mag haar benen niet aanraken maar wel met borstels

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 20:41

Dreamy_x schreef:
Misschien is dit antwoord al gegeven, maar heb niet het hele topic doorgelezen.

Mijn verzorgshet had dit in het begin ook héél erg. Ik ben dit gaan oefenen d.m.v. 7 games van parelli (weet niet precies meer welk nummer), op internet valt heel veel te lezen hierover.

Nu laat hij het heel goed toe, ik weet niet of dit bij ieder paard goed gaat werken maar het valt misschien te proberen :D.

hm ik heb een filmpje bekeken (https://www.youtube.com/watch?v=iem8whOM0Yw) ik weet niet of het in dat filmpje is wat je bedoeld maar dat zou nog weleens kunnen werken

xDaim

Re: mag haar benen niet aanraken maar wel met borstels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:57

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 20:13

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 20:37

Floortz schreef:
Mooi dat het wel met de borstel mag. Dat kan je helpen.
Zorg ervoor dat je zó staat dat ze je niet of slecht kan raken. Borstel haar lekker, en ga naar 1 been en borstel dat net als anders, en strijk 1 keer in plaats van de borstel met je hand over haar been. Reageert ze niet, beloon haar.
Borstel de volgende dag weer. Weer met je hand 1 streek tussen de borstelstreken door. Gaat het goed, dan nog een keer, maar nu een ander been. Belonen.
Doe hetzelfde met het de andere benen. Let op haar reactie, ze voelt echt wel dat het je hand is. Biedt ze weerstand, ook al is het een klein stukje met haar hoofd omhoog dan bij hetzelfde been blijven tot ze die na een paar dagen accepteert.
Accepteert ze die ene streek met je hand, maak er dan 2 van. Dus borstel, borstel, hand, borstel hand, borstel. Houd haar reactie in de gaten. Zo bouw je het verder uit. Reageert ze negatief, dan even terug tot waar het goed ging. Niet te lang achter elkaar, liever elke dag even kort oefenen dan 1 dag lang. Het gaat immers niet om het schoonmaken ;)
Niet te snel willen, een paard wordt makkelijk 20 jaar en het mag best tijd kosten.
Succes.

ik heb dit geprobeerd, ik mag haar benen aaien...zodra ze het gevoel heeft dat ik haar hoeven wil doen ed wordt ze opeens heel boos ...helaas , dit werkt niet -O- ;(

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:12

Lange bamboestok, dikke zachte handschoen aan het eind maken en daarmee ga je haar aaien. Uiteraard beginnen op een plek waar ze het wel ok vindt en dan steeds verder richting haar benen en voeten.
Als ze boos wordt ga je terug naar het plekje waar ze niet boos werd. Dit breidt je dan langzaam uit tot ze het ok vindt.
Niet te sneaky of te voorzichtig doen en ook niet teveel in 1 keer willen. Als je dit een paar keer per dag (goed) doet is het zo over.
Pas stoppen als ze rustig blijft staan. Door de lengte van de stok sta je veilig en kan ze je niet raken als ze wil slaan.
Het is van de 7 games de eerste: friendly game, mocht je daarmee gaan beginnen.
Zoek maar eens op desensibiliseren en approach/retreat.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 16:36

cissy schreef:
Lange bamboestok, dikke zachte handschoen aan het eind maken en daarmee ga je haar aaien. Uiteraard beginnen op een plek waar ze het wel ok vindt en dan steeds verder richting haar benen en voeten.
Als ze boos wordt ga je terug naar het plekje waar ze niet boos werd. Dit breidt je dan langzaam uit tot ze het ok vindt.
Niet te sneaky of te voorzichtig doen en ook niet teveel in 1 keer willen. Als je dit een paar keer per dag (goed) doet is het zo over.
Pas stoppen als ze rustig blijft staan. Door de lengte van de stok sta je veilig en kan ze je niet raken als ze wil slaan.
Het is van de 7 games de eerste: friendly game, mocht je daarmee gaan beginnen.
Zoek maar eens op desensibiliseren en approach/retreat.

dankjewel voor de tip! *\o/*

Iriswolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:46

mijn paard trapte ook altijd als ik zijn achterhoeven wilde uitkrabben, vorige week is de osteopaat geweest voor andere redenen en ze zag dat hij totaal geen balans had waardoor hij ook zijn achterhoeven niet kon optillen en uit paniek dat hij zou omvallen probeert hij zich los te slaan, het is dan niet gemenigheid maar gewoon uit angst.
mijn instructeur heeft mij een handige top gegeven misschien ook iets voor jou!;
je pakt een halstertouw en doet hem achter het been door onder de kogel (waar je het zelf ook vast pakt) dan heb je links en rechts een touw in je hand.
dan probeer je rustig en vooral met geduld een beetje te trekken aan het touw zodat ze het optilt ( als je dit doet kan ze je nooit trappen!) zodra ze haar ben optilt hou je er spanning op en zodra ze onspant laat je los en beloon je haar eel goed! dit oefen je iedere dag en zult al snel verandering merken! ik merk nu na een week al verschil!
en het belangrijkste is dat je NIET boos wordt! zodra ze het fout doet doe je het gewoon opnieuw. een paard snapt van nature niet dat hij/zij z'n benen op moet tillen. dus dit vergt heel veel geduld!

succes! hoop dat je er wat aan hebt!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:50

Aan je profiel te zien ben je 15.... ik ga het ook niet bedenken om zelf even een hengst op te voeden...
Simpelweg ben je daar nog niet groot genoeg voor.
Het kan dus degelijk wel mis gaan in de opvoeding die jij je paarden geeft, misschien ben je je van geen kwaad bewust, maar je bent pas 15, en een volwassen iemand heeft toch iets sneller een paard onder controle dan een jong meisje of jongetje.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:02

Aidenn schreef:
xLes schreef:
Het trucje? Leer je paard manieren.

Als je dit zo te lezen met meerdere paarden al hebt voorgehad, zit er toch iets mis in de opvoeding die je je paarden geeft.

ik ga hier in mee, als pijn is uitgesloten ligt het toch bij de eigenaar, een paard zal namelijk nooit expres trappen. voorzichtig beginnen, goed gedrag belonen en vooral naar jezelf kijken in wat er fout gaat :)

Jawel, er zijn helaas wel paarden die expres trappen. Wees in elk geval altijd voorzichtig want het kan zeer hard aankomen. Ik heb geen tips voor je omdat ik denk dat je al heel lief en geduldig bent ,daar zal het niet aan liggen.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 17:05

Iriswolf schreef:
mijn paard trapte ook altijd als ik zijn achterhoeven wilde uitkrabben, vorige week is de osteopaat geweest voor andere redenen en ze zag dat hij totaal geen balans had waardoor hij ook zijn achterhoeven niet kon optillen en uit paniek dat hij zou omvallen probeert hij zich los te slaan, het is dan niet gemenigheid maar gewoon uit angst.
mijn instructeur heeft mij een handige top gegeven misschien ook iets voor jou!;
je pakt een halstertouw en doet hem achter het been door onder de kogel (waar je het zelf ook vast pakt) dan heb je links en rechts een touw in je hand.
dan probeer je rustig en vooral met geduld een beetje te trekken aan het touw zodat ze het optilt ( als je dit doet kan ze je nooit trappen!) zodra ze haar ben optilt hou je er spanning op en zodra ze onspant laat je los en beloon je haar eel goed! dit oefen je iedere dag en zult al snel verandering merken! ik merk nu na een week al verschil!
en het belangrijkste is dat je NIET boos wordt! zodra ze het fout doet doe je het gewoon opnieuw. een paard snapt van nature niet dat hij/zij z'n benen op moet tillen. dus dit vergt heel veel geduld!

diut is de wat de hoefsmid ook had gedaan , met extra stevige touwen vast gezet en met extra stevige touwen het been opgetilt , tegen mij zeiden ze van niet zelf proberen ,maar als dit bij jou wordt aangeraden en via jou bij mij en je zegt dat het veilig is , vertrouw ik je daarop en ben ik dankbaar voor de tip, bij mijn merrie denk ik hetzelfde te zien , geen evenwicht , ik zei dat tegen de hoefsmid en die zeiden van nee joh dit is gewoon eigenwijsheid maar ik zag toch echt zelf dat ze trilde ,bang was en zich los wilde trekken!
dankjewel voor de tip!

Iriswolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:09

croyslover schreef:
Iriswolf schreef:

diut is de wat de hoefsmid ook had gedaan , met extra stevige touwen vast gezet en met extra stevige touwen het been opgetilt , tegen mij zeiden ze van niet zelf proberen ,maar als dit bij jou wordt aangeraden en via jou bij mij en je zegt dat het veilig is , vertrouw ik je daarop en ben ik dankbaar voor de tip, bij mijn merrie denk ik hetzelfde te zien , geen evenwicht , ik zei dat tegen de hoefsmid en die zeiden van nee joh dit is gewoon eigenwijsheid maar ik zag toch echt zelf dat ze trilde ,bang was en zich los wilde trekken!
dankjewel voor de tip!

alsjeblieft! en als het dan nog niet lukt misschien ook een keer een osteopaat laten komen? dan weet je waar je aan toe bent! waarschijnlijk zie je zelf aan je eigen paard wel of ze bang is/pijn of iets niet goed zit een hoefsmid weet niet hoe jou paard in elkaar zit dus hoop dat het het evenwicht is dan is het makkelijker op te lossen!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:16

croyslover schreef:
Floortz schreef:
Mooi dat het wel met de borstel mag. Dat kan je helpen.
...............Niet te snel willen, een paard wordt makkelijk 20 jaar en het mag best tijd kosten.
Succes.

ik heb dit geprobeerd, ik mag haar benen aaien...zodra ze het gevoel heeft dat ik haar hoeven wil doen ed wordt ze opeens heel boos ...helaas , dit werkt niet -O- ;(

Niet zo vreemd dat het niet lukt. Ik schreef het op de 12e...en de 14e schrijf je dat het niet lukt...
Dat is nog geen 3 dagen later.

Trek er maar eens een maand voor uit. Of misschien wel 2 en als het nodig is nog eentje... je wilt veel en veel te snel ;)

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 08:54

[/quote]
ik heb dit geprobeerd, ik mag haar benen aaien...zodra ze het gevoel heeft dat ik haar hoeven wil doen ed wordt ze opeens heel boos ...helaas , dit werkt niet -O- ;([/quote]

Niet zo vreemd dat het niet lukt. Ik schreef het op de 12e...en de 14e schrijf je dat het niet lukt...
Dat is nog geen 3 dagen later.

Trek er maar eens een maand voor uit. Of misschien wel 2 en als het nodig is nog eentje... je wilt veel en veel te snel ;)[/quote]
ik bedoel dat iker best overheen mag aaien , alleen niet op een plek stil mag houden en al helemaal geen druk mag geven.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 08:59

[/quote]
dankjewel voor de tip![/quote]

alsjeblieft! en als het dan nog niet lukt misschien ook een keer een osteopaat laten komen? dan weet je waar je aan toe bent! waarschijnlijk zie je zelf aan je eigen paard wel of ze bang is/pijn of iets niet goed zit een hoefsmid weet niet hoe jou paard in elkaar zit dus hoop dat het het evenwicht is dan is het makkelijker op te lossen![/quote]

ik woon sinds kort in hongarije... een osteopaat kan je hier niet/amper vinden en al vindt je die spreken ze alleen maar hongaars , de meeste mensen hier doen niet eens aan een tandarts en dat is best erg!!

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 09:04

Spreken je ouders wel Hongaars? Misschien kunnen zij beter opzoek gaan naar begeleiding voor jou en je paard.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 09:40

jessdaniels schreef:
Spreken je ouders wel Hongaars? Misschien kunnen zij beter opzoek gaan naar begeleiding voor jou en je paard.

mijn moeder spreekt geen hongaars.... mijn vader en moeder zijn gescheiden ik heb mijn vader voor het laatst gezien toen ik peutertje was ...

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:44

croyslover schreef:
Citaat:
ik bedoel dat iker best overheen mag aaien , alleen niet op een plek stil mag houden en al helemaal geen druk mag geven.

Dan ben je al een heel eind, maar toch wil je nog te snel. ;)
Ook stil houden moet je opbouwen per seconde. tel maar rustig per dag 1 seconde meer. Op diverse plekken op de benen. En als je merkt dat dát al te snel is, dan een stapje terug tot waar het wel goed ging, en weer rustig opbouwen.
Zo ook met druk. Eerst de tijdsduur verlengen tot ze daar niet meer mee paniekt, en dan pas druk opbouwen. Ook dat weer stapje voor stapje doen.
Ook tijd en druk door elkaar gebruiken, dus niet het ene dan laten zitten.
En belonen niet vergeten!

Het moet erin slijten, net als basisschoolleerlingen die de tafels moeten leren. Elke dag oefenen, en als de tafel van 1 erin gestampt zit en slapend opgedreund kan worden, de volgende. Als ze 70 jaar zijn kunnen ze ze nog slapende opdreunen, zo werkt het. Ook bij paarden.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 15:46

floortz dankjewel voor de verdere tips!