heb ik een nieuwe cap nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Re: heb ik een nieuwe cap nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:28

Ze zijn er ook wel maar in mijn beleving had je paar jaar geleden met een budget van bijvoorbeeld 50-80 euro veel keus en zijn nu de meeste caps bizar duur.

JackyCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:46

caps zijn duur in aanschaf, tenminste de meeste.
Maar als je twijfelt over je cap waar je hard mee bent gevallen, raad ik je gewoon aan om een nieuwe cap aan te schaffen

paardXXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 09:53

ik ben al hard aan het sparen voor een nieuwe cap

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:01

Goed bezig :)

1) cap heeft een flinke smak meegemaakt
2) cap is vijf jaar oud

Dan toch maar vervangen door een goede en -ook erg belangrijk- goed passende nieuwe cap. Goed hoeft niet bereduur te zijn, maar of je aan de onderkant van de markt dezelfde bescherming mag verwachten als daarboven? Zoals ze aan de overkant van de plas zeggen "if you have a 5 $ brain, wear a 5 $ helmet"

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:02

Er staat normaal ook op je cap (boekje wat er meestal bij zit) dat je ook ongeveer elke 5 jaar een nieuwe zou moeten kopen. Dit omdat het materiaal na 5 jaar minder wordt.
Dus ik zou ook gewoon voor een nieuwe gaan, dan ben je zelf ook weer wat zekerder. De feestdagen komen er aan, misschien kan je wel eentje voor je kerst vragen (uiteraard wel even passen want je hebt caps voor lange hoofden en voor ronde hoofden. Dat de omtrek hetzelfde is, wil niet perse zeggen dat de cap past).

Voor 40 a 50 euro heb je een degelijke cap die ook schokken opvangt. Die van 20 euro zijn vaak gewoon basis bescherming, ze zijn uiteraard ook gekeurd, maar heel comfortabel zijn ze niet.

paardXXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 10:07

ik heb een goeie gezien voor 60 euro

paardXXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 10:08

ik ga even opzoek naar dat boekje

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:18

Nu vraag ik mij af hoe het eigenlijk met caps zit.
Veiligheidshelmen voor de bouw moeten om de 5 jaar vervangen worden, dan bedenk ik mij altijd of dat met een cap ook niet zou moeten.

Nu kijk ik net op google en dan raad Uvex bijvoorbeeld aan om een cap om de 4 tot 5 jaar te vervangen. Wat ik eigenlijk niet eens raar vind voor een veiligheidsmiddel.
Want waarom bouwhelmen wel vervangen na 5 jaar en paardrijcaps, die bij een val toch een behoorlijke klap moeten kunnen incasseren niet.

paardXXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 11:06

idd ik ben een hersenschudding gevallen en had een blauwe heup en schouder. dat was de enige harde klap die ik bij paardrijden gemaakt heb ik heb die cap nu 2 jaar nadat dat gebeurd was. ik ga ook even googleen

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:23

Sabbientje schreef:
Nu vraag ik mij af hoe het eigenlijk met caps zit.
Veiligheidshelmen voor de bouw moeten om de 5 jaar vervangen worden, dan bedenk ik mij altijd of dat met een cap ook niet zou moeten.

Nu kijk ik net op google en dan raad Uvex bijvoorbeeld aan om een cap om de 4 tot 5 jaar te vervangen. Wat ik eigenlijk niet eens raar vind voor een veiligheidsmiddel.
Want waarom bouwhelmen wel vervangen na 5 jaar en paardrijcaps, die bij een val toch een behoorlijke klap moeten kunnen incasseren niet.

Dat staat normaal ook gewoon op de doos/bijhorend boekje. Daar waar ook vermeld staat hoe je hem moet afstellen. En als dat er niet bij zit, staat vaak op het kaartje waar ook de prijs staat: voor meer info zie http://www.blablabla.com

Dit staat in mijn boekje:

Afbeelding

Punt B, in verband met harde klap (val)
Punt D, vervangen na 5 jaar

Edit: betreft trouwens een cap van br

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:09

Ik moet zeggen dat ik echt al jaren met mijn cap, zeker al veel langer dan 5 jaar en ik ben meerdere keren gevallen met dat ding. Hij werkt nog steeds prima...
Ik heb altijd een beetje het idee dat ze je ook wel erg graag een nieuwe cap willen verkopen.
Ik rij nu al een tijdje helaas niet meer, maar zolang m'n cap niet doormidden is en nog past ga ik m nog wel gewoon gebruiken.
Ik ben trouwens ook vaker op m'n hoofd gevallen, maar ik heb echt nergens last van gehad.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:22

@ jasz: het is bewezen dat de binnenkant "verrot" na 5 jaar.
Is bij motorhelmen (of scooterhelmen) ook het geval, dus eigenlijk gewoon bij elke helm, kan je vanuit gaan.

Dat je er zelf mee doorrijd, dat kunnen anderen niet voor je bepalen. Maar ze raden het wel met een reden aan. En dit komt niet alleen bij de verkopers vandaan. Ook onafhankelijke instanties zijn hiermee eens.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:28

Rex_Rolfo schreef:
Dan toch maar vervangen door een goede en -ook erg belangrijk- goed passende nieuwe cap. Goed hoeft niet bereduur te zijn, maar of je aan de onderkant van de markt dezelfde bescherming mag verwachten als daarboven? Zoals ze aan de overkant van de plas zeggen "if you have a 5 $ brain, wear a 5 $ helmet"

Ja is dat zo? Ik meende altijd dat goedgekeurd gewoon goedgekeurd is en dat een duurdere cap vooral te maken heeft met welk merk erop staat. :D En zal misschien beter zitten, minder snel zweten enzovoorts, dat geloof ik wel. Maar beschermen duurdere caps echt beter dan goedkope? Ik betwijfel het.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:31

jasz schreef:
Ik ben trouwens ook vaker op m'n hoofd gevallen, maar ik heb echt nergens last van gehad.

Na een tijdje heb je dat ja, is er niets meer over om te beschadigen }:)

Bij de ene klap nemen de beschermende feiten verder af dan bij de andere klap. Er zijn zelfs mensen die zonder cap van het paard zijn gevallen en het overleeft hebben...

Er zijn ook mensen die hun leven lang flink gerookt hebben 90+ geworden. Dat wil niet zeggen dat het verstandig is om te roken. Zo ook met caps / helmen, een beschadigde cap is misschien beter dan geen cap, maar dat wil nog niet zeggen dat een nieuwe niet toch een stuk verstandiger is.

@Jildau: goedgekeurd wil zeggen dat een minimale eis is gehaald. Duurder kan dus wel degelijk beter zijn. En comfortabeler enz. En inderdaad, ook het merk speelt op een gegeven moment een rol. Waar ik een beetje twijfel bij heb zijn de eierdopjes die je voor een paar tientjes al kunt kopen. Het zal best een minimale eis halen, maar doe mij toch maar een iets betere. Bijvoorbeeld de eerder genoemde Uvex van rond de 100 euro is wat dat betreft (mits goed bij je hoofd past) een prima optie.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:36

Inderdaad ik heb ook wel eens mijn twijfels bij de eierdopjes maar vroeg me af of dat terecht is. Ik heb momenteel een Harry's Horse cap van inderdaad rond de €100. Ik wacht altijd even op een 25% kortingsactie bij de ruitersportzaak en dan kun je voor een redelijk normaal bedrag een cap aanschaffen.

Hoop wel dat er genoeg caps van onder de €100 blijven. Ook wel fijn voor manegelessers bijvoorbeeld. Schrik me soms kapot als ik die prijzen zie voor een cap, je zal de dag na de aanschaf er maar naast liggen..

bestbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:38

Ik zou wel een nieuwe kopen. Zeker omdat je zo hard op ie hoofd gevallen bent en misschien is er van binnen toch wat stuk wat je aan de buitenkant niet ziet

paardXXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 12:40

ik ben steeds caps aan het zoeken

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:53

Rex_Rolfo schreef:
jasz schreef:

Na een tijdje heb je dat ja, is er niets meer over om te beschadigen }:)
.

Erg vreemde opmerking. Maar ja, ik heb blijkbaar geen herseninhoud meer, dus het zal wel aan mij liggen.

Oke, van dat verrotte wist ik niet, ze zouden zich dan bezig moeten gaan houden met een cap die niet naar 5 jaar rot is. Een bodyprotector moet naar mijn weten ook niet worden vervangen na 5 jaar?

Ik heb zelf een air vest, maar wat ik daar vooral mee heb gemerkt is dat ik stuk beter en minder hard val zonder dat ding aan. Hij lijkt het doorrollen te verhinderen. Maar das weer een ander verhaal :p

Ja, dan is het misschien wel handiger om een nieuwe te kopen, als ik ooit weer kan rijden dan ga ik dat ook maar doen haha.

superdiego

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:03

Lifebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:42

Mij is altijd verteld dat je na 3 keer vallen een nieuwe moet hebben, maar het lijkt me dat als je heel hard op je hoofd valt het misschien verstandig is om alweer een nieuwe aan te schaffen. Denk dat je liever wat geld kwijt bent dan dat je er te laat achter komt dat ie noet goed was.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:49

Altijd een nieuwe kopen. Geen risico met je hoofd nemen !

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:30

superdiego schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=gmCmS6FxMAk zonder goede cap was ze.... dood :=

Heftig filmpje en zo zie je maar vaak gaat het goed maar er kan altijd iets gebeuren en dan kan een goede cap je leven redden

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:11

Leen schreef:

Dit wist ik niet! Handig om dit topic eens door te lezen dus! (vraag me wel af of die mensen die 1000 euro uitgeven aan een samshield dit ook doen )

Ben ook aan het twijfelen om mijn cap te vervangen. Mijn paard heeft gesteigerd met mij erop, en laat ik nou net met men hoofd tegen een balk gegaan zijn. Uiteindelijk viel de pijn wel mee, men cap ziet er enkel wat geschaafd uit, maar ik vraag me af in hoeverre hij nog in orde is

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:26

The_Cat schreef:
Leen schreef:

Dit wist ik niet! Handig om dit topic eens door te lezen dus! (vraag me wel af of die mensen die 1000 euro uitgeven aan een samshield dit ook doen )

Ben ook aan het twijfelen om mijn cap te vervangen. Mijn paard heeft gesteigerd met mij erop, en laat ik nou net met men hoofd tegen een balk gegaan zijn. Uiteindelijk viel de pijn wel mee, men cap ziet er enkel wat geschaafd uit, maar ik vraag me af in hoeverre hij nog in orde is

Zou zelf een nieuwe kopen als je cap dit heeft meegemaakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:24

Ja, lijkt mij ook handig om een nieuwe aan te schaffen :j Je hoeft niet na een keertje ''zacht'' vallen gelijk een nieuwe te kopen lijkt mij, maar aangezien jij hard op je hoofd bent gevallen en er zelfs een hersenschudding aan over hebt gehouden lijkt het me wel handig om een nieuwe aan te schaffen. ;)