Verplichting om namens je rijvereniging te starten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Re: Verplichting om namens je rijvereniging te starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:37

Ja, de regiovereniging is bij ons in ieder geval voor geheel Brabant.

Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 13:38

Neonlight schreef:
Ah wacht, nu zie ik het, jullie hebben gelijk. Ik dacht dat regiovereniging de vereniging was, maar dat is niet zo. Ken die term ook helemaal niet, kringvereniging wel, maar is regiovereniging dan waar de kring weer onder valt, bijvoorbeeld brabant?

Klopt.
De vereniging valt onder de Kring en de Kring valt onder de Regio.
(Regio is in de meeste gevallen gelijk aan de provincie, maar in een enkel geval vallen meerdere provincies onder 1 Regio)

Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 13:53

veerledec schreef:
Wij hebben dit recent ook ingevoerd (wel netjes via de Algemene Leden Vergadering). Bij ons kan je gratis lessen, de kosten zijn voor de vereniging. In het winterseizoen kan je binnen lessen (1x per week). Wat wij wilden voorkomen, en wat in een enkel geval leek voor te komen, was dat mensen van andere verenigingen zich bij ons aanmeldden, € 20 contributie betaalden, en de hele winter 1x per week binnen konden rijden (kost normaal € 5 per keer) inclusief instructie. Dit mag nu dus nog steeds, maar dan moet je wel ook voor ons uitkomen, met de gedachte dat we dan toch in ieder geval meer binding met zo'n lid krijgen en minder het gevoel dat er wordt geprofiteerd.

Neon, ik lees het ook zoals Hengelo zegt, de reglementen van een gewone vereniging kan je niet opvragen bij de KNHS. Neemt niet weg dat een aanpassing van de reglementen uiteraard wel via de Algemene Leden Vergadering moet lopen.

Edit: wij hebben het wel gedaan onder vermelding naar de verplichting van de KNHS om leden als KNHS-lid aan te melden:
Citaat:
Lidverenigingen zijn verplicht nieuwe verenigingsleden binnen één maand als lid van de KNHS aan te melden. Daarnaast zijn lidverenigingen verplicht jaarlijks uiterlijk op dertig november op de door het KNHS-bestuur bepaalde wijze opgave te doen van al hun verenigingsleden per éénendertig december van datzelfde jaar. Het KNHS-bestuur is bevoegd het opgegeven aantal op zijn juistheid te controleren. Indien een lidvereniging niet al zijn verenigingsleden heeft opgegeven, is de lidvereniging voor ieder niet opgegeven verenigingslid een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd, waarvan de hoogte door de Ledenraad wordt bepaald. Het KNHS-bestuur doet hiervan schriftelijk mededeling aan de lidvereniging met opgave van de datum waarvoor de boete op de bankrekening van de KNHS moet zijn bijgeschreven. Indien de opgelegde boete niet tijdig is voldaan, kan het KNHS-bestuur de desbetreffende lidvereniging het recht op deelname aan activiteiten van de KNHS ontzeggen, totdat de boete geheel is voldaan.

Leden die ook voor de KNHS willen starten, dienen dat via onze vereniging te doen. Voor recreanten/oud-leden etcetera geldt dit uiteraard niet.

In jullie situatie, met de toelichting die je gaf, kan ik me de verplichting wel enigzins voorstellen.

Aan de andere kant:
Stel dat alle verenigingen deze verplichting zouden opnemen, dan zou je dus nooit lid kunnen zijn van meer dan 1 vereniging.
Je zou dan bijvoorbeeld ook niet in de gelegenheid zijn om je vaardigheden verder te kunnen ontplooien e.d. in een verenigingsverband.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:06

rina schreef:
Als antwoord op bovenstaande vraag. Ik denk dat dit een regel is van de KNHS. Zou toch te leuk zijn dat je bij vereniging 1 paard start in de klasse B en bij vereniging 2 in de klasse L. Hoe moet de KNHS dan nog controleren wie waar in welke klasse hoort.
Dus imo is dat een regel van de KNHS dat je maar voor 1 vereniging mag starten. En dat vereniging 1 in het geval van de TS dus wil voorkomen dat er voor 2 verenigingen gestart gaat worden.

Deze snap ik niet, je kan per combinatie maar 1 startkaart aanvragen, je kan een startkaart dus maar bij een verenging aanvragen. Via welke vereniging is een eigen keuze van de ruiter/amazone. De KNHS laat deze keuze vrij.

Bij onze vereniging zijn er ook leden die elders een startkaart aangevraagd hebben. Daar hebben we geen bepalingen over in het reglement. Het is ook totaal geen bespreekpunt in het bestuur.

Qua lessen, ik snap die argumentatie ook niet helemaal, leden betalen via de contributie voor de les, ze betalen er dus gewoon voor. Als je het over het hele jaar bekijkt heb je wel voor heel weinig geld elke week les, maar die kosten worden door de leden zelf betaald.
Nu speelt het bij ons niet zo, lessen bij ons, uitkomen voor een ander, de meeste lessers hebben namelijk geen startkaart.

Als dit bij onze vereniging wel een probleem zou zijn zouden wij (ik spreek hier even in mijn rol als voorzitter) overigens in gesprek gaan met het betreffende lid en samen tot een oplossing proberen te komen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:08

Hengelo, wat heeft vereniging A nog voor toegevoegde waarde voor jou? Waarom denk je niet alles in één vereniging te kunnen vinden?

Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 14:24

veerledec schreef:
Hengelo, wat heeft vereniging A nog voor toegevoegde waarde voor jou? Waarom denk je niet alles in één vereniging te kunnen vinden?

Jazeker, Vereniging A heeft zeker ook toegevoegde waarde. We rijden ook al jaren met veel plezier bij Vereniging A.

Maar daarnaast biedt Vereniging B ook toegevoegde waarde.

Beide verenigingen bieden zaken die de andere vereniging niet biedt, maar waar we wel graag gebruik van willen maken/in willen leren/in willen verder komen.

Was er 1 vereniging die alles bood wat je wilt, dan was het simpel.
Maar omdat die vereniging er hier niet is, zijn we van twee verenigingen lid.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:26

Hengelo schreef:
Wat ik me hier afvroeg was of er meerdere verenigingen zijn die de verplicht stellen dat je uitsluitend via DIE vereniging mag starten.

Zoals jij het bedoeld moet je je vraagstelling even anders formuleren. Wat jij bedoeld is of een vereniging je verplicht mag stellen dat je alleen lid van hun kan zijn als je ook via hun start (als je dus al start).
En daar heb ik zo geen antwoord op. Dat zou idd in de statuten moeten staan.
Wel blijft het denk ik ook een beetje het verhaal van dat ze jou wrs aangemeld hebben bij de knhs als lid, en een 2e lidmaatschap daar niet mogelijk is.

Tis ondertussen al eeuwen geleden :+ maar ik ben zelf een periode lid geweest van een club zonder dat lidmaatschap (was omdat ik toch geen wedstrijden meer reed). Enige punt was dat ze vergeten waren dat ik toen nog jureerde :D Maar als jou club dus bv geen lidmaatschappen wil zonder aanmelden bij de knhs kan het idd dat ze die verplichting nu instellen. Wrs ben je de eerste waarmee het ze overkomt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:42

Nogmaals, je bent het als vereniging in principe ook verplicht, om je leden bij de KNHS aan te melden.

Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 14:51

rina schreef:
Hengelo schreef:
Wat ik me hier afvroeg was of er meerdere verenigingen zijn die de verplicht stellen dat je uitsluitend via DIE vereniging mag starten.

Zoals jij het bedoeld moet je je vraagstelling even anders formuleren. Wat jij bedoeld is of een vereniging je verplicht mag stellen dat je alleen lid van hun kan zijn als je ook via hun start (als je dus al start).
Wel blijft het denk ik ook een beetje het verhaal van dat ze jou wrs aangemeld hebben bij de knhs als lid, en een 2e lidmaatschap daar niet mogelijk is.

Tis ondertussen al eeuwen geleden :+ maar ik ben zelf een periode lid geweest van een club zonder dat lidmaatschap (was omdat ik toch geen wedstrijden meer reed). Enige punt was dat ze vergeten waren dat ik toen nog jureerde :D Maar als jou club dus bv geen lidmaatschappen wil zonder aanmelden bij de knhs kan het idd dat ze die verplichting nu instellen. Wrs ben je de eerste waarmee het ze overkomt.

Ik probeerde de vraagstelling ook anders te formuleren, maar kwam knel met het maximaal aantal letters dat je in de vraagstelling kunt gebruiken. Vandaar dat de vraagstelling zo is.

Alle verenigingen moeten hun leden aanmelden bij de KNHS.
Je kunt rustig lid zijn van meerdere verenigingen, deze staan ook allemaal vermeld in MIJN KHNS.
Je betaalt echter maar éénmaal de contributie van de KNHS.
(Daarnaast betaal je natuurlijk wel aan elke vereniging de contributie aan die vereniging)

Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 14:53

veerledec schreef:
Nogmaals, je bent het als vereniging in principe ook verplicht, om je leden bij de KNHS aan te melden.

Klopt helemaal.
Alle verenigingen moeten hun leden aanmelden bij de KNHS.
Je kunt rustig lid zijn van meerdere verenigingen, deze staan ook allemaal vermeld in MIJN KHNS.
Je betaalt echter maar éénmaal de contributie van de KNHS.
(Daarnaast betaal je natuurlijk wel aan elke vereniging de contributie aan die vereniging)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:04

Hengelo schreef:

Dit wist ik niet. Ik heb net gekeken en ik zie inderdaad bij één van onze leden staan dat ze bestuurslid is van een andere vereniging, dus dan moet ze daar ook lid van zijn. Je meldt ze dan aan zonder 'startafdeling' neem ik aan. Het enige nut dat dit verder heeft voor de KNHS is dat ze daar weer geld voor kunnen vangen?

Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 15:34

veerledec schreef:
Hengelo schreef:

Dit wist ik niet. Ik heb net gekeken en ik zie inderdaad bij één van onze leden staan dat ze bestuurslid is van een andere vereniging, dus dan moet ze daar ook lid van zijn. Je meldt ze dan aan zonder 'startafdeling' neem ik aan. Het enige nut dat dit verder heeft voor de KNHS is dat ze daar weer geld voor kunnen vangen?

Klopt, je kunt maar één vereniging aanmelden als 'startafdeling'
Namens die vereniging kun je dus een startpas hebben.

Ik weet niet zeker wat en of de KNHS hier financieel nog voordeel bij heeft.
Je betaalt namelijk maar éénmaal de KNHS contributie
(je bent ook maar éénmaal lid van de KNHS)

Ik kan me wel voorstellen dat KNHS wil weten wie onder hun 'vlag' lid is.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:48

Bij de kring moeten wij in beginsel een bijdrage per (KNHS)lid betalen. Dan betalen dus twee verenigingen die bijdrage.

En:
Citaat:
Indien een lidvereniging niet al zijn verenigingsleden heeft opgegeven, is de lidvereniging voor ieder niet opgegeven verenigingslid een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd, waarvan de hoogte door de Ledenraad wordt bepaald.

Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 16:09

veerledec schreef:
Bij de kring moeten wij in beginsel een bijdrage per (KNHS)lid betalen. Dan betalen dus twee verenigingen die bijdrage.

En:
Citaat:
Indien een lidvereniging niet al zijn verenigingsleden heeft opgegeven, is de lidvereniging voor ieder niet opgegeven verenigingslid een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd, waarvan de hoogte door de Ledenraad wordt bepaald.

Het citaat over de boete klopt.

De bijdrage die de vereniging afdraagt aan de kring zal de vereniging in de contributie (van de vereniging) hebben verwerkt.
Dit wordt door de vereniging afgedragen aan de kring.

De KNHS Contributie brengt de KNHS zelf in rekening aan de leden.
(Evenals de kosten voor de startpas)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:15

Jawel, maar die vangt de KNHS dus (indirect) meerdere keren als iemand lid is van meerdere verenigingen.

Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 16:23

veerledec schreef:
Jawel, maar die vangt de KNHS dus (indirect) meerdere keren als iemand lid is van meerdere verenigingen.

Dat zou best kunnen.

Ik heb geen idee welk deel van dat bedrag bij de Kring blijft 'hangen' en welk deel van dat bedrag de Kring eventueel weer moet afdragen aan de KNHS.

Op zich lijkt me dit ook niet zo'n punt.
Uiteindelijk is het geld dat wordt betaald door het lid.
En als een lid, lid wil zijn van meerdere verenigingen en hierdoor dus ook meerdere keren een bedrag (via de verenigingen) aan de Kring betaalt, moet het lid dat zelf weten.
Het is immers de keuze van het lid om lid te zijn van meerdere verenigingen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:31

rina schreef:
Hengelo schreef:

Reglementen, niet statuten. ;)

Wat betreft dat kring-geld, ook geen idee wat de kring af moet dragen aan de KNHS.
Overigens is het niet zo dat er dan per definitie meerdere keren betaald wordt. Geldt voor dressuur en springen misschien wel zo, maar voor andere disciplines niet. Zelf via meerdere verenigingen lid, maar zit maar bij 1 rijvereniging voor springen/dressuur en dus maar 1 keer kringafdracht. Overige verenigingen kennen geen kringen. (Betaal overigens wel 2 keer KNHS contributie, maar dat is weer een ander verhaal -:(- ).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:06

Je kunt bij de Kamer van Koophandel ook allerlei dingen opvragen.
Het komt erg raar over dat je niet van 2 verenigingen lid kunt zijn. Een dubbele startkaart kan natuurlijk nooit.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:54

Ik snap vooral het probleem niet echt van vereniging A, de kosten van de KNHS worden nu ook doorberekend via vereniging B en de startpas ook.

Vereniging A lijdt dus geen verlies aan je wisseling van startende club. Buiten dat ze een startend lid kwijt zijn, is het voor hun geen nadeel en vangen ze we je contributie.

Ik snap de beweegredenen van de vereniging dus niet echt om tot schorsing over te gaan. Kun je niet met de voorzitter in gesprek gaan hierover?