Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Lusitana schreef:Overigens weten niet eens veel ruiters meer tegenwoordig dat een correct klopje wordt gegeven met de linkerhand op de rechterhalsvlakte of met de rechterhand op de linkerhalsvlakte.
Lusitana schreef:En dat vind je handig? Dat hij schrikt van een klopje, Leo? Wat als je uit evenwicht raakt en per ongeluk snel je hand naar zijn hals brengt?
cobiie schreef:Kriebelen in de hals komt al meer overheen met het gedrag van paarden onderling en zal dus als plezieriger gevonden worden.
LindyH schreef:Ik kriebel door de manen bij de schoft. Daarmee probeer ik na te bootsen hoe paarden elkaar kriebelen. Dat moeten ze van nature toch als positief ervaren lijkt mij.
Grooming at a preferred site reduces heart rate in horses schreef:It is commonly suggested that the principal function of allogrooming is to reduce social tension between group members, but direct evidence of the physiological consequences of grooming at particular sites is lacking. By filming allogrooming sequences in a herd of Camargue horses, Equus caballus , their preferred grooming site, which lies on the lower neck, was identified. Experimental imitation of grooming at this site reduced the heart rate of the recipient while grooming on a non-preferred area did not, in both adults and foals. This preferred site lies close to a major ganglion of the autonomic nervous system.
Gini schreef:Een paard een klein klopje op de hals geven is echt niet 'slecht' hoor.
Ik weet niet precies wat ik wanneer met mijn paard doe. Kriebel, klopje, stem of een combinatie daarvan. Paard weet wel wat ik ermee bedoel.
Vergelijking met een vlieg vind ik gek. Als paarden elkaar groomen komen die tanden vast ook harder aan dan een vlieg, maar ze lijken er toch aardig van te genieten. Juist de vlieg is irritant voor het paard en moet weggejaagd worden en de stevig groomende tanden van een ander paard voelen aan als genot.
Ik zou de stelling dus juist willen omdraaien: paard heeft liever een stevig eenmalig klopje dan dat flauwe gekriebel met die kleine irritante vingertjes.