Nieuw paard bij anderen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Re: Nieuw paard bij anderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:30

Ik heb een nieuwe bij mijn Mini kudde van 2 paarden gezet. Hier heb ik ruim een maand overgedaan. Eerst met 6 meter tussen de draden. Ze gingen nog steeds te keer. Steeds wachten tot het rustig was. Vaak met een paar dagen. Dan stukje dichterbij enz. Ik dacht dat het nooit goed zou komen, maar nu zijn het de dikste maatjes. Pfieuw.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:34

kvulden schreef:
Ik heb een nieuwe bij mijn Mini kudde van 2 paarden gezet. Hier heb ik ruim een maand overgedaan. Eerst met 6 meter tussen de draden. Ze gingen nog steeds te keer. Steeds wachten tot het rustig was. Vaak met een paar dagen. Dan stukje dichterbij enz. Ik dacht dat het nooit goed zou komen, maar nu zijn het de dikste maatjes. Pfieuw.

De tijd ervoor nemen is het kernwoord. Alleen neemt men die tijd vaak niet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:38

Mijn jonge hengst kwam in een opfok kudde aan het eind van het zomerseizoen. Dus viel er volledig buiten. Gelukkig is mijn paard vrij makkelijk en sociaal. Afgelopen winter heeft hij met 1 van de paarden uit die kudde in de stal gestaan en nu gaan ze weer met die kudde de wei op, ik heb nog nooit zoon hecht kluppie gezien. En het leuke is, mijn paard is dikke maten met dat paard waar hij de winter mee heeft doorgebracht, maar omdat zij zo hecht zijn, voegen andere (wat minder dominante) paarden zich bij hun als groepje. Nu is het dus vooral lekker ouwehoeren en stoeien en valt mijn vent nergens meer buiten.

Kun je niet het liefste paard van je kudde samen zetten met het nieuwe paard totdat dat goed gaat en zij samen een koppeltje vormen. zodat je paard dat de rest al kent, het nieuwe paard een beetje mee kan trekken uiteindelijk?

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 07:49

Ik weet niet of dat zal lukken want we kunnen de 3 'wilde' geen halster omdoen en die zijn super gehecht aan elkaar het is namelijk mama, grote zus en kleine zus.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:57

Dan wordt het tijd om de "wilde" paarden te gaan opvoeden. Halster, voetjes, netjes meelopen, gewoon de basic dingen waarmee je controle hebt over een paard.
Zolang je dat niet hebt zou ik er niet over denken om de merrie met veulen erbij te zetten, je kan immers niet ingrijpen als dat nodig is.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 11:08

Dat te veel te gevaarlijk, we hebben al veel geprobeerd: appart zetten en de makkelijkste meenemen dan breken ze de staldeur open, gewoon tesamen laten en de makkelijkste een halster omdoen dan komt de jongste (nog nooit getraind) stijgeren en bokken naar je, niet om te spelen maar echt om je pijn te doen.
Een oplossing zou zijn ze naar een trainer brengen maar mijn oom wil daar geen geld/moeite in steken
Er word gesproken om de jongste te verkopen, maar dit gaat nog niet voor direct zijn

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:11

Arme paarden, hoe worden de hoeven dan gedaan, en wat als ze ziek worden....

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 11:13

Denk nu niet dat dit er toe doet het gaat over het samen zetten van de paarden

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:17

Daar wil je je paard en veulen toch niet bij? Dan maar wat meer betalen en lekker in pension zetten :n levensgevaarlijk.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:20

Niet samen zetten en in ieder geval dit veulen en haar moeder veel in handen nemen zodat deze niet ook verwilderen. Anders heb je straks 5 paarden waar je niets mee kan.

En toch omwille van paarden welzijn een oplossing zoeken om de andere 3 handelbaar te krijgen. En nee, dat moet een jij niet willen doen TS, dit is geen werk voor een meisje van 14.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 11:26

Bedankt voor de tips, het veulen en de moeder zijn er eigenlijk gekomen omdat ik zoals iedere meisje een paard wou en die anderen veel te gevaarlijk zijn maar die gaan dus ze zeker niet laten vewilderen
Maar dus als de jongste weg is kan het dan de oudste gewoon een beetje verzorgen, grondwerk etc en de middelste misschien laten hertrainen om op te rijden. Maarja das zijn toekomstplannen ...

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:28

Maar de merrie moest toch al begin januari bevallen? Dat schreef je?

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 11:32

Ja dit ook zo, hij is nu 4 maanden

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:32

Hoe heb je dat die andere 4 maanden gedaan dan?

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 10:10

Ze gingen elk op een ander moment naar buiten

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 15:09

Nog tips?

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 20:32

smurffie schreef:
Daar wil je je paard en veulen toch niet bij? Dan maar wat meer betalen en lekker in pension zetten :n levensgevaarlijk.

Is toch niet nodig we kunnen ze ook gewoon achter het draadje laten staan, of apart buiten zetten :j
Het zou natuurlijk leuker/makkelijker zijn als ze samen zouden kunnen staan

vilheide schreef:
kvulden schreef:

De tijd ervoor nemen is het kernwoord. Alleen neemt men die tijd vaak niet.

Wij nemen ook onze tijd hoor het is niks dat we nu overhaast gaan doen, we laten ze gewoon aan elkaar wennen. Ik wil gewoon dat alle paarden veilig zijn en plezier hebben met op de weide te staan

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 18:35

En over dat hekken van meer dan 1m het is het poortje van de 2 weides anders moeten we al een hele nieuwe poort zetten, maar er zal een hele nieuwe houten omheining komen in een stuk van de weide. Dat zal waarschijnlijk 1m40 zijn

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 15:51

Er is nog altijd niet zo veel verbetering maar we geven ze de tijd

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 16:16

Er word gesproken dat er nu 1 van de '3 paarden' verkocht word.omdat zij de dominantste is :\

Ze staan nu bijna nooit samen, ze kunnen elkaar enkel van ver zien! Een filmpje volgt, nog tips? :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:29

Zoek alsjeblieft professionele hulp om jullie tr helpen hiermee. Dit is gewoon levensgevaarlijk en zo te lezen is er niemand met de kennis in pacht om (jonge)paarden goed op te voeden. Wat wordt dat dan met dat veulen? Verkopen lost niets op.

Misschien kun je eens contact opnemen met de opleidig van annemarie van der toorn. Zij weten wellicht (oud)studenten de bij je in de buurt zitten. Of kijk of er een parelli of emiel voest instructeur in de buurt woont. Maar blijf alsjeblieft niet aanmodderen