paard maakt vreemd geluid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: paard maakt vreemd geluid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 13:44

nou ok.
Mijn vriend vroeg ook af wat het was, daarmee dat ik zekerheid wou hebben.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 13:56

dan mag dit topic denk ik een slotje?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:40

Art_Ificious schreef:
nou ok.
Mijn vriend vroeg ook af wat het was, daarmee dat ik zekerheid wou hebben.

Off-topic: een nieuwe leukere vriend hoop ik?

Harley wordt echt een mooie pony trouwens, leuke foto ook :j

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:10

Azmay schreef:
Art_Ificious schreef:
genja: VRIJ longeren ZONDER longeertouw dus. eigenlijk gewoon loswerken.

Nog altijd belastend en onnodig...

Precies het blijft belastend voor een paard je noemt het zelf al (los) werken op die leeftijd moeten ze gewoon lekker met vriendjes spelen, eten en groeien.
Ik snap heus dat het moeilijk is en je graag wat met hem wilt doen maar gun hem en daardoor ook jezelf om rustig op te groeien daar heb je de rest van zijn leven profijt van een goede jeugd kan je ze maar een keer geven.
(Mijn paard is 6 en die staat nu ook weer een half jaar op rust gewoon omdat hij het aangeeft dat hij dit nog nodig heeft )
Daarom vind ik het ook best spannend dat je weer een jonkie heb gekocht geef je die wel de tijd om rustig op te groeien?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 17:40

Over Fury zullen we het maar niet hebben?
Ze is nog helemaal niet van mij en wegens omstandigheden (verhuis) heb ik het contract met veel pijn in mijn hart moeten stopzetten. :(
Het is voor mij al moeilijk genoeg om haar nu ineens te koop zien staan op kapaza omdat de staleigenaar gewoon geld wil verdienen aan de paarden.
Ze hebben deze week slecht voordroog opgevoerd aan hen, zelfs na melding van een stalgenoot dat het schimmel bevatte. Heb een stuk in Harley zijn stal gevonden waar de schimmel op zat. Gelukkig dat mijn pony dat niet opat, maar hij hoestte wel een keer alsof het uit z'n tenen kwam voorbije woensdag toen ik ben gaan kijken.
Ik had echt een goed beeld van deze stal toen ik er pas stond, welzijn voor de dieren kwam op de eerste plaats. Maar nu, dit slechte voordroog gewoon blijven voeren?

Voor Harley heb ik een nieuwe stal gevonden waar ik dagelijks naartoe kan.
Voor Fury is die stal helaas geen optie (geen andere veulens om mee te spelen).
Een goede opfok vinden en een goed gesprek aangaan met mijn vriend zou dan de enige oplossing zijn om haar terug te krijgen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:26

houden van is ook leren loslaten Art..

wees blij voor het veulen dat ze te koop staat en hoogstwaarschijnlijk naar een beter plekje zal gaan..
wie weet zelfs wel een superbaasje die precies weet wat ze met zo'n klein hummeltje aan moet en hem lekker laat uitgroeien tot een stoere pony terwijl jij samen met harley opgroeit tot een fijne combinatie..

je kunt altijd later nog eens kijken naar een veulen als harley ouder is en je merkt dat je naast het rijden en verzorgen nog tijd over houdt om een tweede paard te rijden (want daar komt het later natuurlijk wel op neer.. je moet dan wel twee paarden beweging geven en verzorgen).. dat is nu lastig in te schatten hoeveel beweging en aandacht harley uiteindelijk nodig zal hebben..

je lekker richten op harley en hopen dat fury een mooie toekomst tegemoet gaat.. wie weet kom je elkaar over een paar jaar ineens ergens in het bos tegen..

paarden worden regelmatig verkocht als ze niet van ons zijn, ook paarden aan wie we verknocht zijn geraakt.. meestal komen ze prima terecht.

het is even moeilijk, maar je hebt harley om je hart bij uit te storten en aan een toekomst samen te werken..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 12:21

Je spreekt in de eerste alinea alsof ik niet weet dat een veulen nog lekker moet spelen en opgroeien.
Niet voor niks dat ik op zoek ben naar een geschikte opfokplaats hé. :(

Ik heb Harley idd, maar blijkbaar mag ik ook nog niks met hem doen volgens enkelen hier op bokt.
WAT MAG IK DAN WEL????

Ik kan haar gewoon niet loslaten in mijn hoofd.
Elke keer ik naar Harley ga komt zij ook op me af gestapt of volgt mij naar de uitgang van de wei en blijft daar dan ook even staan kijken naar mij.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 14:48

Art_Ificious schreef:
Je spreekt in de eerste alinea alsof ik niet weet dat een veulen nog lekker moet spelen en opgroeien.
Niet voor niks dat ik op zoek ben naar een geschikte opfokplaats hé. :(

Ik heb Harley idd, maar blijkbaar mag ik ook nog niks met hem doen volgens enkelen hier op bokt.
WAT MAG IK DAN WEL????

Ik kan haar gewoon niet loslaten in mijn hoofd.
Elke keer ik naar Harley ga komt zij ook op me af gestapt of volgt mij naar de uitgang van de wei en blijft daar dan ook even staan kijken naar mij.

Dat is nu eenmaal als je een jong paard koopt daar moet je geduld mee hebben. Je moet je paard altijd boven je eigen behoefte stellen kort gezegd. Voor een jong paard is spelen met andere etc veel belangrijker als rondjes rennen in de bak. Een keer in de 2 weken een keer poetsen en stukje wandelen of zo zou nog kunnen maar ook doe je dat meer voor jezelf als een ander.
(zelf heb ik een paard die nu 6 is en die staat ook weer een half jaar op rust niet omdat hij een blessure heeft maar nog heel jong in zijn koppie en aangeeft dat hij dit nodig heeft. Niet leuk voor mij maar ik gun het mijn paard wel)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 14:58

Spelen met anderen. ALS Harley dat ook zou doen. Maar de groep waarin hij staat lijket niet echt interesse in spelen te hebben. (1 jaarling, 3 veulens + 2 volwassenen)
Ben al veel dagen van 11u tot 17/18u op de wei geweest en maar 1x soms 2x in al die tijd heb ik ze eens zien rennen. Maar enkel omdat een veulen tegen de stroomdraad zat of als ik Harley terug in de wei zette. Hij rent dan zelf naar zijn favoriete veulen en gaat even knuffelen om daarna samen te grazen.
Geen enkel paard maakt zich druk als er een veulen onder de draad door kruipt en dus buiten de kudde is.

Het is juist omdat ik hen zo weinig zie rennen/spelen dat ik Harley wil bezig houden. Ik merk namelijk dat hij zich dan echt kan uitleven als ik hem in de bak wat opjaag, dan maakt hij gekke sprongen, showt hij een beetje en bokken hoort er ook bij.
Grondwerk doe ik ook om hem respect bij te brengen.
achteruit laten stappen, halt houden op een armlengte afstand van mij (als hij achter mij loopt), halt houden naast mijn schouder (als hij naast me loopt), wijken voor druk tegen zijn schouder

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:16

Ontopic: het geluid is idd opwinding. Mijn onzekere tank doet dit heel erg veel bij nieuwe situaties en oefeningen. Ik noem het altijd 'snorken'. Laatst stond hij als een idioot te trillen en te snorken omdat de kruiwagen op de kop lag.... Was erg spannend volgens hem! Bij hem is het echt 1 van de manieren om wat spanning af te vloeien, het verlaagt zn spierspanning en hartslag.

Offtopic: zelfs als je er van 11 tot 18 bent, ben je nog het grootste deel van de dag er niet. Dat jij hem niet ZIET spelen, zegt niet dat hij het niet doet. Die conclusie lijk je vaker te trekken dus wilde het nu even noemen. Er zitten 24 uur in een dag en een paard laat dus maar een heeeeeeeeel klein deel van zn gedrag zien als je er bij bent. Sowieso wordt het beinvloed door onze aanwezigheid. Als Harley zn aandacht op jou heeft, zal hij idd minder spelen met de anderen. Hij kan dat best bewaren voor de momenten dat jij er niet bent, dat weet je gewoon niet. Wees je daar dus bewust van, want je lijkt dus vaker te concluderen dat ze dingen niet doen omdat jij het niet ziet.
Ik heb de paarden aan huis en ben elke dag thuis, ook enkele uren buiten. Toch zie ik mn paarden zelden spelen, dat doen ze gewoon op andere momenten. Heel soms hoor ik het en dan kan ik ff kijken. Ook toen ik ze nog niet thuis had heb ik weinig spel gezien. Ik wist zeker dat hij wel speelde met de andere jonkies, ook omdat mn vriendin bij wie ze toen nog stonden dat wel eens zag. En je zag het aan het weiland en spieropbouw zonder verder werk. Ik kon er toen ook uuuuuuuuren rondhangen en zag vaak niks. Dus echt, trek niet zulke harde conclusies op basis van die paar uurtjes dat jij ze ziet!
Oh en dat bokken en rondrennen is heel normaal op deze leeftijd hoor, ook als ze wel zich uitleven in de wei. Dat zegt dus ook echt niks.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:29

Sizzle schreef:
Is hij niet gewoon uit opwinding aan het snurken?
Ik denk dat de omschrijving te onduidelijk is zonder fimpje.

Dat dacht ik ook. is t n hengstje?

Wedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:04

Het is inderdaad opwinding.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 16:23

is een ruin ;)
Hij heeft dit echter voorheen nog nooit of toch bijna nooit gedaan. Ook niet toen hij nog hengst was.

@Zwerte: De paarden gaan om half 9 buiten en rond 16u naar binnen. (elk in een aparte stal) maw ik kon hem echt wel bijna elk uur zien.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:12

Ts je doet alles om een reden te vinden om goed te praten waarom jij wel iets met je jonki zou kunnen doen. Prima moet je uiteindelijk ook helemaal zelf weten.
Maar weet ook dat dit in de toekomst wel meer kans op blessures en bv artrose geeft ze zijn gewoon nog te jong om te werken. Bewaar je geduld en je kan de rest van zijn leven nog van hem genieten.

HorseNlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:00

Zoals Genja zegt, luister eens naar andere mensen. Mensen van hier, mensen die nog iets langer met paarden bezig zijn (bv. mensen vanuit je vriendenkring, omgeving, als die er zijn)

Je bedoelt het goed, maar je kan de verkeerde beslissingen maken.
Dingen die je al lang gewoon bent, maar niet zo goed uitpakken. En je blijft bij die oude zaken omdat je dat gewoon bent.

Probeer nieuwe zaken, nieuwe manieren. Het is een aanpassing, maar komen beter uit in het einde.
Maar dan niet terug vallen op oude gewoontes, gewoon omdat je eventueel niet tegen de verandering kan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:20

Art_Ificious schreef:
is een ruin ;)
Hij heeft dit echter voorheen nog nooit of toch bijna nooit gedaan. Ook niet toen hij nog hengst was.

@Zwerte: De paarden gaan om half 9 buiten en rond 16u naar binnen. (elk in een aparte stal) maw ik kon hem echt wel bijna elk uur zien.

wacht maar tot z'n koker gaat klokken.. ik denk dat er nog een topic gaat komen
paard maakt rare geluiden deel 2 :')

verder.. ik bedoelde met mijn post heel iets anders dan dat jij eruit haalt..

je hebt straks je handen al vol aan harley, omdat jullie allebei groen zijn. Daarom is het helemaal niet zo erg dat fury er niet bijkomt.. dan kun jij je straks helemaal op harley richten en alles uitvissen wat er uit te vissen valt zonder dat er nog een handenbindertje bij komt ruim een jaar na harley.

je zit regelmatig met vraagstukken.. op zich niets mis mee, maar dat blijft de komende jaren nog wel zo.. bij het beleren, bij het doorrijden, bij je eerste buitenritje en dergelijken. Maar ergens in die periode komt dan ook fury al zover dat hij hetzelfde traject in gaat. in hoeverre kun je dat aan als blijkt dat je niet en met harley bezig kan en dan ook nog de tijd te besteden aan fury die dat dier verdiend? Dan is het toch het meest verstandig om het even zijn beloop te laten en als alles in de toekomst met harley goed gaat, dan te kijken of je er nog een tweede paard of pony bij kunt hebben, of je daar ook de tijd voor hebt en tzt ook nog steeds financieel onafhankelijk genoeg bent om je twee volwassen pony's te veroorloven natuurlijk. Dat was wat ik er mee wilde zeggen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 21:27

Geluid van de koker ken ik al door de haflinger die ik reed. Weet ook dat merries zo'n geluid kunnen maken als ze lopen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:36

Art_Ificious schreef:
Geluid van de koker ken ik al door de haflinger die ik reed. Weet ook dat merries zo'n geluid kunnen maken als ze lopen.

daar heb ik nog nooit van gehoord..

bij een ruin is het lucht die in de koker, het geluid komt dan door de beweging van de penis in de koker, waardoor je dat klokkende geluid krijgt.. de koker is redelijk open.. de vagina is redelijk gesloten.. dus hoe een merrie dan lucht aantrekt daar en hoe ze het dan ook nog aan het klokken krijgt.. Je hebt mij een nieuw raadsel opgegeven.. Ben nieuwsgierig naar het antwoord, weet iemand dat?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:42

Je hebt inderdaad lucht'zuigende' merries.
Meestal oudere fokmerries. Vaak worden die dichtgenaaid omdat het dan snel tot infecties komt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 23:14

Ik heb het zelf al eens gehoord bij een merrie ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 01:26

dat was waarom het mij zo verbaasde inderdaad Sizzle..

gelukkig ben ik het nog niet tegengekomen, in ieder geval is het een geluid waaraan een mankementje ten grondslag ligt en eigenlijk gewoon verholpen worden (niet het geluid maar de oorzaak).

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:05

Art_Ificious schreef:
is een ruin ;)

En jij bent elke dag aanwezig in die tijd? En ziet harley dan continu? Zo nee, dan kan je dus niet concluderen dat hij niet speelt. Hooguit dat je die dag het niet hebt gezien. En ik geloof niet dat je elke dag zolang aanwezig bent...
Maar ook als hij niet speelt, dan zou ik hem juist minder aan het werk zetten want dan zit er op sociaal gebied iets fout bij hem. Hij speelde ook niet echt op zn vorige plek, die paarden waren te oud. Deze zijn wel jonger (alhoewel veulen en twenter een aanzienlijk verschil is) en nu speelt hij nog steeds niet volgens jou. Als hij zo slecht is met andere paarden en normaal paardengedrag, zou ik hem juist meer met rust laten en dat laten ontwikkelen. Maar heel eerlijk, volgens mij is er helemaal niks mis met hem, hij ziet er toppie uit en qua uitstraling komt hij happy over. Imo zoek je naar problemen die er dus helemaal niet zijn.

Dat hij het eerder niet deed zegt niks. Misschien is nu zn opwinding pas groot genoeg om dit te doen. Of door zn leeftijd had hij het nog niet 'ontdekt'. Beestje is 2,5 en verandert dus continu. Aan jou de taak om dat te begrijpen en op in te springen als dat nodig is. En hier hoef je dus niks mee.

VDRxM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:30

Navenant wat ik lees is jou paardje nog vollop in de opgroei, en heeft hij dit geluid nog nooit gemaakt.

Echter als ik alles lees qua reacties enzov is dit opwinding/spanning en is hij druk bezig met vanalles te ontdekken.

Navenant dat grondwerk waar jij over spreekt, daar ben ik toch voorstander van.

Ik heb dit bij hero ook gedaan maar nooit langer dan een half uurtje per dag. Ze moeten van veulen af aan leren dat respect naar mensen toe er moet zijn, en hij zal vast en zeker wel spelen in de wei op de momenten dat jij het net niet ziet. Ook maakt deze training, het beleren naar zadelmak maken toe vele simpelder en moeten ze zoveel niet tegelijkertijd verwerken. Gezien hun leeftijd moet hun koppie ook kunnen volgen en daarom vind ik dit geen slecht idee. Doe je dit onder toezicht van iemand die er meer ervaring mee heeft uit je omgeving? Of heb je mischien hulp gehad of doe je dit uit eigen hand? Voor een beginneling als jij zou ik het laatste riskant vinden omdat je nog niet goed weet waar je mee bezig bent en naarmate wat ik bij anderen uit mijn omgeving zie zijn er veel mensen die hun paarden en hun gedrag echt niet kunnen lezen omdat ze er gewoon geen oog naar hebben. Lichaamstaal bij hun is alles en ze geven dus echt wel aan als het die dag teveel wordt.

Verder neem niet iedereen zijn uitleg voor waarheid. Vele mensen zijn goed in het neerpennen van uitleg maar bakken er zelf niks van als je hun in de gaten houdt hoe ze met hun paard omgaan.
Ik ben ondertussen 27j en ben al sinds mijn 5 jaar met paarden bezig en zelfst ik maak af en toe nog fouten.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:38

VDRxM schreef:
Navenant wat ik lees is jou paardje nog vollop in de opgroei, en heeft hij dit geluid nog nooit gemaakt.

Echter als ik alles lees qua reacties enzov is dit opwinding/spanning en is hij druk bezig met vanalles te ontdekken.

Ik heb dit bij hero ook gedaan maar nooit langer dan een half uurtje per dag. Ze moeten van veulen af aan leren dat respect naar mensen toe er moet zijn, en hij zal vast en zeker wel spelen in de wei op de momenten dat jij het net niet ziet. Ook maakt deze training, het beleren naar zadelmak maken toe vele simpelder en moeten ze zoveel niet tegelijkertijd verwerken. Gezien hun leeftijd moet hun koppie ook kunnen volgen en daarom vind ik dit geen slecht idee. Doe je dit onder toezicht van iemand die er meer ervaring mee heeft uit je omgeving? Of heb je mischien hulp gehad of doe je dit uit eigen hand? Voor een beginneling als jij zou ik het laatste riskant vinden omdat je nog niet goed weet waar je mee bezig bent en naarmate wat ik bij anderen uit mijn omgeving zie zijn er veel mensen die hun paarden en hun gedrag echt niet kunnen lezen omdat ze er gewoon geen oog naar hebben. Lichaamstaal bij hun is alles en ze geven dus echt wel aan als het die dag teveel wordt.

Verder neem niet iedereen zijn uitleg voor waarheid. Vele mensen zijn goed in het neerpennen van uitleg maar bakken er zelf niks van als je hun in de gaten houdt hoe ze met hun paard omgaan.
Ik ben ondertussen 27j en ben al sinds mijn 5 jaar met paarden bezig en zelfst ik maak af en toe nog fouten.

Respect naar mensen toe leer je niet door iedere dag een half uur met ze bezig te zijn dan gaat er iets mis in de basis. Respect leren ze in dagelijkse gang van zaken met de wei inlopen voor controle, voeren, de wei uit mesten , buiten zetten als ze s' nachts op stal staan. Als dit soort dingen vanaf veulen af aan goed aangepakt wordt in de dagelijkse omgang heb je als je met ze begint hele brave respect volle paarden daar hoef je geen haf uur per dag voor met ze aan de slag.

VDRxM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:48

genja schreef:
VDRxM schreef:

Respect naar mensen toe leer je niet door iedere dag een half uur met ze bezig te zijn dan gaat er iets mis in de basis. Respect leren ze in dagelijkse gang van zaken met de wei inlopen voor controle, voeren, de wei uit mesten , buiten zetten als ze s' nachts op stal staan. Als dit soort dingen vanaf veulen af aan goed aangepakt wordt in de dagelijkse omgang heb je als je met ze begint hele brave respect volle paarden daar hoef je geen haf uur per dag voor met ze aan de slag.

Genja dit weet ik ook wel maar er is niks mis mee om met je paardje bezig te zijn en te spelen zelfst niet op jonge leeftijd zolang het enkel rennen enzov is en niet longeren met pesoa en van al die gekke dingen vind ik er helemaal niks mis mee. Stemcommando's aanleren is vrij nuttig en ik weet zeker dat jij me in dit deel van mijn reactie gaat volgen. Allessinds als je echt weet hoe een paard op te voeden toch.
Je mag altijd je paardje aandacht geven en met hem bezig zijn, per slot van rekening zijn er meer den uren genoeg waarop we niet aanwezig zijn bij hen en die uren kunnen ze genoeg doen wat ze willen als ze overdag in de wei staan.