verkoop paard; eerst zelf laten keuren zinvol?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:34

ook als ie dan in ineens afgekeurd wordt Urielle?

waarom zou je m dan uberhaupt zelf vooraf op de foto willen zetten?
immers als op het moment van verkoop zelf de foto's een ander verhaal vertellen,
dan weet je toch ook dat je iets in huis hebt dat niet zo goed is als je eerst dacht?

ben zelf meer van de keuren is kosten koper.. als er eerder gekeurd is dan is dat misschien net de reden om wel of niet een koop te laten doorgaan zonder foto's..

als je te maken krijgt met afkeur op bijvoorbeeld de foto's of klinisch, dan vind ik nog steeds kosten voor koper.. immers voorkomen dat je een paard kocht dat je feitelijk beter niet had kunnen nemen omdat hij niet voldoet aan wat je zoekt.. de verkoper had kunnen investeren in het uitzoeken voor de verkoop, of de koper investeert om te weten wat hij koopt.. ik doe liever het laatste zodat ikzelf erbij aanwezig ben en de rapporten heb.

stel een paard wordt op de foto's afgekeurd.. Dan zijn dat mijn foto's en mijn rapport.. Het enige dat ik de verkoper dan hoef te melden is dat hij op de foto's is afgekeurd. Als hij zelf wil weten waarom, dan mag hij de informatie (dus de keuring) met terugwerkende kracht best overkopen.. Immers hij is de eigenaar van het paard of de pony en heeft belang bij de foto's en informatie.

zou hij zeggen, houd het dan maar.. ook prima.. ben ik wel teleurgesteld, zeker als hij hem zonder meer weer als goed in de handel zou zetten, maar dat is de verantwoordelijkheid dan verder van de verkoper.. ik weet in ieder geval dat er een afgekeurd paard staat, dat ik op basis van de foto's niet wil hebben. soms is informatie kostbaar.

Urielle

Re: verkoop paard; eerst zelf laten keuren zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:50

Omdat er verschrikkelijk veel paarden rondlopen die klinisch perfect zijn en nog nooit wat gemankeerd hebben en die er op basis van de foto's toch uitgaan. Als ik zo'n dier verkoop van rond de 8000 wil ik voor mezelf ook weten dat hij dat waard is. Dat ik naar eer en geweten kan zeggen: Op de foto's in orde, heb er zelf altijd mee gereden in de sport, medische geschiedenis is zus en zo, dus bij mijn weten verkoop ik een gezond dier.

Is het paard röntgenologisch niet in orde dan gaat hij uiteraard ook niet meer voor 8000 verkocht worden.

Verder snap ik heel goed dat mensen mij niet op mijn blauwe ogen vertrouwen, maar dan zeg ik: Alle keuringen toegestaan, maar de kosten liggen bij jou. Als ze nl een nieuw setje foto's maken en de da van hen vindt iets een 2 of 3, waar de mijne niks aan zag, dan ben ik zo alweer een smak geld kwijt terwijl ik wel te goedertrouw ben.

Normaal moet een röntgenologische keuring ook niet enorm afwijken in zo'n kort tijdsbestek.

Dus een stukje vertrouwen voor mezelf ook, ik heb mijn paarden zelf nooit bij de koop op de foto gehad omdat ik geen dure jonge paarden koop. Ik kan er tien jaar probleemloos mee rijden maar rontgenogen heb ik natuurlijk niet.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:54

Wat ik persoonlijk zou doen is:
"Paard kan bij verkoop gekeurd worden, keuringskosten zijn voor mij als het paard afgekeurd word en de helft van de keuringskosten zijn voor mij als het paard GGK wordt. "

Wordt ie afgekeurd met een 2/3tje kun je de foto's erbij houden en heb je dat voor de volgende kijker (en om je advertentie aan te passen).

Dan heeft je eerste keurder dus zijn favo dierenarts erbij, je kunt bij de volgende mensen zeggen welke dierenarts de fotos heeft beoordeeld en wat je eigen dierenarts van de fotos vond. Ze mogen de fotos laten bekijken door anderen... jij hebt een recent keuringsbeeld... iedereen blij toch? :)
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 09-01-16 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:56

JoviManoe schreef:
Schuur_ schreef:
Ik zou je paard laten keuren. Willen eventuele kopers een eigen keuring dan kan dat op hun kosten.

sluit me hierbij aan.

Ja en dalijk is het paard nr 3 wat afgekeurd is en zijn ze €1500 lichter....
Ik haak al af als ik dat zie. Overkeuren zou ik idd ook niet betalen als verkoper maar als het paard niet (recent) gekeurd is en er worden geen afspraken gemaakt zoals bij afkeuren kosten verkoper dan zou ik al niet meer gaan kijken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:07

Als koper heb je onderzoeksplicht, een keuring bij een verkoper zou ik geen waarde aan hechten. En toch opnieuw laten keuren.

als koper ken je je paard en weet je of je een gezond paard aanbied. Gebreken die op een foto te zien is maar het paard heeft nooit last gehad ???

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:30

Al is hij gister door verkoper op de foto gezet, daar hecht ik 0 waarde aan, wie zegt mij dat die foto's bij dit paard horen? Het zal de eerste keer niet zijn dat er mee gesjoemeld is....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:47

gewoonmarie schreef:
Al is hij gister door verkoper op de foto gezet, daar hecht ik 0 waarde aan, wie zegt mij dat die foto's bij dit paard horen? Het zal de eerste keer niet zijn dat er mee gesjoemeld is....

Tja dan vind ik ook dat kosten gewoon voor jou zijn :o die van mij is net gekeurd en zal eind van de maand te koop komen. En in de prijsklasse waarin ze te koop komt willen meeste kopers toch dat paard al gekeurd is. En zo makkelijk sjoemelen vind ik het niet. Je belt mijn dierenarts en die stuurt ze naar die van jou.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:57

wil je nieuwe foto's is dat toch geen probleem? Als die foto's heel erg afwijken van de andere foto's kan de verkoper betalen. Als de foto's hetzelfde zijn betaald de potentieel koper.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:02

Ik zou hem niet zelf laten keuren. Laat de klant dat maar lekker doen, dan is die zijn geld kwijt.

Wat ik wél zou voorstellen, is als het paard afgekeurd is, een second opinion vragen bij andere dierenarts.
Om jezelf in te dekken.

Kan zijn dat die dierenarts handelt in het belang van de klant. Jouw paard laten afkeuren in de hoop dat je hem alsnog aan hen verkoopt, maar dan voor een zacht prijsje.

Ook kopers kunnen namelijk smeerlappen zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:11

Ik zou m laten keuren en adhv de foto's je prijs bepalen,het lijkt me zo een domper als je een paard te koop hebt staan en het komt niet door de eerste keuring heen....
er zijn genoeg wedstrijdruiters die ook geregeld met hun dressuur paard naar de duinen gaan, in je advertentie en je contact met kopers kan Je ook aangeven waar je naar op zoek bent als nieuw adres voor je paard

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:17

probleem is dat de koper vaak toch weer ZELF wil laten keuren door eigen dierenarts. En dan heb je onnodig kosten gemaakt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:29

Al die buigproeven en roentgenstralen zijn miet goed voor een paard. Ik zou zelf ook geen waarde hechten aan een keuring die een paard in het verleden heeft ondergaan, want hij kan daarna wel een blessure hebben opgelopen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:55

Ja, maar je weet wel van te voren of je 3000 of 10000 kan vragen, dat is een keuring wel waard

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:01

Als ik een paard in een x prijs klasse wil aanbieden (bv 10.000) euro dan laat ik eerst zelf fotoś maken om te kijken of paard uberhaupt wel goed is. (al wil dat niet zeggen dat een paard waarvan de foto niet 100% is dat die niets meer waard is). Heb jij een echte goede dan betalen mensen nog steeds aardig wat geld voor een bemerking..

Klinische keuren heeft van te voren eigenlijk 0 waarde.

Als ik naar alle eer en geweten een paard door dierenarts x op e foto heb gezet, dan staat het een potentiele koper vrij om alles overnieuw te doen op eigen kosten.

(en over dat sjoemelen...je hebt smeerlappen bij de verkopers en kopers kant) maar als jij al het idee hebt bij iemand dat die je zou kunnen oplichten dan zou ik er 1 gewoon geen zaken mee doen. Daarnaast is mijn gevoel dat bedrijven/handelaren eerder sjoemelen dan een particulier met 1 paard.

Immers mij lijkt het voor een DA veel lucratiever om te sjoemelen met fotoś als hij/zij dat op grotere schaal kan doen..en niet bij 1 particulier..die ooit 1x in de 10 jaar een paard te koop heeft. (veelste weinig financieel belang)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:05

knollentuin schreef:
Ja, maar je weet wel van te voren of je 3000 of 10000 kan vragen, dat is een keuring wel waard

je mag gevoegelijk uitgaan dat je oordeel over je paard correct is.
als jij m voor 10.000 euro in de markt zet en je krijgt een koper die serieus is,
kun je toch op dat moment alsnog op kosten verkoper eventueel de foto's laten maken?

als daaruit dan blijkt dat je paard de 10.000 niet kan waar maken,
kun je m opnieuw in de markt zetten als paard met bemerking + foto's aanwezig met rapport voor een lagere prijs.

een oude keuring is voor de koper al helemaal geen meerwaarde (althans voor de meesten niet).. voor de verkoper alleen bevestiging van datgeen hij/zij in de markt zet..

heb je een stal vol duur handelsspul, dan kan het lonend zijn altijd vooraf foto's te maken, zodat je een goede naam tot stand brengt waarbij vooraf gekeurd is..

maar dat zou alleen logisch zijn als je meerdere keren per jaar paarden boven de 10.000 euro in de markt zet in mijn ogen.. dan zullen mensen eerder geneigd zijn om waarde aan die foto's vooraf te hechten..

Waarom zou je eerder foto's maken dan op het moment dat er een serieuze koper is.. zoals al vermeld, het scheelt wel een keer foto's trekken en dus straling. Zo'n koper kan zich altijd nog terugtrekken, waardoor je met oudere foto's zit.. Maar als je vooraf gaat fotograveren, weet je in ieder geval zeker dat er tijd tussen gaat zitten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:10

Mij maakt het niet uit of het paard gekeurd is of niet; ik laat het altijd zelf doen; je weet niet of er mee gesjoemeld is oid.
En zelf deed ik het voor verkoop ook niet. Eventuele koper is dan vrij om zelf te keuren op eigen kosten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:21

Urielle schreef:
[b]Omdat er verschrikkelijk veel paarden rondlopen die klinisch perfect zijn en nog nooit wat gemankeerd hebben en die er op basis van de foto's toch uitgaan.[/b] Als ik zo'n dier verkoop van rond de 8000 wil ik voor mezelf ook weten dat hij dat waard is. Dat ik naar eer en geweten kan zeggen: Op de foto's in orde, heb er zelf altijd mee gereden in de sport, medische geschiedenis is zus en zo, dus bij mijn weten verkoop ik een gezond dier.

Is het paard röntgenologisch niet in orde dan gaat hij uiteraard ook niet meer voor 8000 verkocht worden.

Verder snap ik heel goed dat mensen mij niet op mijn blauwe ogen vertrouwen, maar dan zeg ik: Alle keuringen toegestaan, maar de kosten liggen bij jou. Als ze nl een nieuw setje foto's maken en de da van hen vindt iets een 2 of 3, waar de mijne niks aan zag, dan ben ik zo alweer een smak geld kwijt terwijl ik wel te goedertrouw ben.

Normaal moet een röntgenologische keuring ook niet enorm afwijken in zo'n kort tijdsbestek.

Dus een stukje vertrouwen voor mezelf ook, ik heb mijn paarden zelf nooit bij de koop op de foto gehad omdat ik geen dure jonge paarden koop. Ik kan er tien jaar probleemloos mee rijden maar rontgenogen heb ik natuurlijk niet.

Paarden krijgen op die manier geen kans omdat men wel eens te veel waarde hecht aan foto´s.

Een 3 op het hoefkatrol wil niet zeggen dat hij ooit kreupel wordt. Een 2 wil niet zeggen dat hij nooit kreupel wordt. Ik denk dat het vooral een kwestie is van goed rijden, goed in balans rijden ofwel rechtrichten. Dan wordt een paard niet snel kreupel.

Ik heb mijn eigen merrie trouwens wel laten rontgenen, maar dat komt omdat ik wilde weten of haar moeder haar PROK doorfokt. En haar moeders moeder is elite, snap je? Mijn merrie is dan de derde generatie met goede gewrichten en dan krijg je dus een beetje een idee hoe mijn fokmerrie vererft.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:28

Ik als koper zijnde, vind het een voordeel als een paard al gekeurd is ( ik laat het zelf wel overdoen) De kans dat dan gekke dingen naar buiten komen is klein.
Nu al aantal keren meegemaakt dat paard niet gekeurd is, afgekeurd wordt en je als koper de kosten mag dragen, leuk als dat aantal keren achter elkaar gebeurd.

As woensdag laat ik er 1 klinisch keure, scheelt dat het in Belgie is en stuk goedkoper is dan in NL. Alleen Jammer dat hij niet eerder gekeurd is en bij afkeur ik weer budget kwijt ben

prijsklasse < 5000= ook rontgen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:32

En laat je hem alleen klinisch keuren of ook rontgenologisch? Als een paard op een bepaalde foto afgekeurd wordt, kun je de dierenarts voorstellen de keuring niet voort te zetten om de kosten te drukken. Zul je zien dat het de laatste foto is waar je een fout op ziet...

Wat je dan zou kunnen doen is het paard toch kopen voor lagere prijs omdat dit niet gevolgen hoeft te hebben. Stel dat het en oc of ocd is, en het is operabel, kun je de operatiekosten misschien in mindering brengen of de afspraak maken dat je een aanbetaling doet en het paard alsnog koopt als het geholpen is. Zulke beslissingen kunnen jouw onkosten beperken.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:48

Ik zou zelf het paard niet laten keuren. Ik als kopende partij (toen ik opzoek was) heb zelf de paarden laten keuren. (Toen ze mij aanstonden na een keer bezichtiging)
Zo afgesproken dat bij goedkeuring de kosten voor mij waren en paard direct mee ging (trailer meegenomen tijdens de keuring) en bij afkeuring de kosten voor verkoper. Sommigen gaan er niet mee akkoord, prima dan wil ik het paard ook niet kopen..
Ookal is het paard gekeurd, ik zelf zou er niet gerust op zijn er wordt veel gesjoemeld in de paardenwereld.. Zou altijd zelf ten minste een klinische keuring willen doen

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 12:20

Jotoma schreef:
Even offtopic: Wat ik toch opvallend vind, iedereen hier is het er wel over eens dat als je bij aankoop gaat keuren, het bedrag bij afkeuren voor de verkoper is.
Toch zie ik dit in de omgeving nauwelijks meer gebeuren. Met name bij paarden onder de 5000 euro. Ook bij afkeuren moeten de kosten tegenwoordig vaak maar voor de 'koper' zijn.

Dus ts: hoe zit jij hierin qua eventueel 2x die kosten dragen? De eerste keer voor jezelf, de tweede keer van een koper (even uitgaande van t doemscenario dat je paard afgekeurd wordt).

Is ook een lastige, heel veel mensen om mij heen zeggen dat de kosten altijd voor de koper zijn. Als verkopende partij weet je wat je in handen hebt en de kopende partij heeft onderzoeksplicht. Eigenlijk hetzelfde bij andere grote verkoopproducten zoals bijvoorbeeld een huis of auto.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:22

Als de verkoper niet bereid is om bij afkeuring de kosten te betalen ga ik verder naar het volgende paard. Op mij komt het dan over alsof hij afgekeurd gaat worden, of er met geluk door gaat komen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:27

gewoonmarie schreef:

Tegenwoordig is er geen enkele DA die zijn licentie en carrière op het spel gaat zetten om een paard foutief te beoordelen.

Ik laat altijd keuren, gewoon voor mijzelf. Dan ben ik zeker dat er achteraf geen twee teleurgestelde partijen zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:29

smurffie schreef:
Als de verkoper niet bereid is om bij afkeuring de kosten te betalen ga ik verder naar het volgende paard. Op mij komt het dan over alsof hij afgekeurd gaat worden, of er met geluk door gaat komen.

Helemaal niet. Ik kan tien jaar zonder de kleinste kreupelheid met een paard rijden maar ik heb geen idee hoe ze op de foto zijn. Dat is iets waarvoor ik ook niet ga instaan. Al helemaal niet als mensen afzien vanwege een mogelijk 2tje.
Daarentegen kwam mijn ruin destijds met zijn dubbele peesblessure glansrijk door zowel de röntgenologische als klinische onderzoeken. Op de scan was het een ander verhaal maar die had ik voor een smak geld als gezond kunnen voorkomen.
En met mijn merrie (netjes op de foto's, klinisch en scans) heb ik me rot gezocht naar de oorzaak van herhaalde onregelmatigheden. Die had simpelweg gevoelige zolen maar die had ik nooit kunnen verkopen met goed fatsoen.
De hengst rij ik sinds 2008 of 2009, nooit kreupelen, geen ongelukjes gehad. Stel dat ik die verkoop moet ik dan instaan voor de foto's? Weet ik veel of er ergens bijvoorbeeld een chip zit. Ik heb nog nooit reden gehad om foto's te nemen dus ik zou echt die kosten niet op me nemen. De koper wil dat risico uitsluiten, voor mij maakt het niet uit zolang hij klinisch gezond blijft.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:23

Helemaal wel, dat doe en voel ik echt zo.

Nee ik heb het over klinische keuring, als verkoper die niet wil betalen bij afkeuring ben ik klaar. Ik heb niet de prijsklasse voor foto's.
Overigens is een 2 geen reden om af te keuren. Een dierenarts geeft positief of negatief advies voor bijvoorbeeld de sport; dat is bindend voor wie betaalt. Of ze hem dan nemen is een 2e.