Wedstrijden zonder trailer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Re: Wedstrijden zonder trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:30

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:45

Sure_lee schreef:
Brainless schreef:

In Nederland heb je niet altijd je E nodig als je een trailer rijdt.

Ik zit met mijn maximale massa (auto+trailer) op 3475.
Mijn vorige trailer mocht meer laden en die heb ik terug laten zetten tot het maximale wat ik zonder E mocht trekken.

Ik zie je het in meerdere topics hebben over de maximale massa en terug laten keuren. Maar dat is oude wetgeving. Beetje verwarrend als je het hier steeds over hebt.
Met B mag je 3500 kg trekken. Punt. En het gaat om wat je op dat moment daadwerkelijk trekt. Als ik een trailer zou hebben die 2000 kg mag laden en ik zet er een mini pony van 50 kg in dan telt gewicht van de trailer + die van de pony. Als dat onder de 3500 kg blijft prima!
Ik heb overigens wel mijn E maar dat is gewoon handig zodat ik niet hoef uit te rekenen of ik wel onder de 3500 blijf en alleen maar hoef te kijken op kenteken of de auto het mag trekken.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen

Hier wordt anders nog steeds over max. massa gesproken? Bijv. dit:
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.

Dat leeggewicht+laadvermogen waarover gesproken wordt = max. massa.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:12

Sorry sorry sorry.... ik heb gewoon teveel uitleggen door elkaar gehaald. :+
C_arola @ [TAO] FAQ TAO
laten we deze uitleg gebruiken. Hier staat alles in jip en janneke taal omschreven

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:17

Sure_lee schreef:
Sorry sorry sorry.... ik heb gewoon teveel uitleggen door elkaar gehaald. :+
C_arola @ [TAO] FAQ TAO
laten we deze uitleg gebruiken. Hier staat alles in jip en janneke taal omschreven

+:)+

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 15:22

De praat over trailers trekken lijkt mij allemaal zo ver weg :') Hier in België je rijbewijs halen is niet simpel. Je moet inderdaad geluk hebben met degene die je bij je hebt, en daarnaast kosten lessen stukken van mensen. Mijn ouders hebben geen zin het mij te leren, want ze hebben schrik dat ze dat niet juist gaan uitleggen of (in mijn mama's geval) dat ze mij overhoop gilt omdat ze bang is dat ik tegen alles ga rijden. Mijn pa heeft daar het geduld niet voor, zegt hij zelf. Ik ga gewoon een klein beetje blijven pushen, maar ja. De hoop!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:23

Maar er bestaan toch wel rijscholen in België?
Hier is het ook schrikbarend duur om je rijbewijs te halen :(

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 15:26

Van hetzelfde :( En jazeker, genoeg rijscholen hier. Jammer genoeg ben je snel meer dan 1000 euro kwijt aan de lessen... en dan denk je dat paardrijles duur is. :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:29

Skyefate schreef:
Van hetzelfde :( En jazeker, genoeg rijscholen hier. Jammer genoeg ben je snel meer dan 1000 euro kwijt aan de lessen... en dan denk je dat paardrijles duur is. :')

Was dat maar in Nederland zo goedkoop...hier zit je aan ruim het dubbele.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:49

Hoe op wedstrijd zonder trailer..... Ik loop er ook een beetje tegenaan. Ik heb een rijbewijs, hebben een auto die ruim een trailer kan en mag trekken, rijbewijzen ervoor ook.... Alleen geen trailer.
Ik huur er iedere keer 1. Zondag ga ik op training en voor een hele dag kan ik een trailer voor 40 euro huren, niet duur maar als ik alles optel over een jaar was een eigen zeker fijn geweest!

Het beste is denk ik toch goed sparen en er een aanschaffen, maar ik en sparen is lastig :')

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 07:02

BE kan je ook via vakantie veilingen kopen, scheelt bijna de helft ;-)

Je hebt er je leven lang gemak van en hoeft geen teruggekeerde trailer te kopen ( of zelf terug te laten keuren) ;-)

Zonder trailer is wedstrijden een hele dure ( nog duurdere) hobby!

Naat3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 07:07

Ik heb ook E gehaald. Ik rij zo vaak met de trailer, wilde het risico niet lopen. Is goed te doen...

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 09:34

Oke, everything in order nu, ben van plan om mijn theorie in de paasvakantie of net na te halen. Het is dan dus om te beginnen voor B. Nu, wij hebben een Opel antara en een Opel zafira. Ik mag een van deze auto's gebruiken voor de trailer in het weekend. Zou dat mogen met B met 1.5 paardstrailer of moet ik dan zeker BE hebben?

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:49

Even snel opgezocht wat deze auto's wegen. (Check de papieren, kan per uitvoering verschillen!)
Opel Antara: Gewicht (1745 kg) + Laadvermogen (520 kg) = 2365 kg TMM (Totale Maximum Massa)

En zeg dat je daarbij een 1.5 paards trailer hebt met 1300 TMM is samen 3665 kg, wat meer is dan 3500, dus dat mag je niet met je B rijbewijs rijden.

Opel Zafira: Gewicht: 1275 kg + Laadvermogen 640 kg = 1915 kg, dus dat zou je in theorie wel mogen trekken. MAAARRRRR!! De versie die ik bekeek mag maar 1150 kg geremd trekken. Te weinig dus voor een paardentrailer over het algemeen.....

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:59

Heb je waarschijnlijk een Zafira A bekeken ('99-'05). De B ('05-'11) is zwaarder en een dieselstoker weegt weer meer dan een benzine uitvoering.

In Nederland kun je zonder E een trailer met een niet te hoge TMM achter een Zafira hangen. Zolang tmm auto + tmm trailer onder de 3500 kg blijft zit je goed. http://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE

Hoe de regelgeving in België is weet ik niet. Er schijnen EU landen te zijn waar voor elke aanhanger met tmm van meer dan 750 kg rijbewijs BE nodig is (in een ander topic vertelde een bokker dat zij in Lux om die reden E moest halen).