Duidelijkheid medemens voor stampend paard.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:12

Hoi hoi, ik denk dat de reden dat jouw paard af en toe uithaalt toch is omdat hij niet op zijn plek staat. Daarnaast is dit echt een "accident waiting to happen". Ga op zoek naar een stal met buitenmogelijkheid en kijk es of je paard daar verandert. Heel veel paarden zijn toch autisten en hebben veel baat bij routine en veel buiten met soortgenoten. Ik kan me niet voorstellen dat hij daar niet van opknapt...

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:31

Je kunt je paard echt niet onbeheerd achterlaten als je weet dat hij trapt.
Zeker niet op een manege waarbij er geregeld mensen langs hem heen moeten en niet weten dat hij trapt.
Je blijft zelf ten aller tijden verantwoordelijk voor je paard.
Probeer m idd in paddock (dan maar natte voeten) te zetten als je uitmest en of in stal laten staan. Is misschien niet t meest handig maar zijn zo te lezen weinig andere opties.
Schrijf t groot op z'n deur/deken oid.

Sorry maar daarnaast vind ik het echt bizar dat je paard dus al 4 x getrapt heeft en je verwacht van iedereen op een manege dat die daar allemaal rekening mee houden.

Weet wel dat de mijn paard echt een andere eigenaar zou krijgen hoe erg t dan ook is om hem weg te moeten doen
Maar goed dat is voor jou nu geen oplossing.

Probeer het zo veilig mogelijk voor iedereen te houden en ga anders op zoek naar een kleinere stal in de buurt waar iedereen hem kent en hij gewoon buiten kan wanneer je hem uit wilt mesten.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:24

Floortz schreef:
hyppolyte schreef:
Paard mag gewoon nooit slaan, punt. Gezien de stalling kan ik hem niet geheel ongelijk geven, klinkt als een redelijk gefrustreerd paard, je kunt niet van iedereen verwachten dat ze zich in allerlei bochten wringen om veilig langs jouw paard te komen.

Nou, dan kun je de meeste merries wel opdoeken. Van de 3 merries die er bij ons op een stal van 5 boxen stonden trapten er 2 als je er achterlangs wilde en helemaal met een ruin. Veel merries beschermen van nature hun edele delen vrij goed, behalve als ze hengstig zijn. :P :P

Het is niet veilig zoals je beschrijft. Je moet je paard wel dusdanig kunnen neerzetten dat anderen geen gevaar lopen. Dus wellicht is een andere stal een goede oplossing.

Wow, dit is wel echt het meest opmerkelijke wat ik ooit heb gehoord, ik heb zelf altijd merries gehad en daar heb ik echt nog nooit last van gehad, ook nooit gemerkt bij anderen. Stukje opvoeding, heeft niks met het paard zelf te maken, echt niet :n.
Zal toch mooi worden als je straks bij alle paarden niet meer achterlangs kunt lopen zonder een knal te krijgen :=.
Natuurlijk moet je het nooit zomaar doen, maar de oorzaak ligt in 99% van de gevallen bij de baas, niet bij het paard

Floortz

Re: Duidelijkheid medemens voor stampend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:37

Tuurlijk is het een kwestie van opvoeden...;)
Tsja...misschien opmerkelijk, maar ik moest er wel langs...2 van de 3 dames... en het waren verder heel lieve dieren. Niets mee te doen en superbraaf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:46

Jessiicaa_x schreef:
Ik vraag me gewoon af aan wat het probleem ligt. Aan mij, de slechte accomodatie of gewoon aan de mensen die te nonchalante zijn en de moeite niet doen om mijn paard helemaal opzij te duwen en of langs voor willen passeren ? Ik sta namelijk al 11 jaar op deze manege en heb mijn paard al 10 jaar en dit is nu de 4e keer in al die tijd dat hy raak stampt. Want het is vantijd dat ik veel mensen zie passeren langs achter (en ik mijn hart dan vast hou) en hy gewoon niks doet. En de andere keer toch inneens weer wel na al die tijd...

Aan jou. JIJ hebt je paard op te voeden. Mensen trappen = niet genoeg opvoeding. Als je dat niet kan is het aan JOU om te zorgen dat ie geen onschuldige mensen kán trappen.
Dus je bent al minstens vier keer op beide gebieden gefaald en op het opvoedingsgedeelte faal je al elf jaar.
Het slechte gedrag van jouw paard hoort andermans probleem niet te zijn. En je zou met mij best een probleem gehad hebben als ie mij getrapt zou hebben. Als je 'm niet kan/wil opvoeden dan zorg je dat ie geen kans heeft om andere mensen/dieren te verwonden.

En merrie's trappen? :') Genoeg merrie's gehad maar geen ene trapte. Trappen mag niet. Klaar. Merrie, hengst, onzijdig of beide tegelijk, boeit me niks. Trappen doen we niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:49

Jessiicaa_x schreef:
Ik vraag me gewoon af aan wat het probleem ligt. Aan mij, de slechte accomodatie of gewoon aan de mensen die te nonchalante zijn en de moeite niet doen om mijn paard helemaal opzij te duwen en of langs voor willen passeren ? Ik sta namelijk al 11 jaar op deze manege en heb mijn paard al 10 jaar en dit is nu de 4e keer in al die tijd dat hy raak stampt. Want het is vantijd dat ik veel mensen zie passeren langs achter (en ik mijn hart dan vast hou) en hy gewoon niks doet. En de andere keer toch inneens weer wel na al die tijd...

heel simpel, het probleem ligt bij de eigenaar van het paard dat uithaalt..
jij bent dan ook nog eens aansprakelijk als er echt iets misgaat.

ik kan mij goed voorstellen ook dat het voor anderen niet prettig is, je moet er in mijn ogen vanuit kunnen gaan dat een paard wat onbeheerd staat, ook veilig is om te passeren, anders zou hij daar gewoon niet moeten staan. denk je eens in wat er kan gebeuren als er per ongeluk een keer een klein kind rondloopt.

paddock in als je uitmest als hij daar niet kan staan zonder dat anderen kunnen passeren.. paard aan de kant schuiven door anderen, is je probleem op anderen afschuiven in mijn ogen..

Als die van mij ook maar zou dreigen om naar zijn hoeven te laten wapperen, dan had hij behoorlijk op zijn lazer gehad zodat hij het voortaan wel uit zijn hoofd zou laten.. godzijdank is hij goed opgevoed en staat wel te drentelen, maar houd keurig in de gaten waar mensen staan. Als ik erbij weg moet lopen en ik weet dat hij ook maar denkt over uithalen, dan zou ik mijn stalgenoten ook op het hard drukken, om m een oplawaaier op z'n kont te geven op het moment dat hij een hoef op ze richt. Niet bij mij doen, is niet perse opgevoed, hij hoort het naar niemand te doen.

-----
maar sowieso, modderige paddocks, geen bewegingsmogelijkheid, geen weides beschikbaar.. zou voor mij ook meer dan voldoende aanleiding zijn om wat anders te gaan zoeken.. Dit klinkt voor mij een manege die vooral het gemak van de mens dient en niet zo zeer voor het paard..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:00

kan je hem niet voor de stal vastzetten kan je hem zo aan de kant doen als er wel iemand langs moet.

ik vind het gevaarlijk dat je zo een bij de ingang van de piste neer (moet) zetten.

wij hebben hier ook paarden gehad, die alsnog wel eens losse achterbenen hebben. kan je opvoeden wat je wil je hebt er van die brutale rotzakken bij die bij vreemden gewoon gaan uitproberen of als je niet oplet het nog proberen. oudere beesten die verkeerde opvoeden hebben gehad tot gewoon een vervelend karakter .

Het staat hier groot op de box als er weer zon een is die niet betrouwbaar is.( je hebt altijd van die mensen die met een klant mee zijn en even die de deur even openen om te aaien of wat anders willen doen.) we hadden er een nieuwe bij die mepte als je de deur al open deed die heeft het wel afgeleerd.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 22-01-16 19:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:03

Dan ben jij als eigenaar verantwoordelijk om dat beest zo te zetten dat dat gewoon niet kan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:14

Ik zou een touw maken met 2 of 3 geplastificeerde blaadjes met: PAS OP! Trapt!

En dan zo vastbinden dat het op zijn linker, rechterbil en aan de achterkant komt. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:17

En dan kan dus niemand meer door enkel omdat die onopgevoede knol in de gang staat?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:18

En dan, moet iedereen maar met bogen om haar paard heen gaan werken?
een paard dat in een gangpad of poetsplaats alleen staat hoort zich gewoon te gedragen..

ik zou het persoonlijk behoorlijk irritant vinden als daar een onbetrouwbaar paard stond en ik altijd maar moet wijken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:18

Zeker wel, ga je toch voorlangs of je schopt terug. Maar je weet nu in ieder geval dat ie trapt, kun je niet zeggen dat die je onverwachts schopte ;)

Ik zou het overigens niet erg vinden als anderen/vreemden mijn paard corrigeren. Ik zou al klaar krijgen om zo een paard éxtra in de gang te zetten, weg lopen en iemand anders vragen om met zweep langs te lopen. Uithalen? Klets op de kont. Want ook een vreemde heb je respect voor te hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:19

Als eigenaar ben jij 100% verantwoordelijk voor de daden van je paard. Stel je voor dat hij iemand in een rolstoel trapt of nog erger!
Dus je paard blijft gewoon altijd in de stal als jij niet bij hem kunt zijn en dat is niet handig maar kan wel. Zowel met zadelen, uitmesten etc.
Kan dat niet met uitmesten, dan laat je iemand anders tegen betaling desnoods je stal uitmesten zodat jij bij je paard kunt blijven of laat dat doen tijdens het rijden etc.

Mocht je 100% zekerheid willen hebben dat je paard nooit iemand meer kan trappen. Dan kun je overwegen om hem te laten euthanaseren. Mijn broer heeft dat ooit gedaan bij een hond die te onbetrouwbaar werd. Dat is een heel erg moeilijk en verdrietig besluit. Maar veiligheid voor alles was voor hem de reden om dit te doen. De hond heeft nooit de kans gekregen om iemand iets aan te doen, maar mijn broer wist, dat als hij de kans zou krijgen dat hij hem zou nemen. Vandaar zijn besluit.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:20

xSlvna schreef:
Zeker wel, ga je toch voorlangs of je schopt terug. Maar je weet nu in ieder geval dat ie trapt, kun je niet zeggen dat die je onverwachts schopte ;)

een paard dat schopt hoort gewoon niet in een positie te staan waar hij uberhaupt iemand kan raken...

al hang je m vol bordjes, dan nog is TS aansprakelijk als het paard iemand ongelukkig raakt.

voor mij zou het reden zijn om bij de eigenaar te klagen als medestalgenoot (en ik ben echt heel makkelijk)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:21

TS is inderdaad aansprakelijk, maar zo wandelen kinderen er niet zomaar langs. Als tijdelijke oplossing tot het geschop natuurlijk afgeleerd is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:25

Als ik lees "als hij er in wil" wb die paddock dan vrees ik dat dat geen tijdelijke oplossing zou worden.
De enige echte oplossing is dan zelf verantwoordelijkheid nemen en die knol zo zetten dat ie niet KAN trappen.
Het getrapte meiske had groot gelijk dat ze stampij maakte. Je zou voor minder zeg.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:33

Klinkt imo gewoon als een slecht opgevoed paard (tegenover vreemden in ieder geval) en voor gedrag corrigeren is het nooit te laat.

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:36

Ben het er zeker mee eens dat eigenaar verantwoordelijk is en dat het een kwestie van opvoeden is.
Als dit mijn paard was had ik een medestalgenoot of net wat gevraagd of die er eens naar toe wilde als je (eigenaar) niet in de buurt ben en als ie ook maar een poging tot stampen doet hem flink op zijn nummer wilt zetten. Want van zomaar stampen ben ik niet gediend en als ie het niet doet met mij in de buurt dan moet iemand anders hem even laten weten dat dit dus geen gewenst gedrag is.

Dat je het überhaupt wel prima vindt dat hij kan stampen....

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:42

Op zn kont : "PAS OP, zwenkt uit" :=

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:54

Eens met de rest.
Paarden horen niet te stampen, punt.
Zijn ze hardleers dan dient de eigenaar er altijd voor te zorgen dat paard niet iemand kan raken.

Ik zou er nog niet aan denken om een trappend paard onbeheerd voor een ingang te parkeren.

Dus het meisje had gelijk om boos te zijn en jij had je moeten verontschuldigen.
Als hij het alleen doet als jij uit zicht bent moet je idd met stalgenootjes afspreken dat ze hem ook een oplawaai geven als hij naar hen dreigt.

Dat hij niet in de paddock wil is zijn probleem, hij heeft daar niets in te willen.

Is er geen andere mogelijkheid, dan uitmesten met paard in stal.

Jouw paard, jouw verantwoordelijkheid.

Hier op stal staan ze altijd wat te suffen als ze vastgebonden staan (poetsplaats met zo'n grote stalen buis waar je langs 2 kanten paarden kan parkeren), ze staan er soms met 10 tegelijk en er wordt niet gemiept.
Behalve door mijn merrie, die is beetje de ergste van het stel en staat te gillen als een cavia. Maar ze houdt wel beleefd haar voeten op de grond en dat kan ze maar beter blijven doen ook.

Maar zoals jij je stal beschrijft zou ik er niet happy zijn en ik kan me goed voorstellen je paard ook niet.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:56

stampen XD

Maar ik ben het wel eens met de meeste reacties.... Ik denk dat jij 'fout' zit... Een paard wat trapt kan je gewoon niet zomaar onbeheerd in een hal zetten bij een (manege) bedrijf waar anderen lopen.

Dan maar die stal uit mesten als hij er nog in staat; of iemand ermee laten wandelen ofzo die kan zorgen dat er geen kinderen achterlangs lopen of in een paddock zetten.

Ik had ook kort een ruin met zulke losse achterbenen en die liet ik echt niet ergens staan als ik er niet bij stond. Nooit. Levensgevaarlijk.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:01

Ik vind dit echt wel de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Een paard zou nooit zo maar mogen trappen. En áls je weet dat je paard trapt, zet hem dan alsjebliéft niet op een plek waar hij mogelijk mensen kan trappen, je blijft altijd aansprakelijk. Stel je voor dat iemand een gebroken been o.i.d. krijgt van joúw paard, dan voel je je knap banketstaaf. Ik zou het er niet op wagen om hem alleen ze zetten met de hoop dat anderen maar rekening met jouw paard houden... :o

En ergens lees ik dat je paard 24/7 op stal staat, behalve als hij op de modderige paddock staat waar je hem niet in krijgt? Ik zou toch even 2 keer nadenken....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:02

Dan zou ik als paard zijnde ook wel schoppen hoor

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:02

Kuggur schreef:
kohtje schreef:
Ik zou een andere stal zoeken.

Ík zou een ander paard zoeken.

_/-\o_

Dat, of je paard opvoeden ;)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:10

Geplastificeerd bordje kan werken... maar niet alle kindjes op een manege kunnen al lezen. En niet iedere ouder let op zijn 2 jarige als anderw dochter aan het rijden is.
Gewoon voorkomen dus..

Even in een andere stal tijdens mesten? Paddock in.. zoiets. Maar niet onbeheerd achterlaten als je weet dat hij durft te trappen. Vergeef je jezelf nooit