Ik herken mijn paard niet meer, wat is hier aan de hand?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:50

Zou haar zeker even laten nakijken idd.
Maar misschien ook fijn haar even te laten masseren door iemand van happy athlete.
Bij mijn paard paste het zadel een paar maanden geleden ook niet meer. Boom van het zadel laten aanpassen, maar nog niet opgelost. Nu na 2x massage een heel ander paard weer met rijden.
(op stal had ik gewoon een lief paard, dus dit zal voor jou vast niet de volledige oplossing zijn)
Succes!

Heleennn

Re: Ik herken mijn paard niet meer, wat is hier aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 20:08

De eerstvolgende stap zal dus wss een osteopaat/dierenarts zijn. Als hier niets uitkomt zoeken we verder...

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:12

Pfoeh spannend zeg! Maar wel respect voor je, hoe je dit aanpakt !;) Ik hoop dat het snel duidelijk wordt wat er aan de hand is!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 20:20

Bedankt, dat hoop ik ook. Ergens in mijn hoofd spookt kissing spines omdat we 2 jaar geleden een ander paard op stal hadden met dezelfde problemen en zij kreeg die diagnose, maar laten we hopen dat dit niet het geval is.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:23

Mijn gedachte is ook gelijk laat die eierstokken scannen. Ik ken een merrie die ook zulk gedrag vertoonde en die hadden zoals eerder genoemd ook een tumor op de eierstok.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 20:24

Ik denk niet dat het hormonaal is, het is niet zo dat ze de hele tijd op haar achterste benen staat of dat ze agressief is. Ze is gewoon echt verzuurd en bokkig :\

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:27

Heleennn schreef:
Wat een eng idee... Dat ze misschien wel 'ziek' zou kunnen zijn. Mijn moeder wil haar ook graag eens helemaal laten nakijken, maar wat enorm klote is het dat ze zich zo rot gedraagt bij de DA! Anders was een volledig onderzoek waarschijnlijk al lang gebeurd :\

Dat klinkt al helemaal bekend... Helemaal hetzelfde bij de eierstoktumor merrie.
DA heeft haar zo sterk verdoofd dat ze op haar benen stond te wankelen, praam erbij opgezet en die sloeg nog. We hebben haar voor de scan tegen de staldeur gezet met mijn DA aan de andere kant, kon ze enkel maar tegen de deur stampen. Zo is het uiteindelijk gelukt.

Kan zeker wel hormonaal zijn hoor. Die van mij had periodes ertussen dat ze weer een lief braaf paard was. Maar ze had periodes dat ze je gewoon de stal uit sloeg ook. Hormonaal is niet continu slecht gedrag, dat gaat ook met momenten.
Laat ze zeker scannen, moesten het problemen zijn met de eierstokken is dit relatief makkelijk op te lossen met een operatie en krijg je je oude, brave merrie weer terug. Die van mij is nu een paar maand na de operatie terug een vrolijk dier, knuffelkont, allemansvriend en heeft nooit meer slecht gedrag vertoont terwijl ze met de tumor mij aanviel, steigerde en sloeg met de intentie te raken

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:37

Omdat ze ook zo bij gekomen is zou ik ook denken aan een hormonaal probleem. Ook mensen kunnen daar flink sacherijnig en stemmingsgevoelig van worden. Ik zou een gericht bloedonderzoek laten doen (hormonen ed) en mocht daar verder helemaal niets uit komen en het alleen lastige hormonen zijn dan kan teunisbloemolie misschien helpen. Dat reguleert hormonaal (en is ook nog erg gezond voor je paard). Je kunt dit per 500ml kopen . neem wel een goede kwaliteit want het bevat veel omega 3 dat oxideert snel.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 03:38

billionache schreef:
Is de osteopaat al langs geweest? Dit was mijn eerste gedachte namelijk. Je geeft aan dat je de zadelmaker hebt laten komen, maar wie weet heeft haar rug toch schade geleden onder het te smalle zadel :-)

Inderdaad, als de witte haren het resultaat zijn van het niet passende zadel, is pijn aan wervelkolom een grote mogelijkheid.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 05:02

Wat voer je? En hoelang voer je dat al?

(Laatst toevallig naar aanleiding van wat research naar Metazoa gelezen dat sommige paarden daar erg nukkig van werden... Dit kan waarschijnlijk ook bij andere soorten voer...)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 09:34

We voeren gewoon onderhoudsbrok op stal, weet eigenlijk niet precies welk merk... Ook stom eigenlijk, zou ik toch moeten weten. Het is samengeperste brok en de rest van de paarden krijgt hetzelfde. Dit voer krijgt ze al drie jaar lang.

Bloed trekken is dus ook en must, maar dit kan na bezoek van de osteopaat. Ik bel gewoon mijn DA op en vraag om langs te komen, als hij iets voelt in haar rug laten we ook gelijk een osteopaat komen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 09:43

Dat dit paard ziek is staat wel vast.
Iets geeft pijn of ongemak.
Een osteopaat kijkt niet alleen naar de rug maar naar het hele lijf incl organen.
Ik zou een dierenarts laten komen met een compleet onderzoek inclusief uitgebreid bloedonderzoek.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:49

Maagzweer is ook iets dat in mij opkomt. Mijn vorige pony heeft ook een maagzweer gehad en toonde hetzelfde gedrag. Zij werd ook niet mager, en had maar een hele kleine zweer, volgens de DA zo klein dat veel paarden daarmee niets zouden laten merken, maar zij reageerde er extreem heftig op. Kwam er overigens met bloedonderzoeken niet uit, moest een scopie laten doen waarop het te zien was.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:04

Met een maagzweer zou het paard juist niet dikker worden lijkt me?

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:35

Wat vervelend voor je!
Ik had ook zoiets gehad( wel minder ernstig). Alleen bij mij ging het na 3 maanden wel over. Mijn pony had tijdens de herfst nog de zomer in zijn bol. Hij was gewoon niet te hanteren zo irritant en druk dat hij was ( ook bokken en steigeren tijdens het rijden) Maar bij mij ging het vanzelf over ik hoop het ook voor jouw.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:39

Heb alleen je opening post gelezen .
Maar ik zou hormonaal gaan denken . Cyste of tumor in de vrouwelijke onderdelen ...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 12:56

Gisteren weer gereden, ging erg goed en geen problemen gehad? :? Ik snap er helemaal niets meer van. Het enige wat anders was is dat ze niet met de andere paarden naar buiten is gegaan.

opvangmoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:42

jorretje schreef:
ik denk dat het een combinatie is van 2 dingen:
Enerzijds heeft het paard heeft geleerd dat zadelen gepaard gaat met pijn en heeft daarom die boze reactie aangeleerd. (weet je zeker dat het nu geen zeer meer doet? Heb je de rug laten nakijken?) Ook al doet het nu wellicht geen pijn meer, die reactie is nu aangeleerd en dat is er vaak dus niet gelijk weer uit. ze moet nu leren dat het géén pijn meer doet en die reactie niets oplevert.

Anderzijds zeg je dat het paard behoorlijk is bijgekomen, misschien voelt je paard zich nu juist zó goed voelt dat ze de kans grijpt om hoger op in de rang te komen en dit door voert naar jou toe. Ik kan je dan aanraden om flink met haar te oefenen vanaf de grond en hier eventueel les in te nemen.

Helemaal mee eens.

Jaaa rechtrichten is ook goed voor de rug, en zou zeker haar rug laten nakijken want zit waarschijnlijk vast, en daarom pijn denk ik, ook door het zadel maar ervaart het zadel voor pijn, dus al heeft ze geen pijn, laat haar zeker eens nakijken, je zal een heel ander paard hebben weer achteraf!!

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:49

Even een totaal andere soort suggestie maar ze is niet drachtig toevallig?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 01:03

Heleennn schreef:
Gisteren weer gereden, ging erg goed en geen problemen gehad? :? Ik snap er helemaal niets meer van. Het enige wat anders was is dat ze niet met de andere paarden naar buiten is gegaan.

Uit dit bericht denk ik al snel aan iets met de hormonen..

Verder zou een osteopaat inderdaad geen slecht plan zijn!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 03:23

Free2 schreef:

Nee, wij hebben geen hengsten op stal dus een ongelukje is niet snel gebeurd. Maar ik zou liegen als ik zei dat dit nog niet in me was opgekomen :')

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:33

Heleennn schreef:
Free2 schreef:

Nee, wij hebben geen hengsten op stal dus een ongelukje is niet snel gebeurd. Maar ik zou liegen als ik zei dat dit nog niet in me was opgekomen :')

Hahaha ja ik dacht vraag het eens, je kunt maar beter alles uitsluiten. Ik kan tenslotte niet in jouw hoofd kijken waar je allemaal wel of niet al aan had gedacht ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 11:12

Ik heb me dat idd serieus afgevraagd... Er staat een ruin bij haar in de kudde die af en toe nog probeert te dekken, maar dit lukt uiteraard niet zomaar bij mijn paard. Gelukkig maar :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:14

jorika1986 schreef:
Ipsilonka schreef:
Een paard van een vriendin vertoonde een soort hengsten gedrag ineens (ook een merrie dus) Zij bleek grote cystes op de eierstokken te hebben. Die zijn operatief verwijderd en paard was weer zoals vanouds in gedrag.

Eerste waar ook ik aan dacht, cystes op de eirerstokken.

Hier ook eerste gedachte.

Het kan bij merries hoe dan ook nooit kwaad om bij dit soort gedrag naar het voortplantingsapparaat te laten kijken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 09:19

Ook gisteren weer een erg goede training kunnen rijden, hoogstwaarschijnlijk gaat het wel degelijk om een gedragsprobleem door dat zadel... Normaal reed ik met een wolletje onder mijn zadel sinds de drukplekken maar ik dacht, mijn zadel zou nu gewoon moeten passen en een wolletje maakt het gewoon weer smal. Dus dit is er vanonder gegaan en nu gedraagt ze zich eigenlijk weer prima... Het kunnen de kleinste dingen zijn natuurlijk, ben ik even blij dat er niet ver gezocht moest worden!