Rijden langs de weg... Ben ik een zeikerd?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:55

Ik heb jaren (10) aan een 60 km weg gestaan waar geen fietspad naast lag.
Ik nam juist meer ruimte in beslag op de weg om mijn plek "op te eisen" en had een lange zweep in mijn buitenhand.
Nu sta ik alweer 3 jaar op deze weg gestald maar kom niet meer van het erf met mijn paard (gepensioneerd).

Juist als je wwegkruipt hebben de medeweggebruikers minder respect voor je is mij in die jaren opgevallen.

Wij hebben trouwens geen bos in de buurt dus buitenrijden was synoniem aan je in het drukke verkeer begeven.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:05

Heb je nog wel tijd om een paar keer per week voor het donker naar het bos te gaan? Mijn probleem, het is te donker na me werk om nog te rijden.

Hoe braaf is je paard? De dijk hier is ook druk, vervelend smal en de fietsers en auto's vliegen me om de oren. Dus pak ik lekker veel ruimte op de weg (geen berm). En pak ik een drafje als ik even geen tegemoet komend verkeer heb. Ik moet wel opletten, soms heb je 1 seconden dat je niet oplet en dan zit er een wielrenner in m'n staart. Extra lange zweep in m'n hand om te zorgen dat ze niet te strak om me heen gaan.

Blijft steeds een beetje schipperen, in het donker ga ik als kerstboom. Gek genoeg heb ik het idee dat het verkeer dan beter op afstand blijft.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:09

waxmeltsenzo schreef:
Als je paard verkeersmak is en je zelf een beetje kunt rijden zou je gewoon deel moeten kunnen nemen. Kom uit Den Haag en om daar naar het bos te komen was het ook niet anders. Inclusief tunnels waar je onder rijd net als de vrachtwagens die je daar voorbij sjeezden. Als je daar angst voor hebt hoor je m.i niet op de weg met je paard ;)
TS schrijft nergens dat zij of haar paard dit niet aankunnen, maar dat het gewoon niet fijn rijden is en dan is twee keer een half uur vrij lang.

Ik kan dat goed snappen, mijn paard blikt of bloost niet bij de grote maiskneuzers die we tegen komen, maar dat wil niet zeggen dat het ook leuk rijden is. Daarbij kan er ook ineens een haas uit het veld schieten waar je paard van kan schrikken. Ook als deze schrikreactie niet veel voorstelt, wil je dat niet tegelijk met die vrachtwagen die 2 meter langs je zit. Er is geen noemenswaardige berm of fietspad met uitwijkmogelijkheden. Het is minder ontspannend rijden, dan wanneer je lekker in het bos zit met een lange teugel en genietend van je ritje.

Voor mensen die geen bos in de buurt hebben zal dit klinken als een luxeprobleem, dan is het ritje door verkeer al het ritje op zich. Voor TS is het twee keer een half uur om bij het leuke gedeelte van de rit te komen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:14

Veulen84 schreef:
Blijft steeds een beetje schipperen, in het donker ga ik als kerstboom. Gek genoeg heb ik het idee dat het verkeer dan beter op afstand blijft.

Ik denk dat dat is omdat er een vreemd lichtpatroon voor ze rijdt/tegemoet komt rijden, wat ze niet goed kunnen inschatten tot ze dichterbij zijn en de lampen er op schijnen. Dat heb ik in ieder geval als ik vreemde lichtpatronen zie bewegen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:15

Ik zie het probleem niet zo. Gewoon trainen om goed verkeersmak maken.
Wij wonen bij schiphol, hier is het altijd druk en veel verkeer. Wij mennen en moeten altijd over de weg.
In draf doe je over 3 km een kwartiertje

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:53

Tja, een half uur heen en een half uur terug voor een bosrit via een drukke weg...
* stapt in schoenen van TS*

's Zomers is dat geen probleem, maar 's winters zou ik dat toch ook wat minder vinden.
Met daglicht zie je zelf meer en wordt je ook beter gezien.
Ook al ben je met je paard een wandelende lichtzuil, in de schemer zie je zelf een bepaalde situatie toch minder goed.
En veiligheid voorop, hoor! :j

Dan zou ik in de winter de weekenden gebruiken voor de bosritten en die paar maandjes doordeweeks in de bak toch wat anders gaan doen.
Je hoeft niet zwaar aan de dressuur, maar wel kan je wat aandachtspuntjes aanpakken die er in de loop vd tijd misschien toch zijn ingeslopen.
Hé, voor je het weet is het al weer lente! :D *\o/*

* stapt uit schoenen van TS*

Dus nee, je bent geen zeikerd, maar gewoon terecht voorzichtig.
Maar om voor een half uur heen en terug een andere stal te zoeken, terwijl deze stal bevalt?
Nee, je weet wat je nu hebt en in de winter is het voor veel mensen en paarden ff aanpassen. ;)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:06

Grit schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Als je paard verkeersmak is en je zelf een beetje kunt rijden zou je gewoon deel moeten kunnen nemen. Kom uit Den Haag en om daar naar het bos te komen was het ook niet anders. Inclusief tunnels waar je onder rijd net als de vrachtwagens die je daar voorbij sjeezden. Als je daar angst voor hebt hoor je m.i niet op de weg met je paard ;)
TS schrijft nergens dat zij of haar paard dit niet aankunnen, maar dat het gewoon niet fijn rijden is en dan is twee keer een half uur vrij lang.

Ik kan dat goed snappen, mijn paard blikt of bloost niet bij de grote maiskneuzers die we tegen komen, maar dat wil niet zeggen dat het ook leuk rijden is. Daarbij kan er ook ineens een haas uit het veld schieten waar je paard van kan schrikken. Ook als deze schrikreactie niet veel voorstelt, wil je dat niet tegelijk met die vrachtwagen die 2 meter langs je zit. Er is geen noemenswaardige berm of fietspad met uitwijkmogelijkheden. Het is minder ontspannend rijden, dan wanneer je lekker in het bos zit met een lange teugel en genietend van je ritje.

Voor mensen die geen bos in de buurt hebben zal dit klinken als een luxeprobleem, dan is het ritje door verkeer al het ritje op zich. Voor TS is het twee keer een half uur om bij het leuke gedeelte van de rit te komen.

Maar je zegt het zelf al een paard kan ook schrikken van iets kleins. En op een rustige weg kan er ook net een truck voorbij komen. Door juist vaak naar buiten te gaan juist tijdens de drukte leer je je paard het beste kennen en went je paard het best aan de drukte. Juist paarden die dit niet gewend zijn schrikken van de kleinste dingen. En een paard dat schrikt van een haas springt echt niet direct tussen het verkeer.

Maar nogmaals ik woonde in den haag en reed vanuit voorburg naar meyendael of naar de vlietlanden en deed dat een aantal keer per week en ik reed overal langs en moet er niet aan denken om met angst zo te rijden. Een ongelukje zit in een klein hoekje. Wat ik dan weer naar vond was om tijdens het grazen te blijven zitten dan werd paard onrustig en dat was altijd op een rustig veldje ;)

doo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:12

Wij maken heerlijke stads ritten met onze paarden.
We hebben geen bos in de buurt dus kunnen niet anders,de paarden zijn het gewend en vinden het leuk!
Lekker draven over fietspaden door het drukke verkeer en als er ergens een berm is doen we een galopje.
De paarden hebben keihard beenwerk gekegen en zijn nooit kreupel.
Wanneer we een keer met de trailer naar een bos gaan zien ze overal spoken :-)

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:12

Geen zeikerd :P

Heb trouwens in een deuk gelegen om jouw profiel-verhaal! GEWELDIG!!!!
Denk er nl net zo over! Ooit een collega gehad die een "sportpaard" had....En die snapte maar niet dat je bv ook op de rug van een paard kunt staan, dat je van hun kont kunt afglijden, dat je eronderdoor kunt lopen, dat je......blablabla kunt doen, nee daar verpest je een sportpaard mee :P :P :P

maar on-topic

ik sta aan een 60km weg en dwing mijn plek af als ik de situatie inschat dat iets niet gaat passen met gepaste ruimte, dus autos van beide kanten oid, dan neem ik mijn plek in beslag op de weg zodat ze niet beide kunnen passeren. En indd een zweep in de hand...En als er echt gekken aan komen sjezen(zoals op brommers jagende tieners) dan laat ik mijn paard lekker drentelen/beetje steigeren wat ze op commando kan...)en menig brommer-aso schrok dan wel echt even....en ik hoop dat ze daar wat van leren.

Ik moet exact 2km langs deze weg richting zandpaden, in stap 24 minuten, in draf 12 minuten.

En ik groet altijd vriendelijk als iemand het netjes oppakt, auto's die netjes passeren, of braaf achter je blijven rijden om dat er een tegenligger eerst moet passeren, en vrachtwagens dan zwaai ik duidelijk het gebaar dat ze even stoppen, dan stap ik nl wel af!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:13

Dat heeft er voor mij niks mee te maken Waxnogwat. Ik rij met mijn verkeersmakkie lobbes al 7 over dezelfde drukke weg, meerdere keren per week en hij is nog nooit geschrokken of heeft iets geks gedaan op het verkeerde moment. En ik rij dat stuk zeker niet met angst en zit heerlijk op mijn paard.
Maar ik ben altijd alert, ik wil geen ontmoeting met een tientonner. Dat is gewoon gezond verstand en mijn verantwoordelijkheidsgevoel ons beide veilig thuis te krijgen.

En dan ben ik inderdaad blij dat dit maar 10 minuten is en ik daarna in het bos en op de zandpaden zit. Een stuk leuker dan in het verkeer. We kunnen dus wel in het verkeer, maar ik vind er geen jota aan en heb het geluk veel bos en zandpad in de omgeving te hebben. Overigens vind ik een drukke weg met een apart fietspad ook prima rijden, dan heb je toch altijd al automatisch wat afstand.

Ik zou met mijn paard door hartje Amsterdam kunnen rijden, maar ik ben erg blij dat dit niet hoeft en ik met een lang teugeltje door het bos galoppeer en wat hertjes en konijnen tegenkom. Daar beleef ik meer plezier aan, om er te komen is gewoon het verplichte nummertje wat erbij hoort en als dit in totaal een uur zou zijn, zou ik minder vaak in het bos belanden. Daarin snap ik TS.
Laatst bijgewerkt door Grit op 07-11-15 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:17

Ik moet ook ongeveer 20-30 minuten over de weg tot ik bij ruiterpaden ben. In de berm is niet eens een optie, dus gewoon de zijkant van de weg en fietspaden meepakken. Mijn verzorgpaard is 90% verkeersmak en draven kan in principe gewoon, vrachtwagens en traktoren gaan steeds beter! Het irritante is dat dingen die er niet horen vooral eng zijn (paaltjes, bagger uit een sloot wat langs de zijkant ligt, dag eet je op :roll: ).

Hij schrikt gelukkig niet van voorbijrazende auto's, meeste remmen ook wel af als ik dat vraag. Pas 1x gehad dat een achterlijk iemand vlak achter me ging met haar auto en toeteren: wacht even, dan is de weg breder en kan je erlangs.

Je leert ermee leven... Falco gaat er niet vandoor, maar maakt een beweging opzij, loopt erlangs of wil soms (het vervelends) omdraaien

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:21

Soms heb je de keuze niet.
Dan kun je of je paard verhuizen of gewoon in de bak gaan rijden.
Maar als je dat niet wilt dan zul je toch het verkeer erbij krijgen.
En helpt het niet om je daaraan te ergeren dat bederft namelijk je plezier.
Ik reed met de lange teugel onder de vlietland brug door. Als mijn paard gespannen was dan merkte ik dat en reageerde ik daarop. Als ik gespannen was merkte het paard dat ook en met het zelfde gevolg en kan je zeggen in het verkeer is het gevaarlijk als je gespannen op je paard zit. Als je overal beren ziet dan moet je de weg niet op.
Alert zijn moet altijd je hebt een dier onder je die zelf ook ineens iets kan doen.
Maar dat kan altijd en overal ;)

O weet je wanneer ik een keer ben gevallen. Toen in op een zandstukje reed waar nooit iets was of gebeurde daar waren ze ineens iets aan het doen en stond een paaltje :j en ik zat in stap nota benen hoppa.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:41

Ken het. Koop de action leeg qua lampjes (op batterij), hang je knol vol en hup uitrijden (in het donker). In draf ben je de straat wat sneller voorbij.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:49

Wij hebben duidelijk een andere interpretatie van alert zijn Wax. Voor mij betekend dit niet dat ik bij elk object mijn paard in de houdgreep neem, mokkend op mijn paard zit en op het einde het zweet van mijn voorhoofd veeg :+
Ik rij met een ontspannen teugel en een ontspannen mijzelf door het verkeer. Jij koppelt op de een of andere manier "angst, spanning, beren op de weg zien" aan het feit ik het minder leuk rijden vind, ik besef heb van de extra risico's en het slechts een verplicht stuk is om ergens te komen waar het leuker is.

Voor onze paarden geldt ook dat hoe minder er te zien en doen is, hoe enger iets kleins banketstaaf kan zijn. Mijn paard reageert ook als er ineens vuil in een bos is gestort wat er anders niet ligt of er onverwacht een fietser uit een pad komt, maar dat maakt mij dan niet uit. Er razen op dat moment geen auto's of groot verkeer voorbij.

Maar ik vind het zo wel weer genoeg uitleg in dit topic voor we verder gaan her- en uitkauwen.

Ninx

Re: Rijden langs de weg... Ben ik een zeikerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 22:52

Ik heb 2 paarden. Beiden zijn ze aardig bomproof. Merrie 100%, ruin kan nog wel eens een stomme actie uithalen.
Moeilijkste is het feit dat de weg smal is, het verkeer erg dramt... En duikt er ineens zo'n grasmaairobot op, of iets anders engs... En dan zit je met je kont bijna op een autospiegel...

Eigenlijk is denk ik mijn grootste frustratie de tijd die het kost.
Door drukte durf ik niet goed tempo te maken, op tempo zijn schrikreacties net iets vlotter/ groter.... en dat is rot met het verkeer.

Maar zoals iemand anders terecht zegt; als het verder op alle fronten heel erg fijn is qua stal is dat veel waard.
En dat is het.
Want ik kan alles zelf bepalen, heb veel vrijheid, de paarden hebben het goed, en ik heb een erg fijne stalgenoot.

Dus nog eens zitten dubben. Maar toch maar eens uitkijken naar een trailer.
Ik ben mijn ruin aan het trainen voor endurance, en zal toch iets moeten verzinnen als ik serieus verder wil.
Eens kijken welke spaarpot ik kapot kan meppen.

Tot die tijd maar proberen ritjes voor dag en dauw te plannen. Dank voor jullie input, wel fijn om te lezen dat meer mensen kampen met afstandsprobleempjes & verkeer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:13

Sommige paarden zijn gewoon heel wisselvallig. De ene dag schrikt de mijne van niets, de andere dag ziet hij overal enge trollen. Thuis schriktraining? Hij ligt te slapen tijdens het vellen van bomen, geeft geen krimp op vuurwerk en wat is er nu eng aan een bobcat?
Ik snap de ergernis van TS dus echt heel goed.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:28

Vind de tips van MarvanTom ook heel goed, zo het beste te maken van de situatie. Misschien kun je samen met je stalgenoot wel iets organiseren op buitenrij gebied?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 06:51

Wij wonen en staan met de paarden 10 min van t bos..Echter het is echt een enorme rotweg enorm druk je moet 2x oversteken..verkeer houdt absoluut geen rekening met je! Voor mij reden om altijd de trailer te pakken en dan ben ik ook met 10 min in t bos maar wel veilig! Ik neem zo min mogelijk het risico om met mn paarden langs de weg te gaan..Hoe braaf je paard ook is het verkeer is te onvoorspelbaar en houdt te weinig rekening met een levend dier van pak em weg 600 kg..Als ik niet de beschikking had over een trailer ging ik net zo lang op zoek naar een stal met een veilige oversteek naar t bos..

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 07:57

Als het vooral om tijd gaat vraag ik me af of trailer echt veel gaat helpen voor zo'n klein stukje. Is toch iedere keer inladen, rijden, parkeren uitladen. En hetzelfde nogmaals en dan trailer schoonmaken. Kost ook stiekem best even wat tijd bij elkaar. Ook tijd waarin je geconcentreerd moet zijn (en het in en uitstappen moet dan ook nog gebeuren).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 08:13

Zeker geen zeikerd.

Ik heb mijn paard ook verhuisd om leuk in het bos te kunnen rijden. (en om niet meer te hoeven uitmesten :P )

Moest eerst eerst langs een parallelweg waar auto's 60 mogen maar 80 gingen, hele troepen wielrenners passeerden, wandelaars, hondenuitlaatservice etc, etc.

En dat was dan 10 minuten heen en 10 minuten terug. Of als je een rondje paleis Soestdijk maakte daarna 15 minuten langs de weg.

Vond het alles behalve prettig.

Nu piep ik zo het bos in. Wat een rijkdom.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 08:17

Ik zit precies met hetzelfde. Drukke smalle weg, bijna 4 km naar het bos. Ik pak dus altijd de trailer. En aankoppelen, inladen etc kost me nog altijd minder dan het bijna uur dat het me kost heen en weer onder de man te rijden.
Ik heb ze thuis staan, dus in het weekend blijft de trailer er gewoon achter, en in de vakanties ook. Dan neem ik 'm zo vaak mee dat afkoppelen geen zin heeft :+

VNjulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:02

absoluut geen zeikerd..

ik zit hier met het zelfde, 10 minuten langs de weg, helemaal geen probleem hoor, wij wonen in een klein dorpje, en automobilisten remmen altijd voor de paarden af, aangezien je hier in de buurt alleen maar paarden ziet :Y) maar dan hebben we het nog niet over jongeren op scooters gehad, wielrenners die met een afstand van een halve meter tussen jou en hem gewoon aan de bel gaan rammelen, de boeren hier, hele aardige lui hoor, maar die denken dat al de paarden hier net zo mak zijn als de ploegpaarden van vroeger, en dan heb je ook nog van die geweldige mensen, die hun lieve hondje gewoon langs de weg! loslaten en vervolgens in je paard zn staart hangt..

maar meestal komen we veilig na 10 minuten in het bos aan :+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:21

Raamzicht schreef:
Als het vooral om tijd gaat vraag ik me af of trailer echt veel gaat helpen voor zo'n klein stukje. Is toch iedere keer inladen, rijden, parkeren uitladen. En hetzelfde nogmaals en dan trailer schoonmaken. Kost ook stiekem best even wat tijd bij elkaar. Ook tijd waarin je geconcentreerd moet zijn (en het in en uitstappen moet dan ook nog gebeuren).

Ik ging ook gewoon liever rijden.
Maar ik denk ook wel dat het scheelt wat je gewend bent op mijn 17e reed ik al zo door den haag-wassenaar-voorschoten etc ik wist niet beter.

Een rit naar meyendael was in totaal 5 uur maar dan had ik wel heerlijk gereden over strand en duinen. en dat was anderhalf uur heen ruim en ook weer terug. maar koos toch voor op het paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:03

Ninx schreef:
Ik heb 2 paarden. Beiden zijn ze aardig bomproof. Merrie 100%, ruin kan nog wel eens een stomme actie uithalen.
Moeilijkste is het feit dat de weg smal is, het verkeer erg dramt... En duikt er ineens zo'n grasmaairobot op, of iets anders engs... En dan zit je met je kont bijna op een autospiegel...

Eigenlijk is denk ik mijn grootste frustratie de tijd die het kost.
Door drukte durf ik niet goed tempo te maken, op tempo zijn schrikreacties net iets vlotter/ groter.... en dat is rot met het verkeer.

Maar zoals iemand anders terecht zegt; als het verder op alle fronten heel erg fijn is qua stal is dat veel waard.
En dat is het.
Want ik kan alles zelf bepalen, heb veel vrijheid, de paarden hebben het goed, en ik heb een erg fijne stalgenoot.

Dus nog eens zitten dubben. Maar toch maar eens uitkijken naar een trailer.
Ik ben mijn ruin aan het trainen voor endurance, en zal toch iets moeten verzinnen als ik serieus verder wil.
Eens kijken welke spaarpot ik kapot kan meppen.

Tot die tijd maar proberen ritjes voor dag en dauw te plannen. Dank voor jullie input, wel fijn om te lezen dat meer mensen kampen met afstandsprobleempjes & verkeer!

Mijn ervaring is juist dat je ze in draf beter bij de les kan houden omdat ze minder tijd hebben om zich voor te bereiden. In mijn geval staat mijn paard natuurlijk ook op ijzers, waardoor ze minder doorhebben dat er lawaai aankomt. Maar daarnaast zet je ze in draf ook makkelijker aan het werk. Werken kan ook prima op de weg als het nodig is.