Paard rent bokkend en schoppend de wei in

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Paard rent bokkend en schoppend de wei in

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:26

Dan zorg je toch voor een kleinere weide waar ze eerst een kwartier uit hun dak kunnen gaan en dan zet je een hek open naar een groter stuk. Kun je vast wel overleggen met de eigenaar.

aldadiender

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:34

Als de eigenaar zoveel weide heeft voor beide paarden, zou hij ook een stuk af kunnen zetten, zodat de rest van de weides beter blijven. Een soort "winterweide" dus. Kunnen ze zich daar lekker uitleven :D. Als ze er lang opstaan zou bijvoeren wel wenselijk zijn.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:36

mrie schreef:
Vooral de neus naar jou toe en de billen naar de wei is belangrijk. Als hij dan wegspurt moet hij eerst draaien en heb jij nog een paar seconden om weg te komen als hij een vrolijke bok maakt.
Sta daar en wacht, net zolang tot je beest rustig is. In het begin is dat misschien wel een kwartier maar je beest zal snel leren dat hij pas los mag als hij rustig is. Persoonlijk ben ik geen voorstander van brokjes en koekjes, daar worden ze maar opdringerig van en zeker niet rustiger.

Leuke tips maar werkt maa tot zover, hier wachten ze echt wel rustig en netjes tot je het halster af hebt, maar eenmaal af; snoepje op, je loopt de wei uit en dan gaat er alsnog een sprintje met de anderen uit.
Oftewel; natuur van het beestje ga je niet veranderen... al breng je 'm achterin de wei; als ie keer sprint wilt trekken ga je 'm moeilijk tegenhouden..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:36

Nee Melanie B, je snapt het niet helemaal. Als je je paard los laat, of dat nu bij het hek of helemaal in een verre hoek pas laat gaan... Neus naar je toe en kont naar achteren. Rustig halster af en nog kan een paard het eventjes op zijn heupen krijgen. Buurman hier heeft ook al honderd jaar paarden en kende die regel heel goed. Nu is zijn gezicht ingedeukt en is hij nooit meer dezelfde geworden als voor dit ongelukje... En daar gaat het me om in mijn post.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:48

mrie schreef:
Nee Melanie B, je snapt het niet helemaal. Als je je paard los laat, of dat nu bij het hek of helemaal in een verre hoek pas laat gaan... Neus naar je toe en kont naar achteren. Rustig halster af en nog kan een paard het eventjes op zijn heupen krijgen. Buurman hier heeft ook al honderd jaar paarden en kende die regel heel goed. Nu is zijn gezicht ingedeukt en is hij nooit meer dezelfde geworden als voor dit ongelukje... En daar gaat het me om in mijn post.

Ehm, wat je nu verwoord is ook wat ik zeg.. Dus voor zover ik weet snap ik je clue.
Maar dat verhelpt niet dat de paarden alsnog geen sprintje kunnen trekken in de wei en dus de boel kapot rennen waar de TS d'r weide eigenaar zich zo druk om maakt..
Tenzij je doelt op het op weg naar de wei toe brengen, maar dat haal ik er niet uit.

Hof_Arcadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:59

Onze paarden zijn gewend aan het halster de wei in te gaan, om te draaien, halster los en altijd iets lekkers. Beetje biks of iets anders doet wonderen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:06

Maar daarna gaan ze dus nog steeds aan de kletter. Ik denk wel oprecht dat het helpt om eerst een rondje weiland aan de hand te lopen, of ze even te laten uitrazen in de bak ofzo.

Overigens rennen ze hier nooit het weiland in. Duiken allemaal meteen met de neus naar beneden?

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:11

Waar je een paard ook in zet hij moet altijd draaien met de neus naar je toe voor je het halster af doet. Hoe braaf een paard ook is.

Dit is natuurlijk gedrag en weinig aan te doen. Net of ze in de hele dag dat ze buiten staan niet rennen. Oke dan rennen ze niet bij t loslaten dan rennen ze een uur later wel als je er niet bent. Lekker boeien, dan moeten jullie ze de wei niet op gooien of een klein stuk afzetten en dan nog lopen ze dat kapot. Raar ook. Paarden mogen wel op de weide als ze maar of stappen of stilstaan zodat de wei heel blijft.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 07:57

Klinkt een beetje hetzelfde als wanneer ik mijn leerlingen verbied om te voetballen op het voetbalveld omdat het gras er zo niet mooier op wordt.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:32

Ik heb altijd geleerd het paard om te draaien (dus neus naar het hek) zodra je de wei inloopt en hem dan pas los te laten, doe jij dat ook?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:39

Ik snap wel dat de eigenaar van het land niet wil dat de boel kapot getrapt wordt. Ik zou toch de paarden 1 voor 1 buiten zetten (eerst het "vervelende" paard zodat ie andere hem niet opfokt). En dan toch halstertouw om zn neus of hoofdstel in. En die tip van dat voer vind ik ook een goede.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:21

Als de eigenaar van het land niet wil dat zijn weide kapot gaat, moet hij het ook niet verhuren... Het is toch normaal dat een paard gebruik maakt van de ruimte die hij krijgt? Die zit vol energie na een nacht op stal, hou dat maar eens tegen.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:32

Ik heb dit probleem met mijn leasepaard maar dan dat ze mij naar de stal toe trekt.
Ik heb ook nog niet de beste oplossing gevonden maar een hengstenketting scheelt al een hele hoop en dan kan ik haar ook beter aan.

Boscrosser27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 17:56

Op dit moment breng ik de paarden een voor een in de weide. De drukste/ sterkste eerst en dan de ander (zodat zij er niet meer naast of achter gaat draven). Mijn paard rent nu niet meer bokkend weg en meestal gaat hij gelijk eten.
Wat hij nu wel soms doet als ik hem netjes naar achteren heb gebracht is (en de andere op ga halen) naar voren rennen omdat hij bang is dat hij die dag alleen moet staan. Tja hoe je het ook went of keert rennen doen ze toch. Soms gaan ze later ook nog als ze rustig er in gezet zijn samen nog een rondje rennen. De eigenaar heeft daarnaast alle draden weg gezet om de weiden kleiner mee te maken er is overigens nergens blubber daar is de wei te groot voor.