Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
mylittlejoy schreef:@ikke: op mijn oude stal is er eens een freak accident geweest waarbij transportbeschermers hadden kunnen helpen. Bij het uitladen van het eerste paard schrok deze en sprong vol op het achterbeen van het tweede paard. Met de hoef sprong deze op de Koot en sneed zo een pees doormidden; einde verhaal.
In ons geval zouden ze dan dag en nacht transportbeschermers aan moeten hebben.
Mareintje schreef:Volgens mij is dit hetzelfde verhaal als het dragen van een gordel in de auto. Zolang er niets gebeurd zijn ze niet nodig nee. Maar er kan altijd wat gebeuren onderweg, ook als je een goede chauffeur bent. Een aanrijding door schuld van een ander of je auto kan gaan schuiven omdat het glad is. Je paard is dan even uit balans en kan door een rare misstap zichzelf heel lelijk verwonden. Dan sla je je toch voor je hoofd als je niet even die transportbeschermers om gedaan hebt?
Verhitting van de pezen is niet aan de orde als je goede hoge transportbeschermers neemt. Afzakking komt gewoon door een verkeerde pasvorm. Als je kwalitatief goede beschermers koopt, heb je daar geen last van.
safina schreef:@mareintje: heb jij een voorbeeld van transportbeschermers waar de benen niet warmer van worden? Als ik schoenen aan doe heb ik toch ook warme voeten?
ikke schreef:Ehm, autogordels zijn ontworpen om de krachten die vrijkomen te weerstaan en je op die manier te beschermen.
Dat je de illusie overeind wil houden dat een stukje stof dezelfde krachten (of meer) kan weerstaan is je eigen keuze maar kom niet met valse argumenten om je gelijk aan te tonen.
Mareintje schreef:ikke schreef:Ehm, autogordels zijn ontworpen om de krachten die vrijkomen te weerstaan en je op die manier te beschermen.
Dat je de illusie overeind wil houden dat een stukje stof dezelfde krachten (of meer) kan weerstaan is je eigen keuze maar kom niet met valse argumenten om je gelijk aan te tonen.
Valse argumenten? Waar komt dat in één keer vandaan? Ik probeer alleen een bijdrage te leveren aan de discussie![]()
De autogordels zijn bedoeld als voorbeeld.
Mijn punt is, dat je die OOK niet nodig hebt als je geen aanrijding krijgt...
Sofy schreef:Ok, maar van de vijf heb ik er twee niet zelf gereden, dus ik wijt het ook niet onmiddellijk aan m'n eigen rijstijl. Vraag me dan wel af waar dat aan ligt? Het was wel alle keren (toevallig) zo'n 18-20 graden buiten, en twee daarvan staan dan inderdaad op stal ook al te zweten.

Sonja schreef:Sofy schreef:Ik weet niet hoe jullie paarden op de trailer staan, maar ik heb er nu vijf vervoerd en alle vijf kwamen ze toch behoorlijk bezweet de trailer af.
Die van mij komen echt alleen bezweet van de trailer als de buitentemperatuur dusdanig is dat ze ook op stal bezweet zouden zijn
ijssnuiver schreef:Sonja schreef:Die van mij komen echt alleen bezweet van de trailer als de buitentemperatuur dusdanig is dat ze ook op stal bezweet zouden zijn
Bij mij ook of als we een onrustige bootreis hebben gehad(ik woon op een eiland en heb weinig invloed op dat gedeelte van de reis).
Ik gebruik ook nooit bescherming, mijn paarden zijn correct te laden en stappen netjes van de trailet af. Ik ben van mening dat ze meer kwaad dan goed doen.
En natuurlijk kunnen ze schrikken/aantikken/wat dan ook, maar dan kan ik ze 24/7 beschermers op gaan doen..
Mareintje schreef:safina schreef:@mareintje: heb jij een voorbeeld van transportbeschermers waar de benen niet warmer van worden? Als ik schoenen aan doe heb ik toch ook warme voeten?
Ja, tuurlijk. Maar volgens mij is dat niet de warmte waar pezen stuk van gaan?
De pezen en spieren in de rug van een paard gaan toch ook niet stuk als je er een deken op legt, toch?
Oververhitting van pezen ontstaat door gebruik / training. Arbeid geeft verhitting van binnenuit. Dit is iets anders dan warmte van buitenaf. Als hitte veroorzaakt door training het lijf niet uit kan omdat er peesjes om de benen zitten, dan kan dat problemen geven.