Paniekhaak beter?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 19:55

Emmaa_ schreef:
Lovas schreef:
Haha! Paard rende richtig straat (best drukke weg) keerde net op tijd om en rende terug... Vieuw! Dit is mijn eerste echte ervaring met die haak en ik denk dat ik liever zo'n normale haak heb. Wel snap ik zoals iemand zei met reuma zo'n haak perfect is! :o ik wist zelf niks over die haken ( dom dom) dus ik schrok me rot! En inderdaad het vast of los maken duurt toch wat langer! Eerst dat pieletje door de ring en dan dat ding naar beneden en dan die er in. Met een ongeduldig paard soms een heel gedoe.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat het heel irritant is als je niet weet wat er gebeurt en niet verwacht dat hij los gaat schieten.. Maar toen ik de merrie die ik reed 1 keer met een normaal halstertouw vastzette onder het mom veilige omgeving moet wel kunnen heb ik dat geweten := Eindresultaat was halstertouw aan flarden, halter kapot en de houden planken waar de ring aan vast zat zag er ook niet meer zo mooi uit. Als dat soort dingen gebeuren ben je normaal toch wel ff blij dat je met 1 beweging het halstertouw los kan klikken, ook omdat het een hoop stress bij je paard scheelt.

Oh jeetje!! Ja ik snap zeker dat je daar naar overgestapt bent! In mijn geval had ik liever het touw nog even vast kunnen houden voor paard bijna de straat op vloog.. Ik denk dat het per situatie verschild wat je het beste kan gebruiken. Soms is grip fijn maar in zo'n situatie als bij jou is de paniekhaak heel logisch!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:56

Als je deze haken verkeerd beetpakt dus kort bij het halster dan schieten ze los. Je moet jezelf dus aanleren om nooit de haak beet te pakken. Sommige schieten ook los als je er een harde ruk aan geeft, kwestie van kwaliteit want het zou niet moeten dan ben je zo je paard kwijt en dat lijkt me niet de bedoeling.
Je hebt ook paniekhaken die je moet draaien om ze los te maken, die zijn handiger want daarbij geeft het niet zo snel als je toch per ongeluk de clip beet pakt.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 19:59

Yv_ schreef:
nadat mijn vreselijk makke(lijke) tamme en rustige poown een keertje zó ontzettend schrok en hij zowat letterlijk de stal mee naar beneden trok in zijn paniek, ben ik absoluut overgegaan op paniekhaken.
Jemig, wat was dát eng. Paard totaal in paniek, was aan het hangen, aan het trekken, steigeren voor zover dat ging aan een kort lijntje en weet ik het wat allemaal. Doordat alles zo strak stond, kreeg ik met geen mogelijkheid de normale haak los. Het stond allemaal zo strak, dat 2 mensen met alle 2 een mes het pas voor elkaar kregen om het touw door te snijden vanaf allebei een andere kant. Die stal was zo'n moderne stal, nette opstelling zeg maar en absoluut degelijk, maar poownlief heeft 'm toch echt krom gekregen door het getrek in zijn paniek.

Oh jeetje! ja bij dit soort gebeurtenissen snap ik de paniek haak heel erg goed! Zoals iemand al zei ga ik gewoon als ik paard vast zet met paniek haak en naar wei of ergens heen loop met een normale klip!

Nibbit

Re: Paniekhaak beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:06

Ik wil geen halstertouw met paniekhaak, wil geen los paard als ik er naast loop.
Maar in de trailer heb ik het weer wel

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:13

ilonamandjes schreef:
Je kan toch ook wandelen met een 'normaal' halstertouw, en vast zetten gewoon aan een touw met een paniekhaak :P

En een paarden knoop waa daar in principe voor bedoelt, maar als een paard écht gaat hangen, krijg je die er niet uit....

Ik vind het inderdaad wel weer heel handig wanneer je poetsplaatsen met van die touwen of kettingen hebt dat daar dan gewoon een paniekhaak aan zit, maar aan een gewoon halstertouw vind ik het onhandig als je loopt met een paard of een paard probeert te vangen.

Ik denk dat je materiaal keuze ook wel uitmaakt trouwens. Wij gebruiken meestal een halstertouw met gewoon touw, niet rekbaar, geen nylon en een leren halster, dat knapt meestal eerder dan dat je paard knapt bovendien krijg je uit het ene touw sowieso makkelijker de knopen eruit als uit het andere touw. Ik heb wel eens touwen gehad die heel raar stroef en rekbaar waren waar je de paardenknoop er soms gewoon al niet meer zomaar uit kreeg zonder dat je paard er aan had getrokken.
Je kan trouwens ook de haken aan de muur vervangen met veiligere haken, ik weet niet meer hoe dat heet, maar er is een filmpje met een Australische cowboy dat al heel wat keren voorbij is gekomen over die dingen :o?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:55

The Aussie tie-ring

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:04

Hier ook geen fan van een paniek haak. Paard was vervelend en gigantisch aan het drammen ik gaf een ruk aan het touw, haak springt los, door de druk die op het touw stond zwaait de haak in mijn gezicht en zat ik bij de dokter omdat er een snee vlak onder mijn oog zat. Het had maar 1 cm hoeven schelen en dan was ik nog waarschijnlijk blind geweest.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:13

Vind het zelf ondingen. Heb ze ook nooit nodig gehad dus dat scheelt natuurlijk. Vorig paard trok gewoon de musketonhaken finaal doormidden, om daarna rustig te blijven staan ( die had een bloedhekel gekregen aan vaststaan). Huidig paard staat gewoon los omdat ze paardenknopen loskrijgt, bij ander soort knopen blijft pielen om hem los te krijgen en los gewoon keurig netjes geen stap verzet.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:16

Ik gebruik hem niet om te wandelen (heb al eens perongeluk een paard zo onbedoeld de vrijheid gegeven)

Vastzetten gebruik ik ze wel voor.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:28

over het vastzetten, ik ken iemand die voor het vastzetten een simpel strotouwtje gebruikt als extra tussenlus, zou er te veel druk opkomen dan knapt het strotouwtje

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:35

Vroeger zat er alleen maar een paniekhaak aan een halstertouw. Tegenwoordig wordt ook de musketonhaak gebruikt. Je moet wel weten hoe en waarvoor je beide haken gebruikt. Ik ben zelf fan van de paniekhaak.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:37

Ik gebruikte eerder ook altijd die paniek haken maar geregeld stond ik zonder paard omdat ik hem zelf per ongeluk los trok. Nu heb ik een andere paniekhaak, volgens mij uit Duitsland. Ideaal ding! Schiet niet zomaar los maar is onder veel druk nog goed los te maken.

Ik kan op Google nog geen voorbeeld vinden dus ik zal even een foto maken :)

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:22

Ik snap wat je bedoelt.. Ik heb het zelf ook wel eens gehad, dat mijn paard raar deed en dat de paniekhaak losschoot.. erg vervelend, gelukkig was mn paard zo van slag dat ze het niet eens in de gaten had :=
Voor mij nooit meer een paniekhaak aan een halstertouw. Ik gebruik ze enkel om ze vast te zetten op de poetsplaats of in de trailer.