Dringend hulp/tips/ ideeën gezocht voor probleem paard.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lightmorebh

Re: Dringend hulp/tips/ ideeën gezocht voor probleem paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 14:00

Ik snap wat je bedoelt. Maar het is indd lastig als je zo'n paard of paarden heb gevonden heb je ook nog de eigenaren natuurlijk. En die willen niet dat hun paard gewond gaat raken

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:46

Mijn zus had een tinkerruin.. die ook enorm super lomp was tegen andere paarden, toen heeft hij een tijdje.. op de oudere merrie wei gestaan.. had hem nog nooit zo hard zien rennen, hahaha ze katten hem geheel af mischien klinkt het zielig maar daarna dat hij weer terug ging bij de jongere ruinen was hij veeeel respectvoller.

Je zal hier niet veel aan hebben voor je vriendin haar paard, ik hoop dat jullie een oplossing vinden die zowel voor je vriendin als voor haar paard goed voelen.
Ik vond de tip van pijnstilling eigenlijk best een goed idee, mocht hij toch reageren dan weet je tenminste dat er iets niet lekker zit, mocht hij niet reageren dan heb je in iedergeval de pijn theorie voor 99% uitgesloten. Als je de oorzaak niet kan vinden in een keer lijkt het me altijd beter om dan dingen uit te sluiten blijven dan minder opties over en hopelijk kom je dan uiteindelijk bij de oorzaak en de oplossing uit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:56

Volgens mij word het idee pijnstilling door ts niet echt serieus genomen, moet ze ook zelf weten. Sommige mensen denken dat de dierenartsen en andere medici de wijsheid in pacht hebben. Afgaan op eigen gevoel is het grootste goed in paardenland, dat zie je aan zeer veel topics waar eigenaren toch het niet vertrouwen en verder zoeken. Maar iedereen moet doen wat ze zelf het beste vinden, maar als het financieel ook niet direct haalbaar is om het dier helemaal te onderzoeken neem dan het advies van eigenaren aan die al meer dan veertig jaar in de paarden zitten. Kost weinig en kan antwoord geven op een zeer belangrijke vraag, namelijk pijn of geen pijn. En bij geen pijn kun je bloedonderzoek doen naar hormoonlevels.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:25

lightmorebh schreef:
@ gek van fleur de eerste tijd na de trainingsperiode ging het erg goed. Konden er nu ook goed mee omgaan.

Wat is er veranderd, wordt er echt nog hetzelfde gedaan als geleerd is op die trainingsstal, of is het wat verzand?
Het is dus wel goed gegaan, een jaar ofzo zei je? Hebben jullie je vrijheden veroorloofd die je niet hebt met dit paard? Vaak gaan mensen weer stapjes overslaan of worden toch weer makkelijker (minder consequent) als de tijd vordert. Of gaan dingen langzaam net een beetje anders doen, sluipt dat er ongemerkt in. Is heel menselijk, heeft bijna iedereen wel, maar kan je je blijkbaar niet veroorloven bij dit paard.

Als het zo goed gelukt is in die ene trainingsperiode, waarom niet terug gaan naar die plek voor een opfrisser?

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 06:46

Het enige wat veranderd is dat hij nu in de paddoxk staat ipv in de wei.
Het is na die trainingsperiode zeg 2 a 3 maanden goed gegaan. Maar l het steigeren en bijten bleef hij doen het word nu alleen steeds erger en erger.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 07:52

Er al is over nagedacht over een tumor in t hoofd? Kunnen ze ook door vervreemden etc.

Neem de raad van pijnstilling aan, als t pijn is reageert hij en zou ik em laten rontgen.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 08:16

Nee daar is nog niet over nagedacht. Pijnstilling gaat besproken worden met Da wanneer hormonen worden gecheckt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 08:40

Persoonlijk denk ik dat je ervoor moet kiezen om in ieder geval zijn laatste baasje te zijn, of er uit komen of inslapen.
Gezien de regio waar je uit komt zou je Erik B.os kunnen vragen om hulp, die werkt eerst vanaf de grond aan duidelijkheid en een vertrouwensband.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:05

Ik ga mee met de rest... Pijn uitsluiten dmv pijnstilling...

Zo verkopen is geen optie... Met dit paard gaan ongelukken gebeuren (zijn al gebeurd zelfs... En daar wil je niet verantwoordelijk voor zijn) Als een paard een gevaar voor zichzelf en anderen is, moet uitgezocht worden wat er aan de hand is. Kan dat niet i.v.m. kosten of andere redenen, dan is de enige optie afmaken. Onthoudt daarbij dat afmaken echt niet erg is voor het paard, het beestje krijgt dan rust. Want met dit gedrag kun je mij nieg wijsmAken dat het dier nu gelukkig is.
Laatst bijgewerkt door Neon op 19-12-15 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:11

Ik zou zon paard een een stabiele kudde zetten , met merries, die natuurlijk kuddegedrag vertonene, dan leert hij paard te zijn zoals het hoort, en word stabiel en reAgeert weer op kleine dingen, en zal onder zadel ook stabiel en netjes zijn zoals t hoort.

Want een goede kuddeleidster, zal zon ruin ff goed de waarheid vertellen En spelen doet een paard niet! Das gedrag omdat hij nooit goed naruurlijk paardegdrag heeft Geleerd.

Ik had stabiele kudde van 5 paardne en vreemd paard, mocht 1e dag niet dichterbij komen dan 50 meter, en steeds langzamer dichterbij, als hij respect van de kudde accepteerde en onderaan in rang stond. Ik had altijd weides van 2/3 hectare. Dus ruim vluchtroute, want kleine oppervlaktes was bij mij kudde geen optie. Met vreemd nieuw paard er bij.

Sommige paarden accepteren t dat ze geen paard kunnen zijn, maar paardne met temprament en karakter niet, die ontplooien allemaal problemen!

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 09:12

Neon schreef:
Ik ga mee met de rest... Pijn uitsluiten dmv pijnstilling...

Zo verkopen is geen optie... Met dit paard gaan ongelukken gebeuren (zijn al gebeurd zelfs... En daar wil je niet verantwoordelijk voor zijn) Als een paard een gevaar voor zichzelf en anderen is, moet uitgezocht worden wat er aan de hand is. Kan dat niet i.v.m. kosten of andere redenen, dan is de enige optie afmaken. Onthoudt daarbij dat afmaken echt niet erg is voor het paard, het beestje krijgt dan rust. Want met dit gedrag kun je mij nieg wijsmAken dat het dier nu gelukkig is.

Van verkopen is absoluut geen sprake hè!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:18

lightmorebh schreef:
Van verkopen is absoluut geen sprake hè!

Ah ok... Gelukkig want ik las in de beginpost eventueel een nieuw thuis...

:) ik wens je in ieder geval veel sterkte... Ik weet dat het heel moeilijk is om de verantwoordelijkheid te dragen voor een paard wat dit soort gestoorf gedrag vertoont... Blijf je afvragen of het paardwaardig is en vergeet ook vooral niet te kijken of het ook nog menswaardig is... Het is niet de bedoeling dat wie dan ook ongelukken krijgt of zelfs verongelukt... Indien er geen mediache aanknopingspunten gevonden worden zou ik persoonlijk gaan voor de slacht...

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 09:22

sigrid1182 schreef:
Ik zou zon paard een een stabiele kudde zetten , met merries, die natuurlijk kuddegedrag vertonene, dan leert hij paard te zijn zoals het hoort, en word stabiel en reAgeert weer op kleine dingen, en zal onder zadel ook stabiel en netjes zijn zoals t hoort.

Want een goede kuddeleidster, zal zon ruin ff goed de waarheid vertellen En spelen doet een paard niet! Das gedrag omdat hij nooit goed naruurlijk paardegdrag heeft Geleerd.

Ik had stabiele kudde van 5 paardne en vreemd paard, mocht 1e dag niet dichterbij komen dan 50 meter, en steeds langzamer dichterbij, als hij respect van de kudde accepteerde en onderaan in rang stond. Ik had altijd weides van 2/3 hectare. Dus ruim vluchtroute, want kleine oppervlaktes was bij mij kudde geen optie. Met vreemd nieuw paard er bij.

Sommige paarden accepteren t dat ze geen paard kunnen zijn, maar paardne met temprament en karakter niet, die ontplooien allemaal problemen!

Daar zitten we ook zeker aan te denken alleen vind maar eens zo'n kudde. En dan nog de eigenaren bereid te krijgen om Spike toe te laten.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 09:28

@Neon dank je wel :)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:32

lightmorebh schreef:
sigrid1182 schreef:

Daar zitten we ook zeker aan te denken alleen vind maar eens zo'n kudde. En dan nog de eigenaren bereid te krijgen om Spike toe te laten.

Ik heb het verhaal eens doorgelezen en eerste wat ik dacht is paard moet paard kunnen zijn. Ik heb hier de idiale kudde met een zeer dominante merrie als leider en op 26 hectare natuurgebied maar helaas is ze ook drachtig en zou ik dat nu ook niet aandurben om hem daarbij te zetten.

Ik zou proberen wen kudde te vinden, evt een tijdje op pijnstillers als dat niet lukt maar als het allemaal niet wil zou ik hem laten hemelen..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:46

Ik weet niet waar je woont ts maar is je paard ruin? Zo ja en je woont in n-h doe mij dan even een pb..

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 10:04

@XxDiandraxX dank je voor je reactie. Ik ben het daar ook helemaal mee eens! Zoiets zou perfect voor hem zijn. Hopelijk kunnen we misschien zo'n kudde vinden.
@ NathalietjeB vlak bij Alphen ad rijn. Ja het is een ruin

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:22

Klinkt niet prettig inderdaad. Snap dat je met de handen in het haar zit. In een stabiele kudde waar geen gedoe wordt geduld kan een dergelijk paard enorm opknappen. Daarnaast is het voor hem sowieso belangrijk dat hij leert zich zo te gedragen dat hij weer met andere paarden kan. Maar dat wil niet zeggen dat direct alle problemen in de omgang met mensen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ingesleten gedrag kan zo weer de kop opsteken door een trigger, ook als zijn probleem met paarden is opgelost.

Ik ben in opleiding als gedragstrainer bij e-quine.com en zit vlak in de buurt (Leiden), en ik zou je graag helpen. Maar als ik eerlijk ben is dit voor mij net te veel uitdaging. Ik wil je wel in contact brengen met mensen in de buurt die je wellicht verder kunnen helpen. Ik pb je even.

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:43

eerst laten na keuren door een arts zodat je uit kan sluiten dat het gedrag uit pijn word veroorzaakt, daarna kan je inderdaad proberen op horsemanship methodes, je zou hem misschien in training kunnen zetten bij de two lazy seven ranch in belgie

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:08

Het topic komt nu omhoog door de laatste reactie, vandaar dat ik het zie.
Hoe is het nu?
Neem eens contact op met Sandra v.d. Heuvel, van PAARDENMENSEN. Zij heeft de opleiding bij 2Moons gevolgd en veel ervaring met paarden met problemen.
Ze zit ook op bokt onder de naam San.
Zij in de regio Rotterdam, dus goed te doen voor jou en voor haar.

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:38

Ik zag het topic omhoog komen. Het is misschien heel erg vergezocht, maar bij ons stond 3 a 4 jaar geleden een appaloosa hengst op de wei, die precies hetzelfde gedrag vertoonde. Hij is vervolgens (helaas) in de handel terecht gekomen. Is er heel misschien een kans dat dat hetzelfde paardje is?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:28

Is er al pijnstilling gegeven inmiddels?

MarieIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:50

Jouw paard is een leider. Er zijn maar een paar paarden in heel Nederland en Belgie die dat hebben ze zijn voor het leiderschap geboren en kunnen er geen afstand van nemen. Normaal kan dit alleen verholpen worden om direkt in het eerste uur dat hij geboren is een band te creeren op basis van vertrouwen. ik weet niet of je de serie "Heartland" kent maar het is een geweldig interrresante boekenreeks over probleempaarden van die serie raad ik je het boek "doorbraak" aan het gaat over een probleempaard net zoals het jouwe.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:33

MarieIA schreef:
Jouw paard is een leider. Er zijn maar een paar paarden in heel Nederland en Belgie die dat hebben ze zijn voor het leiderschap geboren en kunnen er geen afstand van nemen. Normaal kan dit alleen verholpen worden om direkt in het eerste uur dat hij geboren is een band te creeren op basis van vertrouwen. ik weet niet of je de serie "Heartland" kent maar het is een geweldig interrresante boekenreeks over probleempaarden van die serie raad ik je het boek "doorbraak" aan het gaat over een probleempaard net zoals het jouwe.

Even hierop inpikken. Je weet dat heartland compleet fictie is en niet gebaseerd is op werkelijk werkende technieken? Zoals een join-up hoe zij dat doen is complete onzin.

MarieIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:02

Zoe_97 schreef:
MarieIA schreef:

Even hierop inpikken. Je weet dat heartland compleet fictie is en niet gebaseerd is op werkelijk werkende technieken? Zoals een join-up hoe zij dat doen is complete onzin.

dat is niet waar Lauren Brooke heeft zelf enorm veel paarden geholpen, alsje me niet geloofd zoek dan maar een seen join-up op yu-tube op dan zal je zien dat echt kan en bestaat maar ook HELPT!