Hoe regelmatig liggend slapen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:06

Hier staan de paarden ook zo lang mogelijk buiten. Maar aangezien wij in de meeste weides geen schuilstal, of zelfs geen schuilmogelijkheid (boom ofzo) hebben, moeten wij ook goed kijken naar het weer. Hier komen de paarden nu elke avond (sinds afgelopen vrijdag) op stal voor de nacht, zodat ze dan kunnen opdrogen, en kunnen gaan liggen in het stro. Elke stal (3*3) heeft wel een uitloopje op beton (3*5) zodat ze ook buiten kunnen als ze dit willen. Zo zijn ze ook rustiger dan helemaal opgesloten zijn.

Mungbean

Re: Hoe regelmatig liggend slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:09

Grappig detail: op mijn vorige stal lag altijd in het begin van de week in het midden van de stal een grote berg stro die zich dan langzaam verdeelde over de oude laag.
Bijna alle paarden (totaal 11) gebruikte die berg als hoofdkussen. Zag er heel lekker uit :))

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 01:14

Arabesk schreef:
Het zit echt in onze hoofden als mensen dat een paard lekker warm droog in een stal gaat slapen. Paarden slapen het hele etmaal kleine beetjes, het liefst in bijzijn van anderen op de open vlakte.

Mijn pony's staan normaal 24/7 buiten en gaan alleen bij heel slecht weer een nachtje op stal. En geloof mij dat ze dan prinsheerlijk gaan liggen slapen in het droge stro. Uiteraard gaan ze de volgende dag als het droog is ook weer graag naar buiten maar stress omdat ze een nachtje opgesloten zijn is absoluut geen sprake van. Buiten hebben ze een verhard gedeelte waar ze ook rustig op gaan liggen.

Heb me er zelf nooit zoveel zorgen om gemaakt omdat ze hier wel op het verharde gaan slapen. Natuurlijk hebben ze liever een droge paddock met een lekker zonnetje erbij. In het voorjaar zie je ze alleen maar lekker slapen als je op bepaalde tijden komt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 01:23

Arabesk schreef:
Het zit echt in onze hoofden als mensen dat een paard lekker warm droog in een stal gaat slapen. Paarden slapen het hele etmaal kleine beetjes, het liefst in bijzijn van anderen op de open vlakte.

En ik kan zeggen dat de paarden hier de inloopstal heel graag benutten.
De stalhouder treft het hele spul regelmatig liggend in de stal aan.
Met regen zijn ze altijd binnen of hij de deur van de stal, als de wind gunstig staat want dan staan ze daar praktisch droog.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 01:32

Wel apart dat iedereen het heeft over ze kunnen lekker droog staan als het regent. De meeste van julie besluiten dat je paard naar binnen moet want het regent. Mijn paarden willen echt niet naar binnen als het regent of sneeuwt. Een paard heeft normaal gesproken geen last van de regen en hoeft daarvoor ook niet echt op stal. Natuurlijk snap ik het als het moet om je weiland goed te houden :)

Mijn paarden gaan trouwens ook gewoon in de modder liggen slapen terwijl er meer dan genoeg droge plekken zijn. Ok misschien heb ik een paar rare beesten staan :=

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 01:38

__Elizabeth schreef:
Wel apart dat iedereen het heeft over ze kunnen lekker droog staan als het regent. De meeste van julie besluiten dat je paard naar binnen moet want het regent. Mijn paarden willen echt niet naar binnen als het regent of sneeuwt. Een paard heeft normaal gesproken geen last van de regen en hoeft daarvoor ook niet echt op stal. Natuurlijk snap ik het als het moet om je weiland goed te houden :)

Mijn paarden gaan trouwens ook gewoon in de modder liggen slapen terwijl er meer dan genoeg droge plekken zijn. Ok misschien heb ik een paar rare beesten staan :=

Mijn pony kan 24/7 naar buiten, maar staat graag in de inloopstal hoor.
Denk maar niet dat hij in de regen blijft staan.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 01:51

moonfish13 schreef:
__Elizabeth schreef:

Mijn pony kan 24/7 naar buiten, maar staat graag in de inloopstal hoor.
Denk maar niet dat hij in de regen blijft staan.

En toch zie ik genoeg paarden die ook een inloop stal hebben en die lekker buiten blijven staan. Zo ook die van mij ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 01:54

Hier staan ze dan met zijn vieren binnen, toeval?
Er zijn vast paarden die het prima vinden maar zo zwart wit zeggen dat paarden er geen waarde aan hechten is gewoon niet waar.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 02:08

Ik heb het over het verschil tussen opsluiten in een stal en buiten laten staan. Wij mensen gaan ervan uit dat paarden dat fijner vinden maar is dat wel zo... Ik heb het niet over paarden hun eigen keus geven.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 07:51

Hier gaan onze paarden sinds vrijdag 's nachts naar binnen. Waarom? Omdat er bij ons niet echt een droge plek is om te liggen. Het is niet dat onze paddocks een waterballet zijn, maar niet kurkdroog. Mijn paard rolt al niets eens als de paddock zo is (echt mer uitzondering) en gaat dus al helemaal niet slapen. En hoe ik dat weet? Naar mate zij langere tijd niet ligt, komt ze in REM slaap als ze staat en valt dan idd om. Een stuk minder erg dan haar vriendinnetje. Die heeft echt narcolepsie en dat wordt ook erger op het moment dat ze niet slaapt.

Tuurlijk heeft iedereen (de meeste) liever een schuilstal met een droge paddock en weiland, maar ik ben allang blij dat ik een stal in de randstad heb gevonden waar mijn paard 's winters minimaal 12 uur buiten komt en met goed weer 24/7. En ik vind het niet 'eerlijk' om ze zonder schuilstal en mogelijkheid tot liggen buiten te houden. Gezien de medische klachten die ze dan ontwikkelt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 08:06

Dit vraag ik mij dus ook al weer een paar dagen af. Hier hebben de paarden dus wel gewoon stallen aan de paddock en een stal op het weiland maar daar gingen ze dus nooit in liggen. Ze hebben vorige winter allemaal stro in de stallen gehad (en de deuren open) maar dan gebruikten ze hun stal als toilet en gingen buiten liggen, of helemaal niet liggen als het heel nat was.
Nu heb ik dus geen stro meer in de stallen en voel ik mij dus rotitig dat ze niet 'kunnen' gaan liggen.
Ik ga ze ook echt niet op stal zetten om ze zo te 'dwingen' om te gaan liggen. Dat lijkt mij dan ook weer het paard achter de wagen spannen. Blijkbaar hebben ze daar dus geen behoefte aan. Maar leg dat dan maar weer eens uit aan je gevoel :P
Voor mijn gemoedsrust zou ik dus weer een dikke laag stro in de boxen doen maar dan voel ik mij echt gekke henkie als ik daar ieder dag natte plekken uit sta te te scheppen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 18-11-15 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 08:10

Onze staan 24/7 buiten, 's nachts op de paddock die een en al blubber is helaas ( zijn aam het zoeken voor een oplossing, en hebben aantal kleine stukjes droog, maar staan met z'n drieën). Ik zie ze in de schuiltent gewoon ligplekken in de modder, vannacht hebben ze wel op het land gehad, daar ia het droger, maar dat word later ook 1 blubber zooi.

En merk niks aan de paarden dat ze "slaaptekort" hebben, ik vind het ook een beetje menselijk idee, onze ruin vond eerst vreselijk in de regen toen die nog op stal stond, en nu staat die gewoon de hele dag in de regen ( ze kunnen naar de tent, maar dat doen ze niet)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 08:21

Er stond een leuk timelaps filmpje op fb van een paard die snachts op stal staat met een kleine uitloop. Dat paard deed meerdere kleine dutjes maar ging op een gegeven moment echt 2uur plat liggen in de stal.

Het hangt er misschien ook wel vanaf wat je met je paard doet. Maar de paarden die ik heb gereden zaten 's ochtends vroeg gewoon onder de slaaprimpeltjes van het stro dus die sliepen 's nachts languit. Zou ze daarvoor toch een droge plek gunnen ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 09:22

Arabesk schreef:

Of zit het in jou hoofd dat paarden prima zonder rem slaap kunnen? Als mijn paard niet ligt, komt er geen remslaap, heeft ze niet die complete rust. Er zijn hier op stal genoeg paarden die wel gaan slapen ondanks de nattigheid, die van mij niet, en dat vind ik sneu voor haar. Slaaptekort is zeker wel een probleem bij paarden, alleen in welke mate (vanaf hoelang) vraag ik mij dan af. Mijn merrie is snel onrustig en zeker met zulke weertypes ook neit 100% op het gemak om lekker te gaan slapen. Dan gaat ze in stal. In een 3x3. Super zielig, maar ze gaat dan wel lekker liggend slapen, en dat vind ik het belangrijkste voor haar om haar gezond te houden. Ook in haar kop trouwens want dan komt ze blijkbaar toch echt even op rust wat ze niet lijkt te kunnen met constante wind in haar kop.

en niet belangrijk? Ik heb een voorbeeld gezien van paarden die lange tijd niet gingen liggen ivm de bodem. Zodra deze in stal of bak stonden gingen ze gelijk liggen om te slapen. Dat is wel degelijk een teken dat ze het wel nodig hebben, maar er in hun eigen paddock niet de mogelijkheid voor hadden. Die gingen doen ook snachts op stal om bij te komen, en namen daar dankbaar gebruik van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:27

Mijn eerste paard was een mega slaapkop.
Als ze sliep dan sliep ze en dan kon het haar geen bal schelen of er gevoerd werd of dat de paarden naar buiten gingen.
Ze bleef gewoon liggen tot ze uitgeslapen was on dan vervolgens uitgebreid te gaan staan uitrekken.

Mijn paarden staan in een groepje van 5 en die liggen regelmatig allemaal tegelijk op stal te pitten. De laagste in rang ligt vaak alleen in een andere stal. Dat hebben ze om die reden ook expres zo gemaakt.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:29

Mijn paard ligt ook elke dag languit te slapen hoor!! :j

Heb alleen geeeen idee wanneer dat eventueel invloed zou hebben wanneer ze niet kunnen liggen...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 09:30

__Elizabeth schreef:
Ik heb het over het verschil tussen opsluiten in een stal en buiten laten staan. Wij mensen gaan ervan uit dat paarden dat fijner vinden maar is dat wel zo... Ik heb het niet over paarden hun eigen keus geven.

Ik heb wel het idee dat mijn paard het fijner vind bij langdurige wind en langdurige regen. Die gaat op een draf mee naar binnen en nee, dat is niet omdat daar eten is, want dat krijgt ze buiten ook. Maar het moet niet te lang duren, geen dagen in stal. Ze gaan redelijk laat naar binnen en vanmorgen om half 7 weer naar buiten.

Ik heb ze het liefste zolang mogelijk buiten, ook voor haar, maar op een gegeven moment kijk ik naar mijn paard en is het klaar. Gisteren was het goed dat ik ze binnen deed, want ze was het echt zat. En ja, ik ken mijn paard ondertussen best goed denk ik :) Ik kijk het aan vandaag of ze nu gewoon weer buiten blijven. Vanwge de luchtwegen wil ik haar zoveel mogelijk buiten houden. Mooiste zou een afdak of schuilstal zijn, dan zou ze gewoon buiten blijven, maar dat kan helaas niet :)

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:16

Arabesk schreef:

Wat een onzin, alsof elk paard hetzelfde is ook :') Als je paarden de keus geeft, zul je zien dat je veel paarden echt wel blij maakt met een warme droge plek om te liggen. En ja, ik denk dat het belangrijk is dat ze elke dag languit kunnen liggen als ze dat willen.

Mijn paarden hebben een inloopstal met verharde vloer, maar ik merkte dat 1 van mijn paarden met de nattigheid niet meer ging liggen. Nu heb ik in 1 hoek van de stal strooisel gelegd, en bijna iedere dag zit elk paard onder de vlas! Zelfs mijn kleine Shet met zn teddyberen-vacht (van wie ik het nooit verwacht had, want die zag ik bijna nooit binnen) ligt lekker te slapen in het vlas als het buiten erg nat is.

Dus ik vind het zelf wel belangrijk om een droge zachte plek te hebben waar ze kunnen liggen. Als het moet kunnen ze heus wel een paar weken zonder, paarden kunnen best wel wat hebben en vallen maarzo niet om, maar ik zou me daar zelf niet goed bij voelen. En ja uiteindelijk zouden ze heus ook wel op het droge beton zijn gaan liggen, maar waarom zou ik niet gewoon wat strooisel erin doen als ik ze daar blijkbaar zo blij mee maak? In jou situatie zou ik ze toch 's nachts een paar uurtjes op stal doen denk ik, als het erg nat is.. Maar je kent je eigen paard het beste, want het verschilt ook erg per paard natuurlijk!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:51

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:09

heel leuk filmpje.

Al gaan die monsters hier dus liever buiten in het witte zand liggen. Bij dit (filmpje) paard is het stro natuurlijk comfortabeler. Maar hier verkiezen ze zand boven stro. Vanmorgen lag de shetlander op de droge stoep terwijl die permanent een hoek met een berg schoon stro in haar box heeft.

Ik heb het eind deze zomer nog een keer geprobeerd met stro in de ruimste stal omdat het lange tijd regende. Maar ook nu weer alleen zand te bekennen op de paarden en geen stro in de staart.

Ik zal wel weer zwichten als het de komende dagen eerst weer heel nat en dan koud wordt. En dan lachen ze me waarschijnlijk weer uit.......

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:12

Een paard is een individu uiteindelijk.

Ik had een paard die iedere dag uitgebreid rolde zodat de viezigheid tot in haar oren zat. Behalve als het nat was, dan schraapte ze en ging door de knieen maar ging niet rollen.
Deed ik dan een regendeken op dan was ze binnen 5 minuten weer vies en blij.
Die wilde gewoon niet nat worden op haar lichaam :+

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:13

JoycexEnya schreef:
Onze staan 24/7 buiten, 's nachts op de paddock die een en al blubber is helaas ( zijn aam het zoeken voor een oplossing, en hebben aantal kleine stukjes droog, maar staan met z'n drieën). Ik zie ze in de schuiltent gewoon ligplekken in de modder, vannacht hebben ze wel op het land gehad, daar ia het droger, maar dat word later ook 1 blubber zooi.

En merk niks aan de paarden dat ze "slaaptekort" hebben, ik vind het ook een beetje menselijk idee, onze ruin vond eerst vreselijk in de regen toen die nog op stal stond, en nu staat die gewoon de hele dag in de regen ( ze kunnen naar de tent, maar dat doen ze niet)

Ik vind het geen menselijk idee. Ik heb er bij mijn paard en overigens ook een van m'n stalgenootje echt gemerkt dat zij er 'Medische' problemen aan ondervonden. Ze kukelde elke keer bijna om en bij mijn vriendin haar paard werd de narcolepsie zichtbaar erger.

En ik heb echt het liefst mijn paard buiten, want ze heeft 8 maanden 24/7 buiten gestaan en ze gaan ook echt niet naar binnen met een dag slecht weer, maar ik vind niet dat ze er medisch aan moeten gaan lijden. Ze komen nu ook minimaal 12 uur buiten met kuddegenoten en hooi en de stallen zijn zo'n 4x4,5/5 met rubbere matten en dikke laag stro met hooi.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:18

Tancreda4 schreef:
Ah dat was jij Mist! Ik had je stukje idd al eens gelezen en mede jou berichten maken ook dat ik het beter in de gaten hou :)

ik ben niet zo van het posten over mijn eigen paarden, maar ...in dit geval probeer ik dat altijd wel te doen aangezien het van levensbelang is dat een paard remslaap krijgt. Toen dat bij mijn merrie niet het geval was zijn we echt door een hel gegaan, en als mijn posts dit bij een ander (paard) kan voorkomen, al is het maar bij 1, dan heb ik mijn doel bereikt door dit toch op bokt te zetten.

@ arabesk; remslaap hebben ze echt niet staand!

ik heb al jaren camera's in de stallen en weides(met recorder, heb er urenlange videobeelden van bewaard), en met 4 paarden in verschillende leeftijden herken je dus echt wel patronen...en die zijn niet leeftijdsafhankelijk, in mijn ervaring liggen mijn paarden zelfs vaak 2x per nacht in remslaap, varierend van 10 tot 20 minuten, mits gezond en stressvrij (ze kunnen natuurlijk wel langer "gewoon" liggen)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 00:17

Start ik dit topic voor mijn grote. Krijg ik er met mijn shet bijna mee te maken. Ik haal e haar even naar stal, staat tussen twee touwen op de poetsplaats, gaat ze liggen. Ik denk dat ze wilt rollen dus zet haar in stal waar ze idd gelijk neerploft. En blijft liggen. Wtf maak je je druk om je grote is je kleine uitgeput.... Ze was namelijk super rustig qua ademhaling etc. Ze liet zich af en toe afleiden kwam ze omhoog maar om snel weer te gaan liggen. Ook plat en gleed ze een paar x in een korte rem slaap. Dat doe je niet als je ziek bent toch????? Na 3 uur zo af en aan gaan liggen met ook slaap ertussen toch de dierenarts laten komen. Niets raars op aan te merken maar geen normaal gedrag. Toch moeheid? Of toch wat anders?
Het is dat ze ziende ogen opknapte na een "anti koliek" prik maar anders zou ik echt denken aan uitputting omdat ze ook in die rem slapen gleed. Zij slaapt de kkomende nachten ook binnen. In principe heeft ze een huisje waar ze droog in kan liggen maar dat misschien de afgelopen tijd niet gedaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:03

MD >> VSW