Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
WillBokkers schreef:Mensen die denken dat hij niet luistert mogen dit even voor zich houden
Paard luistert naar alles en is totaal geen moeilijk dier, mocht dit een kwestie van niet luisteren zijn en een zetje nodig zijn had ik dit topic niet geopend.
Dit is al geprobeerd voordat ik dit topic opende.
Ik ken mijn paard en weet wanneer hij echt geen zin heeft en wanneer er iets is wat zijn gedrag veroorzaakt.
Achteruit heb ik geprobeerd dit deed hij.
Op het moment dat er leuke dingen gedaan worden wil hij wel liever mee.
Inmiddels heb ik ook wat speelgoed in de paddock gelegd, heb ik het stroom wat aangepast en wat 'enge' dingen verplaatst, sloten gecheckt en wil meneer weer mee.
Vooral met zijn bal was hij erg blij.
biscaya schreef:Ja ach weet je hier op mijn pensionstal hebben dr ook een aantal weinig zin in de regen en blubber. .Maar goed ze hebben weinig keuze..
Freya6 schreef:Het is ook wel banketstaaf om een paard neer te zetten op een plek waar geen schuilmogelijkheid is. Ook al gaan ze in praktijk eerder in de zomer (schaduw en vliegen) in een schuilstal staan dan in de winter, vind ik toch dat er wel iets van beschutting aanwezig moet zijn.
WillBokkers schreef:Mensen die denken dat hij niet luistert mogen dit even voor zich houden
Paard luistert naar alles en is totaal geen moeilijk dier, mocht dit een kwestie van niet luisteren zijn en een zetje nodig zijn had ik dit topic niet geopend.
Dit is al geprobeerd voordat ik dit topic opende.
Ik ken mijn paard en weet wanneer hij echt geen zin heeft en wanneer er iets is wat zijn gedrag veroorzaakt.
Achteruit heb ik geprobeerd dit deed hij.
Op het moment dat er leuke dingen gedaan worden wil hij wel liever mee.
Inmiddels heb ik ook wat speelgoed in de paddock gelegd, heb ik het stroom wat aangepast en wat 'enge' dingen verplaatst, sloten gecheckt en wil meneer weer mee.
Vooral met zijn bal was hij erg blij.
lizet_lara schreef:ruitje schreef:Jeetje, je kunt dingen ook overdenken hoor...
Al liggen er 5 dode dieren en is de paddock dodelijk saai, het komt er gewoon op neer dat je paard niet naar je luisterd
Amen![]()
Anders laat je het paard er achteruit inlopen, dit is gewoon dwars gedrag.
WillBokkers schreef:Ja er is eten in de paddock aanwezig en zoals ook in mijn op staat kan hij gewoon droog liggen en staan.
De paddock met schuilstal is op dit moment onder constructie.
Biscaya, nee daar komt het niet op neer.
Met speelgoed vermaakt hij zich duidelijk beter, de verveling en evt de stroom zorgde dus dat hij niet wilde.
Ik vind het banketstaaf om te zeggen dat een paard dan geen mening mag hebben en niet luistert.
Als ik in mijn OP had gezegd dat ik hem nu met de zweep sloeg omdat hij niet mee wilde komen... Tja dan werd dat ook niet gewaardeerd, en terecht.
Ik wilde de oorzaak zoeken van zijn gedrag, want als hij normaal stilstaat dan zeg ik dat hij moet stappen en loopt meneer
Tuurlijk is het wat dwars gedrag, maar ik houd van aanpakken bij de oorzaak en niet de symptomen bestrijden.
farahdiba46 schreef:Zit er een pestkop in de groep?
MVasbo schreef:Soms moet mensen leren om naar dieren te luisteren. Als hun op eens iets niet wil, dan is er meestaal iets aan de gang.
Heel veel "dwarse" dieren heeft mensen gered: @lizete en @ruitje
ruitje schreef:MVasbo schreef:Soms moet mensen leren om naar dieren te luisteren. Als hun op eens iets niet wil, dan is er meestaal iets aan de gang.
Heel veel "dwarse" dieren heeft mensen gered: @lizete en @ruitje
Ik heb denk ik meer 'probleemgevallen' in mijn handen gehad dan de gemiddelde bokker en mij ervaring is dat mensen paarden veel moeilijker maken dan ze zijn. Het meeste gedrag is gewoon aangeleerd of versterkt door mensen.
Ik zeg helemaal nergens dat je niet opzoek moet naar de achterliggende oorzaak, maar heel erg simpel: Op het moment dat hij stilstaat heb je dat daar op te lossen.
En je versterkt het gedrag als je op dat moment het gedrag accepteerd omdat je denkt: Er zal wel een achterliggende reden zijn.