Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Azmay schreef:Art_Ificious schreef:genja: VRIJ longeren ZONDER longeertouw dus. eigenlijk gewoon loswerken.
Nog altijd belastend en onnodig...
Art_Ificious schreef:Je spreekt in de eerste alinea alsof ik niet weet dat een veulen nog lekker moet spelen en opgroeien.
Niet voor niks dat ik op zoek ben naar een geschikte opfokplaats hé.![]()
Ik heb Harley idd, maar blijkbaar mag ik ook nog niks met hem doen volgens enkelen hier op bokt.
WAT MAG IK DAN WEL????
Ik kan haar gewoon niet loslaten in mijn hoofd.
Elke keer ik naar Harley ga komt zij ook op me af gestapt of volgt mij naar de uitgang van de wei en blijft daar dan ook even staan kijken naar mij.
Art_Ificious schreef:is een ruin
Hij heeft dit echter voorheen nog nooit of toch bijna nooit gedaan. Ook niet toen hij nog hengst was.
@Zwerte: De paarden gaan om half 9 buiten en rond 16u naar binnen. (elk in een aparte stal) maw ik kon hem echt wel bijna elk uur zien.
Art_Ificious schreef:Geluid van de koker ken ik al door de haflinger die ik reed. Weet ook dat merries zo'n geluid kunnen maken als ze lopen.
Art_Ificious schreef:is een ruin
Hij heeft dit echter voorheen nog nooit of toch bijna nooit gedaan. Ook niet toen hij nog hengst was.
@Zwerte: De paarden gaan om half 9 buiten en rond 16u naar binnen. (elk in een aparte stal) maw ik kon hem echt wel bijna elk uur zien.
VDRxM schreef:Navenant wat ik lees is jou paardje nog vollop in de opgroei, en heeft hij dit geluid nog nooit gemaakt.
Echter als ik alles lees qua reacties enzov is dit opwinding/spanning en is hij druk bezig met vanalles te ontdekken.
Navenant dat grondwerk waar jij over spreekt, daar ben ik toch voorstander van.
Ik heb dit bij hero ook gedaan maar nooit langer dan een half uurtje per dag. Ze moeten van veulen af aan leren dat respect naar mensen toe er moet zijn, en hij zal vast en zeker wel spelen in de wei op de momenten dat jij het net niet ziet. Ook maakt deze training, het beleren naar zadelmak maken toe vele simpelder en moeten ze zoveel niet tegelijkertijd verwerken. Gezien hun leeftijd moet hun koppie ook kunnen volgen en daarom vind ik dit geen slecht idee. Doe je dit onder toezicht van iemand die er meer ervaring mee heeft uit je omgeving? Of heb je mischien hulp gehad of doe je dit uit eigen hand? Voor een beginneling als jij zou ik het laatste riskant vinden omdat je nog niet goed weet waar je mee bezig bent en naarmate wat ik bij anderen uit mijn omgeving zie zijn er veel mensen die hun paarden en hun gedrag echt niet kunnen lezen omdat ze er gewoon geen oog naar hebben. Lichaamstaal bij hun is alles en ze geven dus echt wel aan als het die dag teveel wordt.
Verder neem niet iedereen zijn uitleg voor waarheid. Vele mensen zijn goed in het neerpennen van uitleg maar bakken er zelf niks van als je hun in de gaten houdt hoe ze met hun paard omgaan.
Ik ben ondertussen 27j en ben al sinds mijn 5 jaar met paarden bezig en zelfst ik maak af en toe nog fouten.
genja schreef:VDRxM schreef:Navenant wat ik lees is jou paardje nog vollop in de opgroei, en heeft hij dit geluid nog nooit gemaakt.
Echter als ik alles lees qua reacties enzov is dit opwinding/spanning en is hij druk bezig met vanalles te ontdekken.
Navenant dat grondwerk waar jij over spreekt, daar ben ik toch voorstander van.
Ik heb dit bij hero ook gedaan maar nooit langer dan een half uurtje per dag. Ze moeten van veulen af aan leren dat respect naar mensen toe er moet zijn, en hij zal vast en zeker wel spelen in de wei op de momenten dat jij het net niet ziet. Ook maakt deze training, het beleren naar zadelmak maken toe vele simpelder en moeten ze zoveel niet tegelijkertijd verwerken. Gezien hun leeftijd moet hun koppie ook kunnen volgen en daarom vind ik dit geen slecht idee. Doe je dit onder toezicht van iemand die er meer ervaring mee heeft uit je omgeving? Of heb je mischien hulp gehad of doe je dit uit eigen hand? Voor een beginneling als jij zou ik het laatste riskant vinden omdat je nog niet goed weet waar je mee bezig bent en naarmate wat ik bij anderen uit mijn omgeving zie zijn er veel mensen die hun paarden en hun gedrag echt niet kunnen lezen omdat ze er gewoon geen oog naar hebben. Lichaamstaal bij hun is alles en ze geven dus echt wel aan als het die dag teveel wordt.
Verder neem niet iedereen zijn uitleg voor waarheid. Vele mensen zijn goed in het neerpennen van uitleg maar bakken er zelf niks van als je hun in de gaten houdt hoe ze met hun paard omgaan.
Ik ben ondertussen 27j en ben al sinds mijn 5 jaar met paarden bezig en zelfst ik maak af en toe nog fouten.
Respect naar mensen toe leer je niet door iedere dag een half uur met ze bezig te zijn dan gaat er iets mis in de basis. Respect leren ze in dagelijkse gang van zaken met de wei inlopen voor controle, voeren, de wei uit mesten , buiten zetten als ze s' nachts op stal staan. Als dit soort dingen vanaf veulen af aan goed aangepakt wordt in de dagelijkse omgang heb je als je met ze begint hele brave respect volle paarden daar hoef je geen haf uur per dag voor met ze aan de slag.