RoyceMack schreef:Misschien reageert jouw paard gewoon heel sterk op haar gemoedstoestand. Uiteraard vind ik dat jij de eigenaar bent en jij bepaald dus. Maar dat is natuurlijk lastig als zij hem in handen heeft bij de dagelijkse verzorging en voeding. Zij moet bij hem in de stal komen. Dus of je moet ervoor zorgen dat de staleigenaar hem niet meer in handen heeft (En dus ook niet meer voor hem zorgt).. zodat jij hem naar eigen visie kunt opvoeden. of je moet uitkijken naar een andere plek voor hem.
Misschien zie jij het inderdaad verkeerd, want de kont naar binnen draaien en oren in de nek KAN inderdaad een dreigement zijn tijdens longeren. maar dat is moeilijk beoordelen vanachter het schermpje. Misschien mis jij daarin inzicht of kennis. Maar misschien heeft zij wel een totaal verkeerde opvatting of ervaring daarin.
Dat haar paarden goed reageren op haar is heel fijn, maar dat is dus niet een gegeven voor alle andere paarden. Ik merk bijvoorbeeld bij mijn hengst dat hij op mijn houding reageert zoals ik wil dat hij reageert. en dat hij bij mijn vriend(Die bewust een dominante houding aanneemt op dat moment) die hem op zijn plaats zet (achter zetten, uit je persoonlijke ruimte) dan zet ie geen stap achteruit.. dat is dominantie tegen dominantie en dat botst heel grappig. bij mij is het gewoon corrigeren (Even de dominantie verheven en weer gelijk niveau daarna)... dat werkt heel leuk. haha..
dus ja, denk na over een oplossing maar ga vooral in gesprek.. in plaats van in discussie.
Ikzelf denk inderdaad ook dat hij enorm op haar reageert, en dat vind ik niet eerlijk tov hem. Oké het is niet het makkelijkste paard, maar doordat ik het afgelopen jaar zoveel bezig geweest bent met opvoeden en consequentie ken ik hem wel en weet ik gewoon dat hij niet zomaar omhoog komt. en zeker niet aan de hand.... Dit heeft hij bij mij nog geen enkele keer gedaan hoe streng ik hem ook heb moeten aanpakken.
Ik geef natuurlijk toe dat ik nog een hoop moet leren, maar een paard dat die symptomen geeft op een kleine volte, en gewoon reageert op de hulpen (ook bij zijn verzorgster die niet altijd een correcte te lieve hulp geeft! maar grof gezien wel mijn commando's gebruikt) is in mijn ogen op dat moment niet dominant bezig.
Ja bij mij is hij ook wel eens dominant tijdens het los longeren, dan duikt hij de hoek in en draait zijn kont recht naar je toe. Dan pak ik hem uiteraard aan (door hem voor de ruimte te geven en aan te geven dat hij die kant op moet en achter met leadrope een overduidelijke hulp te geven dat ik het écht meen) dan gaat hij gewoon.
Het 'grappige' hieraan vind ik wel dat zowel de staleigenaar als ik werken vanuit het zelfde principe (Voest), maar door 2 verschillende personen zijn opgeleid en de verfijning daardoor bij ons beide heel anders is en voor de rest ook anders trainen.
Ik ga proberen ingesprek te gaan ik ben niet uit op discussie wil enkel het beste voor mijn paard, maar ik weet nu al dat het uitloopt op een discussie omdat we blijkbaar érg van mening verschillen en ik klaar ben met het 'ja en amen' te zeggen
. (om deze reden ben ik ook hard opzoek naar andere stalling zodat hij desnoods perdirect over zou kunnen. een noodstal hebben we al maar plaats hem daar liever niet enkel in nood dus
maar bij optie 2 ga ik hopelijk deze week kijken
)