AFlaadprobleem, vertrouwen verloren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:51

Met het heen en weer jo-jo'en moet je zelf kunnen bepalen wanneer je paard stopt en gaat.
Loopt je paard achteruit, geef je druk naar voor (eventueel stokje erbij achter), stop.
Loopt je paard vooruit, druk naar achter, stop.
Dus staat je paard in de trailer en laat je hem weer af, moet je hem ook kunnen 'tegenhouden'.
Bijvoorbeeld door hem stil te zetten met vier benen op de klep.
Je zou dit jo-jo effect kunnen uitbreiden.
Eerst de voorvoeten op de klep en dan achteruit, dit een aantal keer herhalen.
Dan ook de achterbenen op de klep, achteruit achterbenen van de klep, weer vooruit, helemaal op de klep, achteruit helemaal van de klep, vooruit voorbenen op de klep, achteruit helemaal van de klep, vooruit helemaal op de klep.
En dit uitbreiden tot dat ze helemaal in de trailer kan staan en jij haar op elk gewenst moment achteruit kan vragen en ook naar 1 pas weer kan laten stoppen.

Ik denk dat dat best moet werken. :o

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:39

Urielle schreef:
karijn schreef:
Dat is best vervelend, ik hoop dat het weer goed komt.
In ieder geval nooit meer om laten draaien in je trailer.

Tja, je kunt ze er ook niet voor de rest van haar leven op laten. We hebben zelfs een voerbeurt gehad waar ze duidelijk aangaf eraf te willen (achterom kijken en heel hard hinniken, maar achteruit ho maar)

Dat snap ik maar 1. Hoe vaker je draait in de trailer hoe verleidelijker het voor haar wordt om het ook een keer te doen wanneer het niet hoeft...2. Ze hoeft maar één keer verkeerd te draaien en jouw trailer is uit zijn verband geduwd...lekkage, klep die niet goed dicht wilt etc.

Ik zie veel goede tips voorbij komen en het jojo-effect lijkt mij prima om mee te beginnen.
Hoe reageert ze als ze naast je staat op rechte ondergrond en je laat haar achterwaarts gaan? Kost dat ook moeite? Dan zou er een fysiek probleem in haar rug kunnen zitten dat auw doet. Of het betekent dat je gewoon wat consequenter moet zijn (en dat bedoel ik niet banketstaaf).

vilheide

Re: AFlaadprobleem, vertrouwen verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:50

Wat ook nog weleens wil helpen om de klep niet schuin maar recht te zetten. Dus horizontaal, dan wordt de op/afstap wel hoger maar veel paarden vinden dat makkelijker dan schuin erop/af te lopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 20:12

karijn schreef:
Urielle schreef:
karijn schreef:
Dat is best vervelend, ik hoop dat het weer goed komt.
In ieder geval nooit meer om laten draaien in je trailer.

Tja, je kunt ze er ook niet voor de rest van haar leven op laten. We hebben zelfs een voerbeurt gehad waar ze duidelijk aangaf eraf te willen (achterom kijken en heel hard hinniken, maar achteruit ho maar)

Dat snap ik maar 1. Hoe vaker je draait in de trailer hoe verleidelijker het voor haar wordt om het ook een keer te doen wanneer het niet hoeft...2. Ze hoeft maar één keer verkeerd te draaien en jouw trailer is uit zijn verband geduwd...lekkage, klep die niet goed dicht wilt etc.

Ik zie veel goede tips voorbij komen en het jojo-effect lijkt mij prima om mee te beginnen.
Hoe reageert ze als ze naast je staat op rechte ondergrond en je laat haar achterwaarts gaan? Kost dat ook moeite? Dan zou er een fysiek probleem in haar rug kunnen zitten dat auw doet. Of het betekent dat je gewoon wat consequenter moet zijn (en dat bedoel ik niet banketstaaf).

Ja, ik begrijp het, maar dit was echt een noodgreep. Ze moest er echt op een gegeven moment wel afkomen. Ik was ook niet van plan om dat een vast aflaadprotocol te laten worden :')
Ik vind haar wel altijd erg lomp achterwaarts gaan, heel zoekend en wat zigzaggend met haar achterbenen. Maar in dit geval, tja, ze is al zo vaak gewoon netjes achteruit de trailer afgegaan van te voren, ik gooi het toch niet snel op iets lichamelijks in dit geval. Het was echt duidelijk, die klep stond in het grint, veerde een beetje door en ze trok haar voeten terug op de trailerbodem en durfde er niet meer af. Ik denk dat ze echt dacht dat de trailerklep onder haar uit ging zakken. Het is natuurlijk ook wel een Truus :roll:

cissy

Re: AFlaadprobleem, vertrouwen verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:37

Als je echt extreem wil oefenen neem dan een wip voor paarden. Bij working equitation of extreme trail parcoursen liggen ze nog wel eens. Daarop kun je goed balans oefenen, ook achteruit.