je ribben of rug.

Lieverdje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 01:23

Ik wil wel een BP waar ik mij prettig in voel, als ik hem aanheb terwijl ik mij er niet goed in voel dan kan het zijn dat ik er teveel aan denk en juist sneller val.

Ben zelf 1x erg vervelend gevallen met meerdere dingen gekneusd, was gevallen in een oxer waar een hekje tussen stond. Had beter een bp aangehad inderdaad maar toen dacht ik er nog niet over na.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 01:27

Ik val liever zonder dan met. Katachtige reflexen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:31

Je reflexen schakelen toch niet uit door een BP?
Als die belemmert, zit je BP dan wel echt goed?

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:52

Hier ook een racesafe, super blij mee. Heb voorheen ook andere gehad waar ik echt niet over te spreken was omdat ze mij belemmerde tijdens het rijden.

elieneke_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:35

Ik draag van kleins af aan een bodyprotector.
en altijd heel blij geweest dat ik hem draag!

Ik heb wel van begin af aan altijd een BP gehad dat goed paste en goed zat voor mij.
Ik heb altijd een BP met blokjes gehad (dus niet uit 1 deel), deze vind ik het gemakkelijkste.
En moet eerlijk zijn, als ik er 1 uit een stuk draag (van een vriendin ofzo) vind ik ze ook verschrikkelijk en kan ik me er niet in bewegen.

Wel moet je BP echt goed zitten... Mijn oude zat op een gegeven moment niet meer lekker en heb toen meteen een nieuwe aangeschaft.
Ik heb me een Racesafe op maat laten maken en deze is echt zalig! je doet hem aan en 2 minuten later voel je hem niet meer zitten! (hij past hem volledig aan, aan je lichaam).

Dus onveilig vind ik het zeker niet! hij moet alleen goed zitten!
en dan zie je natuurlijk veel kleine kindjes dat een BP hebben, maar deze zijn op de groei gekocht, en idd als ze te groot zijn is het niet zo veilig....
Als ze gepast zijn, zijn ze super!

Zo ben ik een paar maand geleden goed gevallen, heb eerst een tiental toeren op een rondcrossens paard (zonder stijgbeugels) die de hele tijd van galop aan het wisselen was en helemaal in paniek was blijven zitten. en hier zat mijn BP helemaal niet in de weg, ik voelde hem niet zitten, kwam niet tegen mijn zadel,...
Uiteindelijk ben ik tegen de muur geknald (maar dan ook echt geknald).
Moest ik mijn BP niet aangehad hebben, was er tog wel een grote kans dat ik niet goed uit die val gekomen zou zijn.
Zo zie je maar dat het tog wel voordelen heeft, zo'n BP dragen.

En ja ik rij dressuur, maar ik zweer bij mijn BP, je gaat me dan ook nooit zonder zien rijden ;)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:04

Als je bodyprotector goed past zit hij je bewegingen niet in de weg en kan je er gewoon mee staan lopen en doen wat je wilt. Als je dan valt vang hij 9 van de 10 keer de klap voor je op.
Ik heb ook een Racesafe en die zit prima, merk vaak niet dat ik hem aan heb. Ik heb hem alleen aan met cross trainingen en wedstrijden met een airjacket er nog over heen. Bij mij heeft mijn BP en mijn AJ toch wel een aantal keer ergere dingen voorkomen. :j

ndshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:07

Ik denk dat een goede bodyprotector wel nut kan hebben. Je hebt er van die dure die niet in de weg zitten en opblazen als je valt. Maar ik ben er niet voor omdat ik die goede niet kan betalen en die goedkopere storen me echt heel erg.. Veel te hard :D

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:26

Kwestie van een fatsoenlijke BP kopen voor die kleintjes, die zijn er echt wel in de kleinste maten. :j

Afbeelding
Afbeelding

Een bp is niet voor niets verplicht in de eventing. Een goed passende zal je niet belemmeren en idd beschermen.
Risico is er altijd natuurlijk, dat weet je wanneer je op je paard stapt.

Maybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:34

Heel interessant topic dit! Lees lekker mee! :D Nieuw hier, wil mijn verhaal nog steeds doen. Alleen die 25 nuttige post is toch nog best lastig... En mijn gezondheid laat het af en toe nog niet toe. :(

Maar goed, lang verhaal even kort. Ben herstellende van een gebroken nek, beschadigde ruggenwervels en een hoop andere ellende. Ik vraag me nu dus heel erg af. Stel ik had een BP aangehad.. had het mij deze ellende bespaard gebleven? Ook al heb ik extreem veel pech, maar ook heel veel geluk gehad! Had wel gewoon mijn cap op. Dus niks aan mijn hoofd. :)

Maar in het artikel wat Xyris postte staat in:

- Aan de achterkant bij de nek moet de bodyprotector eindigen bij de prominente wervel (7e cervicale wervel).

En tja.. ik had dus mijn 6-7e nekwervel gebroken.. |(

Maar ik had ook mijn 2-3-4e ruggenwervels beschadigt. Kleine breukjes erin, borstbeen zat ook een scheurtje in..had misschien daar gescheeld, maar dan nog.. ;(

Hoor graag jullie mening erover.
Laatst bijgewerkt door Maybabe op 18-02-16 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt