Paard wil niet meer naar de paddock toe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: Paard wil niet meer naar de paddock toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:27

Ja ach weet je hier op mijn pensionstal hebben dr ook een aantal weinig zin in de regen en blubber. .Maar goed ze hebben weinig keuze..Ik denk dat jou paard toch misschien onbewust van jou kant uit de keuze heeft om niet te gaan..

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:39

WillBokkers schreef:
Mensen die denken dat hij niet luistert mogen dit even voor zich houden :+
Paard luistert naar alles en is totaal geen moeilijk dier, mocht dit een kwestie van niet luisteren zijn en een zetje nodig zijn had ik dit topic niet geopend.
Dit is al geprobeerd voordat ik dit topic opende.
Ik ken mijn paard en weet wanneer hij echt geen zin heeft en wanneer er iets is wat zijn gedrag veroorzaakt.

Achteruit heb ik geprobeerd dit deed hij.
Op het moment dat er leuke dingen gedaan worden wil hij wel liever mee.
Inmiddels heb ik ook wat speelgoed in de paddock gelegd, heb ik het stroom wat aangepast en wat 'enge' dingen verplaatst, sloten gecheckt en wil meneer weer mee.
Vooral met zijn bal was hij erg blij.

Hij is dan duidelijk verveeld. Doe je wel iedere dag wat met hem? Heeft hij te eten in de paddock?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:49

biscaya schreef:
Ja ach weet je hier op mijn pensionstal hebben dr ook een aantal weinig zin in de regen en blubber. .Maar goed ze hebben weinig keuze..

hier staan er twee die je dan toch weer binnen moet halen als het echt hard regent, de ene springt er uit de andere gaat gewoon rennen ploegt alles om en stopt niet := . en bij de paddock met hoge omheining dat springt die ene er op den duur gewoon door heen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:17

Het is ook wel banketstaaf om een paard neer te zetten op een plek waar geen schuilmogelijkheid is. Ook al gaan ze in praktijk eerder in de zomer (schaduw en vliegen) in een schuilstal staan dan in de winter, vind ik toch dat er wel iets van beschutting aanwezig moet zijn.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:32

Freya6 schreef:
Het is ook wel banketstaaf om een paard neer te zetten op een plek waar geen schuilmogelijkheid is. Ook al gaan ze in praktijk eerder in de zomer (schaduw en vliegen) in een schuilstal staan dan in de winter, vind ik toch dat er wel iets van beschutting aanwezig moet zijn.

Wij hebben geen beschutting das niet haalbaar met 15 paarden..Maar bij te extreem weer gaan ze naar binnen..

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:08

WillBokkers schreef:
Mensen die denken dat hij niet luistert mogen dit even voor zich houden :+
Paard luistert naar alles en is totaal geen moeilijk dier, mocht dit een kwestie van niet luisteren zijn en een zetje nodig zijn had ik dit topic niet geopend.
Dit is al geprobeerd voordat ik dit topic opende.
Ik ken mijn paard en weet wanneer hij echt geen zin heeft en wanneer er iets is wat zijn gedrag veroorzaakt.

Achteruit heb ik geprobeerd dit deed hij.
Op het moment dat er leuke dingen gedaan worden wil hij wel liever mee.
Inmiddels heb ik ook wat speelgoed in de paddock gelegd, heb ik het stroom wat aangepast en wat 'enge' dingen verplaatst, sloten gecheckt en wil meneer weer mee.
Vooral met zijn bal was hij erg blij.

Super opgelost! Ben benieuwd wat het nu was... Ik vind overigens dat een paard best een mening mag hebben en daar ook over mag communiceren. Ik vind het alleen maar prettig als ze duidelijk laten merken dat ze iets niet willen of iets eng vinden, zolang het veilig blijft en het geen gevecht wordt als ze iets moeten waar ze geen zin in hebben.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 07:32

lizet_lara schreef:
ruitje schreef:
Jeetje, je kunt dingen ook overdenken hoor...

Al liggen er 5 dode dieren en is de paddock dodelijk saai, het komt er gewoon op neer dat je paard niet naar je luisterd :+

Amen _/-\o_

Anders laat je het paard er achteruit inlopen, dit is gewoon dwars gedrag.

@de ts: niet aanvallend bedoeld maar dan komt het hier toch op neer??

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 07:59

Ja er is eten in de paddock aanwezig en zoals ook in mijn op staat kan hij gewoon droog liggen en staan.
De paddock met schuilstal is op dit moment onder constructie.

Biscaya, nee daar komt het niet op neer.
Met speelgoed vermaakt hij zich duidelijk beter, de verveling en evt de stroom zorgde dus dat hij niet wilde.
Ik vind het banketstaaf om te zeggen dat een paard dan geen mening mag hebben en niet luistert.
Als ik in mijn OP had gezegd dat ik hem nu met de zweep sloeg omdat hij niet mee wilde komen... Tja dan werd dat ook niet gewaardeerd, en terecht.
Ik wilde de oorzaak zoeken van zijn gedrag, want als hij normaal stilstaat dan zeg ik dat hij moet stappen en loopt meneer :)
Tuurlijk is het wat dwars gedrag, maar ik houd van aanpakken bij de oorzaak en niet de symptomen bestrijden.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 08:23

WillBokkers schreef:
Ja er is eten in de paddock aanwezig en zoals ook in mijn op staat kan hij gewoon droog liggen en staan.
De paddock met schuilstal is op dit moment onder constructie.

Biscaya, nee daar komt het niet op neer.
Met speelgoed vermaakt hij zich duidelijk beter, de verveling en evt de stroom zorgde dus dat hij niet wilde.
Ik vind het banketstaaf om te zeggen dat een paard dan geen mening mag hebben en niet luistert.
Als ik in mijn OP had gezegd dat ik hem nu met de zweep sloeg omdat hij niet mee wilde komen... Tja dan werd dat ook niet gewaardeerd, en terecht.
Ik wilde de oorzaak zoeken van zijn gedrag, want als hij normaal stilstaat dan zeg ik dat hij moet stappen en loopt meneer :)
Tuurlijk is het wat dwars gedrag, maar ik houd van aanpakken bij de oorzaak en niet de symptomen bestrijden.

Dat vind ik juist heel goed van je TS!! :j fijn dat het probleem is opgelost.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:35

Zit er een pestkop in de groep?

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 20:14

farahdiba46 schreef:

Mijn paard is de hoogste in de rangorde en verder gaan ze allemaal heel goed samen, eigenlijk nooit gezeur.
Ze zijn aardig op elkaar ingespeeld.

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:26

Soms moet mensen leren om naar dieren te luisteren. Als hun op eens iets niet wil, dan is er meestaal iets aan de gang.

Heel veel "dwarse" dieren heeft mensen gered: @lizete en @ruitje :)

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:31

farahdiba46 schreef:

Dat vroeg ik mij idd ook af.. Maar lees je antwoord al.

Op mijn vorige stal wilde mijn paard ook vaak de paddock niet meer in. Had ook altijd wondjes e.d. Ik dacht altijd dat hij mij gewoon aan het uitproberen was maar nu hij ergens anders staat loopt hij altijd graag mee naar buiten. Hier heeft hij wel vriendjes waarmee hij graag speelt maar hij zit niet meer onder de schrammen. Ik denk achteraf dat hij het gewoon niet zo leuk vond in de groep... (Of hij is op de nieuwe stal gewoon gestopt met zich misdragen, dat kan ook :Y) )

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:53

Kijk anders eens bij mijn topic? Daar staat het hele verhaal rondom mijn paard die niet tevreden is op de wei. Staan ook een heleboel tips in waar je misschien iets aan hebt ;)

pipplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:08

kan je hem ook niet met een stalmaatje neerzetten , misschien ligt het daar aan

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 20:12

Dragon2008, dankje voor de tips!

Pipplover, hij staat met zijn twee stalmaatjes ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:30

MVasbo schreef:
Soms moet mensen leren om naar dieren te luisteren. Als hun op eens iets niet wil, dan is er meestaal iets aan de gang.

Ik heb denk ik meer 'probleemgevallen' in mijn handen gehad dan de gemiddelde bokker en mij ervaring is dat mensen paarden veel moeilijker maken dan ze zijn. Het meeste gedrag is gewoon aangeleerd of versterkt door mensen.

Ik zeg helemaal nergens dat je niet opzoek moet naar de achterliggende oorzaak, maar heel erg simpel: Op het moment dat hij stilstaat heb je dat daar op te lossen.
En je versterkt het gedrag als je op dat moment het gedrag accepteerd omdat je denkt: Er zal wel een achterliggende reden zijn.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 10:41

ruitje schreef:
MVasbo schreef:

Ik heb denk ik meer 'probleemgevallen' in mijn handen gehad dan de gemiddelde bokker en mij ervaring is dat mensen paarden veel moeilijker maken dan ze zijn. Het meeste gedrag is gewoon aangeleerd of versterkt door mensen.

Ik zeg helemaal nergens dat je niet opzoek moet naar de achterliggende oorzaak, maar heel erg simpel: Op het moment dat hij stilstaat heb je dat daar op te lossen.
En je versterkt het gedrag als je op dat moment het gedrag accepteerd omdat je denkt: Er zal wel een achterliggende reden zijn.

Had dan even mijn berichten beter gelezen: het wordt nergens geaccepteerd.
Het werd niet beloond en niet genegeerd.
Maar als een paard wat altijd vrolijk naar buiten ging en bij de kleinste correctie loopt opeens helemaal stil staat dan vraag ik mij toch af hoe dat nou zit.
Ik heb overigens uit het topic van dragan2008 ook mooie dingen gehaald.
Ik ben best wel een streng iemand, maar een paard van 1.80 sleur ik niet zo makkelijk mee naar de paddock als hij zelf echt niet wil lopen en ik vind het geen oplossing om dan te gaan slaan met een zweep en zeker gezien zijn zweepgevoeligheid begin ik daar niet aan. ;)
Ik opende dit topic voor tips, het is dan jammer als je zulke berichten krijgt want ik kan hier vrij weinig mee. (En misschien dat het bij anderen wel speelt, maar hier niet)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:53

Fijn dat je tips uit mn topic hebt kunnen halen :)

En wat het negatieve commentaar betreft, niets van aantrekken hoor. Heb zelf ook genoeg opmerkingen gehad omdat mijn paard nu op stal met uitloop blijft ipv op de wei. Zolang je zelf weet dat je je best doet voor je paard ist goed. Jij kent je paard het beste ;)

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:58

Ts Wat goed dat je verder kijkt!
Hij probeert jou iets duidelijk te maken en gelukkig luister jij wel naar hem.
Dat mensen dan schrijven dat hij ongehoorzaam is of niet luistert....zucht. Wees toch eens niet zo kortzichtig en directlijnig mensen!
Fijn dat dat de oorzaak gevonden lijkt.