Advies sporen gevraagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:33

Ik rijd zelf ook met sporen, wieltjes om precies te zijn.
Maar ik zou in dit geval er niet zomaar naar grijpen. Hiermee zul ke de symptomen bestrijden en niet het probleem, wat maakt dat het probleem zich straks gaat opstapelen en dat het dan nog moeilijker op te lossen is.

Train eerst eens aan de verhouding tussen jou en je paard. Ziet ze je wel als leider? Doe dit desnoods eens een keer met grondwerk... Dan zal ze je minder snel in de maling nemen en juist aan jouw vraag willen voldoen, vrijwillig zonder hulpmiddelen. Train op je voorbereiding en op haar zelfvertrouwen.
Als je ergens tegenaan loopt, dat wil vaak zeggen dat in een eerdere fase iets niet goed getraind of opgelost is.. Dus ik zou zeggen, zet een stap terug en kijk samen met je instructeur waar het probleem vandaan komt, niet blindings de symptomen willen bestrijden..

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:36

Ik zou het gewoon eens proberen met een klein spoortje.
Wie weet heeft het het juiste effect.
Baat het niet, schaad het niet.
Je kan er later altijd nog voor kiezen om eens te wisselen, dus eens geen sporen te dragen.
Dan zit het er niet helemaal ingebakken ;)
Aan jou rijden en kunde zal het zeker niet liggen TS! ;)

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:08

Ik ben het wel met Bowen eens, eerst op zoek naar de oorzaak.
In je laatste post lijkt dat spanning. Dan heb je er meer aan om te werken aan ontspanning en vanuit die ontspanning te gaan springen.
Als het toch meer met motivatie te maken heeft kun je zoeken naar manieren om je paard ook in de binnenbak te motiveren. Bijvoorbeeld door duidelijke beloningen in te bouwen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:22

ponycrosserr schreef:
Dat doe ik wel, ik ga naar veel verschillende oefenparcoursen. Thuis in de bak maken we ook vaak veel verschillende hindernissen, met pionnen, tonnen enzovoort.

Heb wat geduld voordat je naar short cuts gaat grijpen. Is een goed bedoeld advies.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:25

Ianrowan2009 schreef:
Ik zou het gewoon eens proberen met een klein spoortje.
Wie weet heeft het het juiste effect.
Baat het niet, schaad het niet.
Je kan er later altijd nog voor kiezen om eens te wisselen, dus eens geen sporen te dragen.
Dan zit het er niet helemaal ingebakken ;)
Aan jou rijden en kunde zal het zeker niet liggen TS! ;)

Behalve dat baat het niet schaad het niet hier niet opgaat. Het kan wel degelijk schaden om als dit onzekerheid is het dier door te duwen met een "dwangmiddel" (tussen haakjes omdat ik de TS niet aanzie voor misbruik van dit soort hulpmiddelen).

Het doel is een dier dat meedenkt en meedoet. Door evt onzekerheid heen drukken schaad wel degelijk, want dat zorgt dat ze minder zelf nadenken. Is het een motivatie probleem dan schaad het ook, want dan zal je steeds harder moeten worden, iets wat de TS niet wil.

ponycrosserr

Re: Advies sporen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 23:56

Het is niet dat ik nu meteen naar sporen ga grijpen, daar wacht ik het liefst mee, ik wil het dus ook zeker wel op een andere manier proberen op te lossen. Grondwerk doe ik in de vorm van longeren en spelen in de bak, ze stapt en draaft dan gewoon achter mij aan. Hoe zou ik verder met grondwerk hier iets aan kunnen doen, ik wil het graag proberen, maar wil dan graag weten hoe.
In de les zijn we vaak juist helemaal niet met hoog springen ofzo bezig, gewoon lijntjes oefenen en allemaal basiswerk.

@Ianrowan2009 wat bedoel je precies met dat laatste zinnetje?

Het ligt niet echt aan spanning van het springen, maar meer gewoon door de omgeving. En toch komt ze in vrij veel verschillende binnenbakken, ze blijft zich een beetje afsluiten tijdens wedstrijden.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:00

ik zou geen sporen gebruiken.

als hij het buiten prima kan, moet hij het ook binnen gemakkelijk kunnen.

is er iets dat veranderd is in de manier van hindernissen bouwen?
heb jij geen twijfels? rijd je hem precies hetzelfde met net zoveel overtuiging als buiten?

je geeft zelf aan dat wanneer je hem met meer tempo rijd dat hij het wel doet, maar dan niet fijn uitkomt. dan ligt het niet aan dat hij het niet wilt!

sporen zijn om je hulpen te verfijnen, niet om hem over een hindernis heen te 'jagen'.
blijf genoeg lessen, dan kom je der wel.

maar houd de sporen lekker thuis. ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:01

Ik snap het probleem niet zo, je mag je paard wel slaan met de zweep maar even een por tussen de ribben en GAAN is not done?
Als ie braaf luistert dan is een 2e keer schoppen niet nodig, problem solved.

Je lijkt me kundig genoeg om het paard goed te ondersteunen, imo kun je best een kort spoortje proberen. Als je maar niet gaat zitten porren, dan heb je hem zo afgetrapt en reageert ie er niet meer op. Maar een keertje laten voelen is bij 101 paarden al genoeg. :Y)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:18

Ik zou overigens wel eens je zadels checken... zie op je profiel meerdere fotos waar het hele zadel van de rug komt... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 09:19

Ik zou eerst de zadelpasser laten komen. En dan de veearts. En de tandarts. En dan de osteopaat. En dan de fysiotherapeut. En dan in therapie gaan bij een paardenfluisteraar. En daarna natuurlijk ander voer geven, met zuid-Siciliaanse paardenbloemblaadjes erin. :+

Of je kijkt gewoon of je het samen met je instructeur op kunt lossen. Al dan niet met een spoortje. ;)

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 09:33

Waarom niet gewoon aan je instructeur vragen ipv hier op bokt? :?

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 09:34

Oh hierboven wordt al precies beschreven wat ik er van denk :)

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 10:05

Buiten is ze veel enthousiaster dan binnen, binnen lijkt ze zich een beetje af te sluiten, terwijl ik dat juist meer van buiten had verwacht, omdat ik thuis en op les altijd binnen rijd.
Met meer tempo doet ze het inderdaad wel, maar dan gaan we eigenlijk te hard waardoor het niet helemaal uitkomt. Ze springt dan wel, want dan heeft ze net wat meer door dat het wel gewoon moet en dan gaat het ook goed, maar worden het wel wat rare sprongen doordat ze er te dicht op zit.

Ik heb inmiddels al een ander zadel, de eerste keer hadden ze me een verkeerd zadel aangepast, en ik ben zelf niet kundig genoeg daarin om dat te zien, gelukkig had iemand anders me daarop gewezen en heb ik nu een wel goed passend zadel.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:24

ponycrosserr schreef:
Het is niet dat ik nu meteen naar sporen ga grijpen, daar wacht ik het liefst mee, ik wil het dus ook zeker wel op een andere manier proberen op te lossen. Grondwerk doe ik in de vorm van longeren en spelen in de bak, ze stapt en draaft dan gewoon achter mij aan. Hoe zou ik verder met grondwerk hier iets aan kunnen doen, ik wil het graag proberen, maar wil dan graag weten hoe.
In de les zijn we vaak juist helemaal niet met hoog springen ofzo bezig, gewoon lijntjes oefenen en allemaal basiswerk.

@Ianrowan2009 wat bedoel je precies met dat laatste zinnetje?

Het ligt niet echt aan spanning van het springen, maar meer gewoon door de omgeving. En toch komt ze in vrij veel verschillende binnenbakken, ze blijft zich een beetje afsluiten tijdens wedstrijden.

In de positieve zin :)
Was vooral omdat ik je even bij wilde springen na die negatieve reactie die maximuss geplaatst had!
Vond het nogal een nare reactie naar jou toe.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:00

Inderdaad Ianrowan.

Snap dat er lichamelijk veel mis kan zijn, maar als ie buiten loopt en binnen niet ligt het niet aan de rug of het zadel.

Lekker opstappen met rijden, niks laten merken en als je voelt dat ie gaat weigeren geef je hem gewoon een por met de sporen. Dan bedenkt ie zich wel of ie nog eens af gaat remmen.
Als het een lichamelijke blokkade is, dan laat hij zich echt niet overhalen door een enkele por... :Y)

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 19:12

@Ianrowan2009, dankje, ik wist even niet of het sarcasme of serieus was, is op internet soms lastig te zien :)

Ik denk inderdaad niet dat het iets lichamelijks is. Ik zal nu niet direct sporen kopen, maar de volgende keer dat ik in een paardenwinkel sta, misschien wel, al is het maar om eens te proberen of het helpt.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:44

Ik heb even in je profiel gespiekt ts... Heb je soms een idee of ze eerst vooral op crossvlak (sgw, eventing) getraind is? Zulke paarden hebben soms moeite met het veranderen van scope van buiten naar binnen: ze zijn niet gewoon om in een dergelijke kleine ruimte voluit te springen en kunnen daardoor aarzelen. Springdressuur kan hierbij helpen, hierdoor leren ze hun perspectief aan te passen en krijgen ze vertrouwen in hun eigen lijf en de kleinere omgeving. Veel schakelen, verruimen/ verzamelen, figuren rijden tussen hindernissen dus.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 20:54

Nee, dat niet, toen ik haar kocht was ze drie maanden onder het zadel en was er nog maar 1 keer met haar gesprongen. Maar het klopt wel dat ze het binnen echt lastiger vind doordat het een kleinere ruimte is en dus minder ruim opgesteld, sprongen na krappe bochtjes vind ze okk erg lastig. Gelijk de eerste keer binnen op wedstrijd was het al raak, met steeds weigeren. Het gaat wel steeds beter, maar het is nog niet echt dat ze er graag over heen wil. Het was één keer op wedstrijd zo dat het inspringen wel buiten was en toen deed ze het super, ze trok toen ook binnen goed op de hindernissen aan. Dat springdressuur lijkt me een goed idee, dat doe ik wel wat, maar het is een goed idee om dat meer te gaan doen!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:10

Probeer haar wat meer op de achterhand te krijgen zodat de opwaartse fase van de sprong makkelijker gaat en ze het niet alleen met haar voorwaartse drang hoeft te redden: meer omhoog ipv naar voor. Dan ga je sowieso meer controle hebben en het springen gaat veel gemakkelijker worden voor haar. Hoe beter de achterhand eronder zit, hoe wendbaarder en krachtiger je paard.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 23:33

Ze is al echt stukken beter op de achterhand dan ze eerst was. Ook in galop heeft ze nu echt veel meer sprong, overgangen rijden doen we veel. Nu ga ik dat dus ook oefenen tussen de hindernissen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:52

Je zegt dat je paard buiten prima springt en binnen heel erg terug komt. Heb je de ogen van je paard wel is laten nakijken?

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 11:22

Ik heb ze niet laten nakijken, maar ik denk niet dat het daaraan ligt, in de binnenbak waar we normaal altijd trainen heeft ze het niet, en daar is het licht helemaal niet zo goed. Ook als ik haar los in de bak laat 's avonds en ik doe alleen het licht vooraan in de bak aan waardoor het achter nog donker is, rent ze alle kanten op.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:10

ponycrosserr schreef:
Ik heb ze niet laten nakijken, maar ik denk niet dat het daaraan ligt, in de binnenbak waar we normaal altijd trainen heeft ze het niet, en daar is het licht helemaal niet zo goed. Ook als ik haar los in de bak laat 's avonds en ik doe alleen het licht vooraan in de bak aan waardoor het achter nog donker is, rent ze alle kanten op.

Misschien een stomme vraag, maar kan het zijn dat ze binnen andere kleuren gebruiken voor hindernissen? Veel wit of wit/rood?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:42

Mijn pony springt buiten bij veel ruimte ook gewoon veel lekkerder omdat ie vooruit rent. Ik zou eens proberen met technisch oefenen, heel moeilijk maken en de sprongen laag houden (40/50 cm) en dus écht het verzamelen tussen de sprongen leren: Even veel kracht, minder galop.

Het is gewoon een optie dat ie buiten lekker voluit gaat (zoals mijn merrie) maar bij korte lijnen onzeker word omdat ie geen ruimte (denkt te hebben) heeft om lekker vooruit te gaan. Je pony is nog maar jong, misschien is het een gebrek aan kracht :)

Althans jong wil ik het niet noemen, mijn 4 beners hebben het zelfde probleem en zijn 12 en 26 jaar oud. Kwestie van trainen.

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:49

Mijn paard doet precies hetzelfde als die van jou. Ze trekt erg op de hindernis aan maar als ik niet doorzet weigert ze. Met wedstrijden heb ik een klein knopspoortje van 1cm om. Ik heb het idee dat ik dan net wat sneller ben (maar ik zal haar niet elke keer prikken zeg maar). Dat kan net dat ene beetje schelen. Met springles heb ik ze niet om. Fijn dat je allemaal geweldige tips krijgt, maar dit is denk ik gewoon een kwestie van samen ervaring op doen en kilometers maken. Althans, dat geldt voor mezelf in ieder geval wel.

Gewoon een keer proberen en zien hoe het beide partijen bevalt. Misschien kun je eens kleine spoortjes lenen van iemand.