Stal Geld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 09:54

Er stapt dus iemand over van haar paard naar jouw paard. Is dat de rede dat zij dan moet betalen voor gebruik van de bak, of geld dat ook voor een vreemd iemand van buitenaf? Anders is het misschien een optie iemand anders te zoeken zodat zij diegene die jij op het oog hebt blijft houden qua inkomsten?
Al blijf ik het een aparte regel vinden dat er 5 euro moet betaald worden door een bijrijder

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 09:56

Vraag mij af hoe goed het gaat met deze manege als je zo'n regel instelt en uit elk persoon die over de vloer komt geld wil knijpen:?

Ik zou gewoon mijn mond houden tegenover de manege wat betaling betreft en dit even goed afspreken met je bijrijder.
Ze hoeven niet alles te weten.

Gaan ze doordrammen dan zou ik wat anders gaan zoeken...dan lopen ze pas echt inkomsten mis.

dresjoepie

Re: Stal Geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 09:58

Dat is natuurlijk een gekke regel Als je bijvoorbeeld het paard samen met je zusje zou hebben zou die regel ook niet opgaan Zou er zeker niet mee akkoord gaan Je betaalt al stalling

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:27

Bij ons is deze regel er gekomen toen iemand les begon te geven op zijn eigen paarden. Om dit te voorkomen is deze regel dan in het leven geroepen. Maar bij pensionklanten onderling maakt het niks uit wie op welk paard rijd, mensen van buitenaf die betalen wel bakhuur.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:39

Toen ik jaren geleden de pony van een vriendin ging bijrijden ging het net zo.

Bij het pensiongeld in zaten 2 groepslessen die zij niet gebruikte omdat ze het spannend vond om in de groep mee te rijden, echter nam ze wel 2 privélessen af per week waar ze de volle mep voor mocht betalen. Ik ben toen 1 van de groepslessen gaan rijden op haar pony maar daar mocht ik gewoon de volle prijs voor betalen. Uiteindelijk na veel vieren en vijven kreeg ik wat korting op de groepsles maar werd me achteraf verweten dat ik niet genoeg dronk in de kantine na de les :')

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:46

Ik heb ook bij een stal op iemands paard gereden waar ook €5 per keer moest worden betaald voor de bak. Daarnaast moest ik toestemming vragen om te mogen rijden. Erg bijzonder... De eigenaar van het paard betaalde deze €5 zodat ik kon rijden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:47

Bij ons op stal hoeven bijrijders wel of niet betalend niks te betalen aan de stalhouder.
Wel als ik bv les ga geven op mijn paard, dan betaal ik wel bak huur, ook als mensen van buitenaf komen betalen deze bak huur. Is niet hoog, € 2,50 per keer.
Op zich vind ik het logisch omdat ik anders geld staat te verdienen op hun locatie.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:04

Die regel hoor je steeds vaker. Absurd want er wordt evenveel van de bak gebruikt als dat je geen bijrijder hebt...

Ik zou gewoon zeggen dat ze hem gratis rijd. Hoeft de stalbaas niet te weten.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:34

Ik had op mijn vorige stal wel dat als ik de ruiter betaalde om mijn paard te rijden ik hiervoor bakhuur moest betalen. Bij een instructeur van buitenaf moest er ook 7.50 per paard per les betaald worden. Omdat ik mijn bijrijder betaalde werd dat gezien als les. Ik had toen iemand die mijn paard doorreed omdat ik dat niet kon en durfde maar ze reed in begin 4 x per week. 4 x 7.50 x 4 weken. Tel maar uit je winst. Ik vond dat een belachelijke regel.
Zeker omdat het was omdat ik haar betaalde, als ze gratis reed hoefde dat niet net als in jouw geval. Zo maak je het zowat onbetaalbaar. Ik zei toen ook dan is mijn paard in training zetten goedkoper. Maargoed die regel werd me pas verteld toen ze al een maand reed en dan wil je daar ook niet mee stoppen.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:39

Ik sta zelf met onze kanjer op een privestal,maar de grote manege hier aan de overkant(5*)rekent 50 euro per maand voor een bijrijder.de stalling kost 500(paard)..er staat dan ook duidelijk in je contract dat alleen jij je paard mag gebruiken.totaal onlogisch en al helemaal voor dat bedrag.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:48

Het is heel kinderachtig allemaal; ik denk dat er betaald moet worden omdat ts een lesklant wegkaapt door haar eigen paard te gaan verhuren. Op maneges hebben ze vaak aparte regels. Waar ik vroeger stond mochten alleen familieleden gratis op je paard rijden, anderen moesten aan de manegeeigenaar betalen.Inderdaad omdat sommigen zelf hun paard gingen verhuren. :+ /3

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 02:09

Deze regel gaat gelden voor iedereen, ook als ik iemand laat komen van buitenaf.
Ik wist al dat buitenstaanders de bak konden huren voor 2 euro maar dit is ook met 3 euro omhooggegaan.

Deze regel is aangeroepen omdat een aantal meiden aan het overwegen zijn om over te gaan op pension paarden dus ze gaat gewoon geld mislopen. Vind het wel behoorlijk prijzig en aangezien het niet in het contract staat behalve dat ik vrij ben om een bijrijder te zoeken, ga ik hier gewoon een gesprek mee aan.
Mijn bijrijder doet privelessen bij haar met mijn paard maar dan alsnog moet ik ook nog vijf euro betalen omdat ze dan toch mijn paard rijd.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 02:32

Ik heb de rest van de reacties niet gelezen, sorry daarvoor.

Ik heb wel je OP gelezen. Eerlijk gezegd vind ik deze regel helemaal niet vreemd. Je staat op een manege, wat inhoud dat jouw staleigenaresse dus geld verdient met mensen die komen rijden (of dus een paard van haar huren). Ik vind het dus niet meer als normaal dat jouw bijrijder zal moeten betalen, anders stappen haar klanten over naar de pensionklanten. Dat lijkt me niet echt de bedoeling.

Ik sta op een grote manege, erg goede manege overigens met een super eigenaresse, en als ik een bijrijder wil moet deze 60 euro per maand betalen aan de staleigenaresse of een leskaart hebben (wat op hetzelfde bedrag neerkomt ongeveer). Dit is zodat de lesklanten/leaseklanten (vooral die laatste) overstappen naar een gratis bijrijdpaard bij haar op stal. Een manege is een bedrijf en dat soort dingen wil je daar dan niet hebben.

Ik vind 30 euro voor een bijrijdpaard trouwens een heel erg schappelijke prijs per maand voor 2x in de week. Daarmee trek je juist de wat serieuzere meiden aan over het algemeen.
Het enige wat je kan doen is zien of dit is vastgelegd in je contract met de eigenaresse. Bij mij staat dit er duidelijk in vermeld, maar ik kan me voorstellen dat als deze regel er ineens bij komt dat vervelend is. Misschien kun je er vanuit die hoek dan nog eens over praten. Want ik vind wel dat dit vastgelegd moet zijn zodat ook jij weet waar je aan toe bent. Eenzijdig regels veranderen is allesbehalve netjes!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 02:34

Ik vind het raar omdat ze al 80 euro gaat betalen en ik zelf dus die 15 euro moet betalen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 02:37

Maar die 80,- betaald ze aan jou, en niet aan de manege eigenaar. Die ziet een (potentiële) klant in haar omgeving verdwijnen en vervolgens 'gratis' gebruik maken van haar faciliteiten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 02:47

Ze konden mijn rug op.
Maar ok mocht je geen succesvol gesprek hebben:
Ik zou afspreken je betaald zoals afgesproken bedrag X, over het feit dat je betaald mond dicht houden.
Zodra het toch bij de staleigenaar bekend wordt zijn de gevolgen en dus kosten voor haar, en dan ook zelf echt je mond houden tegen mensen hier over.
Mocht het uit komen kan ze het alleen zelf geweest zijn die het tegen de verkeerde verteld heeft.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 03:26

alice0cullen schreef:
Ik vind het raar omdat ze al 80 euro gaat betalen en ik zelf dus die 15 euro moet betalen.

Die 80 euro staat je staleigenaresse toch volledig buiten? Even de reacties gelezen maar er wordt dus overgestapt van haar paarden naar pensionpaarden. Logisch dat zij dit dan gaat vragen. Ik vind het niet heel netjes van je op deze manier. Verplaats je eens in je staleigenaresse. Ik zou het zeer zeker niet kunnen waarderen als ik haar was.

moonfish13 schreef:
Ze konden mijn rug op.
Maar ok mocht je geen succesvol gesprek hebben:
Ik zou afspreken je betaald zoals afgesproken bedrag X, over het feit dat je betaald mond dicht houden.
Zodra het toch bij de staleigenaar bekend wordt zijn de gevolgen en dus kosten voor haar, en dan ook zelf echt je mond houden tegen mensen hier over.
Mocht het uit komen kan ze het alleen zelf geweest zijn die het tegen de verkeerde verteld heeft.

Oneerlijk zijn lijkt me überhaupt geen goede verhouding. Je wilt ook dat je stalhouder eerlijk is naar jou toe, dan moet je dat andersom ook zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 04:51

Nou als dat nodig zou zijn zou ik het doen.
Laatst stallen gekeken hier in de buurt, en zo makkelijk is een betaalbare stal met goede faciliteiten niet te vinden, die ook nog plek hebben.
Dan maar een leugentje voor een imo hartstikke kromme regel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:46

moonfish13 schreef:
Laatst stallen gekeken hier in de buurt, en zo makkelijk is een betaalbare stal met goede faciliteiten niet te vinden, die ook nog plek hebben.

Is helemaal niet krom als je een (potentiële) klant afpakt van je stalhouder.

miep89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:06

Tigra_ schreef:
moonfish13 schreef:

Is helemaal niet krom als je een (potentiële) klant afpakt van je stalhouder.

Ts zegt toch dat haar bijrijder dan privelessen zal volgen bij de stalhouder, maar dat zij dan alsnog €5 moet betalen. Dan is er toch geen sprake van afpakken? Of heb ik het verkeerd begrepen?

Ik vind het in ieder geval maar een vreemde regel. Zoals iemand eerder al zei, er loopt nog steeds evenveel paard in de bak.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:13

Je hoort het vaker ja...

Ik blijf het raar vinden.. Ik betaal voor mijn paard en bij mijn paards stalgeld horen die faciliteiten, of daar nu ik, Jantje, Pietje of Klaasje gebruik van maakt, dat maakt in mijn ogen niet uit.

Als het echt om lessen gaat/meerijden in een les, en ook wat les krijgen, dan snap ik het misschien. Maar als het puur bak is, van vind ik die krom.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:06

Liannetje86 schreef:
Ik blijf het raar vinden.. Ik betaal voor mijn paard en bij mijn paards stalgeld horen die faciliteiten, of daar nu ik, Jantje, Pietje of Klaasje gebruik van maakt, dat maakt in mijn ogen niet uit.

Ik kan wel begrijpen dat dit voor een manege-eigenaar wel uitmaakt. Want stel dat jij Jantje, Pietje en Klaasje structureel gebruik laat maken van je paard. Dat wil dus zeggen dat er drie personen op de manege rondhangen die gratis van de faciliteiten gebruik maken.
De bijrijdersbijdrage die aan de eigenaar van het paard betaald wordt is ook puur alleen de huur van het paard. De eigenaar van het paard kan namelijk niet iets verhuren wat niet van hem/haar is (nl. de faciliteiten). Dat kan alleen de eigenaar van de manege en ik kan me voorstellen dat die persoon iets wil vangen van iedereen die van de duurbetaalde faciliteiten van de manege gebruik maakt.

Je kan het daar niet mee eens zijn (ik ben om deze reden gestopt als bijrijder op een bepaalde stal), maar de logica zie ik wel.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:21

haar klanten willen dus eigenlijk stoppen en dan op pensionpaarden komen rijden... ze heeft dan wel de meiden op het bedrijf alleen levert het geen inkomsten op... logische regel in deze situatie.

( elke manege eigenaar snap ik wel is toch een inkomen verhuur van paarden als iedere pensionklant een bijrijder heeft.. laat het er 15 zijn, mis je 15 keer een verhuur van je manege paard in de week... )