Tips gevraagd! paard trapt in de trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:40

Mijn oude vos kan inderdaad ook niet tegen open raampjes. Breekt de hele trailer af, en met raampje dicht merk je hem na 2 uur rijden nog niet. Zeiltje heb ik altijd dicht, ivm (te dicht) achterop komend vrachtverkeer. Dat kunnen ze heel eng vinden.

Wat heb je als bodembedekking? Ouderwets tarwestro (ipv zaagsel/strooisel) wil ook nog wel eens helpen.

En wat gebruik je aan beenbescherming? Als dat heel warm wordt of gaat afzakken kunnen ze dat ook vervelend vinden.

Hooinet is een goede, hebben ze wat te doen. Ik heb dan weer één gehad die al het hooi in grote plukken uit het net trok en op de grond gooide, en dan als een klein kind ging staan stampen omdat het net leeg was en hij niet bij het op de grond liggende hooi kon. Daarvoor heb ik toen een hooinet met hele kleine mazen gekocht, en die deed ik dan ook nog eens in een hooizak (zo’n ding met 1 rond gat erin). Had die lekker wat te puzzelen onderweg.

_Anneruth

Re: Tips gevraagd! paard trapt in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 15:54

@Roodvos:
Bodembedekking: niets - zou dat het ook nog kunnen zijn?
Beenscherming: niets.

Hooinet en raampjes dicht en luik dicht ga ik zeker uitproberen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:25

Tja, bodembedekking is simpel uit te proberen natuurlijk.
Mijn oude vos stond op concours altijd vreselijk te stampen op de trailer. Het was net een bootje op de oceaan. Ik had er voor het gemak strooisel in.
Stond ik toevallig een keer naast Sjoukje van Kooten geparkeerd. We komen aan de praat, en tarwestro erin was haar advies. Paard heeft nooit meer gestampt. Heb alleen voor dat doel altijd een paar pakken tarwestro liggen. En waarom? Het ritselt zo gezellig zeg ik dan maar.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 16:34

Het is ook heel simpel uit te proberen. Het is gewoon een hele puzzel om erachter te komen wat hem triggert om te gaan stampen en slaan.

Bodembedekking komt erbij op het lijstje naast nog de lange voorstang voor, het hooinet, de ramen en het zeiltje.

Dank weer!

superpony

Re: Tips gevraagd! paard trapt in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:41

Je kan thuis oefenen in kleine ruimte's staan door bijv een plek na te bouwen met pakken vlas of stro. Even er tussendoor lopen. Daarna een tijdje ertussen stil blijven staan etc. Als het goed gaat stoppen en weg. Hij zal niet trappen, maar gaat om de gewenning.

Ik zou ook eens wat kleine stukjes gaan rijden en naar huis als het goed gaat. Een keer ergens uit stappen om alleen te grazen of een rondje te lopen. Hij kan ook opgewonden zijn van waar hij heen gaat bijvoorbeeld.
een beetje grondwerken vooraf, dus niet uit stal, hop erop, daar aankomen, zadelen en rijden en weer terug, hop de stal in. Echt meer tijd nemen.
Als jij relaxt bent, wordt je paard ook relaxter.

Ik zou mn schot opzij vastzetten en achter een hele stang. Dan kan hij schuin gaan staan en dat is echt een enorm verschil voor een paard.

Het zijn allemaal van die kleine dingetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:22

Ik vind een gevuld hooinet wel eigenlijk een soort 'must' voor op de trailer.
Mijn merrie staat het beste met het hele tussenschot eruit op een trailer, overigens, dus het is denk ik zeker het proberen waard! Jouw verhaal klinkt namelijk erg bekend, die van mij heeft ook al flink door het rubber van het middenschot heen getrapt en dus gesloopt als ze 'te krap' stond. Als ze een hele trailer voor zichzelf heeft gaat ze iets meer diagonaal staan en staat de hele rit lekker hooi te eten.

yarrah schreef:
Tijdens het rijden even flink op de rem trappen (waar het kan, natuurlijk). Bij ons heeft het gewerkt :-).

Misschien moet je zelf eens een keer mee rijden in de trailer, en je dan ook nog eens inleven hoe dat voor een paard (als vluchtdier, kuddedier, prooidier, met geen weet van 'dit is een trailer en het is relatief veilig, je mag er zo weer uit') is. Dan kom je misschien wel terug op zo'n (in mijn ogen) misselijke 'oplossing'.