Problemen met uitstappen tijdens buitenrit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:55

Heb er ook zo eentje die altijd nog snel de trein wil halen, vooral op terugweg. Al heeft ze wel de tijd om elke 100m weg te springen voor een of andere kabouter.

Punt 1: vooral rustig blijven en je er zelf niet druk om maken. Dit is voor mij persoonlijk het moeilijkste punt :+ .

Wat ik zoal probeer: bezighouden met schouderbinnen/buigen/etc. Sowieso als ze kop hoog als een giraf heeft ziet ze nog veel meer spoken dus als ze 'vervelend' is moet ze maar in dressuurhouding lopen, aan lange teugel als ze wil maar dan wel met het hoofd laag.
Ik bepaal of we stappen of sneller gaan, stappen is stappen. Dat heeft ze wel vrij goed begrepen.

Maar stappen kan ook snelwandelen zijn (is mijn rug gelijk ook weer losgewerkt :P ) en als ik dat niet wil dan zet ik haar gewoon stil. Terugdraaien wordt ze hotel van. Inhouden, nog meer. En als ik echt te veel terugwerk met hand wil ze wel eens de voetjes van de vloer halen.
Stilstaan is nog een redelijk compromis.

En wat ik idd vaak doe is bij thuiskomst nog even (20 minuutjes) wat dressuurwerk doen. Pas als mevrouw rustig wil luisteren zonder er een heel drama van te maken mag ze naar de wei. Als we gewoon ontspannen rondgesjokt hebben (ik houd van onstpannen rondsjokken) gaat ze direct op de weide.
Het is idd niet als straf bedoeld maar gewoon dat ze moet leren dat ze pas 'rust' krijgt als ze zelf ook rustig is.

Ze heeft ook een gigaberenvacht en is druipend nat als ze zich zo druk maakt. Ze gaat 's nachts op stal dus als het wat laat is geworden gaat ze direct op stal. Anders is het behelpen met zweetdekens en laten rollen of droogwrijven met stro.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:34

Utixo schreef:
Dat werkt echt niet bij dribbelaars :n. Ik weet niet wat voor een paardje je hebt TS, maar de hete paardjes blijven gewoon weer dribbelen zodra je omkeert. Ik heb 19 jaar de tijd gehad om alle dingen te proberen met mijn pony. Iedere buitenrit opnieuw, en dat zijn er erg veel geweest in die 19 jaar.

Dus omdat het jou niet gelukt is werkt de hele methode niet? Goh, ben ik weer eens een uitzondering. Damm 8)7

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:38

Nu wellicht een beetje laat. Maar misschien een idee om volgend jaar de hals uit te scheren? Als je dat vroeg genoeg doet, wennen ze er aan en kunnen ze in principe gewoon zonder deken blijven staan.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:40

Stilstaan wordt steigeren en omkeren heeft bij mijn paard ook geen zin. Die loopt pas weer rustig zodra we de oprit van de boerderij opstappen. Deze is inmiddels alweer 20 jaar oud. Blijft wel stappen maar dan wel op een flink tempo. Ik laat haar stappen want tegenhouden werkt ook niet.
En stap op het erf droog, ik maak me er verder niet druk om.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 02:01

MariekeB schreef:
Eileen_ schreef:
Niet een antwoord tegen het zweten, maar wel tegen het dribbelen.

Zet hem aan het werk als je terug komt en hij is zo heet. Maak buiten rijden de comfortabele plek en stal oncomfortabel zodat hij leert zich niet zo op te fokken om naar stal te gaan.
Dus in plaats van hem voer geven of terug in de wei te zetten en hem te belonen voor zn gedrag, zet je hem aan het werk (gewoon dressuurmatig rijden oid). Hij zal na een aantal keren al wel door hebben dat het niet zo veel zin heeft om naar huis te rennen.
Werkt echt super :)

Absoluut niet mee eens.

1 Ik vraag me af of een paard de koppeling legt tussen dribbelen en rotwerk doen. Daar zit veel te veel tijd tussen. Het is geen trailer laden waarbij het dier bij elke voet op de laadklep rust en beloning krijgt, en de beloning heel snel volgt op de onprettige situatie.

2 Mocht het werken, wat ik betwijfel, dan suggereer je dat werk niet leuk is.En creëer je dus de situatie dat ze niet naar huis willen omdat het daar niet leuk is. En de situatie dat werk " dressuur" dus nooit leuk is.
Daar creëer je problemen mee in plaats van dat je ze oplost.

Jij begrijpt het hele punt niet. En Amaris begrijpt het precies ;)

Het is absoluut geen straf en absoluut geen rotwerk (weet ook niet waar je dat vandaan hebt?). Als je hem wil straffen door "rotwerk" te doen zou je dat al meteen op dat moment moeten doen. Maar daar zie ik het nut ook niet zo van in. Of nouja, eigenlijk, zoiets doen we hier wel. Tis alleen niet als straf maar een keuze voor het paard; Als een paard niet stil wil staan (hete paarden) wat wij dan doen is zijn voeten laten bewegen. Zijwaarts, voorwaarts, achterwaarts, weer zijwaarts etc. Dan moeten ze denken, werkt ook veel beter dan m in een cirkeltje laten lopen. Dat doe je elke keer als j
nderdaad zoals Amaris zegt,

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 02:33

MariekeB schreef:
Eileen_ schreef:
Niet een antwoord tegen het zweten, maar wel tegen het dribbelen.

Zet hem aan het werk als je terug komt en hij is zo heet. Maak buiten rijden de comfortabele plek en stal oncomfortabel zodat hij leert zich niet zo op te fokken om naar stal te gaan.
Dus in plaats van hem voer geven of terug in de wei te zetten en hem te belonen voor zn gedrag, zet je hem aan het werk (gewoon dressuurmatig rijden oid). Hij zal na een aantal keren al wel door hebben dat het niet zo veel zin heeft om naar huis te rennen.
Werkt echt super :)

Absoluut niet mee eens.

1 Ik vraag me af of een paard de koppeling legt tussen dribbelen en rotwerk doen. Daar zit veel te veel tijd tussen. Het is geen trailer laden waarbij het dier bij elke voet op de laadklep rust en beloning krijgt, en de beloning heel snel volgt op de onprettige situatie.

2 Mocht het werken, wat ik betwijfel, dan suggereer je dat werk niet leuk is.En creëer je dus de situatie dat ze niet naar huis willen omdat het daar niet leuk is. En de situatie dat werk " dressuur" dus nooit leuk is.

Het is absoluut geen straf en absoluut geen rotwerk (weet ook niet waar je dat vandaan hebt?). Als je hem wil straffen door "rotwerk" te doen zou je dat al meteen op dat moment moeten doen. Maar daar zie ik het nut ook niet zo van in. Of nouja, eigenlijk, zoiets doen we hier wel. Tis alleen niet als straf maar een keuze voor het paard; Als een paard niet stil wil staan (hete paarden) wat wij dan doen is zijn voeten laten bewegen. Zijwaarts, voorwaarts, achterwaarts, weer zijwaarts etc. Dan moeten ze denken, werkt ook veel beter dan m in een cirkeltje laten lopen. Daat worden ze alleen maar heter van. Dat doe je elke keer als je stil wil staan en hij niet. Na een paar keer zal hij doorhebben dat t toch wel comfortabeler is om gewoon stil te staan ;) maar als straf is t zeker niet. Tis meer dat je je paard een keuze laat. Je wil niet stil staan maar bewegen? Oke, go ahead. Maar wel op mijn manier. Als je maar aan je teugels gaat zitten trekken om ze stil te laten staan, kunnen ze inderdaad maar 1 kant op; omhoog. Steigeren dus.

Back to the topic,
Inderdaad zoals Amaris zegt,
Je neemt het eten en de lekkere weide weg waar hij zoooo graag naar toe wil. Je maakt het buiten rijden een comfortabele plek en huis een minder comfortabele plek. De bedoeling is dat hij ook buiten ontspant en niet alleen in de stal.
Daarnaast is het grappig dat je het over de trailer hebt :D Geen ENKEL paard hier die problemen heeft met trailerladen. Na training dan natuurlijk, heb t niet over een groen paard. En weetje waarom? Omdat we dezelfde methode gebruiken.
In de trailer is de meest comfortabele plaats ever. Je maakt de trailer een comfortabele plaats en alles erbuiten minder comfortabel.
Bijvoorbeeld door haver (dat is wat alle paarden en koeien hier krijgen) in de trailer te zetten. En altijd van achterdrijven. NOOIT dat we ze er in trekken met een halster.
Of door hem aan t werk te zetten buiten de trailer, terwijl in de trailer rust en eten betekent.
Is wel iets wat je aan moet kunnen/ leren voelen. Dus wat jij daar zegt is voor mij ook hartstikke verkeerd.

En TS, again, zoals Amaris ook zei moet je dit zien als op kortertermijn en als een training om hem te laten ontspannen als buitenrijden. Ga een halfuurtje buitenrijden ipv een uur in het begin. Maar na een paar keer zou je al wel verschil moeten merken.

Oh en MariekeB, als je denkt dat het niet werkt.. vraag eens aan de cowboy horsemen hoe ze het zouden doen en hoe ze hun paarden trainen.. ;) (Pat Parelli, Buck Branneman, Jonathan Field, Monty Roberts etc)
Alles is eigenlijk hetzelfde alleen de details zijn verschillend. En alles is over; (wederzijds) respect, wijken voor druk, comfortabel maken waar je het wil en dus minder comfortabel waar je het niet wil en timing.
Dus vertel mij maar niet dat deze manier niet werkt, want heb het al paar keer zo gedaan/ gezien en het werkt ;)

Edit, dat ging niet helemaal goed. Dubbelpost..

__Elizabeth

Re: Problemen met uitstappen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 03:09

En wat als je simpel weg is een lange teugel geeft? Ik hb er meerdere gehad die op de terug weg erg druk worden en ik heb uiteindelijk eens geprobeert om gewoon een lange teugel te geven. Als ik ze tegen hou gaan ze dribbelen als ik een lange teugel geef stappen ze stevig door maar wel rustiger. En komen we minder tot niet bezweet thuis aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:27

Amaris schreef:
Dat "rotwerk" zoals jij de dressuuroefeningen zo subtiel noemt is ook geen straf voor het dribbelen, dus die koppeling hoeft helemaal niet gemaakt te worden.

Het is puur het idee dat bij paardlief gewekt wordt dat terug thuis komen niet direct ontspanning en eten is.
Dus je probeert de 'wens om thuis te komen' gewoon wat af te vlakken.

Lijkt me zeker het proberen waard.

Ik ben zelf dressuurruiter, maar het valt absoluut niet onder rotwerk. En die associatie maken jullie er nu wel mee.
Want blijkbaar vinden "jullie" dieren dressuur zo'n naar werk dat je daarmee de wens om naar huis te gaan afvlakt.

Dat is uiteraard niet het geval, dus het zal ook niet werken.

Als je die wens wil afvlakken , moet je reactie veel directer op het dribbelen zitten.
200 meter verder stappen dan de stal bv.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-12-15 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:38

Eileen_ schreef:
MariekeB schreef:
]
Absoluut niet mee eens.

Het is absoluut geen straf en absoluut geen rotwerk (weet ook niet waar je dat vandaan hebt?). Als je hem wil straffen door "rotwerk" te doen zou je dat al meteen op dat moment moeten doen. Maar daar zie ik het nut ook niet zo van in. Of nouja, eigenlijk, zoiets doen we hier wel. Tis alleen niet als straf maar een keuze voor het paard; Als een paard niet stil wil staan (hete paarden) wat wij dan doen is zijn voeten laten bewegen. Zijwaarts, voorwaarts, achterwaarts, weer zijwaarts etc. Dan moeten ze denken, werkt ook veel beter dan m in een cirkeltje laten lopen. Daat worden ze alleen maar heter van. Dat doe je elke keer als je stil wil staan en hij niet. Na een paar keer zal hij doorhebben dat t toch wel comfortabeler is om gewoon stil te staan ;) maar als straf is t zeker niet. Tis meer dat je je paard een keuze laat. Je wil niet stil staan maar bewegen? Oke, go ahead. Maar wel op mijn manier. Als je maar aan je teugels gaat zitten trekken om ze stil te laten staan, kunnen ze inderdaad maar 1 kant op; omhoog. Steigeren dus.

Back to the topic,
Inderdaad zoals Amaris zegt,
Je neemt het eten en de lekkere weide weg waar hij zoooo graag naar toe wil. Je maakt het buiten rijden een comfortabele plek en huis een minder comfortabele plek. De bedoeling is dat hij ook buiten ontspant en niet alleen in de stal.
Daarnaast is het grappig dat je het over de trailer hebt :D Geen ENKEL paard hier die problemen heeft met trailerladen. Na training dan natuurlijk, heb t niet over een groen paard. En weetje waarom? Omdat we dezelfde methode gebruiken.
In de trailer is de meest comfortabele plaats ever. Je maakt de trailer een comfortabele plaats en alles erbuiten minder comfortabel.
Bijvoorbeeld door haver (dat is wat alle paarden en koeien hier krijgen) in de trailer te zetten. En altijd van achterdrijven. NOOIT dat we ze er in trekken met een halster.
Of door hem aan t werk te zetten buiten de trailer, terwijl in de trailer rust en eten betekent.
Is wel iets wat je aan moet kunnen/ leren voelen. Dus wat jij daar zegt is voor mij ook hartstikke verkeerd.

En TS, again, zoals Amaris ook zei moet je dit zien als op kortertermijn en als een training om hem te laten ontspannen als buitenrijden. Ga een halfuurtje buitenrijden ipv een uur in het begin. Maar na een paar keer zou je al wel verschil moeten merken.

Oh en MariekeB, als je denkt dat het niet werkt.. vraag eens aan de cowboy horsemen hoe ze het zouden doen en hoe ze hun paarden trainen.. ;) (Pat Parelli, Buck Branneman, Jonathan Field, Monty Roberts etc)
Alles is eigenlijk hetzelfde alleen de details zijn verschillend. En alles is over; (wederzijds) respect, wijken voor druk, comfortabel maken waar je het wil en dus minder comfortabel waar je het niet wil en timing.
Dus vertel mij maar niet dat deze manier niet werkt, want heb het al paar keer zo gedaan/ gezien en het werkt ;)

Paard gaat die koppeling niet leggen.

Het andere voorbeeld wat jij geeft werkt wel, omdat het DIRECT volgt op het gedrag.
Net zoals ( en dat beschreef ik ook ) dat je met trailer laden de trailer comfortabel maakt en daarbuiten minder. ( zo doet elke trailer laadt goeroe dat )

Dribbelen zou je bv op kunnen lossen door :
Als reactie onmiddellijk weer de andere kant op te rijden zodra het dribbelen begint. en zodra de rustige stap er weer , weer de richting naar huis op te gaan.

Dan kan overigens met een echte dribbelaar een heeeeeele lange exercitie worden. En er blijven dieren bij waarbij je dat er gewoon niet uitkrijgt.
Dus om on topic naar de TS te reageren. Je kan het ook gewoon accepteren als hij verder prima onder controle is. Niet alles hoeft afgeleerd te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:43

Eileen_ schreef:
[

Ik werk al jaren ( voordat jij geboren was ) op die manier met paarden.
Dus wellicht leg ik het op een voor jou niet te begrijpen manier uit.
Ik bedoel precies dat.... maar ..... nogmaals , dat wat jij voorstelt, is in de tijd te ver van het probleem verwijderd.
Paard is bij de wei, ziet z'n vrienden, en zal ontspannen, dat je dan dressuur gaat rijden( in de wei met de andere paarden -O- ) zal geen enkel verschil maken.

De oplossing moet je veel dichter bij het gedrag zoeken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-12-15 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:47

Mijn Ijslander is ook een behoorlijke heethoofd. Ik werk altijd aan gehoorzaamheid. Verder dan de stal lopen, nog even dressuur, niet meteen voeren, lange teugel, bezig houden met oefeningen, hij doet het allemaal en hij blijft er even hard bij lopen. Niet drammen of dribbelen, maar wel flink de pas erin waardoor echt uitstappen dus niet goed lukt als ze zo nat zijn. Ik hou het maar op ijslands vuur. Pas als ik afstap bedenkt hij, oh het werk is klaar! En wandelt ie in alle rust met me mee. Ik stap dus meestal aan de hand uit. Als hij niet meer dampt en op de huid niet meer nat is mag ie terug de wei op. Wachten tot ie droog is is niet te doen met die berenvacht en ook helemaal niet nodig.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 16:01

Skessa_ schreef:
Nu wellicht een beetje laat. Maar misschien een idee om volgend jaar de hals uit te scheren? Als je dat vroeg genoeg doet, wennen ze er aan en kunnen ze in principe gewoon zonder deken blijven staan.

Ja, dat wil ik sowieso doen. Maar omdat ik haar nog niet zo lang heb, was ik er dit jaar niet op tijd bij voor zoiets. ;)

De rest, allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik ga gewoon rustig allerlei van de genoemde tips uitproberen, en dan zit er vast iets bij dat werkt. :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 03:25

Lol, hoe kan je nou zeggen dat het niet werkt? :') ik heb toch echt gezien dat het wel werkt. Al vind jij het niks, dat betekent nog niet dat het voor andere mensen niet werkt ;) En al werk je in de paarden "voordat ik geboren was" wat wil je daar mee zeggen? Dat je beter bent? De ranch waar ik zit nu, de eigenaresse is 69 en werkt met paarden sinds ze jong was. En daarnaast zit ik tussen de paardentrainers hier waar ik regelmatig naar toe ga... dus daar heb ik t ook vandaan. Leeftijd zegt sowieso niet heel veel voor mij.
En ja het werkt wel.
Veel mensen staren me ook raar aan als ik zeg dat ik een paard inrij met touwhalster en zonder zadel. Maar neee dat werkt toch niet en is hartstikke gevaarlijk. Mensen, open je ogen!! Er zijn meer methodes dan longeren en korte teugels.
En nogmaals, ik zeg zeker niet dat dressuurmatig rijden "rotwerk" is, want dan begrijp je me niet. Nouja, vind dressuur 3x niks maar dat is een hele andere discussie :P. Maar je kan mij echt niet wijs maken dat je paard liever dressuuroefeningen doet dan in de wei met vriendjes staan en eten ;)
Maar alsjeblieft stop met zeggen dat het niet werkt. Dat is gewoon niet slim om te zeggen, dan is t net alsof je denkt dat alleen joúw manier werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 08:19

Ik zeg zeker niet dat mijn manier de enige is, verre van zelfs. Er zijn gelukkig veel manieren die kunnen werken. En ik vind inrijden en zadelmak maken met een touwhalster een prima idee.

Maar oorzaak en gevolg liggen te ver uitelkaar in dat wat jij voorsteld.
Zie het zoals wanneer je een hond corrigeert een half uur nadat hij iets gedaan heeft, hij snapt niet waar hij voor gecorrigeerd wordt.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:10

Ja en de tijdspanne waarin een paard oorzaak en gevolg aan elkaar koppelt ongeveer 3 seconden. Maar uiteraard kunnen ze wel een routine aanleren. Wat betekend dat uiteindelijk heus het verband gelegd gaat worden dat snel naar huis lopen resulteerd in meer werken ipv eten of vriendjes. Betekend ook dat je dit moet blijven doen, want zodra het paard dit geleerd heeft en je gaat weer terug naar je oude routine zal het paard deze weer aanleren. Etc. Etc.
Dan blijf je dus aan de gang.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:20

Wat Skessa zegt, scheer een stuk vacht weg onder de hals. Scheelt al een flink stuk in het zweten, want ze kunnen daar in ieder geval een portie warmte kwijt. Verder zou ik dan het laatste stuk ernaast gaan lopen of op eigen terrein nog even op adem stappen. Als ze maar op adem zijn, kan er een hoop. Daarna lekker in de paddock laten rollen en nog wat verder uit laten keutelen op de wei of in de paddock.
En dat scheren kun je gewoon door het winterseizoen herhalen, ik heb deze week bij mijn druktemaker-met-berenvacht ook weer het scheerapparaat gehanteerd. En er kwam alweer aardig wat vanaf (3e keer dit seizoen).

lavie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:29

Mijn paardje maakte zich ook altijd superdruk. Nog steeds wel eens af en toe. Dat krijg je nooit echt weg.

Bij mij hielp het door gewoon heel veel buiten te rijden en doen alsof er niks aan de hand is. Op een gegeven moment werd mijn merrie dan vanzelf rustig. /3