Paard een klopje op de hals geven, niet goed?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Paard een klopje op de hals geven, niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:20

Overigens lees ik het slaan uit het artikel niet als een klopje geven, maar als de arm(en) uitsteken en de hand op de hals laten kletsen zoals je enthousiaste ruiters wel ziet doen als ze wat gewonnen hebben...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:22

Ik kriebel door de manen bij de schoft. Daarmee probeer ik na te bootsen hoe paarden elkaar kriebelen. Dat moeten ze van nature toch als positief ervaren lijkt mij. Daarnaast zijn (korte) pauzes inderdaad nog de meest effectieve beloning. Dat is het makkelijkst te begrijpen voor een paard.

Maar in principe kun je alles aanleren als beloning.

Toch lijkt me dat slaan wat ik sommige top(spring)ruiters zie doen na een goede rit echt niet fijn voor het paard. Eigenlijk vind ik dat heel erg onprofessioneel staan. Ik snap wel dat zo'n ruiter dat uit enthousiasme doet, maar je bent professional, doet alles voor je paarden, traint hard, zorgt dat alles tot in de puntjes in orde is, en als je paard dan uiteindelijk een topprestatie levert dan kun je je opeens niet beheersen en doe je iets wat voor je paard hoogst onprettig is. Ik snap dat niet.

EDIT: Oh ja, er is nog een bepaald type dat het doet. Ik weet niet zo goed hoe ik ze moet omschrijven. Het zijn meestal mannen die niet zo veel van paarden weten, maar wel net genoeg om er niet bang van te zijn. Koeienboeren enzo. Ze lopen langs het paard en geven hem even een paar flinke meppen op zijn hals of kont. Om te laten zie dat ze er 'verstand' van hebben en dat ze het paard waarderen. Sommige kinderen zie je het ook wel doen. Want ja, dat hoort. Rare gewoonte is het toch.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:27

Ik klop nooit. Vind ik zo'n manegeding. Toen ik 100 jaar geleden mijn 1e eigen pony had en hem na de les klopjes gaf vroeg mijn instructrice wat ik zelf fijner zou vinden. Geklopt worden of geaaid? Ja, keus snel gemaakt.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:32

Bij mijn eerdere paarden deed ik beide. Met 'n jonkie nu (lees anderhalf, dus niet bereden) kriebel ik t meest, maar ik geef m tussendoor ook klopjes bedenk ik me nu, en hij is dat dus nu al gewend

Edit: ik ben het trouwens heel erg eens met Lusitana, dat het inderdaad voor het belang dat het paard er niet van schrikt, belangrijk is dat n klopje n beloning is

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:37

Als een paard bijvoorbeeld iedere keer als hij lange teugel krijgt een klopje krijgt dan gaat hij dat wel als iets positiefs zien neem ik aan. Daarbij, ik kan ook een vlieg voelen overal op mijn lichaam waar deze zou landen. Dan nog ervaar ik klopjes niet als pijnlijk. Een beetje een rare vergelijking.

Xxhorsesxx9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:30

je kan je paard gewoon een klopje geven vind ik.
hij heeft daar echt niet veel last van ofzo

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:24

Overigens weten niet eens veel ruiters meer tegenwoordig dat een correct klopje wordt gegeven met de linkerhand op de rechterhalsvlakte of met de rechterhand op de linkerhalsvlakte.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:30

Waarom mensen paarden zijn gaan kloppen, komt, hoogstwaarschijnlijk (de bron ben ik helaas kwijt) uit vroeger tijden, toen paarden in het leger gebruikt werden. Je kon het toch niet maken als stoere kerel, om een paard uitgebreid te gaan strelen, dat was voor watjes, maar kloppen was uiteraard wel neutraal genoeg voor de stoere militairen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:38

Een paard een klein klopje op de hals geven is echt niet 'slecht' hoor.
Ik weet niet precies wat ik wanneer met mijn paard doe. Kriebel, klopje, stem of een combinatie daarvan. Paard weet wel wat ik ermee bedoel.

Vergelijking met een vlieg vind ik gek. Als paarden elkaar groomen komen die tanden vast ook harder aan dan een vlieg, maar ze lijken er toch aardig van te genieten. Juist de vlieg is irritant voor het paard en moet weggejaagd worden en de stevig groomende tanden van een ander paard voelen aan als genot.

Ik zou de stelling dus juist willen omdraaien: paard heeft liever een stevig eenmalig klopje dan dat flauwe gekriebel met die kleine irritante vingertjes. :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:39

Lusitana schreef:
Overigens weten niet eens veel ruiters meer tegenwoordig dat een correct klopje wordt gegeven met de linkerhand op de rechterhalsvlakte of met de rechterhand op de linkerhalsvlakte.

Dat heb ik wel zo geleerd, omdat het uit veiligheidsoverwegingen beter zou zijn. Maar ik vind dat zo'n onzin dat ik het niet meer doe.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:46

Moeilijke gedoe altijd. Als je een paard met je stem laat merken dat je blij bent, en daar ook nog een klopje bij geeft is daar echt niets mis mee. Niet als een bootwerker je paard gaan slaan, maar wie doet zoiets nou :?

Paard kan prima de intentie achter een klopje leren.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:52

Lusitana schreef:
En dat vind je handig? Dat hij schrikt van een klopje, Leo? Wat als je uit evenwicht raakt en per ongeluk snel je hand naar zijn hals brengt?

Nee :D daarom mag hij net als ieder ander paard leren dat klopjes niet eng zijn. En mag iedereen hem best een klopje geven gepaard met een positieve stembeloning.
Ik bedoel er vooral mee dat hij van nature klopjes niet associeert met een beloning en het zelfs bedreigend vindt. En daar zal hij geen vreemde mee zijn.
Persoonlijk kriebel ik, maar hij mag / moet wel leren dat een klopje geen kwade bedoeling is en dat hij er dus niet van hoeft te schrikken.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:55

Een groen paard zal kloppen (zachtjes slaan eigenlijk) niet plezierig/vreemd vinden indien ze dit niet gewend zijn.

Kriebelen in de hals komt al meer overheen met het gedrag van paarden onderling en zal dus als plezieriger gevonden worden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:17

mijn huidige pony vind klopjes echt niet fijn dus aai/kriebel ik haar en dat vind ze wel oke

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:24

Ik combineer altijd geloof ik :+ (aaien, klopje en vaak met de stem) Geef ook weleens wat lekkers als ik erop zit hoor.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:26

cobiie schreef:
Kriebelen in de hals komt al meer overheen met het gedrag van paarden onderling en zal dus als plezieriger gevonden worden.

LindyH schreef:
Ik kriebel door de manen bij de schoft. Daarmee probeer ik na te bootsen hoe paarden elkaar kriebelen. Dat moeten ze van nature toch als positief ervaren lijkt mij.

Sterker nog, hier is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Kort door de bocht: als je een paard op de goede plek kriebelt (of krauwt, of krabt, of iets soortgelijks) gaat de hartslag omlaag. Het paard ervaart dit dus als 'prettig'. Zie hieronder de Engelse samenvatting van het artikel "Grooming at a preferred site reduces heart rate in horses" van Claudia Feh. Link naar ScienceDirect hier.

Grooming at a preferred site reduces heart rate in horses schreef:
It is commonly suggested that the principal function of allogrooming is to reduce social tension between group members, but direct evidence of the physiological consequences of grooming at particular sites is lacking. By filming allogrooming sequences in a herd of Camargue horses, Equus caballus , their preferred grooming site, which lies on the lower neck, was identified. Experimental imitation of grooming at this site reduced the heart rate of the recipient while grooming on a non-preferred area did not, in both adults and foals. This preferred site lies close to a major ganglion of the autonomic nervous system.

Neemt niet weg dat je een paard prima kunt leren dat een klopje 'braaf' betekend, mits je op een correcte manier de leerprincipes toepast.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:30

Ik klop altijd, ook met paarden zadelmak maken klop ik overal. Mijn paard kent de link ook tussen kloppen en goed gedrag.

Wij voelen vliegen ook en vinden schouderklopjes toch ook niet alsof we worden geslagen?

mensen kunnen altijd zo heerlijk overdrijven met alles.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:31

Ik combineer van alles en nog wat. Klopjes, aaitjes, kriebeltjes. Meestal na iets spannends of een moeilijke oefening een aai, om ook even de druk van voor er af te halen. Ook beloon ik ontzettend veel met m'n stem (aka ik praat continue onzin tegen m'n paard met 'goedzo' en 'braaf' er doorheen :+ ) wat vooral praktisch is omdat ik veel aan de hand werk met m'n paard en z'n hals dan de helft van de tijd niet binnen handbereik is. Aai of klopje op z'n billen is ook niet raar, aangezien dat dus wél binnen handbereik is!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:32

Ik doe het zelf al lang niet meer en ik wil ook niet dat cliënten mijn paarden klopjes geven. Ik vind het niet beleefd naar het paard. Voor hem of haar is het een vreemde taal, mensentaal. Ook al hebben ze best ondertussen geleerd dat het vriendelijk bedoeld wordt. Het blijft onnatuurlijk en ik vind het beter je aan te sluiten bij wat het paard zelf direct plezierig vindt.
Ik wil namelijk mijn paard zo min mogelijk conditioneren en zo veel mogelijk zijn eigen taal en cultuur laten behouden.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:32

Jeetje nooit over na gedacht maar wat een gedoe om niets eigenlijk.
Mijn paard vind het heerlijk om klopjes te krijgen. Soms tijdes het borstelen klop ik het hele paard rond, de hals, borst, rug, buik, billen heerlijk vind ze dat. Lipje gaat naar voren ze laat haar hoofd hangen en als er iemand in de buurt staat gaat ze die persoon terug krabbelen.

Mijn opa had de gewoonte om klopjes te geven op het hoofd. Heeft even geduurd maar heb hem toch duidelijk kunnen maken dat paarden dat over het algemeen toch niet zo prettig vonden. Pony vond het niet erg maar stond er wel zo bij van: moet dit nou?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:33

Ik ken genoeg sterke kerels waarvan ik geen schouderklopje wil, dan lig ik gelijk 2 meter verderop.

En dat is met paarden denk ik net zo, sommige mensen denken met de hardheid waarmee ze slaan hun hoeveelheid lief en gevoel te kunnen uitdrukken. :=

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:42

Gini schreef:
Een paard een klein klopje op de hals geven is echt niet 'slecht' hoor.
Ik weet niet precies wat ik wanneer met mijn paard doe. Kriebel, klopje, stem of een combinatie daarvan. Paard weet wel wat ik ermee bedoel.

Vergelijking met een vlieg vind ik gek. Als paarden elkaar groomen komen die tanden vast ook harder aan dan een vlieg, maar ze lijken er toch aardig van te genieten. Juist de vlieg is irritant voor het paard en moet weggejaagd worden en de stevig groomende tanden van een ander paard voelen aan als genot.

Ik zou de stelling dus juist willen omdraaien: paard heeft liever een stevig eenmalig klopje dan dat flauwe gekriebel met die kleine irritante vingertjes. :D

Die van mij vind gekriebel anders heerlijk! Klopje, oké, maar een kriebel of aai zie ik haar van genieten, ze gaat soms zelfs terugkriebelen.

linnvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:43

Ik doe eigenlijk alles wel! tijdens het rijden vaak snel een aai tussendoor. Na het werken (rijden, longeren, grondwerk) doe ik vaak een combinatie van aaien en klopjes (lees: niet met de volle hand een pets op de hals maar rustige klopjes) geven :') met poetsen kriebel ik heel veel! En eigenlijk alles gaat gepaard met praten, praat nou eenmaal erg veel tegen dieren..(goed zo, brave pony, etc etc).
Dit doe ik bij mijn eigen pony nu 1,5 jaar maar heb ik ook 8 jaar lang bij mijn verzorgpony gedaan. Beide hebben nooit aangegeven dat ze het vervelend vonden..

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 00:11

Na het rijden ga ik altijd 'el penny' :o voorover op mijn paard hangen en haar met de handen aan beide kanten te aaien. :D Tijdens het rijden gebruik ik mijn stem om te belonen of even de binnenteugel naar binnen met een aai.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:23

Ik klop mijn shetlander zelfs gewoon als ie naast me draaft tijdens het fietsen als beloning, hij lijkt het wel fijn te vinden. Ook mijn veullie leer ik nu dat klopjes niet eng zijn, door zowel te aaien als klopjes te geven. Ik combineer echt van alles, maar vind de beloning met stem het belangrijkste, want daarmee kan ik Alex ook belonen als hij voor de kar loopt. Ik aai en klop mijn manegepony ook, hij vindt alles wel best.