Luchtzuigen...hoe groot is de kans op kopieergedrag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottewie

Re: Luchtzuigen...hoe groot is de kans op kopieergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:41

Mijn eigen paard staat naast luchtzuigers maar neemt dit niet over omdat ze al redelijk op leeftijd is. Mij is ooit eens verteld dat paarden onder de 5 jaar het wel van elkaar kopiëren.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:41

En ook dat is onzin ;)

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:44

Paarden kopiëren het luchtzuigen niet van elkaar. Een paard dat gaat luchtzuigen gaat dit doen omdat er aan één of meerder behoeften niet wordt voldaan. Wanneer meerdere paarden op een stalling gaan luchtzuigen is de kans héél groot dat dit te maken heeft met een slecht (naar de behoeften van het paard) stalmanagement. Als het paard constant voldoende ruwvoer krijgt, beweging krijgt, contact kan hebben met soortgenoten denk ik dat je al héél ver bent in de behoeftevoorziening van je paard. Een laatste behoefte die dan nog ontbreekt is voortplanting, maar ok, daar kunnen we weinig paarden in helpen :)
Als er maar één paard is op stal dat luchtzuigt kan dat te maken hebben met een maagzweer. Sommige Maagzweren kunnen optreden door stress, maar ook door het niet continu toegang hebben tot ruwvoer. De maag van het paard produceert namelijk constant maagzuur. Speeksel en ruwvoer neutraliseren dat maagzuur.... en het paard maakt maar speeksel aan, juist ja, als hij eet, dus ruwvoer is zo ontzettend belangrijk. Als het paard langdurig maagzuur blijft aanmaken zonder dat dit geneutraliseerd wordt, ontstaan er wondjes en uiteindelijk zweren in de maag.
Luchtzuigen maakt een hormoon los dat pijnstillend werkt. Het paard komt in een soort roes, waardoor hij even pijnvrij kan worden, maar waardoor hij ook even niet bezig hoeft te zijn met zijn behoeftebevrediging. Vandaar dat luchtzuigen zo'n hardnekkig iets is, en vandaar dat het ook niet altijd over gaat wanneer een paard alsnog in groep wordt gezet op een weide. Zolang de maag gevoelig blijft of het paard verslaafd is, vrees ik dat er aan luchtzuigen weinig te doen is...

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:57

Paarden vertonen geen kopieergedrag (inktvissen wel trouwens :') ) Als ze aan kribbe bijten of luchtzuigen doen kan dat heel veel redenen hebben. Bijvoorbeeld te lage normaal waardes van Endorfine (komt vaak voor bij paarden die het blijven doen als ze onbeperkt ruwvoer en weidegang krijgen), maagzweren of stress (geen verveling!!!).

Ook het spenen van veulens en het opfokbeleid heeft veel te maken met stereotype gedrag. Paarden die bij het afspenen in een gesloten ruimte geplaatst zijn, veulens van dominante merries en paarden die te vroeg afgespeend zijn vertonen bijvoorbeeld veel vaker stereotype gedrag.

Kopiëren doen ze dus zeker niet en ik zou me er ook absoluut geen zorgen om maken.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:58

Mijn pony was ook een luchtzuiger. Ze vertoonde dit gedrag in de wei en op stal. Achteraf gezien waarschijnlijk door maagproblemen, ontstaan bij de vorige eigenaar. Paardje was 6 toen mijn ouders haar overkochten van de manege. Geen enkel ander paard naast haar of in de wei heb ik ooit zien luchtzuigen. Alleen mijn merrie der het na voeren, poetsen of soms op de wei....

Geloof niet dat een ander paard dit zal gaan overnemen. Tenzij je paard door mismanagement hier reden toe heeft, losstaand van de luchtzuigende buurman.

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:18

Heb 2 paarden thuis staan, 1 een luchtzuiger, de ander zijn beste vriend en bijna altijd bij hem, die is gelukkig geenszins van plan de luchtzuighobby over te nemen. Mijn luchtzuiger is gewoon verslaafd, heeft wellicht te weinig endorfine, wat kan je hier aan doen trouwens? Ik voldoe nml in al zijn behoeftes, heb elke poeder, elke maagkuur, elk dieet geprobeerd maar het luchtzuigen blijft. Straks als hij weer de hele dag op het land kan wordt het wel minder maar het zit in hem ondanks al het ruwvoer etc. Ben altijd jaloers op mensen die hun paard er voor 99 procent vanaf hebben gekregen, mij lukt het niet...

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:20

Oh ja en hij komt natuurlijk elke dag buiten, al is dat nu in de paddock met een slowfeeder