Gewicht Ifor Williams incl toebehoren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Gewicht Ifor Williams incl toebehoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:48

Dat heb ik me iig laten vertellen door de dealer waar ik zaterdag was. Hij zei dat politie altijd naar de Max cijfers kijkt omdat ze niet standaard een weegbrug in hun tas hebben. Maar inderdaad: die wilde misschien wel liever een duurdere auto verken.

Brainless

Berichten: 30224
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:49

sallandval schreef:
Dat heb ik me iig laten vertellen door de dealer waar ik zaterdag was. Hij zei dat politie altijd naar de Max cijfers kijkt omdat ze niet standaard een weegbrug in hun tas hebben. Maar inderdaad: die wilde misschien wel liever een duurdere auto verken.

Dat geldt voor B.
Als je E hebt wordt gekeken naar de echte massa.

Rex_Rolfo

Berichten: 5519
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:37

Nee hoor, als je wilt weten of de auto het mag trekken geldt ook bij B het werkelijk gewicht. De TMM telt alleen om te bepalen of rijbewijs E achter B noodzakelijk is of dat alleen B voldoende is.

Wat de auto mag trekken en of de chauffeur het mag besturen zijn twee vragen die geheel los van elkaar staan
- mag auto het trekken: werkelijk gewicht (maakt niet uit of chauffeur B heeft of BE)
- mag chauffeur het besturen: toegestaan maximaal gewicht op papier (tmm auto + tmm aanhanger < 3500 kg mag zonder E)
Zie ook http://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE

Dat niet iedereen -inclusief autoverkopers en agenten- op de hoogte is van details van de regeling is spijtig, maar daardoor verandert de wet nog niet. Zie ook het voorbeeld dat ik eerder een keer heb aangehaald, een agent wilde iemand bekeuren voor rijden zonder APK. Had even niet in de gaten dat dit nog lang niet van toepassing is bij een auto van net een jaar oud.

Rex_Rolfo voelt zich beetje one trick pony door het vele herhalen van bovenstaand :+

Nessa

Berichten: 8639
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Gewicht Ifor Williams incl toebehoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:44

het is toch zo dat als de auto 1300 mag trekken, je niet met een trailer op pad mag gaan met een TMM van 1500 kg. Ook al laad je maximaal 1300 kg?

Rex_Rolfo

Berichten: 5519
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Gewicht Ifor Williams incl toebehoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:47

Jawel hoor, ga gerust je gang. Zolang trailer + inhoud niet over de 1300 kg komt zit je goed. En als de TMM van de auto niet over de 2000 kg heen gaat mag je die combi zelfs met alleen B besturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:34

Nessa schreef:
het is toch zo dat als de auto 1300 mag trekken, je niet met een trailer op pad mag gaan met een TMM van 1500 kg. Ook al laad je maximaal 1300 kg?

Zou mooi zijn........kan je ook nooit een aanhanger huren tenzij je een enorme trekauto hebt. Want die aanhangertjes gaan ze niet elke keer omhoog en terug keuren.

Brainless

Berichten: 30224
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:40

Nessa schreef:
het is toch zo dat als de auto 1300 mag trekken, je niet met een trailer op pad mag gaan met een TMM van 1500 kg. Ook al laad je maximaal 1300 kg?

Dat was een paar jaar terug wel het geval.
Nu niet meer.
Nu mag de aanhanger meer zijn dan wat de auto mag trekken, mits je maar niet meer laad.
Voor B geldt dan de maximale gewichten (ook al is de trailer leeg), voor E geldt wat je echt aan gewichten hebt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5519
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:47

Brainless schreef:
Voor B geldt dan de maximale gewichten (ook al is de trailer leeg)

Bedoel je voor bepaling welk rijbewijs nodig is of bedoel je voor de bepaling of de auto het mag trekken? In tweede geval, zou je een link naar de bijbehorende wettekst kunnen geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:58

Weer even ontopic over het gewicht van de ifor :+

Vandaag is de mijne eindelijk op de weegbrug geweest. Op papier is hij 630 kilo en ik heb hem helaas niet gewogen voordat hij gestript werd.

Voor renovatie:
- 30mm houten bodem
- 15mm betonplex laadklep
- 12mm betonplex voorlader
- 12mm betonplex wanden
- dun rubber op vloer en laadkleppen
- trapbescherming van dikke kunstof platen
- tussenschot

Na renovatie:
- 21mm betonplex bodem
- 18mm laadklep en voorlader
- gietvloer
- 10mm granulaat matten op laadklep en voorlader
- 10mm dikke en 50cm hoge rubber trapbescherming
- geen tussenschot meer

Ik kwam uit op 820 kilo voor een 1,5 paards. Als ik zo even vergelijk met hoe hij origineel was en nu dan denk ik dat hij rijklaar ook nooit die 630 kilo is geweest -:)

Ik heb trouwens geen E. Auto mag 1500 trekken, tmm van auto is 1880 en tmm van de trailer is 2000. Nu rij ik met 3880 kilo aan tmm dus niet geheel legaal rond := . Trailer laat ik terug keuren naar 1620 en dan maar hopen dat mn trekpaard niet te groot wordt.............

Rex_Rolfo

Berichten: 5519
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:08

Je zou kunnen overwegen terug te keuren naar 1500 kg. Meer mag je toch niet met deze auto en dan krijg je geen gedonder met een agent die niet weet dat werkelijk gewicht telt.

Nadeel is dan natuurlijk dat je het stuk laadvermogen tussen 1500 en 1620 kg niet kunt gebruiken als er een andere auto met meer trekgewicht voor staat. Die combi heeft dan waarschijnlijk ook chauffeur met BE nodig, er zijn weinig auto's met tmm 1800 die 1600 mogen trekken. De vraag is dan ook nog hoe verstandig het is om een zwaar beladen trailer achter zo'n relatief lichte auto te hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:41

Terugkeuren naar nog minder doe ik sowieso niet ivm m'n trekpaard. Dat is echt niet meer plausibel bij oom agent. Dan kan je op papier denk ik beter wat overbeladen zijn in het max trekgewicht van je auto dan in het max laadvermogen van je trailer.

Ik rij een subaru forrester 4x4 in de standaard 2l uitvoering. Goede vriend rijdt dezelfde maar dan de 2,5l turbo. Heeft exact dezelfde tmm maar mag wel 2 ton trekken. De 2l automaat en de 2l turbo mogen overigens 1800 trekken. Zwaar beladen achter deze auto maak ik me dus geen zorgen over, is een goed werkpaard en met de permanente 4x4 heb je ook nog wat meer te vertellen.

Mn vriend en ik gaan waarschijnlijk wel beiden ons E halen omdat we nogal eens met een autoambulance op pad gaan ivm onze oldtimer auto's. Die dingen huren we dan en dan rijden we op papier ook ver boven de 3500 rond.

Rex_Rolfo

Berichten: 5519
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:59

Gloa schreef:
Mn vriend en ik gaan waarschijnlijk wel beiden ons E halen omdat we nogal eens met een autoambulance op pad gaan ivm onze oldtimer auto's. Die dingen huren we dan en dan rijden we op papier ook ver boven de 3500 rond.

Goed plan. Je hebt namelijk grote kans dat je verzekering in de voorwaarden heeft staan dat je zonder geldig rijbewijs niet verzekerd bent.

Om het uit te vergroten; je hebt B en gaat in een grote vrachtwagen rijden. Je maakt brokken, is het dan redelijk dat de verzekering moet dokken?