Toydoll schreef:Ik ga maar weer even dit topic volgen. Ik heb vorig jaar ook het plan gehad een bestelbus om te bouwen tot pony+ menwagen -bus. Is dus wel eens waar een iets kleinere ' doelgroep' dan quarters....
Ik heb er vanaf gezien (voor nu dan, ik wil het alsnog wel doen, maar nu even van de baan geschoven) omdat ik al een trailer had; dus aanschaffen trekauto was voor nu toch duidelijk wel een makkelijkere en voor nu goedkopere oplossing. En gezien we graag willen verhuizen ging dat even voor.
Als we straks verhuist zijn wil ik alsnog een bus aanschaffen. Ik heb wel ondertussen wat informatie verzameld.
je kan idd beter geen zijlader maken vanwege de kosten. Je sloopt de hele stevigheidsconstructie van zo'n bus, en dat moet je ook allemaal weer terug neerzetten, one way or the other. Een achterlader is veel goedkoper te realiseren...
Voor een paard is het misschien het makkelijkst een bus met meubelbak te kopen, vloertje, geschikte klep en een stand erin maken en je bent er eigenlijk al. Natuurlijk wel de gewichten even in de gaten houden, ik heb geen idee hoe die regels voor Belgie zijn.
In mijn geval (NL) wil ik er 2 pony's van max 300 kg en mijn koets van 110 kg en wat spullen + 2 personen in kwijt kunnen. dus 900 kg laad vermogen. Nja goed verbouwen kost waarschijnlijk ook nog wel wat gewicht, dus het mooist is als ik onder de 2 ton vind aan bus; dan zit ik veilig.
Het liefst zou ik de koets via 2 rijplaten via schuifdeur naar binnen halen en de 2 pony's achterin met een achterlader. Maar ik geloof dat de meeste schuifdeuren daar niet breed genoeg voor zijn
de karteren staan écht wat verloren in die grote trailer, ze kunnen zelfs niet met hun neus in de eetbak wegens te hoog