Schoensmeer op leren rijlaarzen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:28

biscaya schreef:
Ik vet juist nooit mn laarzen aan de binnenzijde..ooit gedaan..Daarna altijd een zeer piepend geluid gehad Door t vet en minder feeling..waren laarzen van honderden euro's heb ze nooit meer aangehad. De binnenkant doe ik alleen met een vochtig sponsje schoonmaken..
Als de binnenkant van je laarzen ernstige slijtage vertoond is het kwalitatief matig leer..Tijd voor nieuwe..

Nee hoor, als het leer grijs wordt komt dat omdat de kleur eraf gaat. Leer is van zichzelf niet zwart namelijk, dat wordt zwart geverfd.
Om het zwart te houden hebben ze al heeel lang geleden iets uitgevonden: gekleurde schoensmeer.

Laatst trouwens een documentaire op Horse & Country gezien hoe ze zadels maken en daar lieten ze ook zien hoe het leer zwart geverfd werd.

badnbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:31

Bij mijn zadel doe ik na het poetsen .. citroensap op een doek en daarmee de zaak uitsmeren .. Dit voorkomt dat je broek zwart wordt .

Miss iets voor je binnenkant van de laars ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:46

Hier is de verkleuring wel een beetje op te zien. Het is nu nog niet zo erg omdat ik ze vorige week ingevet heb maar normaal is het veel grijzer en steekt het echt af tegen het zwart.

Afbeelding

De laarzen zelf zijn nog in prima staat maar de kleur is er af aan het slijten. Het leer an sich is niets mis mee.

Othilly

Re: Schoensmeer op leren rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:00

Ik heb al 4 jaar De Niro's..intensief gebruikt..Nog geen enkele lichte plek op de binnenkant te zien.
Kwaliteit dus..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:10

Ik heb deze verkleuring een keer gehad bij mijn zadel, boven op de kamer. Dat kwam door het middel wat ik gebruikte om na het rijden even schoon te maken. Effax heette het spul. Tis nooit meer goed gekomen met mijn zadel, maar geen enkel ander item is nog grijs geworden.
Hier is ie: http://www.doversaddlery.com/effax-lede ... /X1-31001/ Rotspul!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:35

Het is niet alleen de kleur die daar eraf slijt, die laarzen zijn ook echt droog, dat zie je aan het leer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:07

En hoe zorg ik dat het leer niet droog wordt? Door vaker in te gaan vetten? Of is het al te laat.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:10

Anoniem schreef:
En hoe zorg ik dat het leer niet droog wordt? Door vaker in te gaan vetten? Of is het al te laat.

Voorlopig even dagelijks na gebruik schoonmaken met zadelzeep en daarna het kiwi recept wat hierboven staat even dagelijks doen. Doen alle topruiters ook! Als er dan weer een mooi laagje op zit en je laarzen niet meer droog zijn kun je rustig naar 3 keer per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:12

Ik rijd max drie keer per week dus om dagelijks schoon te maken gaat niet lukken. Mijn laarzen staan in mijn kast op stal namelijk. Zadelzeep heb ik niet, dat zal ik dan even ergens moeten zoeken. Deze schoensmeer moet je verhitten toch? Hoe gaat dat in z'n werk? Er staat niets over op het doosje.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:30

Klopt, dat is ook een eeuwenoud gebruik bij dressuurruiters :D Maar maak ze dan goed schoon na het rijden en doen dan de schoensmeer truc.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:45

Ik poets mijn laarzen minimaal 1x per week met zwarte schoensmeer.
Na het rijden haal ik er altijd een lederdoekje van de Action overheen voordat ik mijn laarzen in mijn laarzentas stop.
Ik heb nooit last gehad van piepen tot voor kort, ik gebruik schoenpoets van de Action.
Een verpakking met een sponsje bovenop, dat gaat bij mij al snel te royaal.
In combi met slecht uitpoetsen zal dat waarschijnlijk het piepen hebben veroorzaakt.
Volgende keer dus minder royaal en beter uitpoetsen, denk dat het probleem dan wel verholpen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:47

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie laarzen er nu uitzien, hebben jullie misschien een foto?

Smeer jij het ook aan de binnenkant, GMekkes?

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:59

Zadelzeep en zeker met glycerine erin is funest voor laarzen en schoenen. Echt een no go.
Een veel mildere reiniger gebruiken. Bv petrie cleaner, heb je maar heel weinig van nodig. En regelmatig invetten

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:00

Zadelzeep en zeker met glycerine erin is funest voor laarzen en schoenen. Echt een no go.
Een veel mildere reiniger gebruiken. Bv petrie cleaner, heb je maar heel weinig van nodig. En regelmatig invetten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:15

Maak de schoensmeer open, houd de aansteker er bij en het fikt vanzelf. Dat komt omdat er terpetijn in zit. Uitmaken door uit te blazen of eventjes het dekseltje er op houden.

@willemieke: Wat zijn daar de ingredienten van dan?
Laatst bijgewerkt door mrie op 29-12-15 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:15

Bedankt. En dan met een doek erop smeren neem ik aan. Een dun laagje?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:17

Anoniem schreef:
Bedankt. En dan met een doek erop smeren neem ik aan. Een dun laagje?

Yep of met zo'n klein schoenpoetsborsteltje (dan kun je niet perongeluk je vingers branden) en dan uitpoetsen met een panty

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:20

Dat zou ik even na moeten kijken.
Belangrijk is dat je nooit glycerine op je laarzen smeert. Dat zit vaak in de ouderwetse zeep blokken en spuitspray zeep zit het ook meestal in.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:20

Ik smeer de vloeibare poets met een nat (uitgeknepen) wattenschijfje op mijn laarzen. Ooit eens ergens gelezen en bevalt me wel. :+ Dun laagje doen, dat goed laten intrekken, dan poetst manlief alle laarzen uit met een borstel en poets ik nog na met een panty.
Maar als je laarzen in een kast staan, is dat op stal? Let wel op dat het flink kan gaan branden, ik denk dat ik mijn spullen en paard buiten het hek vind als ik mijn blikje kiwi op het erf in de fik zal steken. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:22

Bedankt voor je input. Ja, de kast is op stal. Dus zal even goed nadenken of het een goed idee is voordat de hele stal in de hens vliegt. Voorlopig gaat het schoenpoetsen thuis gebeuren.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:24

Ik doe de hele laars, dus ook de binnenkant.
Nooit geweten dat glycerine slecht is voor schoenen en laarzen, als ze heel vies zijn maak ik ze namelijk ook wel eens schoon met uitgewrongen doekje en een sopje groene zeep.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:27

Voordeel van het thuis doen is dat er altijd wel een deksel in de buurt is. Ik zet mijn blikje op een onderzetter, steek hem in de fik en doe er een dekseltje van een klein braadpannetje op, dat precies op die onderzetter past waardoor het goed afsluit. Sommige mensen doen het deksel van het blikje er weer op, met mijn motoriek leek dat me gevaarlijk. :+

Toen ik mijn eerste paar leren laarzen liet aanmeten, bij Van Huet, leerde hij me daarbij dat je leren laarzen schoon moest maken met gewoon een vochtige doek. Zadelzeep was uit den boze. Inmiddels heb ik ook de leerdoekjes van de Action, die zal hij ook wel afkeuren, maar mij bevalt het wel. Die liggen lekker makkelijk in de kast op stal en gooi je weg na gebruik. :)

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:35

Anoniem schreef:
Hallo bokkers, ik zit even met een probleempje. Mijn zwarte leren rijlaarzen zijn aan de binnenkant gesleten en wittig geworden. Ik heb ze altijd met blanke laarzenwas behandeld omdat er bruine randjes aan de laarzen zitten (Dit zijn mijn laarzen) dus om die randjes niet zwart te maken moest ik volgens de verkoopster blanke laarzenwas nemen.

Afijn, elke maand netjes mijn laarzen ingevet, soms zat er langer tussen aangezien ik niet zo strikt met tijd ben. Na het invetten zien ze er wel wat netter uit maar echt zwart worden ze niet meer. Ik heb de ritsen laten repareren bij de schoenmaker en toen kwamen ze prachtig zwart en glimmend terug. Het idee om ze met schoensmeer te behandelen kwam in me op en mijn moeder zei ook dat dit wel een oplossing kon zijn. Bij de Big Bazar heb ik schoensmeer gekocht, maar na wat rondkijken op internet kom ik toch zeer verschillende adviezen tegen wat betreft schoensmeer op laarzen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij kan informeren over wat ik moet doen? Wil zeer zeker niet mijn laarzen verpesten namelijk.

Ik heb leren jophurs en doe het altijd met schoensmeer (zwart) Ik doe het niet vaak (zo'n 1 x in de 3/4 weken) en ik gebruik ze elke dag voor bij het rijden thuis en uitmesten en op de manege gebruik ik ze ook en ze blijven super goed gaan jaren mee dus ik vind het goed spul om op leer ze smeren ':D
Alvast bedankt. :)

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:36

Ik heb leren jophurs en doe het altijd met schoensmeer (zwart) Ik doe het niet vaak (zo'n 1 x in de 3/4 weken) en ik gebruik ze elke dag voor bij het rijden thuis en uitmesten en op de manege gebruik ik ze ook en ze blijven super goed gaan jaren mee dus ik vind het goed spul om op leer ze smeren ':D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:37

Vera, waarom heb je hier een quote neer gezet?? Je kunt hem weer verwijderen dat scheelt plek