Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
josien_m_ schreef:Als je autisme ziet als een persoonlijkheidstype, (want is het wel een stoornis?) net als een sombere inslag hebben of juist heel onderzoekend en ondernemend bestaat het vast!
paardje87 schreef:Ja er is er een op bokt. Of je het echt autisme kan noemen weet ik niet maar zoals de eigenaar het beschrijft wel de eigenschappen er van. Zoek maar eens op gouden hengst Frummel als ik het goed heb. Is een heel volg topic van.
ariatje schreef:Ik heb ruim 50 tig paarden gefokt en ik denk te kunnen zeggen dat ik er al 13 jaar een met autisme heb staan. Vanaf dag 1 een apart dier. Anders dan alle anderen. Een die ruim voldoet aan de beschrijving hierboven. Met die toevoeging dat ie knetter intelligent is. Maar met een bijzondere gebruiksaanwijzing. Zolang je die volgt heb je er geen kind aan. Maar gooi de planning van de dag om of ga eens een weekendje weg en laat em in de zorg van de zeer bekwame groom achter en de rapen zijn gaar. Per jaar gaat het beter maar verander niet van hoefsmid, DA of instructeur dat kan hij op de een of andere manier niet verwerken. Vermoeiend wel een wereldpaard maar absoluut onverkoopbaar.
mrie schreef:ariatje schreef:Sorry ben niet zo thuis in de ruime verscheidenheid van moderne psychische aandoeningen.
Google is your friend
ariatje schreef:[
Asperger nee er zitten dingen tussen die voor deze hengst zeker niet opgaan. Slechte coördinatie en traagheid bijvoorbeeld. Nog nooit een paard gezien met zo'n snelheid in reactievermogen en leergedrag. Daarnaast een super coördinatie. Was hij niet zo slecht in omgang met onverwachtte of nieuwe dingen zou het een waanzinnig sportpaard geweest. Helaas...

Niet stout of gemeen, gewoon écht over zijn toeren. Babootje schreef:ariatje schreef:[
Asperger nee er zitten dingen tussen die voor deze hengst zeker niet opgaan. Slechte coördinatie en traagheid bijvoorbeeld. Nog nooit een paard gezien met zo'n snelheid in reactievermogen en leergedrag. Daarnaast een super coördinatie. Was hij niet zo slecht in omgang met onverwachtte of nieuwe dingen zou het een waanzinnig sportpaard geweest. Helaas...
Dat staat er niet hoor. De taalontwikkeling is vertraagd in de zin dat ze bijvoorbeeld figuurlijk bedoelde uitspraken niet vatten en letterlijk nemen. Je ziet ook vaak dyslectie.
Mensen met asperger functioneren redelijk normaal. Zijn niet zozeer achter in taalontwikkeling. Het probleem zit hem meer in de communicatie. Ze functioneren moeilijk in een sociale omgeving (Kunnen zich niet inleven in een ander (ontbreken van sociale emotionele wederkerigheid). Aspergers hebben een normale tot hoognormale intelligentie. Wel zie je vaak één of meer stereotiepe en beperkte patronen van belangstelling die abnormaal zijn in intensiteit of aandacht. Ook zie je vaak een vorm van rigiditeit in niet functionele routines en rituelen. Mijn neefje met een ASS moet bijvoorbeeld altijd als hij iets pakt er eerst aan ruiken.
Ook zie je bij ASS stereotiepe en zich en zich herhalende motorische handelingen (bijvoorbeeld fladderen of draaien met handen, tikken met vingers of andere steeds terugkerende bewegingen van het lichaam)
Veel symptomen van autisme kun je bij paarden natuurlijk niet zien.
Maar sommige wel:
Hangt een paard abnormaal (in vergelijking met andere paarden) veel aan een bepaalde dagelijkse routine. Paarden zijn natuurlijk gewoontedieren en houden er niet zo van als dingen anders gaan, daarom het woord abnormaal eraan toegevoegd.
Maakt het paard moeilijk contact met soortgenoten. Hoe gaat het in een groep met zo'n paard.
Vertoont het paard stereotiep gedrag.
Het zou best interessant zijn om te onderzoeken of stereotiep gedrag bij paarden meer voorkomt bij van autisme verdachte paarden.
DarkoFoitzik schreef:dit is niet negatief bedoeld maar hoe is hij beleerd door de desbetreffende meneer. Het lijkt alsof hij geen vertrouwen in jullie heft en daardoor dus onzeker wordt. Het is voor ene paard niet normal om compleet aan de kletter te gaan voor iets kleins. een paard dat vertrouwen heft in zijn eigenaar doet in principe alles. er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.
wat ik hier mee wil zeggen, misschien moet er een andere benadering gezocht worden voor het paard. iets dat gebaseerd is de klassieke wijze of een meer holistische aanpak? dit werkt schijnbaar niet voor het paar din kwestie.
Nogmaals, ik probeer mee te denken en niet jullie af te vallen. Sommige paarden hebben nu eenmaal meer aandacht nodig of aangepaste aandacht.
mrie schreef:DarkoFoitzik schreef:dit is niet negatief bedoeld maar hoe is hij beleerd door de desbetreffende meneer. Het lijkt alsof hij geen vertrouwen in jullie heft en daardoor dus onzeker wordt. Het is voor ene paard niet normal om compleet aan de kletter te gaan voor iets kleins. een paard dat vertrouwen heft in zijn eigenaar doet in principe alles. er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.
wat ik hier mee wil zeggen, misschien moet er een andere benadering gezocht worden voor het paard. iets dat gebaseerd is de klassieke wijze of een meer holistische aanpak? dit werkt schijnbaar niet voor het paar din kwestie.
Nogmaals, ik probeer mee te denken en niet jullie af te vallen. Sommige paarden hebben nu eenmaal meer aandacht nodig of aangepaste aandacht.
Nee dat snap ik dat het niet je bedoeling is om ons af te vallen.
Hij is in mijn ogen de uitzondering. Wij weten niet genoeg van zijn voorgeschiedenis om te kunnen inschatten hoe hij beleerd is. Hij is na aankoop door ons opnieuw opgeleid. De gene die ons begeleidde is een internationaal kampioen in het tandem rijden en heeft een wachtlijst van hier tot tokio van mensen die hij paard door hem beleerd willen hebben. Niet de minste dus (heel handig om zo iemand in de vriendenkring te hebben)
Holisme bestaat in mijn optiek niet, of misschien zeg ik het verkeerd, er bestaat alleen maar holisme. Ik kan me niet voorstellen dat iemand met paarden aan de gang gaat zonder alle aspecten van zijn wezen mee te nemen.
We hebben als team dit paard aan het werk gehad, de ene legt meer het accent hierop de ander daarop, uiteindelijk komt dat dan allemaal bij elkaar en wordt er besloten hoe we dit of dat aan zullen pakken. Ik weet niet of dat de klassieke manier is maar het is onze manier.
Dit paard heeft op deze opleiding zeer goed gereageerd, maar toch, toch kan hij ineens raar reageren. In het verkeer doet hij het goed, door het dorp, over het spoor, door het water, op de paden en van de paden. Als hij in het tuig staat is blijkbaar alles veilig en ok. Maar daarbuiten heeft hij én een heel aparte gebruiksaanwijzing én momenten dat het dus echt heel erg mis gaat.
Het doel is wedstrijden met hem rijden, maar als je je beest op vreemd terrein niet in kan spannen dan scoort dat niet zo goed. Als hij ook thuis compleet kan flippen bij het inspannen en voor het wegrijden dan is er iets goed mis.
@ Pol013 Ik heb grote moeite met de aannames die je doet, misschien moet je die nog eens herzien en kun je dan wel een helpende reactie geven. Dit paard is nu bijna drie jaar bij ons, drie jaar lang is er gewerkt aan zijn zelfvertrouwen zijn vertrouwen in ons en zijn omgeving, zou je niet denken dat het erf waar hij dagelijks over komt en waar hij een aantal keer per week op ingespannen wordt en de wei waar hij altijd in staat inmiddels als veilig gebied bestempeld mag worden?