Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marissa161 schreef:Hallo,
Hij lijkt het totaal niet te snappen wat zijn grenzen zijn... Hij snapt ook niet wat corrigeren of zelfs straffen inhoudt. Ook in de wei zien we dit. Hij staat met twee kleinere paarden en mijn merrie is de baas. Wanneer hij met ze in de wei staat springt hij tegen ze op waarna mijn merrie dus uithaalt. Hij stopt, kijkt even om zich heen en gaat gewoon weer verder... En dit gebeurt dagelijks. Alles wat we hem bijbrengen blijft maar niet hangen.
jensvl schreef:dankjewel! Ik denk dat ik door de gegeven tips weer verder kan en zal kijken wat de beste manier is. Ik vind het ook enorm sneu voor hem want het is zo'n onwijs lief paard verderDe grote fout hier was het uit de kudde halen volgens mij. Hij krijgt een negatieve ervaring als laatste ervaring voor een jaar waardoor hij eigenlijk associaal wordt. Heel zelden komt het voor na een negatieve en pijnlijke ervaring in de kudde dat een paard niet meer geïnteresseerd is in soortgenoten of mensen. Ze willen dan soms gewoon niet met mensen omgaan of voor de werken.
Het probleem is van te weinig vertrouwen en geen respect, waarvan het laatste het moeilijkste zal worden om te bereiken. Enkel jou paard kan vertellen wat hier kan werken. Hier kom je er niet met standaard regels en grondwerk, want het paard is gewoon niet meer standaard. Dit is het moment om zelf aan de hand van principes uit te zoeken hoe het moet of iemand te vragen die zich niet blind staart op normaal grondwerk. Ik wil hiermee niet zeggen dat je hard moet zijn, maar gewoon anders. Probeer erachter te komen hoe JOU paard nu denkt en in elkaar zit. En doe het anders dan normaal. Dit kost wss veel moeite en tijd, maar als je uitkijkt dat je je paard niet breekt, is het mogelijk er echt een goed en leuk paard van te maken. Ik wens je veel succes toe met je paard en hoop er het beste van.
marissa161 schreef:Bedankt voor de reacties. Net met binnen zetten heeft mijn moeder hem meegenomen en onderweg halthouden en pasje achterwaarts. Dit deed hij weer super![]()
We zullen weer heel veel specifiek dit soort dingen oefenen, want het is een hele tijd goed geweest. Van de laatste dagen dat hij weer zo doet, maar vandaag was het al weer beter
Thioro schreef:Hij heeft idd geen ideale start gehad maar dat is geen excuus.
Het is niet meer dat zielige veulentje, het is 500 onopgevoede kilo's die gewoon z'n zin doet.
En zelfs als het angst was, dan nog mag hij gewoon niet over je heen lopen of je platdrukken.
Ik denk ook dat je veel sneller en duidelijker in je signalen moet zijn.
Dreigt hij je voorbij te lopen: zwaai met touw/stick/hand/ whatever. Geen reactie of erger hij denderd gewoon nog wat enthousiaster door: knal voor z'n kop en wel dusdanig dat hij niet weet hoe snel hij weer achteruit moet gaan. Daarna weer verder alsof er niets gebeurd is.
Van zwaai naar knal naar weer 'niets gebeurd' kalm moet allemaal binnen de seconde kunnen gebeuren.
Niet blijven zwaaien of lief vragen.
Sowieso zijn veulens die 'gepamderd' zijn geweest, moeilijke paarden op volwassen leeftijd. Het zal dus niet van een leien dakje gaan. Maar echt consequent zijn en geen duimbreed toegeven.