Bitloos L2

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:28

isabeaumin schreef:
Het is goed dat we nu mogen starten zonder bit! Dat is al de eerste stap. Nu nog voor elkaar te zien te krijgen dat we ook hoger dan de M1 zonder bit mogen starten.

:')

Dat mag dus nu..is net de post boven je besproken. Vanaf 1 april 2016 mag je t/m M2 bitloos starten (waar ik overigens heeeel blij mee ben. Hèhè..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:45

inkepink schreef:
afgelopen seizoen weer aantal keren bitloos L2 gestart, werd her en der geloof ik niet in dank afgenomen.. Nu wordt ik op concours altijd al wel veel bekeken (merens...zie je niet veel) maar dan ook nog bitloos in een regio die euhm...nogal traditioneel is ingesteld laten we maar zeggen..

Gewoon zo rijden dat ze niet om je heen kunnen. Dan krijg je je punten wel.

PreHungaro

Re: Bitloos L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:50

Inkepink: daar moet je je echt niets van aantrekken. Ik heb hetzelfde met mijn fjord, maar vind het juist leuk. Veel mensen vragen ook of een fjord daar niet te sterk voor is. En dan kan ik mooi bewijzen dat het helemaal niet aan het paard ligt maar de ruiter. Er zijn helaas veel mensen die professioneel op hoger niveau rijden maar niet bitloos kunnen rijden. Dit geeft maar weer aan hoeveel deze mensen hun bit nodig hebben.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:59

och ik trek me er ook weinig van aan hoor, die rare koppen langs de kant als je dan ook nog eens vrolijk verteld dat paardlief ook aangespannen loopt, crossjes doorkomt en fluitend een endurancerit doet dan ben je bij de meesten echt een raar mens ;)

AnSj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 19:33

In welke regio starten jullie? Ik heb nog nooit in onze regio (kring 5, zuid holland) andere bitloze combinaties gezien. Lijkt me gaaf om een keer op dezelfde wedstrijd te starten met meerdere bitlozen :).

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:54

Ik start in Brabant maar start voornamelijk in Oisterwijk en Moergestel omdat ik daar te voet heen kan.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:57

Vanaf maart/april (wanneer die nieuwe dressuurproeven enzo ook komen) mag je tm M bitloos starten geloof ik?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:03

Als jullie het M door zijn gewoon allemaal bitloos HC gaan starten in het Z1 :P

Of mag het HC ook niet?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:46

HC mag ook niet helaas. Hoor je je gewoon aan de regelementen te houden.
Oefendressuur mag wel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:52

Wat is in vredesnaam het probleem van de knhs met bitloos. Gooi het gewoon open en kijk wat er gebeurt. Beetje kletskoek ook dat ze roepen dat er wei is bitloos gereden wordt, maar het ook op geen enkele manier registreren.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:17

AnSj schreef:
In welke regio starten jullie? Ik heb nog nooit in onze regio (kring 5, zuid holland) andere bitloze combinaties gezien. Lijkt me gaaf om een keer op dezelfde wedstrijd te starten met meerdere bitlozen :).

ik start in twente en omgeving. Zie zelden een andere bitloze combinatie maar dit jaar start ik niet meer omdat ik de lol in de concoursen kwijt ben.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:30

Ik start in Brabant maar start niet veel.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:08

kayaxtg schreef:
In de nieuwe proeven mag er bitloos gestart worden tot en met het m2 daarna niet meer want de knhs vind kennelijk dat je niet kunt verzamelen als je bitloos rijd >;)

Ga het eerst eens doen en tot en met de M2 rijden. Daarna kun je altijd nog bij de KNHS aangeven, dat je wilt kunnen promoveren.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:23

Ik rijd zelf niet bitloos maar ik vraag me af waarom je niet gewoon bitloos in de normale klasses mag starten, vind er namelijk niet zo veel verschil tussen zitten.. Weet iemand dat? Gewoon nieuwschierig

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:31

Tendance schreef:
kayaxtg schreef:
In de nieuwe proeven mag er bitloos gestart worden tot en met het m2 daarna niet meer want de knhs vind kennelijk dat je niet kunt verzamelen als je bitloos rijd >;)

Ga het eerst eens doen en tot en met de M2 rijden. Daarna kun je altijd nog bij de KNHS aangeven, dat je wilt kunnen promoveren.

Maar Tendance, het is toch raar dat een bitloze combinatie kennelijk maar tot het M2 tussen de 'normale' combinaties kan starten? Zijn de dingen die in het M2 en verder gevraagd worden niet meer geschikt voor bitloze optomingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:33

Rare vraag misschien.
Maar kun je dan vanaf waar je niet bitloos mag starten gewoon knoop in je teugels doen en op neckrope ofzo verder rijden. (Moet je paard wel kunnen natuurlijk)
Maar als je toch een bit in hebt en de teugels eraan vast, dan is het toch goed?

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:40

Zou je dan ook niet met combi hoofdstel mogen rijden? Een set teugels bitloos en een set teugels op het bit?!

En dan gewoon op de bitloze rijden, dan moet t geen probleem zijn toch?! :Y)

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:43

Leuk om te zien dat er toch nog zoveel bitloos starten!
Hier in de omgeving ken ik eigenlijk niemand die bitloos start.
Ik zou graag van de zomer met mijn tinker bitloos willen starten, gewoon omdat ze bitloos veel ontspannender is dan met bit.
Enigste is dat de dichtstbijzijnde manege bitloos niet toestaat, helaas.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:17

Belle2000 schreef:
Rare vraag misschien.
Maar kun je dan vanaf waar je niet bitloos mag starten gewoon knoop in je teugels doen en op neckrope ofzo verder rijden. (Moet je paard wel kunnen natuurlijk)
Maar als je toch een bit in hebt en de teugels eraan vast, dan is het toch goed?

Volgens mij is een neckrope niet toegestaan binnen de knhs wedstrijden

Freki schreef:
Zou je dan ook niet met combi hoofdstel mogen rijden? Een set teugels bitloos en een set teugels op het bit?!

En dan gewoon op de bitloze rijden, dan moet t geen probleem zijn toch?! :Y)

En ik dacht dat ook dat niet is toegestaan

Er zijn nogal strikte regels over welk bitloos hoofdstel je mag gebruiken op wedstrijden

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:22

Je mag nu ook in het M2.
Ik denk dat er eerst duidelijk bewijs getoond moet worden, dat de onderdelen in het M2 juist getoond kunnen worden met de juiste aanleunen etc. voordat ze over zullen gaan op toestemming voor de Z.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:49

Ben benieuwd wie daar komt. Tot nu toe wat ik volgens de KNHS de eerste combi die de L2 is doorgekomen bitloos en tegen het M1 met bit aanliep. Dus ben benieuwd of er mensen bitloos de M1 en M2 doorkomen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 07:27

Een vriendin van mij had met bit wat problemen in het M1 en afgelopen weekend bitloos fijn gereden en gelijk winst.
Edit: ik denk dat zolang er bitloos winst gereden in het M1 en M2, dat wel positieve reclame is voor het bitloos rijden.

Overigens ben ik al positief verrast dat ze het bitloos nu hebben doorgetrokken naar het M2. Zodra er echt vraag is naar bitloos starten in het Z+ dan denk ik dat op een gegeven moment ook wel komt.

@keeyzie: mij gaat het persoonlijk niet om het bitloos uitrijden van klasses.
Ik ben voorstander van bitloos combineren met het rijden met bit, het geeft je toch een bepaald soort informatie (en bij het paard vielen ook wat kwartjes die daarna met bit geen probleem meer waren).
Ik heb van meerdere Z combinaties gehoord dat ze thuis wel eens bitloos rijden ze het best een keer op concours zouden willen proberen. Die stappen niet over op bitloos, maar gebruiken het als aanvulling, de mogelijkheid om die aanvullen op wedstrijd te gebruiken is er niet (of het moet HC)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:45

Ah kijk nu snap ik hem. De KNHS berenedeerd zover ik weet meer vanuit het complete overstappen. Zelf ben ik ook van de afwisseling. Buiten rijden ik altijd bitloos. En ik denk nu voor de dressuur eindelijk een fijn bitje te hebben gevonden. Maar ook daarin blijf ik afwisselen tussen bit en bitloos.

Maar dan zou het inderdaad fijn zijn als je ook in het Z bitloos zou kunnen starten.

Aradia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:57

Wow, gaaf om te horen dat er toch nog meer mensen bitloos starten. Ik ben zelf sinds de winter bitloos aan het werk gegaan en ben van plan om aankomend winterseizoen bitloos in het M2 te starten in de hoop het Z nog even te halen voor ik het te druk krijg met school.
Ik merk eigenlijk dat mijn paardje beter loopt op bitloos dan met bit...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:03

Eline91 schreef:
Als jullie het M door zijn gewoon allemaal bitloos HC gaan starten in het Z1 :P

Of mag het HC ook niet?

Heb geen startkaart meer, maar hoef maar 4 winstpunten meer om Z1 te mogen starten. Als ik weer een startkaart aan zou vragen zou dat dus snel kunnen zijn, want ik reed in de zomer altijd 12-14 proeven per maand, dan moet er af en toe wel winst tussen zitten. Maar ik heb de tijd helaas niet en 1 keer per maand starten vind ik niets.
Mijn paard kent de Z oefeningen al en loopt ze ook bitloos hoor, zoals appuyeren.