Paard is voor alles bang, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Paard is voor alles bang, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:28

Ik gebruik voerbeloninen ook tijdens het rijden, als hij iets aan moet leren helpt het geweldig omdat het kwartje gewoon een stuk sneller valt. Zodra hij de oefening door heeft moet je natuurlijk wel gaan afbouwen bij die specifieke oefening. Bijv nog maar elke 2 x wat lekkers en zo doorgaan tot hij alleen bij een perfecte uitvoering af en toe wat krijgt. En erg consequent zijn.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:31

Ik denk brokken en ruimte !! 5 jaar en dan zoveel op stal staan....
Het paard moet zijn energie kwijt kunnen. Eerst de wei op, laten wennen, maatjes, tijd geven en veel grondwerk e.d.
Stel je bent een gespannen typje en je moet dan op een stoel blijven zitten in een kamertje van 2 bij 3. Je mag af en toe een rondje lopen en verder heb je geen idee wat er gaat gebeuren.
Wedden dat die spannings boog oploopt !
Een jong paard moet naar buiten kunnen en een paard met veel spanning zeker.
Ik zou er bijna wel om willen wedden dat je een heel ander paard zou kunnen krijgen.

Het is fijn voor ruiter, zo'n binnenbak en kantine en collega paard houders, maar het is niet altijd geschikt voor elk paard.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:58

Wat herkenbaar.
Mijn paard is precies zo.
Ik hen hem vanaf 9 maand oud en hij is nu bijna 7.
De eerste tijd na het inrijden durfde ik er ook niet zelf op, en hebben meerder mensen hem gereden.
De een naar de ander ging er op de kop af.
Uiteindelijk toch zelf door gepakt.
Na 4 jaar onder het zadel worden de schrikreacties minder, maar het blijft wel.
Het zit gewoon in hem.

biancaegypte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:04

Geduld, en nog meer geduld. Ik heb onze uiteindelijk weggedaan. Ik mis haar nog steeds.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:18

Pascalle90 schreef:
Ik ben sinds kort wel bezig met clickertraining, hij kan al een beetje targetten dus we hebben een begin gemaakt. Hoe zie je dit voor je onder het zadel? Ik kan toch niet elke keer clicken en een voerbeloning geven tijdens het rijden?

Zelf gebruik ik de clicker niet onder het rijden, maar er zijn zat ruiters welke dit wel zo doen. het kan dus wel, en daarna weer afgebouwd worden. het kan hem wel het vertrouwen geven wat hij nodig heeft.

Mijn paard kent ook "tik" alles wat ik neerleeg, tegen kom, voorhoud kan zij door "tik" te zeggen aanraken met haar neus. ze vind het een geweldig leuk spelletje. op het moment dat ze iets eng vind, vraag ik ook "tik" en ja hoor ze tikt het aan, gevolg, het is niet meer eng..

Ook kent ze "laag" hierin doet ze haar hoofd omlaag als ik het vraag, dit is een ontspannen houding die een paard ook vertrouwen geeft. op het moment dat er iets spannend is of zij spanning opbouwd, vraag ik "laag" en ze komt weer tot rust..

en zo zijn er nog wel meer oefeningen. ;)

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:41

Kijk eens naar het topic van rio. Zit op mijn mobiel dus kan niet zo makkelijk zoeken. En lach niet maar wij hebben met onze tinker hetzelfde gehad. Weer helemaal terug naar de basis gaan. Ze was totaal niet gewend op zon drukke stal te staan, met zoveel paarden in de bak te zijn. Vliegend de bak door. Onder begeleiding van instructrice is het met een klein jaar goedgekomen. Verhuisd naar kleine stal waar gelukkig onze instructrice ook nog komt. Zij kent mijn dochter en paard door en door. Kwin is ook supersensibel en de spiegel van mijn dochter. De band tussen die 2 geweldig.