wel of geen automatische transmissie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daffie1986
Berichten: 4325
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 07:17

BMHP schreef:
NatasjavE schreef:
Die zijn juist zuiniger dan de handgeschakelde bakken.

hmm voor zover ik de cijfers altijd heb gezien is een automaat minder zuinig in gebruik, zeker bij de grotere auto,s

dat dacht ik inderdaad ook, meen me te herinneren dat dat komt omdat een automaat over het algemeen pas bij een hoger toerental doorschakelde

NatasjavE

Berichten: 30866
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 08:29

daffie1986 schreef:
dat dacht ik inderdaad ook, meen me te herinneren dat dat komt omdat een automaat over het algemeen pas bij een hoger toerental doorschakelde


Voor de oudere automaten is dat ook zeker waar.

Maar ik heb een BMW 1 met een 8 traps automaat diessel. Maakt heel niet zo veel toeren. En is op papier zuiniger als de handgeschakelde versie met een gelijke motor.

Nu mag deze maar 1500 trekken. (1 paard dus max) en voor twee zal je een zwaardere auto nodig hebben.

Ik weet niet of de 8 traps automaat in een X5 ook zuiniger is dan handgeschakeld. Daar heb ik niet naar gekeken. Maar deze moderne automaten zijn in ieder geval niet meer standaard (veel) minder zuinig.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 09:11

NatasjavE schreef:
daffie1986 schreef:
dat dacht ik inderdaad ook, meen me te herinneren dat dat komt omdat een automaat over het algemeen pas bij een hoger toerental doorschakelde


Voor de oudere automaten is dat ook zeker waar.

Maar ik heb een BMW 1 met een 8 traps automaat diessel. Maakt heel niet zo veel toeren. En is op papier zuiniger als de handgeschakelde versie met een gelijke motor.

Nu mag deze maar 1500 trekken. (1 paard dus max) en voor twee zal je een zwaardere auto nodig hebben.

Ik weet niet of de 8 traps automaat in een X5 ook zuiniger is dan handgeschakeld. Daar heb ik niet naar gekeken. Maar deze moderne automaten zijn in ieder geval niet meer standaard (veel) minder zuinig.

Papieren zijn leuk maar in de praktijk levert de motor de kracht die nodig is om te schakelen en vermogen wat je in een bak stopt, ligt niet op de weg.

Een gerobotiseerde handbak mag voor jouw idee rijden als een automaat, maar is dat feitelijk niet.
De DSG van Volkswagen is daar een voorbeeld van. En kijk dan ook gelijk even of je DSG-bakken kunt vinden met 200k+ op de teller.......

marije1109

Berichten: 1200
Geregistreerd: 07-02-13

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 09:22

Ik heb recent een oudere volvo 850 automaat gekocht. Mag dacht ik 1600 kg trekken maar ik wil nooit meer handgeschakelde auto hebben.

NatasjavE

Berichten: 30866
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 09:32

ikke schreef:
Een gerobotiseerde handbak mag voor jouw idee rijden als een automaat, maar is dat feitelijk niet.
De DSG van Volkswagen is daar een voorbeeld van. En kijk dan ook gelijk even of je DSG-bakken kunt vinden met 200k+ op de teller.......


Ik ben niet op de hoogte van alle specificaties van alle transmissies. Interesseert me ook werkelijk niet.

Ik kan je wat zeggen over hoe het inderdaad op papier bij die van mij stond. En die cijfers zullen best vergelijkbaar zijn. Fabrikant doet er tenslotte alles aan om het op papier kloppend te krijgen bij alle modelletjes. (even of er gesjoemeld is buiten beschouwing latend :') )

Of mijn BMW een echte automaat is of in feite een semiautomaat of helemaal geen automaat. Het zal allemaal wel. Who cares? Het is het resultaat dat telt. Hij rijdt fenomenaal. En ik schakel niet. Dat is heerlijk als je heel veel kilometers maakt.

Er was een opmerking dat als geld geen rol speelt je een bepaalde auto moest kopen alleen dat ie niet zuinig is.
Ik merk op dat er automaten zijn die wel degelijk zuiniger zijn dan de handbak variant. Ik vergelijk dan een BMW 1 met een BMW 1 met het zelfde motor type.

Ik zou het verder niet te serieus nemen. Gaat te ver off-Topic Ik weet niet of bij TS geld wel of geen rol speelt.

Oude automaat zuipt meer. Ik trek er al 10 jaar paarden mee en dat gaat heel best.
Aan TS wat ze met het verbruik doet.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 09:34

Ik zal je uit de droom helpen.
Ik weet niet of het al gezegd is maar een automaat trekt idd super voor de trailer maar je bent wel sneller door je bak heen.
Wij hebben gekozen voor een hand geschakelde omdat we geen zin hadden de bak om de zoveel km te vervangen.
wij wilden een auto waar we zeker nog jaren mee konden rijden.

Waar ik de info weg haal ??
Heb een bak van een Mercedes gezien die regelmatig zware ladingen trok en dat wil je niet.
Ik heb verschillende bevriende monteurs die allemaal het zelfde zeggen.
Ga je een trailer trekken neem een hand geschakelde.

BlueMilk

Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, België

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 09:43

De bak wordt snel te warm bij het trekken van een aanhanger. Ik weet niet of dit bij handgeschakelde ook zo is. Op onze automaat zit er een functie om bij het trekken van een aanhanger de automaat af te koelen.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 09:53

NatasjavE schreef:
ikke schreef:
Een gerobotiseerde handbak mag voor jouw idee rijden als een automaat, maar is dat feitelijk niet.
De DSG van Volkswagen is daar een voorbeeld van. En kijk dan ook gelijk even of je DSG-bakken kunt vinden met 200k+ op de teller.......


Ik ben niet op de hoogte van alle specificaties van alle transmissies. Interesseert me ook werkelijk niet.

Ik kan je wat zeggen over hoe het inderdaad op papier bij die van mij stond. En die cijfers zullen best vergelijkbaar zijn. Fabrikant doet er tenslotte alles aan om het op papier kloppend te krijgen bij alle modelletjes. (even of er gesjoemeld is buiten beschouwing latend :') )

Of mijn BMW een echte automaat is of in feite een semiautomaat of helemaal geen automaat. Het zal allemaal wel. Who cares? Het is het resultaat dat telt. Hij rijdt fenomenaal. En ik schakel niet. Dat is heerlijk als je heel veel kilometers maakt.

Er was een opmerking dat als geld geen rol speelt je een bepaalde auto moest kopen alleen dat ie niet zuinig is.
Ik merk op dat er automaten zijn die wel degelijk zuiniger zijn dan de handbak variant. Ik vergelijk dan een BMW 1 met een BMW 1 met het zelfde motor type.

Ik zou het verder niet te serieus nemen. Gaat te ver off-Topic Ik weet niet of bij TS geld wel of geen rol speelt.

Oude automaat zuipt meer. Ik trek er al 10 jaar paarden mee en dat gaat heel best.
Aan TS wat ze met het verbruik doet.

Het gaat je zeer zeker wat interesseren als je die bak moet laten reviseren (a 3000+ euri's) :j


rommulus schreef:
Ik zal je uit de droom helpen.
Ik weet niet of het al gezegd is maar een automaat trekt idd super voor de trailer maar je bent wel sneller door je bak heen.
Wij hebben gekozen voor een hand geschakelde omdat we geen zin hadden de bak om de zoveel km te vervangen.
wij wilden een auto waar we zeker nog jaren mee konden rijden.

Waar ik de info weg haal ??
Heb een bak van een Mercedes gezien die regelmatig zware ladingen trok en dat wil je niet.
Ik heb verschillende bevriende monteurs die allemaal het zelfde zeggen.
Ga je een trailer trekken neem een hand geschakelde.

Als je die automaat netjes behandeld, kun je er probleemloos zware trailers mee trekken, MAAR zorg dat de bak voldoende mogelijkheden krijgt om te koelen!! Wat meer toeren draaien, handmatig ingrijpen of de sportstand gebruiken en niet bang zijn om die laatste stappen te laten voor wat ze zijn.

Ik heb een 4-traps automaat en die trekt fluitend de trailer, maar eigenlijk zou je voor de bak 100km/h willen rijden (4-lock en 2600 toeren) want 2000 toeren bij 90km/h is eigenlijk niet zo aardig voor de bak en de motor (lees: kost je een paar revisies).
Houd ik de bak vast op 3 dan loopt ie 2700 toeren bij 90km/h en heb ik ook nergens problemen mee.

BlueMilk schreef:
De bak wordt snel te warm bij het trekken van een aanhanger. Ik weet niet of dit bij handgeschakelde ook zo is. Op onze automaat zit er een functie om bij het trekken van een aanhanger de automaat af te koelen.

Nee, die bak wordt te warm omdat de olie onvoldoende rondgepompt wordt en dus te weinig door de oliekoeler stroomt. Toeren maken is de enige oplossing omdat de oliepomp gekoppelt is aan de ingaande as van de bak en dus 1:1 het motortoerental volgt. Meer toeren is meer olie door de pomp is meer olie door de koeler is betere koeling van de bak.
Een handbak loopt evengoed warm maar bij een handbak voel je veel beter wat er gebeurt en ben je eerder geneigd om terug te schakelen omdat de motor het simpelweg niet meer trekt.

Bij een handbak is het nieuwe rijden voor de sukkels en malloten als je een trailer eraan hebt hangen.
(en ook als je zo'n lange bak hebt als mijn Volvo)

NatasjavE

Berichten: 30866
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 09:59

ikke schreef:
Het gaat je zeer zeker wat interesseren als je die bak moet laten reviseren (a 3000+ euri's) :j


Nope.

Leasebak :)

Chasey

Berichten: 10701
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:00

Tobbes schreef:
Automaat rijd vele malen soepeler en hebben van koppel omvormer heeft ook veel voordelen. Vooral bij wegrijden op een helling.

Handmatig omlaag schakelen kan eigenlijk wel bij elke automaat in klasse auto's die geschikt zijn voor een aanhanger. Daar hoef je geen zorgen om te maken.


Mijn 30 jarige automaat kan zelfs handmatig terug worden geschakeld als het nodig is. :j

Maar als wij met de trailer rijden dan zet ik mijn hand geschakelde v6 200pk ervoor. Soepel kunnen schakelen ligt aan de bestuurder. :Y) :+ Het gaat meer om het slijten van de automaat denk ik.
Maarja als je zelf niet fatsoenlijk kunt schakelen in een handbak brandt je je koppeilng er ook uit. :+
Ik denk dat het gewoon een persoonlijke keuze is. Slijten doen ze beide wel. En soepel overschakelen naar een hogere versnelling kun je leren/gevoel voor hebben.

Anoniem

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:06

Bij mijn automaat van 15 jaar oud en 200.000km is nog niks te merken van slijtage. Wel heb ik na 10 jaar de bak olie laten wisselen. Btw een versleten koppeling vervangen bij schakel bak is ook niet bepaald een goedkope reparatie.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:16

Tobbes schreef:
Bij mijn automaat van 15 jaar oud en 200.000km is nog niks te merken van slijtage. Wel heb ik na 10 jaar de bak olie laten wisselen. Btw een versleten koppeling vervangen bij schakel bak is ook niet bepaald een goedkope reparatie.

Ligt eraan maar voor 1000 euro ben je een heel eind en dat is toch altijd flink wat minder dan de 3k die een revisie van de automaat kost.

Ik wissel elk jaar de olie van mijn automaat, net als de motor, de tussenbak en de assen.

Myca

Berichten: 6294
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:27

Ik heb pas geleden voor dezelfde keuze gestaan en ik ben uitgekomen op een Ford Mondeo.
Jarenlang heb ik 'goedkoop' gereden met een hybride auto, maar die kunnen niet trekken.

Eigenlijk heb ik het liefst niet een hele dure auto en deze zat er een beetje tussen in terwijl hij wel 2000kg mag trekken (2L automaat). Ik krijg hem pas half december, dus ik heb er nog geen ervaring mee.

Ik ben benieuwd waar jij op uit gaat komen.

criollo_yess

Berichten: 1283
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:56

Mijn 1e trekauto was een schakelbak Landrover Freelander voor een 1,5 paards trailer. Daarna bij zelfde trailer en paard een Freelander met automaat gekocht. Wel een sportversie. Die was veel pittiger dan de schakelbak. Voordeel van automaat is vooral het gelijkmatig optrekken, veel prettiger voor je paard. Bovendien heerlijk in onze regio, want het barst hier van de rotondes, dus je schakelt je suf.

Inmiddels ben ik over naar een 2paards trailer en heb een auto gekocht die wat meer mag trekken. Dit is weer een schakelbak. Rijdt prima, maar als ik weer een nieuwe auto moet hebben, ga ik zeker proberen om weer aan een automaat te komen!

Zuinig en goedkoop zijn de goede trekauto's toch niet, dus dat btje xtra verbruik van een automaat is mij het gemak van een automaat best waard.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:59

tja bij een auto die meer dan 2000 kg mag trekken is onderhoud duurder dan voor de panda.
Ik ben nog altijd van mening dat een handgeschakelde bak beter is voor een trekauto.

Het is voor een automaat vaak net wat zwaarder riscanter en je moet er meer aan denken. iets meer toeren, zorgen voor genoeg koeling en dat juist is waar het fout kan gaan. Je hebt een automaat voor het gemak.

voor de echte werkpaarden die 3500 kg mogen trekken liggen de marges zoveel ruimer dat de problemen die hier genoemt zijn veel minder spelen. Maar dan praatje over een geheel ander concept als personen auto.

Bij een keuze speelt ook of er regelmatig groter afstanden worden gereden en buitenland of dat bij 1000 km per jaar het wel klaar is.

Myca ik heb op het net een paar keer gekeken naar de mondeo en vroeger een Focus diesel gehad. Altijd met veel plezier in gereden. Met de focus had ik een probleem. De eerste versnelling is lang.
Dat gaf met wegrijden op een helling problemen (met de aanhanger er achter).

Myca

Berichten: 6294
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 11:15

Van te voren had ik geen voorkeur voor een bepaalde auto, alleen dat ik een middenklasser automaat widle die mijn 1,5p trailer kan trekken. Ik heb bij mijn keuze nog naar verschillende tests gekeken:
http://www.anwb.nl/bestanden/content/as ... ck0515.pdf
De tijd zal leren of het een verstandige keus was.

Rex_Rolfo

Berichten: 5608
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 11:26

Even reageren op een post van gisteren:
Sappos schreef:
Nu heb ik een zwaardere Volvo V40 diesel die de trailer in zn 5/6 amper een berg op krijgt.

Dan vraag ik mij af wat die V40-met-trailer in de 5e versnelling te zoeken heeft. Laat staan in 6 bergop....

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 11:30

Rex_Rolfo schreef:
Even reageren op een post van gisteren:
Sappos schreef:
Nu heb ik een zwaardere Volvo V40 diesel die de trailer in zn 5/6 amper een berg op krijgt.

Dan vraag ik mij af wat die V40-met-trailer in de 5e versnelling te zoeken heeft. Laat staan in 6 bergop....

Het nieuwe rijden, Rex, het nieuwe rijden...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:34

Groot nadeel van een automaat is dat je steeds je gas moet los laten wanneer je achter een schakel bak rijdt tijdens het optrekken. ...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17439
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:45

rommulus schreef:
Ik zal je uit de droom helpen.
Ik weet niet of het al gezegd is maar een automaat trekt idd super voor de trailer maar je bent wel sneller door je bak heen.
Wij hebben gekozen voor een hand geschakelde omdat we geen zin hadden de bak om de zoveel km te vervangen.
wij wilden een auto waar we zeker nog jaren mee konden rijden.

Waar ik de info weg haal ??
Heb een bak van een Mercedes gezien die regelmatig zware ladingen trok en dat wil je niet.
Ik heb verschillende bevriende monteurs die allemaal het zelfde zeggen.
Ga je een trailer trekken neem een hand geschakelde.

Het probleem dat je nu schetst is wel een probleem waar de automaat van Mercedes om bekend staat.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17439
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:48

ikke schreef:
Tobbes schreef:
Automaat rijd vele malen soepeler en hebben van koppel omvormer heeft ook veel voordelen. Vooral bij wegrijden op een helling.

Handmatig omlaag schakelen kan eigenlijk wel bij elke automaat in klasse auto's die geschikt zijn voor een aanhanger. Daar hoef je geen zorgen om te maken.

Het punt is alleen of degene aan het knopje ook een idee heeft waar ie mee bezig is.
Die automaat is op zich geen probleem maar bij het trekken van zware aanhangers is het wenselijk dat de motor wat meer toeren maakt (meer koppel/vermogen beschikbaar).
Als de automaat een sportstand heeft, is dit vaak een goede keuze en anders inderdaad handmatig opschakelen.

War het technisch om gaat: als de motor meer toeren maakt, gaat er meer olie rond in de automaatbak wat ervoor zorgt dat de krachten gemakkelijker overgebracht kunnen worden en de olie beter gekoeld wordt. Dit is het behoud van je automaatbak (een revisie kost je zo 3k).


Ik heb een Grand Cherokee diesel automaat maar ik gebruik nooit iets anders dan D. Is hier helemaal niet nodig. Hij heeft 384nm koppel bij 1800 tpm...

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:57

Tobbes schreef:
Groot nadeel van een automaat is dat je steeds je gas moet los laten wanneer je achter een schakel bak rijdt tijdens het optrekken. ...

Dan moet je dat blok beton eens onder die rechtervoet vandaan halen.....

Anoniem

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:07

:D _O-

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17439
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:07

Tobbes schreef:
Groot nadeel van een automaat is dat je steeds je gas moet los laten wanneer je achter een schakel bak rijdt tijdens het optrekken. ...

Daar is een mooi woord voor...anticiperen... ;)

Sappos
Berichten: 10112
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:08

Rex_Rolfo schreef:
Even reageren op een post van gisteren:
Sappos schreef:
Nu heb ik een zwaardere Volvo V40 diesel die de trailer in zn 5/6 amper een berg op krijgt.

Dan vraag ik mij af wat die V40-met-trailer in de 5e versnelling te zoeken heeft. Laat staan in 6 bergop....


Blijkbaar niets ;) maar de 7 traps automaat schakelde zelf door naar 6 en terug naar 5 als ie het zwaar kreeg. En de Volvo heeft een dingetje op je scherm die aangeeft wanneer hij wil dat je schakelt :') ik ben gewoon verwend geweest met de automaat, ik heb er verder nooit bij stilgestaan.