auto's die niet afremmen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

salisky_04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 17:19

purny schreef:
In eerste instantie had ik met dit bericht de gedachte.. ben je serieus?
Waarom met een schrikachtig paard de weg op?

Het is daar redelijk rustig, maar er zijn toch echt auto's die geen rekening met je houden. Sommige dingen kun je nou eenmaal niet voorspellen

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:21

Brainless schreef:
Je hoort met je paard rechts aan de weg te lopen, je hebt (wettelijk gezien) niet in het midden te rijden en mag het overige verkeer niet hinderen.

Of je nu op de fiets bent, met een groep kids wandelt of met je paard op de weg bent; jij bent geen koning op de weg.

Daar heb je gelijk in :j.
Je hoeft heus niet te wachten op een inham maar zodra een auto langzamer rijdt kan je gewoon aan de kant. Dat is soms gewoon een veiligere oplossing.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:22

Ik vind het hier eigenlijk wel bizar hoeveel ik lees dat het maar normaal is dat iedereen rekening met je houd.. Ik rijd altijd buiten maar vind dat ik gelijk aan de rest van het verkeer ben, een fietser moet zijn fiets onder controle houden, een autobestuurder de auto en een ruiter zijn of haar paard. Fijn als mensen rekening met je houden maar ik vind dit geen must.. Ik heb in het begin veel gewandeld om mijn paard aan verkeer te laten wennen en dat begon met rustig in de berm wachten op auto's en uitbouwen tot gewoon doorlopen en niets doen op een auto..

salisky_04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 17:24

Brainless schreef:
Nee, je begint eerst thuis.
Eerst thuis (in de bak/wei) je paard schrikvrij maken; dan pas de weg op.
Dan weet je hoe je paard reageert op rare/enge dingen en het paard heeft vertrouwen in jou als hij wat engs/nieuws tegenkomt.

Ik snap niet dat mensen met een vers paard zomaar de weg op gaan terwijl hij thuis nog aan de dros gaat als er een bal door de bak rolt.

Zo erg ben ik niet, je.hebt helemaal gelijk, maar je wil niet weten hoe hard die auto's soms gaan, daar zouden wel meer paarden van schrikken

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:33

Voor mij is voldoende afstand het enige wat ik echt belangrijk vind, vertragen is altijd wel mooi meegenomen, maar hoeft niet. Ik heb al een keer meegemaakt dat een vrachtwagen rakelings langs mij door kwam, paardje was daar toch serieus van geschrokken :') , ik vind dat dan toch echt wel ongepast. Aan de andere kant heb je ook supervriendelijke bestuurders. Heb al regelmatig gehad dat ik bv een tractor ofzo tegenkom en die zelfs zijn motor uitzet +:)+

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:38

Net als Dobel vind ik dat je niet kan verwachten dat iedereen rekening met je houdt. Je weet op voorhand dat er mensen zijn te snel/te dicht rijden. Anticipeer daar dan op! Neem een andere weg, ga met twee paarden, laat iemand meelopen die teken doet naar bestuurders om te vertragen.

Ik snap dan ook echt niet dat ruiters zomaar in het midden van de straat gaan lopen om een auto af te remmen. Het is niet alleen gevaarlijk maar leidt alleen maar tot frustratie bij bestuurders. Wat je beter kan doen, en wat ik dus ook altijd doe, is de vriendelijke bestuurders bedanken door te knikken of je hand op te steken. Daar bereik je denk ik meer mee.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:44

Ben vandaag nog bijna aan gereden. Liep met een shetje en ruiter op de rand van de weg, een verhoging voor fiets verkeer. Komen er twee auto's aan (elkaar tegemoet) en passeren elkaar precies bij ons... Ff wachten elkaar ,wat is dat en de auto aan mijn kant knalt hem zo er langs op 5 cm van mijn been. Sommige zijn zo achterlijk!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:38

lolsa_kedy04 schreef:
Brainless schreef:
Nee, je begint eerst thuis.
Eerst thuis (in de bak/wei) je paard schrikvrij maken; dan pas de weg op.
Dan weet je hoe je paard reageert op rare/enge dingen en het paard heeft vertrouwen in jou als hij wat engs/nieuws tegenkomt.

Ik snap niet dat mensen met een vers paard zomaar de weg op gaan terwijl hij thuis nog aan de dros gaat als er een bal door de bak rolt.

Zo erg ben ik niet, je.hebt helemaal gelijk, maar je wil niet weten hoe hard die auto's soms gaan, daar zouden wel meer paarden van schrikken

Ik rij regelmatig langs/op een drukkere 80km weg. Dus ik weet best wel hoe hard sommige gaan. En schrikken? De mijne gelukkig niet hoor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:49

purny schreef:
In eerste instantie had ik met dit bericht de gedachte.. ben je serieus?
Waarom met een schrikachtig paard de weg op?

Enerzijds mijn gedachte...
Anderszijds snap ik niet waarom je met zulke grapjes het verkeer wilt tegenhouden... Als er wat gebeurt ben je alsnog de pineut :') Nou lekker volwassen opgelost.

Overigens ga ik ook langs de weg met een paard dat misschien niet 100% verkeersmak is. Maar hij moet het toch eens leren denk ik. Een groot deel los je toch op met een rustige ruiter op z'n rug die niet constant op hoogspanning op het paard zit.
Inmiddels zijn auto's niet meer zo eng dat je in draf moet, vrachtwagens zijn ook niet meer vreselijk. En trekkers nog wel. De weg waar wij langs moeten wordt meestal rond de 80km/h gereden, gelukkig niet een hele drukke weg. En ik ga gewoon nooit alleen, altijd met een ervaren paard.

TS, als je zo gefrustreerd hiervan raakt, zet je paard dan alsjeblieft op de trailer en ga lekker in een bos rijden waar je geen auto's of mountainbikers tegen komt...
En dat geldt ook voor de rest die zo vreselijk gefrustreerd op ander verkeer reageert. Nee, niet iedereen is even sociaal in het verkeer. Maar frustratie en agressie zijn geen oplossing. Jezelf nog gekker maken is ook geen oplossing, enkel voeding.

salisky_04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 18:50

emilyke12 schreef:
Voor mij is voldoende afstand het enige wat ik echt belangrijk vind, vertragen is altijd wel mooi meegenomen, maar hoeft niet. Ik heb al een keer meegemaakt dat een vrachtwagen rakelings langs mij door kwam, paardje was daar toch serieus van geschrokken :') , ik vind dat dan toch echt wel ongepast. Aan de andere kant heb je ook supervriendelijke bestuurders. Heb al regelmatig gehad dat ik bv een tractor ofzo tegenkom en die zelfs zijn motor uitzet +:)+

Ja, die zijn der gelukkig wel

vibabu

Re: auto's die niet afremmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:56

Heel handig om midden op de weg te gaan rijden zodat de auto's afremmen..... Daarmee bevestig je voor de automobilist maar weer hoe irritant Ruiters zijn. Ruiters worden hier namelijk gezien als vervelend. Zullen toch langs je willen gaan en gaan rare fratsen uithalen om vervolgens geïrriteerd verder te rijden. Nee hoor laat ze dan maar gewoon net ff te hard langsrijden.

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:59

Onze paarden zijn heel mak in het verkeer, maar een keer zo'n aso tegengekomen dat ik schrok dat er zulke mensen bestaan. Jong gastje dat net zijn rijbewijs had komt aanrijden, wij netjes achter elkaar de berm in, gastje stopt 50 meter voor ons, zet de radio kei en keihard aan, raam open, en keihard voorbij scheuren, vervolgens achter ons stoppen en weer keihard achteruit voorbij ??? Duidelijk geen dierenliefhebber. Politie gebeld en ome agent is een verklaring gaan vragen. Nooit meer iets van gehoord maar hoop dat t gastje zich schaamde dat de politie aan de deur kwam. Overigens vonden onze paarden het alleen maar spannend maar verder deden ze niets.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:07

lindamusters schreef:
Onze paarden zijn heel mak in het verkeer, maar een keer zo'n aso tegengekomen dat ik schrok dat er zulke mensen bestaan. Jong gastje dat net zijn rijbewijs had komt aanrijden, wij netjes achter elkaar de berm in, gastje stopt 50 meter voor ons, zet de radio kei en keihard aan, raam open, en keihard voorbij scheuren, vervolgens achter ons stoppen en weer keihard achteruit voorbij ??? Duidelijk geen dierenliefhebber. Politie gebeld en ome agent is een verklaring gaan vragen. Nooit meer iets van gehoord maar hoop dat t gastje zich schaamde dat de politie aan de deur kwam. Overigens vonden onze paarden het alleen maar spannend maar verder deden ze niets.

Oh van die kwajongensstreken hoef je niet voor over de weg :P
Waren eens met een groep aan het trainen op ons weiland. Dat zien twee jongens in een auto, die gaan er langs rijden (zit een sloot en heel wat meters tussen) en ze gaan heel debiel schreeuwend langsrijden. De mijne had toen nog niet zoveel van de wereld gezien, dus die begon wat te dansen. Wat een mafkezen :')

Maar ook al eens gehad dat we een brug over moesten. Met datzelfde paard dat niet zoveel had gezien. Voor het eerst op ijzers over een brug die nogal echoot. :') Dat was al interessant. Toen er een vrouw (ja echt gewoon een stomme blondie) achter ons reed te drammen. Vriendin gebaarde dat ze rustig moest doen, maar die domme blondie ging gewoon inhalen op de brug. Wat er in resulteerde dat ik in volle galop het dorp in ging. Paard hecht zich ook niet echt aan andere paarden :+
Echt zo'n gevalletje vrouw achter het stuur :roll:
Toen was ik overigens wel heel erg boos, want er hadden echt rottige ongelukken kunnen gebeuren. Er liepen namelijk ook kinderen op straat en fietsten mensen.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:08

Zweep mee nemen en op het dak meppen. Oké dit is niet een goede manier.

Maar het is wel erg vervelend mensen die geen rekening houden met paarden. Ik zou gewoon met je arm op en neer bewegen, zodat ze begrijpen dat ze even wat rustiger moeten passeren.

salisky_04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 19:15

PrizTwir schreef:

Maar het is wel erg vervelend mensen die geen rekening houden met paarden. Ik zou gewoon met je arm op en neer bewegen, zodat ze begrijpen dat ze even wat rustiger moeten passeren.

Haha! Eigen schuld dikke bult (op het dak :j)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:17

Mijn paard waar ik vaak mee op buitenrit ga is heus redelijk goed bomproof, dus voor mij hoeft het verkeer zich niet echt aan te passen.

Wat ik wel begrijp vanuit de OP, is dat je bijvoorbeeld op een gewoon weggetje zit, net breed genoeg voor 2 auto's zeg maar waar je maar 50 mag en waar ze je dan komen langsrazen tegen 80 of meer. In een straat waarvan ik weet dat die voorzien is voor rustig verkeer, dan verwacht ik ook dat chauffeurs zich daar aan houden. Zit ik op een landweg, dan weet ik dat ik landbouwverkeer kan tegenkomen. Of zelfs motorcrossers en quads, prima. Maar dan ga ik er van uit dat die me netjes passeren en niet tegen volle snelheid. Net zoals je langs een 80-weg niet moet gaan verwachten dat iedereen plots amper 30 gaat rijden omdat jij daar bent met je paard.

Over de afstand tussen ruiter en wagen gaan we maar niet beginnen. En ander aso gedrag ook niet. Mijn overleden merrie heeft bijna een keer iemand van een scooter gemept, in zo'n smal wegje van 1,5 auto breed. Kerel zat achter me, hele tijd gas opentrekken en weer lossen en in de kont duwen. Hij kon er niet langs wegens tegemoetkomend verkeer en ik kon écht niet verder opzij (mijn paard loopt helaas niet door muren). Wil hij zich toch tussen een tegemoetkomende auto en mijn paard wringen, trekt fel op en tjah... daar gingen haar achtervoeten. Dat had ie toch écht moeten zien aankomen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:18

Maar... je bent 11? Jij gaat toch zeker niet op eigen houtje buiten rijden?

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:23

SuperAssie schreef:
Als ik alleen ga buitenrijden mogen auto's doen wat ze willen, aangezien mijn paard niet bang is voor verkeer. Vind het zelf alleen vervelend als ze zo kort langs rijden dat ik met mijn beugels tegen de spiegels aan kom(ja vaak genoeg gebeurd..).
Als ik andere paarden bij heb en andere mensen dan rij ik zo breed mogelijk en als paarden bang zijn voor verkeer gebaar ik dat mensen voorzichtig moeten zijn.

Eerder had ik altijd een zweep bij die ik mooi opzij kon steken(was knalgroen dus valt wel op), maar hoe vaak ik daar een wielrenner met z'n snuffel in heb gehad is ook al niet meer te tellen :')
Dus nee, mensen houden hier 0,0 rekening met je, daarom ben ik blij dat die van mij geen kik geeft.

_/-\o_ _/-\o_ heb er ooit 1 in de sloot zien vallen door dat hij in de sloot belandde :') heb m er wel uit geholpen
was niet mijn schuld :x

probeer gewoon in de berm te blijven en luisteren als je een auto hoort aankomen ga je toch gewoon even stil staan zodat die voorbij kan ? of je loopt gewoon door en zorgt dat je paard/ pony er niet van schrikt door hem/haar goed voor te bereiden

schrikken kan altijd voorkomen het blijven namelijk gewoon dieren :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:30

Brainless schreef:
Ik vind het niet verantwoordelijk naar je paard toe om deze in te zetten als pion om verkeer af te remmen.
Ik druk mijn kind op de fiets ook niet voor een auto om hem af te remmen.

Dat je een kind niet op het laatst voor de auto duwt lijkt me een goed idee :) Maar duidelijk je plek innemen en pas aan de kant gaan als de ander ook rekening houdt met jou is een hele nuttige overlevingstactiek. Vooral op plekken waar passeren net niet veilig kan is het beter om te zorgen dat het ook echt niet kan. Voor fietsers, ruiters, voetgangers, automobilisten en ouders met kinderen. (Als ouder zou ik wel jezelf inzetten als pion, omdat je zichtbaarder bent en ook degene die meer controle heeft. Maar de tactiek is heel nuttig.)

Zodra de ander jou opmerkt kun je dan zelf ook weer plaats maken en een plekje zoeken waar inhalen wel veilig kan... maar je moet je plek op de weg gewoon soms duidelijk innemen. En dat hoeft helemaal niet tot veel ergernis te leiden.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:42

lolsa_kedy04 schreef:
PrizTwir schreef:

Haha! Eigen schuld dikke bult (op het dak :j)

Heb ik wel al eens gedaan met de men zweep, ik werd afgesneden! Klets.

Ik ging als 12 jarige ook alleen op buitenrit.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:02

Heb de paarden aan huis staan en zowel naar het bos als naar de rijvereniging ben ik 15 tot 20 min onderweg enkele reis. Paard is wel altijd goed in en uitgestapt nog nooit peesproblemen gehad +:)+
Ik kom dus wel het eea tegen en ja sommige mensen hebben gewoon geen idee en gaan er van uit dat een paard een fiets met haren is. Anderen bedoelen het goed en zijn daardoor juist gevaarlijker. Had er vandaag een. Weg naar het bos is net niet breed genoeg voor 2 auto's maar wel brede bermen. In principe rij ik altijd op asfalt en als er een auto aankomt ga ik de berm in. Prima systeem met alles behalve tractors daarvoor zoek ik 2x paardlengte afstand. 20 auto's gepasseerd van voor en achterkant waarvan sommige veel harder dan voor mij zou hoeven maar zolang ik rustig ben vind paardlief het wel best. 1 iemand die het niet snapt haalt keurig zijn snelheid eruit en duikt de berm in , waar losse steentjes liggen, en plassen. Auto maakt dus ineens een totaal ander geluid en paard schrikt zich ongelukkig.
Persoonlijk geef ik dus de voorkeur aan mensen die gewoon op de weg blijven dan maar iets te hard maar heb in de vorige reacties al meerdere keren voorbij zien komen dat anderen liever hebben dat er afstand genomen wordt. Als automobilist is het misschien wel heel veel gevraagd om de voorkeur van iedere ruiter die je tegenkomt in te schatten.

Overgens ook weleens van die aso's tegengekomen. Was op weg naar de club, weg met veel verkeersdrempels. Jochie komt eraan, luide muziek uit de auto, auto aan alle kanten verlaagt en in de kleur meegespoten, jochie ziet paard en denkt ik rem lekker niet maaaarrr daar was de verkeersdrempel. Hele verlaagde onderkant aan gort. Paard moest daar wel even van schrikken maar ik moest zo hard lachen dat hij even diep zuchte en doorliep. Braaf paard.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:04

Ik rij altijd zo lang mogelijk midden op de weg. Al is het voor mij geen probleem omdat paard er niks van heeft.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:06

Ik rijd regelmatig met een zeer (verkeers)mak paard buiten. Helaas stoor ik me ook enorm aan het niet ruimte geven aan een paard en met grote snelheid passeren. Het paard kan nog zo mak zijn, soms is er net iets in de berm waar ze voor uitwijken en dan sta je zo een meter opzij. Ik rijd dan ook altijd ruim op de rechterweghelft om zo duidelijk mijn plaats in te nemen. En ja, als het moet dan dwing ik af dat iemand afremt. Ik vind het namelijk asociaal gedrag en ik zou het ook goed vinden dat het meer in het verkeersexamen meegenomen wordt. Immers ga je een fietser of voetganger ook niet met een noodgang passeren of heel dicht erlangs. Lijkt me een kwestie van uitleggen aan de examenkandidaten hoe een paard in elkaar steekt en hoe ze die het beste kunnen passeren. Echt drukke wegen kun je mijn inziens beter mijden met een paard. Maar de wegen waar ik meestal rijd zijn gewoon net buiten het dorp waar ook nog heel veel bebouwing is en daar wordt ik al regelmatig van de sokken gereden :(

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:19

Anna79 schreef:
ik zou het ook goed vinden dat het meer in het verkeersexamen meegenomen wordt.

Voor zover ik weet word er al in de theorie over gesproken maar hoe wil je dat in de praktijk doen dan?

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:33

Ik rijd altijd buiten en ook ik irriteer mij vaak aan sommige automobilisten. Ik moet wel zeggen dat ik het helemaal eens ben met Brainles, Dobel en anderen die vinden dat je niet van mensen kan verwachten altijd maar rekening met paarden te houden. Dat hoeft immers ook niet, zoals eerder al aangegeven is.

Hier rijden de auto's vaak ook veel te hard. Ruiters zijn net als fietsers ook gewoon bestuurders, die horen gewoon rechts van de weg en niet in het midden.
Als ik vind dat iemand echt heel hard aan komt rijden, dan gebaar ik met mijn arm of hij vaart wil minderen. Als ze dat vervolgens ook doen, knik ik naar ze of steek ik mijn hand op als bedankje.

Met zwepen, takken en etc. vind ik overigens ook not done. Ik zou als fietser, wielrenner, mountainbiker not amused zijn als er een zweep tegen mijn kop beland terwijl ik als bestuurder jou als ruiter gewoon in mag halen. Daardoor krijg je dus ook de irritaties tussen ruiters/wielrenners en ruiters/mountainbikers, terwijl dat helemaal niet nodig is.

Van de week kwam reed er toevallig een lesauto achter mij. Hij moest even wachten omdat er een auto tegemoet kwam, vervolgens moest de leerling super langzaam mij passeren (dat zag ik aan de manier waarop de instructeur zijn instructies gaf). Ik heb vriendelijk bedankt, maar zo overdreven passeren hoeft nou ook weer niet :')