Ik weet het even niet meer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maliejane

Re: Ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:35

Hallo allemaal, ik heb nog wat aanvullingen op tinkertreas vanaf mijn kant. Ik ben namelijk VZ 1.

Zelf denk ik niet dat het echt te maken heeft met het scheef zijn. Dit is ze altijd al en sinds een paar weken reageerd ze gewoon heel anders. Op stal, in de paddock of bij het losgooien is ze heel lief. Pas met longeren merkte je het als ze het niet naar haar zin had. Dan keek ze met oren plat naar binnen als je haar meerdere keren naar draf vroeg. Een grappend "doe niet zo saggerijnig joh" liet haar meestal meteen weer normaal doen.

Dit doet ze overigens als ze aan de longeer lijn zit, maar ook als ze gewoon los loopt.

Als ze zich al met oudjaar bezeerd heeft is daar niks van te zien bij het losgooien. Ze was lekker aan het rennen en aan het bokken en alles. Ik ging er alleen op omdat ik de afgelopen 2 weken merkte dat ze steeds meer saggo werd. Ik weidde dat aan het longeren zat zijn, maar onder het zadel was ze ook erg gespannen. Dit is mogelijk wel door hengstigheid want de vorige keer was ze toen ook erg onrustig.

Wat ook opvalt is dat ze aan de hand steeds vaker probeerd los te breken als we naar de voorbak lopen. Met alert zijn en een touwtje om haar neus gaat dit eigenlijk altijd goed, maar gisteren rende ze daar gewoon doorheen.

Zelf zie ik dat Sally gefrustreerd is, maar snap ik niet waarvan. Het leek de eerste 2 weken dat VZ2 er was juist veel beter te gaan met haar. Ze stond niet meer zoveel stil en werd een stuk vrolijker en braver dan toen TinkerTreas ziek was en Sally dus maar 2 dagen in de week beweging kreeg. Wat er daarna veranderd is weet ik niet.

Ik hoop echt dat er iemand is met een goeie tip hoe we nu verder kunnen. Ikzelf ben ook helemaal gek op Sally en wil het allerbeste voor haar. Ik probeer dus echt mee te denken met TinkerTreas.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:39

maliejane schreef:
Hallo allemaal, ik heb nog wat aanvullingen op tinkertreas vanaf mijn kant. Ik ben namelijk VZ 1.

Zelf denk ik niet dat het echt te maken heeft met het scheef zijn. Dit is ze altijd al en sinds een paar weken reageerd ze gewoon heel anders. Op stal, in de paddock of bij het losgooien is ze heel lief. Pas met longeren merkte je het als ze het niet naar haar zin had. Dan keek ze met oren plat naar binnen als je haar meerdere keren naar draf vroeg. Een grappend "doe niet zo saggerijnig joh" liet haar meestal meteen weer normaal doen.

Dit doet ze overigens als ze aan de longeer lijn zit, maar ook als ze gewoon los loopt.

Als ze zich al met oudjaar bezeerd heeft is daar niks van te zien bij het losgooien. Ze was lekker aan het rennen en aan het bokken en alles. Ik ging er alleen op omdat ik de afgelopen 2 weken merkte dat ze steeds meer saggo werd. Ik weidde dat aan het longeren zat zijn, maar onder het zadel was ze ook erg gespannen. Dit is mogelijk wel door hengstigheid want de vorige keer was ze toen ook erg onrustig.

Wat ook opvalt is dat ze aan de hand steeds vaker probeerd los te breken als we naar de voorbak lopen. Met alert zijn en een touwtje om haar neus gaat dit eigenlijk altijd goed, maar gisteren rende ze daar gewoon doorheen.

Zelf zie ik dat Sally gefrustreerd is, maar snap ik niet waarvan. Het leek de eerste 2 weken dat VZ2 er was juist veel beter te gaan met haar. Ze stond niet meer zoveel stil en werd een stuk vrolijker en braver dan toen TinkerTreas ziek was en Sally dus maar 2 dagen in de week beweging kreeg. Wat er daarna veranderd is weet ik niet.

Ik hoop echt dat er iemand is met een goeie tip hoe we nu verder kunnen. Ikzelf ben ook helemaal gek op Sally en wil het allerbeste voor haar. Ik probeer dus echt mee te denken met TinkerTreas.

Vergis je niet wat ( langdurige) scheefheid en doorrijden in die scheefheid kan doen! Verdiep je is in de mogelijke aandoeningen/ gedragingen die scheefheid bij een paard kan veroorzaken!

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:18

biscaya schreef:
maliejane schreef:

Vergis je niet wat ( langdurige) scheefheid en doorrijden in die scheefheid kan doen! Verdiep je is in de mogelijke aandoeningen/ gedragingen die scheefheid bij een paard kan veroorzaken!

we hebben al enkele maanden enkel gelongeerd en grondwerk gedaan. De afgelopen 3 maanden is er 1x door VZ2 gereden en gisteren dan door mij. zou dat dan echt nu pas door kunnen zetten en dat ze daarom zo doet?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 22:32

Plus dat haar scheefheid juist verbeterd is de laatste maanden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:51

Zo een paardje heeft denkik nog maar weinig vertrouwen in mensen. Je moet er ergveel tijd en liefde en geduld in kunnen steken. Is het geen idee om de merrie te dekken dit jaar en gewoon niet te rijden. Verdergewoon nietsveranderen en haar lekker de tijd te geven. Tegen de tijddat jouw kleine een jaar is gewoon bij nul te beginnen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 23:56

piezze schreef:
Zo een paardje heeft denkik nog maar weinig vertrouwen in mensen. Je moet er ergveel tijd en liefde en geduld in kunnen steken. Is het geen idee om de merrie te dekken dit jaar en gewoon niet te rijden. Verdergewoon nietsveranderen en haar lekker de tijd te geven. Tegen de tijddat jouw kleine een jaar is gewoon bij nul te beginnen.

Ik ben inderdaad aan het kijken of ik haar voor langere tijd in kan scharen.
Laten dekken ben ik niet van plan. Dat lijkt me ook niet verstandig met een merrie met ernstige eczeem, zonder papieren en geen makkelijk karakter.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:57

Nee okee snap ik wel. Succes met het vinden van een goed plekje.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:10

De frustratie kan ook echt gewoon komen doordat TS ziek is geweest. Je hoort vaak dat een merrie moeilijker is maar als je ze eenmaal gewonnen hebt ze voor je door het vuur gaan. het kan dus in mijn ogen dan.. best zijn dat Sally haar baasje (steun en toeverlaat) mist.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:39

Wij hebben ook zo een merrie die erg dwars kan zijn en bijna niet te vertrouwen is.
extreme zomerexzeem, is altijd zuur en gaat met je de hort op als je haar niet onder controle hebt.
Mijn tweelingzusje en ik hebben haar onder controle, ze kennen haar karakter en kunnen probleemloos met het werken en doen en laten wat we willen.
Heeft heel veel tijd gekost en moeite, maar het werpt zijn vruchten af, ze is van 24/7 binnen naar 24/7 buiten gegaan, onbeperkt hooi, vrijwel geen brok, en een evenwichtige kudde, is al een wereld van een verschil

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:50

Moet je het "aanvallen" niet met een korrel zout nemen?
Mijn verzorgster sprak al over steigeren als mijn merrie alleen maar haar hoofd in de lucht gooide. :=

Voor je de pony van allerlei dingen gaat beschuldigen die helemaal niet waar zijn.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 12:11

Gypsy schreef:
Moet je het "aanvallen" niet met een korrel zout nemen?
Mijn verzorgster sprak al over steigeren als mijn merrie alleen maar haar hoofd in de lucht gooide. :=

Voor je de pony van allerlei dingen gaat beschuldigen die helemaal niet waar zijn.

Ik hoorde gisteren idd van een stalgenootje dat vz2 niet echt ingreep als Sally niet luisterde met longeren.
Maar ze blijft wel lastig met los trekken enzo. Hierdoor wil ik eigenlijk liever geen nieuwe verzorgster zoeken.

Louise1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:16

Ik heb dit forum gelezen en wilde eerst niet reageren, maar besluit het toch te doen.

Ik ken verzorgster 2 al heel lang, en geloof mij maar als ik zeg dat ze weet wat steigeren en aanvallen inhoudt. Paard dat met oren in nek op je af komt galopperen, vlak voor je omhoog komt en vervolgens als ze wegloopt ook nog naar je uithaalt lijkt me moeilijk verkeerd te begrijpen. Ze is totaal niet bang voor paarden, maar vertrouwt deze pony voor geen goud. Moet genoeg zeggen lijkt mij.

Ook heb ik haar verhalen gehoord over deze pony en zij zei dat het zadel niet strakker aangesingeld kon worden en dat andere stalgenoten die haar na haar val hielpen ook zeiden dat dat zadel, wat boomloos is, enorm schuift en niet goed is voor zo'n schichtig paard. Ook weet ze best hoe ze een paard moet aanpakken en daarmee bedoel ik niet slaan of weet ik wat, ze is gewoon heel duidelijk richting paarden toe.

Vindt het heel vreemd dat hier nu praktisch de schuld bij haar in de schoenen word geschoven terwijl ze hart, ziel en tijd in die pony heeft gestoken die maanden en dat ze hier nu eigenlijk vol word afgedankt. Zij heeft juist geprobeerd het paard, wat helemaal geen grens kon, duidelijke grenzen te stellen, dus misschien is het ook goed om ipv alleen naar haar te wijzen te kijken of jullie wel streng genoeg zijn, want dat kan ook de reden zijn dat die pony haar aanviel, omdat zij strengere regels had.

Dat gezegd te hebben lijkt het me een goed idee om het paard deze resterende tijd lekker op de wei te zetten en even te laten a climatiseren en paard te laten zijn. Maar is 8 kilo voor een pony van 400 kilo niet onwijs veel? Dacht dat de stamregel 1-1,5 procent van het gewicht was... Misschien ook een idee om de osteopaat te laten blijven komen, ook als ze op de wei staat, om haar zo recht mogelijk te krijgen, zodat dat als je het gaat oppakken met haar ze wel zoveel mogelijk recht is zodat dat geen obstakel is.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:42

Poeh wat een verhaal.

Louise -- fijn dat er inderdaad de andere kant ook even wordt belicht. Nu hebben we dus eigenlijk drie kanten van het verhaal gehoord, de eigenaar en beide verzorgsters. Geeft een completer beeld.

TinkerTreas, je zei eerder in dit topic al dat je de osteopaat weer wilde laten langskomen: doe dit asjeblieft en het liefste zo snel mogelijk. Laat de pony tot die tijd lekker in de paddock rondhuppelen of misschien wat grondwerk. Leg dit probleem ook voor aan de osteopaat; misschien kan zij het verklaren uit haar bevindingen en kan dan meteen ook even naar je zadel kijken.
Je bent bekend met rechtrichten, ken je ook werken aan de hand? Hierbij doe je rechtrichten maar dan terwijl je ernaast staat. Misschien is dit een idee om haar te trainen zonder de rug te belasten (en dus zonder spanning te creëren). En je hebt dan net iets meer controle dan met longeren.

Heel veel succes..!