MariekeB schreef:]
Absoluut niet mee eens.
1 Ik vraag me af of een paard de koppeling legt tussen dribbelen en rotwerk doen. Daar zit veel te veel tijd tussen. Het is geen trailer laden waarbij het dier bij elke voet op de laadklep rust en beloning krijgt, en de beloning heel snel volgt op de onprettige situatie.
2 Mocht het werken, wat ik betwijfel, dan suggereer je dat werk niet leuk is.En creëer je dus de situatie dat ze niet naar huis willen omdat het daar niet leuk is. En de situatie dat werk " dressuur" dus nooit leuk is.
Daar creëer je problemen mee in plaats van dat je ze oplost.
Jij begrijpt het hele punt niet. En Amaris begrijpt het precies

Het is absoluut geen straf en absoluut geen rotwerk (weet ook niet waar je dat vandaan hebt?). Als je hem wil straffen door "rotwerk" te doen zou je dat al meteen op dat moment moeten doen. Maar daar zie ik het nut ook niet zo van in. Of nouja, eigenlijk, zoiets doen we hier wel. Tis alleen niet als straf maar een keuze voor het paard; Als een paard niet stil wil staan (hete paarden) wat wij dan doen is zijn voeten laten bewegen. Zijwaarts, voorwaarts, achterwaarts, weer zijwaarts etc. Dan moeten ze denken, werkt ook veel beter dan m in een cirkeltje laten lopen. Daat worden ze alleen maar heter van. Dat doe je elke keer als je stil wil staan en hij niet. Na een paar keer zal hij doorhebben dat t toch wel comfortabeler is om gewoon stil te staan

maar als straf is t zeker niet. Tis meer dat je je paard een keuze laat. Je wil niet stil staan maar bewegen? Oke, go ahead. Maar wel op mijn manier. Als je maar aan je teugels gaat zitten trekken om ze stil te laten staan, kunnen ze inderdaad maar 1 kant op; omhoog. Steigeren dus.
Back to the topic,
Inderdaad zoals Amaris zegt,
Je neemt het eten en de lekkere weide weg waar hij zoooo graag naar toe wil. Je maakt het buiten rijden een comfortabele plek en huis een minder comfortabele plek. De bedoeling is dat hij ook buiten ontspant en niet alleen in de stal.
Daarnaast is het grappig dat je het over de trailer hebt

Geen ENKEL paard hier die problemen heeft met trailerladen. Na training dan natuurlijk, heb t niet over een groen paard. En weetje waarom? Omdat we dezelfde methode gebruiken.
In de trailer is de meest comfortabele plaats ever. Je maakt de trailer een comfortabele plaats en alles erbuiten minder comfortabel.
Bijvoorbeeld door haver (dat is wat alle paarden en koeien hier krijgen) in de trailer te zetten. En altijd van achterdrijven. NOOIT dat we ze er in trekken met een halster.
Of door hem aan t werk te zetten buiten de trailer, terwijl in de trailer rust en eten betekent.
Is wel iets wat je aan moet kunnen/ leren voelen. Dus wat jij daar zegt is voor mij ook hartstikke verkeerd.
En TS, again, zoals Amaris ook zei moet je dit zien als op kortertermijn en als een training om hem te laten ontspannen als buitenrijden. Ga een halfuurtje buitenrijden ipv een uur in het begin. Maar na een paar keer zou je al wel verschil moeten merken.
Oh en MariekeB, als je denkt dat het niet werkt.. vraag eens aan de cowboy horsemen hoe ze het zouden doen en hoe ze hun paarden trainen..

(Pat Parelli, Buck Branneman, Jonathan Field, Monty Roberts etc)
Alles is eigenlijk hetzelfde alleen de details zijn verschillend. En alles is over; (wederzijds) respect, wijken voor druk, comfortabel maken waar je het wil en dus minder comfortabel waar je het niet wil en timing.
Dus vertel mij maar niet dat deze manier niet werkt, want heb het al paar keer zo gedaan/ gezien en het werkt

Edit, dat ging niet helemaal goed. Dubbelpost..