Zou dat nou bestaan: Autisme bij paarden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juulnoah

Re: Zou dat nou bestaan: Autisme bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:36

Niemand heeft dat ooit vastgesteld… maar iedereen die zich ermee bezig houdt heeft ooit momenten gehad met een paard waarvan ze vinden dat wanneer het een mens zou zijn ze hem/haar als autistisch verklaren.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:18

Ik heb je een pb gestuurd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:25

josien_m_ schreef:
Als je autisme ziet als een persoonlijkheidstype, (want is het wel een stoornis?) net als een sombere inslag hebben of juist heel onderzoekend en ondernemend bestaat het vast!

Autisme is geen persoonlijkheidstype, het is een stoornis. Je ziet autisme toch vaak voor in combinatie met hersenschade. Bij autisme is de informatieverwerking in de hersenen verstoord. Dat geldt overigens ook voor ADHD. Autisme komt voor in verschillende vormen (spectrum), zoals klassiek autisme, Asperger en PDD Nos.

Kenmerkend voor mensen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) zijn beperkingen op drie gebieden. Deze beperkingen komen bij alle mensen met ASS in meer of mindere mate voor:

Sociale interactie en verbeelding. Ze zijn bijvoorbeeld erg in zichzelf gekeerd of maken geen oogcontact met anderen; ze kunnen zich moeilijk inleven in andere mensen.
Communicatie en (lichaams)taal. Ze herkennen vaak geen gezichtsuitdrukkingen (boos, blij, verdrietig), hun taalontwikkeling is vaak vertraagd en afwijkend; ze nemen figuurlijke uitspraken letterlijk.
Stereotiepe interesses en gedrag. Ze kunnen bijvoorbeeld helemaal opgaan in een bepaalde activiteit, zodat nergens anders aandacht meer voor is. In hun gedrag zijn vaak herhalende patronen te herkennen.

Ik heb een neefje met autisme en dat is echt geen kattenpis. Als er iets anders gaat dan hij gewend is, dan is hij echt vreselijk van de leg. Een drama. Taalontwikkeling is achter. Als je aan hem vraagt: van wie houd je het meest? Dan zegt hij: ik houd wel van cola. Stereotiep gedrag hoort er ook bij. Hij heeft alle kenmerken.
Bij hem was een hersenbeschadiging bij de geboorte de oorzaak.

Ik kan me zoiets bij paarden ook wel voorstellen, maar ik weet niet of er onderzoek naar is gedaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:45

paardje87 schreef:
Ja er is er een op bokt. Of je het echt autisme kan noemen weet ik niet maar zoals de eigenaar het beschrijft wel de eigenschappen er van. Zoek maar eens op gouden hengst Frummel als ik het goed heb. Is een heel volg topic van.

Frummel is toch atactisch?Dat is iets anders dan autistisch.

Paarden weet ik niet,ik heb een hond gehad die volgens mij autistisch was.En nu heb ik er weer een die het volgens mij is.
Vreemd of niet reageren als hij ergens mee bezig is.Geen signalen opvangen van de andere honden(hondentaal)
Verder een hele lieve hond,zit geen kwaad bij.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 22:49

Dank je voor je uitgebreide antwoord Babootje. Ik vind het interessant of dat autisme ook bij andere soorten dan alleen de mens voorkomt.
Als ik jouw lijst met symptomen leg op ons paard dan: Wij vinden het lastig om op gevoelsniveau contact te maken, hij zit soms diep in zichzelf, maar is daar door aanraking uit te halen
Over zijn taalontwikkeling durf ik geen uitspraken te doen :o?
Misschien is zijn schrikreaktie wel een een gestoord worden tijdens een bekende actie. Daardoor wordt dus de routine doorbroken. Maar dit is maar een aanname ik kan het niet zeker weten.
Als paard is hij volkomen normaal geaccepteerd in de kudde, daar is hij volgens mij ook veel liever dan bij de mensen.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:54

[MD] autisme bij paarden

Topic van 10 jaar geleden,maar heel interresant om door te lezen
Ik heb een merrie gehad die van veulen af aan al moeilijk contact maakte.
Die noemde ik ook autistisch, heb ook nooit weer zo'n dier mee gemaakt, dn heb er ontzettend veel van geleerd

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:00

Mijn eerste paard was een Engels volbloed en een echte autist. Alles altijd hetzelfde en het was prima. Maar eerst martingaal dan zadel ipv eerst zadel dan martingaal dan kreeg je Piaf. Wij waren er aan gewend dus probeerden een vast schema voor haar aan te houden. Als eerste in de molen, altijd dezelfde poetsplaats enz enz

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:01

Ik heb ruim 50 tig paarden gefokt en ik denk te kunnen zeggen dat ik er al 13 jaar een met autisme heb staan. Vanaf dag 1 een apart dier. Anders dan alle anderen. Een die ruim voldoet aan de beschrijving hierboven. Met die toevoeging dat ie knetter intelligent is. Maar met een bijzondere gebruiksaanwijzing. Zolang je die volgt heb je er geen kind aan. Maar gooi de planning van de dag om of ga eens een weekendje weg en laat em in de zorg van de zeer bekwame groom achter en de rapen zijn gaar. Per jaar gaat het beter maar verander niet van hoefsmid, DA of instructeur dat kan hij op de een of andere manier niet verwerken. Vermoeiend wel een wereldpaard maar absoluut onverkoopbaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:03

ariatje schreef:
Ik heb ruim 50 tig paarden gefokt en ik denk te kunnen zeggen dat ik er al 13 jaar een met autisme heb staan. Vanaf dag 1 een apart dier. Anders dan alle anderen. Een die ruim voldoet aan de beschrijving hierboven. Met die toevoeging dat ie knetter intelligent is. Maar met een bijzondere gebruiksaanwijzing. Zolang je die volgt heb je er geen kind aan. Maar gooi de planning van de dag om of ga eens een weekendje weg en laat em in de zorg van de zeer bekwame groom achter en de rapen zijn gaar. Per jaar gaat het beter maar verander niet van hoefsmid, DA of instructeur dat kan hij op de een of andere manier niet verwerken. Vermoeiend wel een wereldpaard maar absoluut onverkoopbaar.

Dan heeft ie vast Asperger :D :D :D :D

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:08

Sorry ben niet zo thuis in de ruime verscheidenheid van moderne psychische aandoeningen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 23:12

Ik heb me zojuist door google laten vertellen dat honden en katten ook autisme kunnen hebben, dus waarom paarden eigenlijk niet. En als ik zo lees zijn er nog heel wat idiot savants in deze paardenwereld. Helaas voor de mijne is hij nu wel arbeidsongeschikt geraakt.
Laatst bijgewerkt door mrie op 29-12-15 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 23:12

ariatje schreef:
Sorry ben niet zo thuis in de ruime verscheidenheid van moderne psychische aandoeningen.

Google is your friend :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:21

mrie schreef:

ariatje schreef:

Ja en het is reuze interessant ;)

Zou wel eens een hersenscan willen zien van een "verdacht" autistisch paard in vergelijking met een "normaal" paard.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:22

mrie schreef:
ariatje schreef:

Nou niet bepaald de mijne! Moeten ze eerst maar eens wat beter met onze persoonsgegevens omgaan, ons surfgedrag niet aan Jan en alleman verkopen en zin van onzin scheiden....

Dat gezegd hebbende wel snel wat opgezocht met een ánder en wat beter beveiligd zoekprogje...lol

Asperger nee er zitten dingen tussen die voor deze hengst zeker niet opgaan. Slechte coördinatie en traagheid bijvoorbeeld. Nog nooit een paard gezien met zo'n snelheid in reactievrmogen en leergedrag. Daarnaast een super coördinatie. Was hij niet zo slecht in omgang met onverwachtte of nieuwe dingen zou het een waanzinnig sportpaard geweest. Helaas...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:09

ariatje schreef:
[
Asperger nee er zitten dingen tussen die voor deze hengst zeker niet opgaan. Slechte coördinatie en traagheid bijvoorbeeld. Nog nooit een paard gezien met zo'n snelheid in reactievermogen en leergedrag. Daarnaast een super coördinatie. Was hij niet zo slecht in omgang met onverwachtte of nieuwe dingen zou het een waanzinnig sportpaard geweest. Helaas...

Dat staat er niet hoor. De taalontwikkeling is vertraagd in de zin dat ze bijvoorbeeld figuurlijk bedoelde uitspraken niet vatten en letterlijk nemen. Je ziet ook vaak dyslectie.
Mensen met asperger functioneren redelijk normaal. Zijn niet zozeer achter in taalontwikkeling. Het probleem zit hem meer in de communicatie. Ze functioneren moeilijk in een sociale omgeving (Kunnen zich niet inleven in een ander (ontbreken van sociale emotionele wederkerigheid). Aspergers hebben een normale tot hoognormale intelligentie. Wel zie je vaak één of meer stereotiepe en beperkte patronen van belangstelling die abnormaal zijn in intensiteit of aandacht. Ook zie je vaak een vorm van rigiditeit in niet functionele routines en rituelen. Mijn neefje met een ASS moet bijvoorbeeld altijd als hij iets pakt er eerst aan ruiken.
Ook zie je bij ASS stereotiepe en zich en zich herhalende motorische handelingen (bijvoorbeeld fladderen of draaien met handen, tikken met vingers of andere steeds terugkerende bewegingen van het lichaam)

Veel symptomen van autisme kun je bij paarden natuurlijk niet zien.
Maar sommige wel:
Hangt een paard abnormaal (in vergelijking met andere paarden) veel aan een bepaalde dagelijkse routine. Paarden zijn natuurlijk gewoontedieren en houden er niet zo van als dingen anders gaan, daarom het woord abnormaal eraan toegevoegd.
Maakt het paard moeilijk contact met soortgenoten. Hoe gaat het in een groep met zo'n paard.
Vertoont het paard stereotiep gedrag.

Het zou best interessant zijn om te onderzoeken of stereotiep gedrag bij paarden meer voorkomt bij van autisme verdachte paarden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:21

Hier eentje die er veel van weg heeft zo nu en dan. Hij gaat mee op wedstrijd maar daar heeft ieder zijn taak. Neemt iemand anders een taak van mij over, dan is ie in paniek. (ik mag overigens wel taken overnemen van anderen omdat ie van mij gewend is dat ik op weide sowieso alles doe.) Maar mijn moeder mag bv niet in mijn plek zijn hoofdstel aan doen of het zadel opleggen... Ook op weide erg asociaal naar de andere paarden, zondert zich liefst af. Lukt dat niet dan wordt hij ronduit agressief. Met gevolg dat ik hem na jaren proberen een stukje weide voor zichzelf gegeven heb. Als hij wil kan hij contact maken met de anderen over de draad (ook kroelen enz) maar hij kan zich ook veel makkelijker afzonderen zonder gevolgd te worden. Hij sloeg mijn andere ruin nl gewoon stuk (gezien die juist heel graag sociaal contact heeft en niet uit z'n buurt ging.) Toen hij nog op pension stond was ie echt niet gelukkig, hij heeft niks met zoveel mensen, hij wil "zijn" mensen. Dingen veranderen is iets om met alle voorzichtigheid aan te pakken want dan is ie echt een tijd van slag. Het is een pracht van een paard, ik kan er alles mee en hij is echt mijn maatje, maar hij is ook álleen mijn maatje. Aandacht van de rest "ondergaat" hij meer uit goede manieren dan iets anders. :+
Als je hem en zijn gewoontes kent is het een ontzettend braaf, betrouwbaar paard. Maar is er iets wat in zijn hoofd "niet klopt" heb je een probleem. Zo is er eens een wedstrijd geweest waar mijn merrie ook was (dat is hij niet gewend maar mijn bijrijdster reed mee met haar.) en daar was ie compleet van over zijn toeren.. :(:) Niet stout of gemeen, gewoon écht over zijn toeren.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:27

Hormonen doen ook heel veel. Het ene paard schiet in de stress en is het even later kwijt, en de ander is flegmatieker en kan later eens ontploffen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:34

Ik had ook zon licht autistisch paard, wat mij voornl opviel is dat mijn leider van de kudde, die goede leider was, en echt kuddegedrag vertoonde, dit paard niet in de kudde accepteerde, en altijd een afgunst naar haar had... Omdat dit autistische paard het gedrag niet snapte, en dus de kudde zwakker maakte. En ik dit had ik van mn merrie nog nooit mee gemaakt, autistische paard was onderdanig, maar snapte niets van t kudde gedrag en zo heb ik wel vaker paarden gehad die geen kuddegedrag kenden en die trokken altijd na 6/8 weken wel bij op kuddegedrag. Maar deze dus niet, na 6 jaar! En ook vaste gewoontes, was er niets aan de hand, maar bij voor haar vreemde situaties was ze gevaarlijk...en moest ik wel een hard optreden, omdat ze de paniek/angst groter was dan haar respect voor mij, en dan klappen ze zo met 600 kilo over je heen in fractie van seconde, want ze was heel slim en snel. en ik pakte haar zo negatief aan dat de angst voor mij groter werd dan de paniek van andere dingen, en dan was haar geestelijke gesteldheid ook beter, want dan ging ze niet meer tot schaal 10 en geestleijk onbereikbaar, maar schaal6 en nog beetje bereikbaar.

Ik heb in al mijn jaren nog maar 1 x zon paard meegemaakt....want de meesten overleven dit dus niet!

Ze kon dus emoties van paarden niet "lezen". Dus daarom zei ik autistisch...en dat komt bij alle zoogdieren voor...en bij dieren in het wild, worden deze of natuurlijke wijze uitgeselecteerd.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 00:10

Babootje schreef:
ariatje schreef:
[
Asperger nee er zitten dingen tussen die voor deze hengst zeker niet opgaan. Slechte coördinatie en traagheid bijvoorbeeld. Nog nooit een paard gezien met zo'n snelheid in reactievermogen en leergedrag. Daarnaast een super coördinatie. Was hij niet zo slecht in omgang met onverwachtte of nieuwe dingen zou het een waanzinnig sportpaard geweest. Helaas...

Dat staat er niet hoor. De taalontwikkeling is vertraagd in de zin dat ze bijvoorbeeld figuurlijk bedoelde uitspraken niet vatten en letterlijk nemen. Je ziet ook vaak dyslectie.
Mensen met asperger functioneren redelijk normaal. Zijn niet zozeer achter in taalontwikkeling. Het probleem zit hem meer in de communicatie. Ze functioneren moeilijk in een sociale omgeving (Kunnen zich niet inleven in een ander (ontbreken van sociale emotionele wederkerigheid). Aspergers hebben een normale tot hoognormale intelligentie. Wel zie je vaak één of meer stereotiepe en beperkte patronen van belangstelling die abnormaal zijn in intensiteit of aandacht. Ook zie je vaak een vorm van rigiditeit in niet functionele routines en rituelen. Mijn neefje met een ASS moet bijvoorbeeld altijd als hij iets pakt er eerst aan ruiken.
Ook zie je bij ASS stereotiepe en zich en zich herhalende motorische handelingen (bijvoorbeeld fladderen of draaien met handen, tikken met vingers of andere steeds terugkerende bewegingen van het lichaam)

Veel symptomen van autisme kun je bij paarden natuurlijk niet zien.
Maar sommige wel:
Hangt een paard abnormaal (in vergelijking met andere paarden) veel aan een bepaalde dagelijkse routine. Paarden zijn natuurlijk gewoontedieren en houden er niet zo van als dingen anders gaan, daarom het woord abnormaal eraan toegevoegd.
Maakt het paard moeilijk contact met soortgenoten. Hoe gaat het in een groep met zo'n paard.
Vertoont het paard stereotiep gedrag.

Het zou best interessant zijn om te onderzoeken of stereotiep gedrag bij paarden meer voorkomt bij van autisme verdachte paarden.

Zal lastig te onderzoeken zijn denk ik. De betreffende paarden zijn natuurlijk ook door de mens in zijn omgeving beïnvloed. Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken. Dat er hier een paard geboren is dat duidelijk afwijkt van alle anderen. Aangezien ik aan lijnteelt doe zijn alle dieren min of meer hetzelfde in uiterlijk en karakter. Slechts een lijn die crossbreed wordt gedaan verschilt in karakters. Binnen de lijnteelt stam dus een zeer afwijkend paard. Het paard heeft dezelfde omgevingsfactoren, more or less dezelfde genen, dezelfde opvoeding, hetzelfde voer, dezelfde rituelen.

De lijn waaruit deze hengst komt is uitermate slim en dominant. Geen alledaagse karakters maar eerlijk, intelligent, uitermate snel in leren van nieuwe dingen. Maar deze hengst is gewoon anders... Alles moet in de juiste volgordes. Leerprocessen moeten niet door elkaar gehaald worden. Anders is het eerst ernstige stress, niet in de vorm van wegrennen of flippen maar luchthappen, haast boeren, volledig dichtklappen. Ga je afdwingen slaat dit gedrag om in pure kwaadheid, een soort zelfverdedigings gedrag. Wat direct stopt zodra ook de dwang weg is. En met dwang wordt er geen fysieke dwang bedoeld maar bijv. Gewoon standvast zijn mbt tot gehoorzaamheid. Laten we zeggen stilstaan en netjes wachten. Als dit naar zijn menig te lang duurt beginnen deze gedragingen de kop op te steken. Zo ook met te laat voeren, te laat trainen, zijn buurmannen die een andere dagroutine krijgen en daarmee dus ook het zijne wordt verstoort, etc. Etc.

Het gedrag kan ontaarden in gevaarlijke situaties, niet uit onwil van het dier integendeel, het heeft een zeer duidelijke wil to please. Maar ergens lijkt er een kortsluiting te zitten op het moment dat hele kleine en simpele routines worden omgegooid. Hoe we het ook hebben getracht dmv trainen makkelijker voor hem te maken. Zo'n dier kan dus nooit verkocht worden.....

Ik ben absoluut niet thuis in psychiatrische ziektenbeelden, ik stam nog uit een tijd waar men geen duizenden benamingen had. Maar meer gradaties: je was goed, een beetje vreemd, gek, of reddeloos verloren....lol. Laat ik deze hengst in de klasse gek indelen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:11

Ik noem mijn paard ook autistisch. Ze kan niet goed met andere paarden omgaan, ze doet haar best, maar ze loopt er in vast. Laatst deed ze een kriebelpoging na jaren, maar dan krijgt ze kortsluiting en gaat ze toch weer gillen en meppen. Ze weet niet hoe het moet. Maar vooral veranderingen zijn moeilijk. Vooral vroeger was ze daar minstens een paar dagen van van slag, als ze van weide wisselde. Toen mijn pony erbij kwam ging dat beter - dat was de stabiele factor.
maar nog moet ik niet heel veel afwijken van het schema. Vooral vorig jaar een tijd met problemen gekampt als ik sochtends kwam in plaats van eind van de middag dat ik altijd doe. Kwam ik in het weekend s'ochtends, en zette ik haar op de poetsplaats of in stal om wat te doen, flipte ze. Niet kunnen stilstaan, schrapen, rondjes rennen door stal... Kwam ik eind van de middag was het geen probleem. Qua voer of dat ze dan uit stal kwam was hetn iet, want ze stond toen 24/7 buiten met onbeperkt hooi. Overgang weidegang - paddock of andersom is ook altijd heel moeilijk...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:28

En een heel andere insteek: dit paard is gewoon super onzeker. Als hij eenmaal geleerd heeft dat iets niet eng is kan hij er mee omgaan maar als iets niet past in het straatje wat hij al kent, snapt hij het niet en wordt bang. Hij heeft tot nu toe niet gekeerd om te gaan met zijn angst en slaat dus gelijk weer door. Hij heeft alleen geleerd met bepaalde heel specifieke situaties te dealen.

Als je dit paard nou eens leert om met zichzelf om te gaan in nieuwe situaties? Dus niet de situaties ansich maar zijn eigen vermogen om daar op in te spelen zonder in paniek te raken.

Ik denk dat aan tristan tucker...

Tristan kegt heel vaak uit dat je een paard moet leren om te gaan met zichzelf. Dat hij moet leren als hij iets eng vind dat hij dan zelf invloed kan uitoefenen op de situatie en weer rustig kan worden. Je gaat hem dan dus niet ongevoelig maken voor een rode vlag om er vervolgens achter te komen dat een groene vlag nog steeds eng is (wat jou paard nu doet) maar dat hij in de situatie van de groene vlag zelf weet wat hij kan doen om zich weer prettig te voelen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:01

dit is niet negatief bedoeld maar hoe is hij beleerd door de desbetreffende meneer. Het lijkt alsof hij geen vertrouwen in jullie heft en daardoor dus onzeker wordt. Het is voor ene paard niet normal om compleet aan de kletter te gaan voor iets kleins. een paard dat vertrouwen heft in zijn eigenaar doet in principe alles. er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.

wat ik hier mee wil zeggen, misschien moet er een andere benadering gezocht worden voor het paard. iets dat gebaseerd is de klassieke wijze of een meer holistische aanpak? dit werkt schijnbaar niet voor het paar din kwestie.

Nogmaals, ik probeer mee te denken en niet jullie af te vallen. Sommige paarden hebben nu eenmaal meer aandacht nodig of aangepaste aandacht.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 15:57

DarkoFoitzik schreef:
dit is niet negatief bedoeld maar hoe is hij beleerd door de desbetreffende meneer. Het lijkt alsof hij geen vertrouwen in jullie heft en daardoor dus onzeker wordt. Het is voor ene paard niet normal om compleet aan de kletter te gaan voor iets kleins. een paard dat vertrouwen heft in zijn eigenaar doet in principe alles. er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.

wat ik hier mee wil zeggen, misschien moet er een andere benadering gezocht worden voor het paard. iets dat gebaseerd is de klassieke wijze of een meer holistische aanpak? dit werkt schijnbaar niet voor het paar din kwestie.

Nogmaals, ik probeer mee te denken en niet jullie af te vallen. Sommige paarden hebben nu eenmaal meer aandacht nodig of aangepaste aandacht.

Nee dat snap ik dat het niet je bedoeling is om ons af te vallen.
Hij is in mijn ogen de uitzondering. Wij weten niet genoeg van zijn voorgeschiedenis om te kunnen inschatten hoe hij beleerd is. Hij is na aankoop door ons opnieuw opgeleid. De gene die ons begeleidde is een internationaal kampioen in het tandem rijden en heeft een wachtlijst van hier tot tokio van mensen die hij paard door hem beleerd willen hebben. Niet de minste dus (heel handig om zo iemand in de vriendenkring te hebben)

Holisme bestaat in mijn optiek niet, of misschien zeg ik het verkeerd, er bestaat alleen maar holisme. Ik kan me niet voorstellen dat iemand met paarden aan de gang gaat zonder alle aspecten van zijn wezen mee te nemen.
We hebben als team dit paard aan het werk gehad, de ene legt meer het accent hierop de ander daarop, uiteindelijk komt dat dan allemaal bij elkaar en wordt er besloten hoe we dit of dat aan zullen pakken. Ik weet niet of dat de klassieke manier is maar het is onze manier.

Dit paard heeft op deze opleiding zeer goed gereageerd, maar toch, toch kan hij ineens raar reageren. In het verkeer doet hij het goed, door het dorp, over het spoor, door het water, op de paden en van de paden. Als hij in het tuig staat is blijkbaar alles veilig en ok. Maar daarbuiten heeft hij én een heel aparte gebruiksaanwijzing én momenten dat het dus echt heel erg mis gaat.
Het doel is wedstrijden met hem rijden, maar als je je beest op vreemd terrein niet in kan spannen dan scoort dat niet zo goed. Als hij ook thuis compleet kan flippen bij het inspannen en voor het wegrijden dan is er iets goed mis.

@ Pol013 Ik heb grote moeite met de aannames die je doet, misschien moet je die nog eens herzien en kun je dan wel een helpende reactie geven. Dit paard is nu bijna drie jaar bij ons, drie jaar lang is er gewerkt aan zijn zelfvertrouwen zijn vertrouwen in ons en zijn omgeving, zou je niet denken dat het erf waar hij dagelijks over komt en waar hij een aantal keer per week op ingespannen wordt en de wei waar hij altijd in staat inmiddels als veilig gebied bestempeld mag worden?
Laatst bijgewerkt door mrie op 31-12-15 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:03

Hmm wat een goede vraag eigenlijk. Je ziet vaak wel dat paarden goed kunnen opschieten met kinderen/volwassenen met autisme.

Mijn pony heeft er wel heel wat van weg; ook in contact naar andere paarden. Hij is waarschijnlijk vroeg bij zijn moeder weggehaald en heeft alleen gestaan want hij maakt soms contact op een manier die ''gewone'' paarden niet snappen. Dan raakt hij gefrustreerd(of het andere paard) en dan gaat het fout.
Hij heeft een standaard weide maatje en die lijkt het te snappen/accepteren bij hem. Hun contact gaat ook vaak raar (willen kriebelen maar dan lijkt er weer twijfel tussen de 2 en dan gebeurt er niks en dan gaat mijn pony boos happen of ze eten weer verder)
Heel interessant om te zien in iedergeval.
Zodra voeren of buiten zetten niet op de juiste manier gaat (of als er een hoefsmid komt) dan raakt mijn pony ook van slag en staat hij heel lang en hard te hinniken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:29

mrie schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Nee dat snap ik dat het niet je bedoeling is om ons af te vallen.
Hij is in mijn ogen de uitzondering. Wij weten niet genoeg van zijn voorgeschiedenis om te kunnen inschatten hoe hij beleerd is. Hij is na aankoop door ons opnieuw opgeleid. De gene die ons begeleidde is een internationaal kampioen in het tandem rijden en heeft een wachtlijst van hier tot tokio van mensen die hij paard door hem beleerd willen hebben. Niet de minste dus (heel handig om zo iemand in de vriendenkring te hebben)

Holisme bestaat in mijn optiek niet, of misschien zeg ik het verkeerd, er bestaat alleen maar holisme. Ik kan me niet voorstellen dat iemand met paarden aan de gang gaat zonder alle aspecten van zijn wezen mee te nemen.
We hebben als team dit paard aan het werk gehad, de ene legt meer het accent hierop de ander daarop, uiteindelijk komt dat dan allemaal bij elkaar en wordt er besloten hoe we dit of dat aan zullen pakken. Ik weet niet of dat de klassieke manier is maar het is onze manier.

Dit paard heeft op deze opleiding zeer goed gereageerd, maar toch, toch kan hij ineens raar reageren. In het verkeer doet hij het goed, door het dorp, over het spoor, door het water, op de paden en van de paden. Als hij in het tuig staat is blijkbaar alles veilig en ok. Maar daarbuiten heeft hij én een heel aparte gebruiksaanwijzing én momenten dat het dus echt heel erg mis gaat.
Het doel is wedstrijden met hem rijden, maar als je je beest op vreemd terrein niet in kan spannen dan scoort dat niet zo goed. Als hij ook thuis compleet kan flippen bij het inspannen en voor het wegrijden dan is er iets goed mis.

@ Pol013 Ik heb grote moeite met de aannames die je doet, misschien moet je die nog eens herzien en kun je dan wel een helpende reactie geven. Dit paard is nu bijna drie jaar bij ons, drie jaar lang is er gewerkt aan zijn zelfvertrouwen zijn vertrouwen in ons en zijn omgeving, zou je niet denken dat het erf waar hij dagelijks over komt en waar hij een aantal keer per week op ingespannen wordt en de wei waar hij altijd in staat inmiddels als veilig gebied bestempeld mag worden?

Ik denk echt dat je mijn reactie helemaal verkeerd begrepen hebt. Ik zeg niets over jullie paard en doe geen aannames. Ik kijk alleen even vanuit een andere invalshoek naar wat mogelijk aan de hand kan zijn.
Wat er echt aan de hand is kan ik voor jullie niet bepalen. Ik ken jullie niet en heb beide nog nooit in levende lijve gezien.
Ik herhaal slechts iets wat ik iemand die ik zeer kan waarderen vaak hoor zeggen: Vaak leren wij een paard wennen aan een specifiek iets. Het tuig wat hij altijd draagt en het erf waar hij altijd over loopt. Hij is voor die dingen gedesinsitised. Maar verander 1 ding en het paard is weer bang. Hij weet wel om te gaan met de specifieke situatie maar niet met zichzelf in nieuwe situaties. Dat is eigenlijk zelfs letterlijk wat je zelf zegt. Mogelijk moet je dus niet zozeer situaties trainen maar je paard beter met zichzelf leren opgaan.
Noem het gedragstherapie voor een autist....
Ik kan het niet zo fijn uitleggen als die persoon zelf maar over hem en zijn werkwijze is genoeg te vinden. En dat is gewn hocus pocus. Dat beloof ik je