wond op schoft door deken voorkomen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rena100

Re: wond op schoft door deken voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:38

Inderdaad zo'n deken wat loulou aangeeft aanschaffen. Die ligt ruim over de schoft, dus kan daar niet zo drukken.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:41

Zoals al vaker wordt genoemd, een deken met een halve hals. Ik heb er een gehad van Harry's Horse en nu van Nika, schoft blijft heel.
In het verleden met deken met gewone hals, schoft idd kapot.
Hier een foto van haar met een 400 grams deken van Nika met halve hals. Zelfs met deken kan je zien dat ze een flinke schoft heeft en smalletjes is:
Afbeelding

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:49

Ik heb dit probleem ook 4 jaar lang gehad.
Ieder jaar andere dekens geprobeerd en sinds vorig jaar Horseware wugs op mijn pony liggen, deze hebben een halve hals.
Met de dekens heeft ze nergens meer last van, geen drukplekken op de schoft en geen kale schouders meer. Door de V sluitingen trek de deken ook niet op de schoft tijdens het grazen.
Het is even een investering maar als je goed aanbiedingen en tweedehands dekens in de gaten houd ben je al een stuk goedkoper uit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:51

Weatherbeeta deken halen, daar is zo'n wond bij mijn pony keurig onder genezen (bijna 24 uur/dag op). Wel dagelijks honingzalf en deken schoon houden daar.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:51

Ik heb een heel fijne deken van de decathlon, die heeft niet echt een halve hals, maar sluit hoger en er zitten ook drukverdelers in het schoftgedeelte. Ben er heel goed over te spreken :j

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 21:49

Oke bedankt voor alle reacties. Dus iedereen adviseert eigenlijk een nieuw deken? Is er dan niemand met goede ervaringen om er iets tussen te doen?
zoniet ga ik er dan maar overna denken, dus of nieuwe dekens (dan zijn het er meerdere vanwege het opbouwen van grams) of gewoon zonder dekens laten staan.
maar dat is eigenlijk ook niks want hij verbrand erg veel met zichzelf warm houden en hij word dan gelijk weer magerder..
dus ben bang dat ik toch maar weer even wat uit mag geven haha

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 21:51

Duss als er iemand toevallig zo'n deken te koop heeft maatje 165 hoor ik het graag :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:38

ik zou ook eens een wug model proberen met halve hals

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 22:45

oke bedankt voor alle tips, ik ga eens de prijzen vergelijken en zien wat het word :)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:49

Mijn dure horseware rambo deken maakt ook wondjes voor de schoft, heb daar een stuk schaap onder genaaid en gaat nu goed.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:53

Maak anders een stuk echte schapenvacht aan de binnenkant op de schoft. Neem bijv zo'n handschoen van vacht en naai die vast in de deken (uiteraard het elastieken bandje er even af halen) dat is lekker zacht en stuk goedkoper dan nieuwe deken.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 23:01

Heb zelf nog een emmer schapenwol liggen. (tja als onze schapen worden geschoren steel ik toch altijd even wat) dit kan ik er dus wel op naaien. Maar zal dat genoeg zijn om te druk zo goed als weg te halen dat hij geen wondje meer krijgt?

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 23:01

Michellkuh schreef:
Mijn dure horseware rambo deken maakt ook wondjes voor de schoft, heb daar een stuk schaap onder genaaid en gaat nu goed.

arm schaap :P

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:05

lelberse schreef:
Michellkuh schreef:

arm schaap :P

:D het werkt wel.
Heb gewoon eens ooit een schapenvacht gekocht. Voor mijn paard werkt het.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 23:08

Oke tja dan kan ik dat natuurlijk ook proberen, maar dan scheer ik hem wel. maar als het dan mis gaat zit ik wel een beetje met een probleem want dan heb ik geen goed deken en aangezien hij dan geschoren is kan het ook niet zonder..

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:11

Ik heb dit vorig jaar met een regendeken geprobeerd, een stuk echt bont aan de binnenkant. De schoft gaat minder snel kapot maar de deken gaat er echt niet beter van liggen en passen. Ik vind dat dus geen oplossing maar symptoom bestrijden want de druk blijft.
Ik zou eventueel wel een foto voor je kunnen maken hoe we dit gedaan hebben.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 23:21

ingaa schreef:
Ik heb dit vorig jaar met een regendeken geprobeerd, een stuk echt bont aan de binnenkant. De schoft gaat minder snel kapot maar de deken gaat er echt niet beter van liggen en passen. Ik vind dat dus geen oplossing maar symptoom bestrijden want de druk blijft.
Ik zou eventueel wel een foto voor je kunnen maken hoe we dit gedaan hebben.

Ja daarom denk ik er nog even goed overna. Maar als ik hem losser doe word de druk ook minder denk ik. De foto ben ik erg benieuwd naar! ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 02:50

Heb je nog een goede (ongevoerde) regendeken?

Anders eens kijken naar een Highliner van Harry's horse, die hebben een hele goede pasvorm, sluiten hoger en helemaal niet duur! Zeker nu bij ej met 25% korting...

Zijn alleen helaas geen waterdichte dekens, vandaar de regendeken. Om er overheen te doen.

200 grams:
http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _6519.html

300 grams:
http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _6520.html

500 grams:
http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... r_792.html

Zo even wat voorbeelden...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 05:37

Wij hebben voor ons paard met hoge schoft een deken van sectolin. Die sluit ook wat hoger op de nek en is niet gek duur. Die blijft bij hem mooi liggen en geeft geen wondjes.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 05:58

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 06:11

Als je nog een borstbeschermer wil proberen, ga dan voor de borstbeschermer van pollypad (of polypad weet niet meer hoe je t schrijft) deze ligt gewoon los en zit niet vast met elastiek. Verder zul je op zoek moeten gaan naar een deken waar het schoftgedeelte hoger is gemaakt speciaal voor paarden met een extreem hoge schoft. Helaas zul je dan wel in een iets duurder segment komen. Andere oplossing is de deken op de schoft in te knippen. Ooit iemand meegemaakt die dat, na echt gewoon een etterend gat op de schoft, gedaan had. Zelf was ze maar 1.50 m en haar paard was 1.90 m en zelfs met een krukje kon ze het dus niet zien.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 06:42

Relien schreef:
Ik heb het zelfde probleem ik koop nu alleen nog maar halve hals dekens
Daarmee is het probleem ook opgelost. Schoft beschermer heeft geen zin. Komt miss geen wond maar de druk blijft er wel de pijn dus ook

doe ik ook, de HH Highneck Thor (oid) heeft een halve hals en bedekt de héle schoft, andere dekens gaan achter de schoft hangen en irriteren

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 07:06

Mijn paard had dit ook, vervelend probleem. Extra bontje is volgens mij geen oplossing, dat helpt misschien een beetje tegen schuren, maar zo'n wond komt van de druk. Daarom helpt ook een borstbeschermer niet.
Lastige is dat je pas na een paar dagen kan zeggen of een deken goed ligt. En dan kan je niet meer ruilen..
Ik ben bij Amigo uitgekomen, liggen heel mooi en trekken niet op de schoft of borst.

leviria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 07:42

Je kan ook nog naar horze avalange dekens kijken die hebbenn ook met halve hals. Deze blijven mooier zitten vind ik persoonlijk dan de HH

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 07:45

Misschien een deken met een halve hals voor hem kopen??