veilig kleine pony vervoeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rchell

Re: veilig kleine pony vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 11:29

Dat is duidelijk.. ik ga nog op zoek naar een wagentje om te huren en anders wordt het de trailer. Dank jullie wel

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:33

Rchell schreef:
Oké.. ik maak me dus blijkbaar te veel zorgen haha. De mensen waar hij nu staat hebben een 1 paards trailer met de stangen op pony hoogte. Daarin heeft hij een paar korte ritjes gemaakt en was heel braaf.

Nynkster ja dat zou ideaal zijn maar waar te huur?

Misschien denk ik te gemakkelijk :o maar kun je niet vragen of ze hem (tegen vergoeding uiteraard ;) ) willen komen brengen?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:37

Mijn shetten vervoer ik altijd in een 1,5 paards trailer. Zet ze aan twee kanten vast en laat de stangen er gewoon in voor de stabiliteit van de trailer. Is echt geen probleem.. :)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 11:39

Shirley dat heb ik zeker verzocht, zelfs met royale bijbetaling wilde de man dat echt niet doen. Hij vind het te ver rijden. Paarden taxi is ook nog een optie maar die bleek zelfs duurder dan de pony zelf

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:41

Jammer -O-

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:49

Als onze Shet alleen mee moet, zonder vriendje, laten we haar los in de 2-paards, zonder tussenschot, maar met voor en achterstang. Op de helft van de zijkant leggen we dan hooi neer, zodat ze zelf lan kiezen of ze vooruit of achteruit wil reizen. Ook mijn Welsh (125 cm) heb ik zo vervoerd. Ik denk dat de Shet ook los zou kunnen in een 1,5 paards trailer.

(maar ik moet toch zeggen dat ik ontzettend blij ben met de verlaagde voorstangen in mijn trailer; links is geschikt voor mijn Welsh, rechts voor de Shet, maar 'normale' paardhoogte kan ook, waardoor de kwpn'er en Quarter ook goed te vervoeren zijn)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:50

Persoonlijk zou ik het risico van een 1paardtrailer en strobalen die om kunnen vallen enger vinden dan ponylief zonder schot in een 1,5/2 paards. Zoals dat laatste heb ik mijn twee ukjes (80 cm) vervoerd. Ponytrailer is natuurlijk helemaal ideaal.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:59

Doe wel je voordeur op slot als ze gaan lopen klooien met de hendel en je deurtje schiet open ben je verder van huis.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:02

Als je hem vast zet; zet 'm dan aan beide kanten van z'n hoofd vast. Op die manier kan hij niet omdraaien en kun je hem eventueel zo strak zetten dat hij niet eens onder de voorstang door zou kunnen.

Ik vervoer die van mij ook altijd zo in een tweepaardstrailer, ook bij ritjes van meerdere uren. Pony doet het altijd prima, nooit problemen mee gehad op die manier. Wat Pacific zegt; ik vind het risico van omvallende strobalen vele malen enger. Los laten staan, gaat ook een beetje tegen mijn gevoel in maar dat is persoonlijk :)

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:05

Ik zoi de pony gewoon los vervoeren, ze zoeken vanazelf wel steun mits ze willen. Tussenschot bij 2 paards eruit en zeiltje dicht.
Gaat prima!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:16

Groningen zeg je? Vlak bij Groningen (Onnen) Waar mijn mini staat hebben ze zo'n hele kleine houten trailer. Hij vervoert er altijd 2 mini's van 80cm in. Nog nooit wat mee gebeurt. Ik zou wel kunnen vragen of je die zou mogen lenen, maar dan zou je hem wel weer helemaal terug moeten rijden. En dan nog de vraag of er een a pony in past
Edit: typfoutje

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 13:54

Dank je wel eline maar dan moeten we 2 x op en neer en dat zijn echt te veel kilometers ik zit nu al op zo'n 360 km retour.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:02

Je huurt een busje en gooit daar vlas in een plankje ervoor en pony erin.

nee maar zonder grappen een klein vrachtwagentje. Zelf een houten schot improviseren? Een extra touw spannen onder de stangen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:08

In een busje? De vloer stroef maken met matten, zaagsel erop. Hooinet erin en rijden maar.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:16

Ik heb mijn shet (9mnd) toentertijd gewoon in een 2 paards trailer met wand opgehaald. Heb hem wel vastgezet, maar op een manier dat ie nog wel kon bewegen. Hij moest toen ruim 2 uur in de trailer.
Hij gaat nu ook altijd mee op vakantie samen met mn paard. Ik laad ze gewoon samen in een 2 paards trailer met dichte wand en zet ze beide vast. Het is een beetje sneu voor mn kleine, want die kan natuurlijk niks zien. Maar dit gaat altijd prima.
Heb er ook wel eens aan gedacht om ze samen op een 1,5 paards trailer te zetten, maar kweet niet of dat überhaupt kan en veilig is :D

Edit: We nemen altijd wel extra rustig bochten en hobbels, zodat ze genoeg tijd hebben te stabiliseren en dus niet de halve trailer door vliegen ;)

Edit 2: Ik zou niet gaan lopen klooien met touwen tussen de stangen...het risico dat ze daarin verstrikt raken is me veel te groot.

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:31

Wij hebben vorig jaar onze shet verkocht, nu nog contact met de nieuwe eigenaar en die vervoeren hem altijd in een busje. Gewoon los met matten op de bodem. Wij hadden hem zelf opgehaald 6/7 jaar geleden in een 1,5 paards trailer en dan los zodat ie zelf kon kiezen hoe die ging staan.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:39

Siesjuh schreef:
Ik heb mijn shet (9mnd) toentertijd gewoon in een 2 paards trailer met wand opgehaald. Heb hem wel vastgezet, maar op een manier dat ie nog wel kon bewegen. Hij moest toen ruim 2 uur in de trailer.
Hij gaat nu ook altijd mee op vakantie samen met mn paard. Ik laad ze gewoon samen in een 2 paards trailer met dichte wand en zet ze beide vast. Het is een beetje sneu voor mn kleine, want die kan natuurlijk niks zien. Maar dit gaat altijd prima.
Heb er ook wel eens aan gedacht om ze samen op een 1,5 paards trailer te zetten, maar kweet niet of dat überhaupt kan en veilig is :D

Edit: We nemen altijd wel extra rustig bochten en hobbels, zodat ze genoeg tijd hebben te stabiliseren en dus niet de halve trailer door vliegen ;)

Edit 2: Ik zou niet gaan lopen klooien met touwen tussen de stangen...het risico dat ze daarin verstrikt raken is me veel te groot.

Als ze met de kont tegen het touw staan lijkt het mij geen enkel probleem

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:41

Mijn pony ging 'vroeger' (als veulen/jaarling, +/- 100-110 cm hoog) ook gewoon in anderhalf paards... Stangen er gewoon in, dier aan 1 kant vast.... Heel voorzichtig rijden!

Maar inderdaad, als het kan zou ik wel de trailer 'dichtbouwen' met strobalen ofzo, is toch iets veiliger.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:42

Ik denk dat je je te druk maakt over wat er allemaal kan gebeuren.
Zelf heb ik m'n mini in de kofferbak van m'n auto gezet :oo niet heel slim (achteraf) alleen beestje was verwaarloost en had de toenmalige eigenaar eindelijk zover dat ik de pony mocht overnemen. Heb in 3 uur tijd alles nog geregeld voordat de persoon zich zou bedenken. Kon zo snel geen trailer krijgen (was op maandagavond 6 uur) snel weiland geregeld en hup pony halen. Bank plat pony in auto getild en gaan. Dit was dan maar 5 km over een stil landweggetje maar lopen was geen optie voor de pony omdat de hoefjes dusdanig lang waren dat ze al begonnen op te krullen. Dus snel, snel en gelukkig is alles goed gegaan. Maar om maar even duidelijk te maken dat je 'm gerust los neer kunt zetten als je maar rustig rijd.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:13

Renskexb schreef:
Als ze met de kont tegen het touw staan lijkt het mij geen enkel probleem

Dan nog kunnen ze de benen optillen of kont opgooien. Kzeg niet dat het geen mogelijkheid is, maar ik zou t niet doen :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:18

rien10 schreef:
In een busje? De vloer stroef maken met matten, zaagsel erop. Hooinet erin en rijden maar.

Het lijkt me geen goed idee om iets illegaals te adviseren... Paarden in een bestelbus vervoeren is domweg verboden, en je bent ook meteen onverzekerd. Lijkt me met een rit van 2 uur geen goed idee.

Kijk even in de wiki onder veulenvervoer: http://www.bokt.nl/wiki/Veulenvervoer
Daar staat alles in wat je moet weten. Wat voor veulens geldt, geldt ook voor kleine maat jaarlingen, en zelfs voor volwassen paarden die zo uit het wild komen en niet vast kunnen staan.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:21

Mijn Shetlander gaat met zijn kont in de punt van de trailer (1,5) staan. Zo staat hij het fijnst, denk ik. Want hij zoekt die houding zelf op.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:53

Ibbel schreef:
rien10 schreef:

Het lijkt me geen goed idee om iets illegaals te adviseren... Paarden in een bestelbus vervoeren is domweg verboden, en je bent ook meteen onverzekerd. Lijkt me met een rit van 2 uur geen goed idee.

Kijk even in de wiki onder veulenvervoer: http://www.bokt.nl/wiki/Veulenvervoer
Daar staat alles in wat je moet weten. Wat voor veulens geldt, geldt ook voor kleine maat jaarlingen, en zelfs voor volwassen paarden die zo uit het wild komen en niet vast kunnen staan.

Is dat verboden? Er worden zelfs speciaal busjes voor aangepast. Google maar eens. Renault heb ik gezien, Mercedes en n Ford.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:27

Dan moet die daar denk ik voor gekeurd zijn. En niet in een 'normaal' bestelbusje.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:35

Gewoon los. Of netjes vast zetten. Kan beide, ik doe beide regelmatig. Met jeugd maar ook met volwassen pony's.

Als je voor los kies wel altijd zijltje dicht!