D pony is E pony geworden. Stokmaat doorgeven?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:06

Neen, dat zeg ik niet, maar doen alsof iemand heel wat boven het hoofd hangt als je gaat starten met een pony van 149 in de D categorie is ook niet nodig. Dat is namelijk gewoon niet het geval.

Ayasha
Blogger

Re: D pony is E pony geworden. Stokmaat doorgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:18

Dat maakt het nog steeds niet eerlijk of fatsoenlijk. :) of die persoon nu wat boven het hoofd hangt of niet zou niet de doorslaggevende factor mogen zijn. Maar goed, hing er maar heel wat boven die mensen hun hoofd. Wellicht zou het dan eerlijker zijn in de sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:26

Ayasha schreef:
Dat maakt het nog steeds niet eerlijk of fatsoenlijk. :) of die persoon nu wat boven het hoofd hangt of niet zou niet de doorslaggevende factor mogen zijn. Maar goed, hing er maar heel wat boven die mensen hun hoofd. Wellicht zou het dan eerlijker zijn in de sport.

Helemaal mee eens.... dat gelieg in de paardensport.... Al zijn het maar 'kleine' dingen, het is nog steeds de boel bedonderen....

Timster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:30

Zelf heb ik een flinke D-pony (ook wel een maxi D genoemd). Zet er een E-pony naast die ook springen start en daar zit dan echt een groot verschil tussen. Ik geloof best dat er wat gesmokkeld wordt maar elke E pony zit in deze omgeving echt boven de 1.50 in het paspoort. Daaronder zal er wel wat naar beneden worden gemeten.

nietactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:18

Lekker je pony als 148 laten meten. Veel beter en leuker. Wat betreft boete knijpen ze vaak voor 1cm een oogje dicht. Wordt trouwens ook niet erg op gelet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:29

Ja joh, doen. En de officiële "meter" van de knhs die hier niet aan mee wil doen scheld je gewoon verrot. Moet kunnen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:41

Ayasha schreef:
En hier komt weer mooi naar voren hoe oneerlijk veel paardensporters denken. :) Als die knol E is, dan laat je hem ook classificeren als E IMO. Anders ben je gewoon oneerlijk bezig.

Dit idd...overigens zijn er heel veel die de boel flink flessen. Heb afgelopen november geholpen als parcourshulp bij het pony springen; had het idee dat de cat E wel aardig klopte, maar die cat C en D? Denk dat zo'n 30 % van de starters op een pony reden die overduidelijk in een te lage cat waren ingedeeld. Sterker nog; zag bij de cat D pony's voorbij komen die groter waren dan de pony's die in de cat E uitkwamen.

En niemand die er wat van zei, laat staan juryleden. Was echt van de zotte gewoon. De KNHS moet daar toch eens wat beter bovenop zitten; wel zo eerlijk voor diegenen die wel eerlijk starten ipv de boel te flessen om zo een voordeel te hebben.

om in elk geval ook nog ontopic te blijven; ja dat geef je door aan de KNHS ja, wel zo eerlijk en fatsoenlijk.

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:55

Het meest trieste hieraan vind ik nog dat het jeugd-sport is.......wat voor een voorbeeld ben je als volwassene (ouders, want die zullen het meten wel regelen) als je op die manier er zelf beter van wil worden.......

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:09

Het is maar hoe je wil winnen. :n

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 01:00

dat er tussen meten en meten een wereld van verschil zit is mij al jaren duidelijk... zo moest ik van de week met mijn e pony die ik paarden start losrijden tussen de mz pony.s cat e.. Toch grappig dat ik de kleinste was.. ( 156) maar om terug te komen op de ts, ik zou ook balen op die ene cm, zeker voor eventuele verkoop.. grote d is gewild, kleine e waardeloos.. en meten kun je je pony ook leren.. die van mij maakte zich groot ( spannend blazen enz) was hij 160 in begin nu hij het kent en relaxt is met met en 156.. maar 149 is officieel E hoe zonde ook

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:13

robbie88 schreef:
dat er tussen meten en meten een wereld van verschil zit is mij al jaren duidelijk... zo moest ik van de week met mijn e pony die ik paarden start losrijden tussen de mz pony.s cat e.. Toch grappig dat ik de kleinste was.. ( 156) maar om terug te komen op de ts, ik zou ook balen op die ene cm, zeker voor eventuele verkoop.. grote d is gewild, kleine e waardeloos.. en meten kun je je pony ook leren.. die van mij maakte zich groot ( spannend blazen enz) was hij 160 in begin nu hij het kent en relaxt is met met en 156.. maar 149 is officieel E hoe zonde ook

grappig? Vind je het gek als je dit topic leest.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:47

xxCYNNxx schreef:
Ayasha schreef:
En hier komt weer mooi naar voren hoe oneerlijk veel paardensporters denken. :) Als die knol E is, dan laat je hem ook classificeren als E IMO. Anders ben je gewoon oneerlijk bezig.

Dit idd...overigens zijn er heel veel die de boel flink flessen. Heb afgelopen november geholpen als parcourshulp bij het pony springen; had het idee dat de cat E wel aardig klopte, maar die cat C en D? Denk dat zo'n 30 % van de starters op een pony reden die overduidelijk in een te lage cat waren ingedeeld. Sterker nog; zag bij de cat D pony's voorbij komen die groter waren dan de pony's die in de cat E uitkwamen.

En niemand die er wat van zei, laat staan juryleden. Was echt van de zotte gewoon. De KNHS moet daar toch eens wat beter bovenop zitten; wel zo eerlijk voor diegenen die wel eerlijk starten ipv de boel te flessen om zo een voordeel te hebben.

om in elk geval ook nog ontopic te blijven; ja dat geef je door aan de KNHS ja, wel zo eerlijk en fatsoenlijk.

Zolang iedereen hier verder aan mee doet, KNHS meters, stamboeken etc. zal dit altijd zo blijven. Iedereen wil liever een grote D ipv een E, want een E pony is prijstechnisch altijd minder gunstig. In de ponywereld wordt er echt heel wat gesjoemeld met maten en ik denk niet dat hier echt iets gedaan aan kan worden, hoe oneerlijk het ook allemaal is..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:24

Zo lang de meerderheid zo denkt (maar tegelijk wel zeurt dat er oneerlijk gewonnen wordt met te grote pony's :+) is daar idd niets aan te doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:29

Staat die op ijzers? Dan kan die namelijk ook 1cm hoger zijn dan zonder ijzers ;)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:13

Ik snap het niet helemaal..
Als je een pony hebt moet deze gemeten worden tot dat ie 8 jaar is. Daarna wordt hij geacht niet meer te groeien.

Het meten moet door een officieele meter gedaan worden en er wordt een aantekening gemaakt in het paspoort van de pony.

Op een wedstrijd loopt een official rond, die kan checken of het chipnummer klopt en of de pony in de juiste categorie loopt.
Er wordt dan alleen gekeken naar de maat die in het paspoort vermeld staat!
Op internationale wedstrijden kan een pony nagemeten worden.

Gaat deze hele discussie nu over het inmeten van te grote pony's door de meters? Of gaat het over mensen die inschrijven in cat D terwijl de pony een E is volgens het paspoort? Of gaat het over pony's die na hun 8e nog gegroeid zijn en wat iemand niet doorgeeft (en wat ook niet hoeft).

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:20

EJuniorJoost schreef:
Er zijn heel veel pony's die al D staan, maar een e zijn. Vaak in de sport en handel ligt dat beter :p.

Maar je kunt toch ook niet iedere keer paspoort verbeteren?

En meestal wordt die uitgegeven als ze veulen zijn. En vaak zijn ze pas met 7 uitgegroeid. Ik heb een veulen gefokt waarbij op het papier staat dat hij 1.63m is. Nou, ik weet toch wel zeker van niet. 1.68m moet hij altijd wel zijn.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:15

Voor een paard maakt de stokmaat niet uit.. die is gewoon paard, daar zijn geen categorieen in.

En er is in het paspoort gewoon ruimte om de stokmaat van een pony te noteren.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:16

Desiree schreef:
EJuniorJoost schreef:
Er zijn heel veel pony's die al D staan, maar een e zijn. Vaak in de sport en handel ligt dat beter :p.

Maar je kunt toch ook niet iedere keer paspoort verbeteren?

En meestal wordt die uitgegeven als ze veulen zijn. En vaak zijn ze pas met 7 uitgegroeid. Ik heb een veulen gefokt waarbij op het papier staat dat hij 1.63m is. Nou, ik weet toch wel zeker van niet. 1.68m moet hij altijd wel zijn.

Pony's moeten tot hun 8e gemeten worden, bij paarden ligt dit anders. Pony's worden op wedstrijden in categorieën ingedeeld, bij paarden is dit niet aan de orde. Dit wordt dan inderdaad elk jaar bijgehouden in het paspoort van de pony.

Tilmar, ik dacht inderdaad ook dat na hun 8e niet meer gemeten wordt en dat het paspoort leidend is. Er wordt dan alleen nog gecheckt of je in de juiste categorie start, maar officials gaan niet meer met een meetstok rond op wedstrijden. Daarom lijkt het mij ook niet nodig om later nog door te geven dat je pony een E is geworden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:08

Maar als ik de op goed begrijp staat bij desbetreffende pony nu dus in het paspoort dat die een E geworden is, maar staat bij de KNHS nog als D geregistreerd. En of dit nu door gegeven moet worden of niet en wat er gebeurt als je toch stiekem in de cat D start....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:13

Klopt, en daarop is maar 1 antwoord juist: Ja, dit moet aangepast. En indien niet aangepast en op wedstrijd gecontroleerd wordt, kan er een administratieve boete volgen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:13

precies kleinvosje; dat is mijn mening ook; gewoon eerlijk zijn en aan laten passen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:52

Art_Ificious schreef:
Staat die op ijzers? Dan kan die namelijk ook 1cm hoger zijn dan zonder ijzers ;)

Die centimeter wordt eraf getrokken door de meter wanneer deze constateert dat het dier op ijzers staat

_Susan94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:59

Ik zou het wel doorgeven als je straffen riskeert, zou toch zonde zijn als je een boete moet betalen of uitgesloten wordt dankzij 1 centimeter..

xpikolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:03

Hoi! Ik zit eigenlijk met bijna hetzelfde probleem... Mijn pony is afgelopen weekend ook gemeten en is van categorie C naar categorie D gegaan. Alleen dit moet ik nog registreren bij de KNHS, hoe moet ik dit doen? En ook op mijn startkaart staat nog categorie C.... Heeft een van jullie een idee hoe ik dit moet oplossen?
Groetjes Ilse

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:04

xpikolover schreef:
Hoi! Ik zit eigenlijk met bijna hetzelfde probleem... Mijn pony is afgelopen weekend ook gemeten en is van categorie C naar categorie D gegaan. Alleen dit moet ik nog registreren bij de KNHS, hoe moet ik dit doen? En ook op mijn startkaart staat nog categorie C.... Heeft een van jullie een idee hoe ik dit moet oplossen?
Groetjes Ilse

Heel simpel door een mail te sturen naar de KNHS met kopie meetbewijs.